Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)"— Præsentationens transcript:

1 15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi) Markedskort Promotion: De aktiviteter som virksomheden benytter i sin kommunikation til markedet. 15 Promotion

2 Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter 15 Promotion

3 Promotionformer 3 Reklame Sales promotion Public Relations (PR) Sponsorering Direct marketing Online marketing Personligt salg 15 Promotion

4 Reklame 4 – Betalt anvendelse af massekommunikation med det formål at påvirke efterspørgslen efter produkter og serviceydelser eller holdninger og adfærd Målsætninger for reklame – Opbygge kendskab til mærket – Vedligeholde eller øge kendskabet til mærket – Skabe præferencer for mærket – Skabe omsætning Reklamenulpunkt – Er betegnelsen for det mindste krav, man må stille til en stigning i afsætningen i forbindelse med iværksættelse af en reklamekampagne. – Beregnes som: Reklameomkostningerne Dækningsbidraget pr. stk. 15 Promotion

5 Reklame 5 Reklamemidler – Er de typer formidlere, der bringer budskabet frem til modtageren. – Fx annoncer, tryksager, reklamefilm, outdoor, messer, butiksreklame, sponsorering, product placement Reklamemedier – Er de endelige bærere af et konkret reklamebudskab – Primære medier – bærende medier fx tv og dagblade – Sekundære medier – understøtter primære medier fx radio og outdoor – Fx dagblade, fagblade, tv, biograf, radio, hjemmeside, sms, posters, POS-materiale, give-aways, brander på sportspladser mv. 15 Promotion

6 Reklamebudskab og -indhold 6 Reklamer kan være informative eller manipulative (spiller på følelserne) AIDA-modellen 15 Promotion

7 Øvrige promotionformer 7 Sales promotion – Er salgsfremmende aktiviteter, der har til formål at støtte en reklamekampagne. – Sales promotion rettet mod forbrugeren kan fx være: Konkurrencer, rabatkuponer, events mv. Sponsorering – Er et samarbejde, som tilgodeser såvel sponsor som sponserede. Sponsoren ydet et økonomisk bidrag mod at få en effekt ud af det. Direct marketing – Direct mails sendes til navngivne personer – fx breve, e-mails eller SMS. – Permission marketing – når kunderne har givet deres accept af at modtage direct mail 15 Promotion

8 Øvrige promotionformer 8 PR (Public Relations) – Er ikke betalte relationer til omverdenen – Fx pressemeddelelser, pressemøder, events Online marketing – Udnyttelse af elektroniske netværk mellem virksomhed og kunde, fx internet, hjemmeside, annoncering på internettet – Viral markedsføring – et reklamebudskab spredes gennem personlige kontakter – fx gennem facebook eller mobiltelefon Personligt salg – Er mundtlig præsentation i samtale med en eller flere mulige købere med det formål at skabe et salg. – Dialog mellem køber og sælger. – Udføres fx af telefonsælger, ekspedient, digital hjælper osv. 15 Promotion

9 Sociale medier Online tjenester, som bruges til at dele profiler, meninger, billeder, video og andet indhold. Sociale medier som fx Facebook kan anvendes som reklamemedie på flere måder: – Etablering af særlige Facebook-grupper, fx Sony – Bannerreklamer – Opslag på det enkelte Facebook-medlems væg – Spredning af video og reklamebilleder 15 Promotion

10 Følgere på sociale medier CommunityVi vil høre til. Vi vil kunne lægge armene rundt om noget og sige: Det er vores. SignificanceNoget, der betyder noget. Én, der viser og udtrykker, at kun himlen sætte grænser. ExcitementInspiration og spænding. Én, der bryder alle grænser - i både kløgt og galskab. AuthenticityÆgthed. Gennemsigtighed i både styrker og svagheder. Følelse og kraft i én. 15 Promotion Forhold, der har betydning for at virksomheden får følgere på sociale medier:

11 Virksomhedens sociale medieplatform Den sociale medieplatform fastlægger virksomhedens brug af sociale medier til: – Dialog med kunderne – Ideer fra kunderne – Kunderne som ambassadører 15 Promotion

12 Oversigt over sociale medier 15 Promotion

13 Promotionstrategi 13 Push strategi – Virksomheden retter sin markedsføringsindsats mod næste led i distributionskæden, der herefter retter sin markedsføringsindsats mod det efterfølgende led, indtil forbrugeren påvirkes. – Produktet skubbes ud på markedet. – Samarbejdet med butikken er central for producenten. Pull strategi – Producenten retter sin markedsføringsindsats direkte mod forbrugeren. Forbrugeren vil efterspørge produktet i butikken, der ønsker at forhandle varen. – Producenten ønsker at skaber ønsker og præferencer hos forbrugeren. – Pull strategien bygger på massekommunikation som fx reklame i tv og annoncer i magasiner og blade. 15 Promotion

14 Viral markedsføring Viral markedsføring er en marketingteknik, der udnytter sociale netværk til at sprede et budskab. Jo mere unik budskabets form og indhold er, jo hurtigere og og mere spredes det. Gladwills teori om viral spredning 1.Loven om de få – bestemte mennesketyper sætter spredningen i gang Sammenkoblere med et bredt socialt netværk Kendere – aktive brugere af sociale medier, der søger og deler viden. Sælgere – kan overbevise andre via sociale medier 2.Fastholdelsesfaktoren – budskabet skal have mening. 3.Kontekstens betydning 15 Promotion

15 Promotionstrategi 15 15 Promotion

16 Markedskort 16 Markedskortet er et værktøj, der kan måle effekten af en promotionaktivitet. Markedskortet er en visuel fremstilling af fire forhold vedrørende produktet: – Hvor mange der kender mærket – Hvor mange der har prøvet mærket – Holdningen til mærket hos forbrugere, der har prøvet mærket. – Indstillingen til mærket hos de forbrugere, der kender mærket, men ikke har prøvet det. Markedskortet udarbejdes ud fra en simpel markedsanalyse. 15 Promotion

17 Markedskort 17 15 Promotion

18 Markedskort nøgletal 15 Promotion 18


Download ppt "15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google