Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danske Erhvervsskolers årsmøde maj 2016 Direktør Lone Hansen, TEC.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danske Erhvervsskolers årsmøde maj 2016 Direktør Lone Hansen, TEC."— Præsentationens transcript:

1 Danske Erhvervsskolers årsmøde maj 2016 Direktør Lone Hansen, TEC

2 Slotsholmen Politisk dagsorden Kampe med Finansministeriet og deres stigende magt og styring – især det faglige og pædagogiske NPM eller Performance Management – incitamenter og regulering fra A til Z; lineær proces Tættere og mere detaljeret styring af skolerne (indhold, regler, økonomi, indskrænkning af beslutningskompetence)

3 Erhvervsskolerne Virkelighed og selvforståelse Nidkær fastholdelse af selvejet Manglende selvdisciplin (frås og manglende konsekvens overfor dårlig kvalitet) Ministeriet og embedsmænd kun af det onde og inkompetence

4 Nogle af udfordringerne OK13 EUD-reform – manglende søgning til EUD Kvalitetsdagsorden (forsmået – stolthed – ry og rygte) Nedskæringer (ulige vilkår => gymnasier, administrative fællesskaber, bygningsområdet, klasseloft, hhx)

5 OK13 Nødvendigt med ændringer og opgør Tilgangen - dovne, forkælede eller hævdvundne rettigheder Ledelse - pædagogisk ledelse eller management ledelse Lærere – privatpraktiserende, engagerede vidensmedarbejdere, håndværkere

6 6 Vi skal gøre tingene fordi og ikke på trods finde det vi er gode til, som vi skal gøre mere af, forløse vores potentiale og se udfordringer i øjnene (ikke blind anerkendende ledelse) Konstant krav om forandring psykologisk ro og strategisk retning Sammenhængskraft; fælles grundlag skabt via involvering og dialog Kvalificere beslutningsgrundlag (system 1: hurtig tænkning, system 2: langsom tænkning) Ydmyghed og respekt for, hvad vores medarbejdere er optaget af og ved mest om, uden at deponere eller fralægge sig ledelsesansvaret Narrativ tilgang (ingen vision/mission) Realistisk strategiforståelse - grundforståelsen

7 Processen De 4 cirkler Identitet (formål, hvad brænder vi for, hvad er vi stolte af, og hvad er større end os selv) Kompetencer (hvad skal der til for at indfri vores formål og identitet) Praksis (hvordan skal vi opføre os, vores adfærd) Omdømme (hvad vil vi gerne være kendt for, hvad er vi kendt for) Ca. 800 ansatte – workshop – lokale udkast til grundforståelse Bestyrelse og elever Egne proceskonsulenter

8 TECs Omdømme Vi er virksomhedernes og de unges førstevalg Vi har et højt fagligt niveau Vi tager godt imod vores elever, giver medbestemmelse og frihed under ansvar Alle har talent, og TEC formår at finde det frem Vi har et levende, innovativt og trygt lærings- og arbejdsmiljø En skole, der har styr på tingene Vores størrelse forpligter og giver muligheder TECs Kompetencer Vi er på forkant og opdateret på ny viden, både fagligt og pædagogisk Vi har menneskelig indsigt, dømmekraft og rummer forskellighed Vi kan afvige fra det planlagte og har fornemmelse for, hvad der vil fungere Vi er innovative og har fokus på tværgående samarbejde Vi tager ansvar og gør tingene ordentligt TECs Identitet Formål Teknologisk og erhvervsrettet dannelse – vi uddanner fagligt stolte og dygtige mennesker Hvad brænder vi for at arbejde henimod? At vores elever, lærlinge og kursister: - flytter sig fagligt mest muligt - tror på sig selv og lykkes i livet En høj faglig og pædagogisk standard på alle niveauer Vi omsætter viden til praksis Hvad gør os til noget særligt, som vi er stolte af? Vi gør en ekstra indsats for vores elever, lærlinge og kursister Vi samarbejder tæt med virksomheder, brancher og videregående uddannelser Vi understøtter bæredygtig vækst og udvikling Respekt for vores forskellige fag og kulturer – det gør os stærke TECs GRUNDFORSTÅELSE

9 Grundforståelse – det vi står på Strategikort Pædagogisk-didaktisk strategi Strategikort MUS-LUS-TUS koncepter Kampagner ordensregler, dannelse Dogmer

