Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen."— Præsentationens transcript:

1 Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen

2 Diskutere: Hvad er vi gode til i forhold til at mestre stress og hvor vil vi gerne blive bedre? Komme frem til: Hvad vi hver især gerne vil ændre og hvordan vi vil gøre det Få sat fokus på: At vi ikke alle bliver stressede af det samme eller på samme måde Hvordan vi kan hjælpe hinanden til at mestre stress At måden, vi selv og i fællesskab opfatter krav og egen mestringsevne er afgørende i forhold til stress Tid: 3-4 timer Hvad skal vi i dag?

3 Vi oplever krav forskelligt Gruppearbejde Tilbagemelding Fælles Konfrontér problemet og prioritér Individuelt og i grupper på to De mest effektive strategier til at mestre stress Gruppearbejde Opsamling Fælles Proces

4 Hvad er stress? Stress handler om vores krop, tænkning og vores sociale liv Nu: Pia Ryom, ledende psykolog ved Arbejdsmedicinsk Klinik, Aalborg introducerer stressforståelsen bag dette og de andre værktøjer i denne serie. [link til film] Baggrund

5 Hvor stressede vi bliver, afhænger altså af tre forhold: Hvordan vi som enkeltpersoner oplever kravenes størrelse Hvordan vi som enkeltpersoner vurderer vores egne ressourcer til at mestre kravene Hvor god vi som gruppe er til at se tingene i øjnene, have tillid til hinanden og tilbyde hinanden hjælp Disse tre forhold skal vi nu arbejde med Baggrund

6 Del jer op i grupper på tre og interview hinanden med følgende spørgsmål: Kan du komme i tanke om situationer, hvor du har set lyst på kravene til dig og ikke ladet dig overmande af negative forventninger? Det kan fx være krav fra en pårørende eller en borger/patient. Hvad er det, du tænker i disse situationer, der virker positivt? Hvad er det, du gør i disse situationer, der virker positivt? Hvilke styrker har vi som arbejdsgruppe i forhold til at mestre krav? Tid: 20 minutter. Gruppearbejde: Vi oplever krav forskelligt

7 En gruppe skriver op på en flip-over: Gode måder at handle på for at forblive positiv i en situation med krav Gode måder at tænke på for at forblive positiv i en situation med krav Hvad er vi som gruppe gode til i forhold til at mestre krav? De øvrige supplerer, hvis de har nyt at tilføje Tid: 20 minutter Fælles: Tilbagemelding

8 Sæt dig roligt ned og træk vejret dybt, så du er i ro Tag et stykke papir og lav en liste over alle de forhold/ting/årsager i den nuværende situation, der stresser dig Del forholdene i grupper, hvor rød er de forhold, der stresser dig mest, rød de forhold, der stresser dig noget, og grøn de forhold, der kun stresser lidt Tid: 5 minutter Individuelt: Konfrontér problemet og prioritér

9 Tal med en kollega om, hvad du er god til i forhold til at mestre stress og skriv det ned Tal derefter om, hvad der kendetegner forholdene i det røde felt: Er det typisk skal-krav eller kan-krav, der kendetegner disse forhold? Mangler ud viden? Hvilke løsningsmuligheder har du? Del løsningerne op i mindre opgaver Sæt en plan op for, hvad du vil gøre med deadline for alle punkterne Hvis den forholdene i det røde felt skyldes de måder, du opfatter kravene på, har du brug for at opfatte dem og handle på en anden måde. Bliv inspireret af det, du skrev ned i starten af samtalen og det forrige gruppearbejde. To og to: Konfrontér problemet og prioritér I

10 Se herefter på forholdene i det gule felt: Er det typisk skal-krav eller kan-krav, der kendetegner disse forhold? Hvilke løsningsmuligheder har du? Hvis forholdene i det gule felt skyldes de måder, du opfatter kravene, har du brug for at opfatte dem på en anden måde. Bliv inspireret af det, du skrev ned i starten af samtalen og i forrige gruppearbejde. To og to: Konfrontér problemet og prioritér II

11 Se til sidst på forholdene i det grønne felt: Er det typisk skal-krav eller kan-krav, der kendetegner disse forhold? Glæd dig over, at her er noget, der er nemt at gå til. Løs disse opgaver ind imellem de øvrige.Tid i alt: Tid i alt: 30 minutter To og to: Konfrontér problemet og prioritér III

12 Det kan være vanskeligt at vide, hvordan man bedst tager sig af sig selv for at forebygge stress Kravene kan være høje og vi vil gerne gøre tingene så godt som muligt At kunne anvende forskellige strategier gør chancen for at håndtere stressende situationer større Nogle strategier har vist sig særligt virksomme i forhold til at opfatte krav på en hensigtsmæssig måde og mestre stress. De mest effektive strategier til at mestre stress

13 Strategierne er: Vær mere optimistisk Se tingene i øjnene Selvbarmhjertighed og egenomsorg Planlæg din tid Prioritér i opgaverne Sig nej med god samvittighed Tag distance – sig pyt Bed om hjælp Kollektiv mening Brug lysten som drivkraft i arbejdet Dyrk motion De mest effektive strategier til at mestre stress

14 Sæt jer ved det bord med den strategi, I ønsker at arbejde med Tag udgangspunkt i introduktionen og spørgsmålene, der ligger på bordet Tid: 1 time De mest effektive strategier til at mestre stress: Gruppearbejde

15 Alle fortæller kort, hvad de vil gå hjem og ændre, hvordan de vil gøre det og hvilket mantra, de har fundet frem til Tid: 25-45 minutter Del gode idéer til, hvordan man kan blive mindet om sit mantra i dagligdagen Opsamling: De mest effektive strategier til at mestre stress

16 Hvordan følger vi op og holder fast i virkningen af dagens arbejde? Opfølgning

17 Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen


Download ppt "Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google