Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen"— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen

2 Effektivitetskontrol
Formål: At kortlægge hvilken effekt (virkning) kommunikationen har på modtageren Kan være kvalitativ (ændring i holdning, adfærd og vaner) Kan være kvantitativ (ændring i markedsandele eller afsætning) Giver os en indikation om budskab og medievalg har været hensigtsmæssigt

3 Rentabilitetskontrol
Formål: At kortlægge om en specifik kampagne har øget virksomhedens indtjening for en fastsat periode Merdækningsbidrag – bør sammenholdes med kampagnens udgifter Vi skal bruge en kvantitativ opgørelse af kampagnens effektivitet til at beregne om kampagnen har været rentabel

4 Proceskontrol Sammenligning af faktiske vs. Budgetterede omkostninger
Er tidsplan med fastsatte deadlines overholdt? Er de opgaver som er bestilt i forbindelse med kampagnen blevet udført korrekt?

5 Forskellige formål med test af reklamers effekt
Effektmålinger Forskellige formål med test af reklamers effekt

6 Pretest metoder Pretest (før produktion) Split-run test Interviews
Bruges til at måle effekten af alternative reklameudkast F.eks. to forskellige annoncer – Én i JP Århus og én i JP København Effekten måles f.eks. ved telefoninterviews Interviews Individuelt/gruppeinterviews på baggrund af fremvist reklamemateriale

7 Pretest metoder Page-traffic test
Personligt eller elektronisk interview Et specifikt medie gennemgås og respondenten fortæller hvilke artikler, annoncer og billeder vedkommende har lagt mærke til ved tidligere læsning Der udover kategoriseres svarerne i Set Ikke set Læst Delvist læst Skimmet Ikke læst

8 Posttest metoder Tretrinstest Gallups Tv-Meter og Radio Meter
Spontan (uhjulpet) erindring Hjulpet erindring Genkendelse Gallups Tv-Meter og Radio Meter Registrering Svarkort, telefonopkald mm.

9 Posttest metoder Næsetælling Markedskort
Har der var flere kunder i butikken over en given periode Markedskort Dette kender I fra afsætning Kender vs. Kender ikke Har prøvet Foretrækker, Indifferent, forkaster Har ikke prøvet Positive, indifferent, negative

10 Nøgletal ud fra markedskortet
Kendskabsandel (fremgår af markedskortet) Prøveandel: (har prøvet / kender ) % Præferenceandel: (foretrækker / har prøvet) % Indifferensandel: (indifferent / har prøvet) % Forkastelsesandel: (forkaster / har prøvet ) %

11 Måling af effekten af et website
Hits = antal besøg (kvantitativt mål) Kvalitativt Hvor mange besøger websitet mere end én gang? Hvor længe opholder de sig på websitet? Hvordan bruger de websitet? Hvor højt er virksomheden listet i brugerens top-of-mind?


Download ppt "Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google