Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSøren Jessen Redigeret for ca. et år siden
1
www.socialkvalitetsmodel.dk ▪ www.sip.dk Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008
2
2 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitet og dokumentation på det sociale område Begrænset viden om kvaliteten Begrænset viden om indsats, resultater og effekt Begrænset viden om metoder og deres anvendelse
3
3 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitet og dokumentation på det sociale område Tendens mod dokumentation og kvalitetsudvikling Regeringens Kvalitetsreform Det fælleskommunale kvalitetsprojekt Dansk kvalitetsreform på det sociale område
4
4 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område
5
5 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Baggrund Dansk kvalitetsmodel på det sociale område vedtaget af Danske Regioner i december 2007 Styres og finansieres af de 5 regioner i fællesskab
6
6 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Baggrund og formål Sikre systematisk dokumentation – synlighed og gennemsigtighed Kontinuitet og sammenhæng i tilbud på tværs af tilbud og sektorer Systematisk styrkelse af bruger- og pårørendeinddragelse og medindflydelse
7
7 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Baggrund og formål Kontinuerlig faglig udvikling og læring i de faglige miljøer Dokumentation for indsats, resultater og effekt – og muligheder for at sammenligne Jobtilfredshed, personlige og faglige udviklingsmuligheder og generelt fokus på arbejdsforhold og kompetenceudvikling
8
8 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens grundlag Samarbejde Lovgivning - tilsyn og kontrol Evidensbaseret grundlag Det sociale områdes særlige karakteristika Ambitioner: trinvis implementering (vi skal nu udvikle 1. generation)
9
9 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold Akkrediteringslignende model Akkreditering er procedure, hvor en ekstern organisation vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller organisation lever op til et sæt af fælles standarder. Ved akkreditering gives en formel anerkendelse af, at personer eller organisationer er kompetente til at udføre deres opgaver og der gives et afsæt til videre kvalitetsudvikling.
10
10 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold Et sæt fælles nationale standarder Et sæt fælles nationale indikatorer Nationale retningslinjer og regionale/lokale vejledninger Selvevalueringsmodel Fælles nationalt eksternt evalueringssystem til akkrediteringen
11
11 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Selvevaluering Ved selvevaluering forstås en systematisk vurdering af det enkelte sociale tilbuds aktiviteter og resultater foretaget af den enkelte enhed selv Selvevalueringen sker med henblik på at vurdere graden af målopfyldelse for de fastlagte standarder samt at fastlægge initiativer til at fastholde eller forbedre målopfyldelsen Selvevalueringen foretages årligt
12
12 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Ekstern evaluering Udefrakommende fagpersoner foretager, sammen med udefrakommende brugere og pårørende, en ekstern evaluering af det enkelte sociale tilbud på de valgte indsatsområder Formålet er både læring - at blive udfordret – og et tilsyns- og kontrolperspektiv Den eksterne evaluering foretages hvert 3. år (for 1. generation efter 1½ år)
13
13 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Implementeringsproces Er der udarbejdet vejledninger? Er vejledningerne kendt og anvendes de i organisationen? Er vejledningerne kendt og kvalitetsovervåges de? Arbejdes der systematisk med kvalitetsudvikling?
14
14 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Implementeringsproces 1. generation af kvalitetsmodellen: Der evalueres alene ud fra de 2 første trin – dvs. udarbejdede vejledninger og kendskab og anvendelse i organisationen
15
15 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Den sociale kvalitetsmodel Selvevaluering De organisatoriske temaer: Ledelse Arbejdsmiljø Kompetenceudvikling De målgruppesspecifikke temaer: Brugerinddragelse Individuelle pædagogiske planer Kommunikation Ekstern vurdering TilbagemeldingOffentliggørelse StandarderEvaluering Rapportering
16
16 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellen: Botilbud for børn og unge (SEL § 67) Botilbud for voksne (SEL §§ 107 og 108) 121 regionale botilbud er omfattet
17
17 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Regionernes dokumentations- programmer i kvalitetsmodellen De sociale indikatorprogrammer - SIP-sikret - SIP-ungepsyk - SIP-handicap (hjerneskade og autisme er i gang) Bruger- og pårørendeundersøgelserne, herunder projekt om tilfredstilkendegivelser fra de svageste brugere
18
18 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Regionernes pilotprojekter i kvalitetsmodellen ICF – et klassifikationssystem Utilsigtede hændelser - fejlmedicinering - overgreb på personale eller brugere - magtanvendelse
19
19 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Den organisatoriske kvalitet (det fælles) Den målgruppe og ydelsesspecifikke kvalitet (det der kan være forskelligt) Tilgange
20
20 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Fastlæggelse af standarder 3 standarder inden for det organisatoriske område 3 standarder inden for det målgruppe- og ydelsesspecifikke område
21
21 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Det organisatoriske område Organisatoriske og mere generelle forhold, der er fælles for alle sociale tilbud Kvalitetsmodellens 1. generation: Arbejdsmiljø Ledelse Kompetenceudvikling Andre eksempler: Rekruttering Hygiejne Samarbejde med kommunen
22
22 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Målgruppe- og ydelsesspecifikke område Forhold, der er rettet mod forskellige typer af sociale tilbud og ydelser Kvalitetsmodellens 1. generation: Brugerinddragelse Individuelle pædagogiske planer Kommunikation Andre eksempler: Modtagelse og indslusning Information til brugere og pårørende Koordinering og kontinuitet
23
23 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Organisering Styregruppe (socialdirektørkredsen i Danske Regioner) Koordinationsgruppe (2 repr. fra hver region) Faglige arbejdsgrupper Organisering i regionerne ________________________________________________ Nationale sekretariat i Center for Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland
24
24 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Tidsplan Foråret 2008 - Nedsættelse af arbejdsgrupper og indsaml. af materiale og viden Sensommer 2008 - Arbejdsgrupper udarbejder standarder Årsskiftet 2008/2009 - Kvalitetsmodellens 1. generation er klar til implementering Foråret 2009 - Vejledninger udarbejdes i regionerne Sommeren 2009 - Selvevaluering gennemføres Sommeren 2010 - Eksterne evaluering gennemføres for 1. generation Sensommeren 2010 - 2. generation af kvalitetsmodellen klar til implementering
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.