10 10

11 11 2015 2. halvår Igangsættelsestidspunktet TECs potentiale TEC Strategikort 2015 – 2017 D. Vi udvikler TECs forretnings- mæssige position C. Vi udvikler TECs infrastruktur 2017 2015 2016 2017 2016 Tid Strategisk program A. Vi udvikler TECs ledere- og medarbejdere B. Vi udvikler TECs kerneydelse Revitalisere MTU Samlet HR-strategi Viden- udveksling Pædagogisk IT LIS Indhold Kompetence- udviklings -plan EUD Mål for god ledelsespraksis Positionering i den udd.pol. debat Strategiske samarbejder/ alliancer HTX strategi Ledelses- Udviklings- program Kompetence- udviklings -plan for TAP Imple- mentering af EUD- reform Udvikling af TEC kvalitets- koncept Udbuds- runde Pædagogisk didaktisk strategi Bygnings- strategi Etabl. og strømline støttefunk. Økonomi- styring Strategisk projekt- styring Implementere intern kom-strategi Impl. af branding- strategi Flere partnere I Eniga Styrke elev- inddragelse/ elev demokrati Advisory Boards Grundforståelsen Samarbejde skole og virksomhed Sikring af fagfagligheden System- understøttende projekt Den gode underviser v. 2.0 Kompetence- udviklingsplan for HTX lærere Opfølgning på IT strategien Dannelses- kampagne TEC vækststrategi AMU strategi Styrket samarbejde med LUU og DFU 2015 1. halvår Grund forståelsen Gymnasie- reform Afsluttet/ i drift

12 12 Ledelse 1.Ledelsesudviklingsprogram 2.Mål for god ledelsespraksis Medarbejdere 3.Kompetenceudviklingsplan for EUD – praktikophold for lærere 4.Kompetenceudviklingsplan for HTX-lærere 5.Kompetenceudviklingsplan for TAP 6.Den gode underviser v. 2.0 Tværgående 7.Definere samlet HR-strategi 8.Revitalisere MTU Ledelse 1.Ledelsesudviklingsprogram 2.Mål for god ledelsespraksis Medarbejdere 3.Kompetenceudviklingsplan for EUD – praktikophold for lærere 4.Kompetenceudviklingsplan for HTX-lærere 5.Kompetenceudviklingsplan for TAP 6.Den gode underviser v. 2.0 Tværgående 7.Definere samlet HR-strategi 8.Revitalisere MTU Vi er nysgerrige på hinandens undervisning og har en professionel vidensudveksling. Vi er på forkant og opdateret på ny viden, både fagligt og pædagogisk. Vi har menneskelig indsigt, dømmekraft og rummer forskellighed. Vi er innovative, har fokus på tværgående samarbejde, vi tager ansvar og gør tingene ordentligt. Vi har en åben og ærlig dialog baseret på tillid. Vi vil sikre en rettidig ledelses- og medarbejderudvikling samt organisering, der understøtter et stærkt fokus på kerneydelsen, at TEC er en attraktiv arbejdsplads samt at TEC kan sikre den bedst mulige forretningsmæssige position Vi er nysgerrige på hinandens undervisning og har en professionel vidensudveksling. Vi er på forkant og opdateret på ny viden, både fagligt og pædagogisk. Vi har menneskelig indsigt, dømmekraft og rummer forskellighed. Vi er innovative, har fokus på tværgående samarbejde, vi tager ansvar og gør tingene ordentligt. Vi har en åben og ærlig dialog baseret på tillid. Vi vil sikre en rettidig ledelses- og medarbejderudvikling samt organisering, der understøtter et stærkt fokus på kerneydelsen, at TEC er en attraktiv arbejdsplads samt at TEC kan sikre den bedst mulige forretningsmæssige position Vi udvikler TECs ledere og medarbejdere: Strategiske initiativer: Program A: Vi udvikler TECs ledere og medarbejdere 8 7 3 2 1 5 6 4 A. Vi udvikler TECs ledere- og medarbejdere

13

14

15 15 DogmerLedelses-opgaven Fælles didaktisk og pædagogisk arbejde i teamet er i centrum og prioriteres Fokusér på det fælles didaktiske og pædagogiske arbejde i teamet Giv forpligtende ansvar til alle teamets deltagere og følg op, bl.a. i forhold til at skabe helhedsorienteret undervisning, udarbejde fælles undervisningsmateriale og have fælles dialog om kvalitetsevalueringer. Vi indgår i forpligtende relationer Gå ned i konkrete drøftelser om teamet opgaver og udvikling Understøt relationsopbygning og anerkend samarbejdet Håndtér evt. samarbejdskonflikter. Vi har fokus på elevernes læring og trivsel Prioritér og anerkend lærernes arbejde og tid med eleverne Det gælder også uden for undervisning, fx elever der har svært ved at forstå undervisningen eller ser ud til at mistrives. Fleksibilitet skal sikre trivsel Led på kvalitet og mindre på stramme rammer. Giv større frihed til, at teamet kan organisere samarbejdet fleksibelt. Hav løbende dialog med teamet om fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelse. Forsøg at lade temaet planlægge. Drøft hvad der er hensigtsmæssigt og muligt og hvordan tilrettelæggelse kan ske, således at trivsel og den enkeltes ønsker tilgodeses, samtidig med at dogmer indfries. Anvend ledelsesretten og tag individuelt fat i de medarbejdere der misbruger fleksibiliteten/tilliden. Vær klædt på til at vurdere det samlede opgaveomfang for at kunne tage en kvalificeret dialog om ressourcer.

16


Download ppt "Danske Erhvervsskolers årsmøde maj 2016 Direktør Lone Hansen, TEC."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google