Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FORÆLDREMØDE HVOR ER VI PÅ VEJ HEN ?. Agenda ♦Årsberetning  v. Skolebestyrelsesformand Susanne Friis ♦Bistrupskolen status  v. Skoleledelsen ♦Kontaktforældre.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FORÆLDREMØDE HVOR ER VI PÅ VEJ HEN ?. Agenda ♦Årsberetning  v. Skolebestyrelsesformand Susanne Friis ♦Bistrupskolen status  v. Skoleledelsen ♦Kontaktforældre."— Præsentationens transcript:

1 FORÆLDREMØDE HVOR ER VI PÅ VEJ HEN ?

2 Agenda ♦Årsberetning  v. Skolebestyrelsesformand Susanne Friis ♦Bistrupskolen status  v. Skoleledelsen ♦Kontaktforældre  v. Forældrerepræsentant Mads Aagaard Winter

3 ÅRSBERETNING Ved skolebestyrelsesformand Susanne Friis

4 Emner behandlet i skolebestyrelsen ♦Skolereformen ♦Elevtrivsel ♦Skolens budget - Punkterne vil ledelsen komme ind på senere

5 Emner behandlet i skolebestyrelsen - fortsat ♦Medarbejdertrivsel ♦Emner fra elevrepræsentanterne ♦Forældrehenvendelser ♦Visionsarbejde / Principper / fremtidige indsatsområder

6 Bistrupskolens vision Skolebestyrelsen på Bistrupskolen er på sit seneste visionsmøde d. 12.maj 2015 blevet enige om denne formulering for Bistrupskolens vision: Bistrupskolen – det naturlige skolevalg Sammen udvikler vi elevernes fulde potentiale Den mangfoldige skole – med engagerede elever, forældre og medarbejdere

7 Fremtidige indsatsområder ♦Faglighed / Undervisning ♦Trivsel / Inklusion ♦Kommunikation – internt og eksternt ♦Læringscafe ♦Forældreinddragelse ♦Nye borde og stole ♦Traditioner

8 Principper – Bestyrelsens retningsværktøj ♦Fagfordeling / årgangsteam ♦Valgfag ♦Holddannelse / placering af elever i klasserne ♦Undervisningstimetal ♦Skemalægning ♦Skoledagens længde ♦Understøttende undervisning ♦Læringscafe ♦Elevudbytte ♦Samarbejde med det omliggende samfund ♦Udbud af valgfag ♦Specialundervisning ♦Lejrskoler / skolerejser ♦Vikardækning ♦Sammenlægning af klasser ♦Deltagelse i elite- / musikundervisning ♦SFO / SFK ♦Skole- hjem samarbejde

9 Principper / indsatsområder.. ♦Vi er i gang …. ♦I skal nu høre om Skole – hjem samarbejdet

10 BISTRUPSKOLEN - STATUS Ved skoleledelsen Stieg Eriksen, Thomas Kamstrup Mikkelsen, Stine Ramsing Thunbo

11 Opnået karaktergennemsnit i bundne prøvefag i alt og socioøkonomiske referencer, 9. klasse, Rudersdal

12 Karaktergennemsnit i bundne prøvefag pr. skole og køn, 9. klasse

13 Karaktergennemsnit i dansk pr. skole og køn, 9. klasse

14 Karaktergennemsnit i matematik pr. skole og køn, 9. klasse, Rudersdal

15 Andel elever med mindst 02 i både dansk og matematik pr. skole, 9. klasse, Rudersdal

16 Bistrupskolens mål - 1.Vedvarende fokus på kerneopgaven - forbedring og styrkelse af de faglige resultater – især i dansk/læseforståelse og matematik – skal ses fra skoleåret 2015/16 2.Tydelig implementering af folkeskolereformens elementer – bevægelse, fordybelse, læsebånd mm. 3.Balance i skolens økonomi senest i skoleåret 2017/18 4.Øget trivsel for elever og det pædagogiske personale 5.Kommunikationsstrategi og tæt forældresamarbejde 6.Åbning af skolen udadtil

17 Trivselsmåling 2015

18

19

20 Bistrupskolens mål 1.Vedvarende fokus på kerneopgaven - forbedring og styrkelse af de faglige resultater – især i dansk/læseforståelse og matematik – skal ses fra skoleåret 2015/16 2.Tydelig implementering af folkeskolereformens elementer – bevægelse, fordybelse, læsebånd mm. 3.Balance i skolens økonomi senest i skoleåret 2017/18 4.Øget trivsel for elever og det pædagogiske personale 5.Kommunikationsstrategi og tæt forældresamarbejde 6.Åbning af skolen udadtil 7.Synlig læring

21 Reformens øvrige elementer ♦Bevægelse og motion ♦Understøttende undervisning, faglig fordybelse, læringscafe skal være en del af teamets opgaver ♦Læsebånd, matematikbånd, bevægebånd… ♦Udnytte skolens store areal i læring ♦Fælles forberedelse og efterbehandling/feedback i teamet ♦Åben skole

22 Økonomi ♦Bistrupskolens økonomi skal være stabil og positiv  Skolens underskud reduceres fra ca. 4 mio. i efteråret 2014 til ca. 1.3 mio. med udgangen af 2015.  Skolens underskud reduceres yderligere i løbet af 2016. Samtidig kan den samlede personaleressource øges, idet der planlægges med én lærer mere til en klasse mindre i det kommende skoleår.

23 Kommunikationsstrategi – internt og eksternt ♦Tydelig og klar løbende information fra skolens ledelse og skolebestyrelse til medarbejdere ♦Faste tidspunkter for skriftlig- og mundtlig kommunikation til og fra ledere/medarbejdere ♦Alle team bidrager til en sikker og tydelig kommunikation om skolens opgaver og aktiviteter – internt i huset og ud til forældre og lokalsamfund

24 AKTIVE KONTAKTFORÆLDRE Ved forældrerepræsentant i skolebestyrelsen Mads Aagaard Winther

25 Aktive kontaktforældre ♦ Udfordring:  Valgt i de fleste klassen  Ingen kender rollen  Aktivitetsudvalg i de fleste klasser  Ingen kommunikation med kontaktforældre  Ingen kommunikation fra kontaktforældre  Generelt kan og skal kommunikationen styrkes

26 Aktive kontaktforældre ♦ Agenda  Definere princip  Definere fast agenda og mødetidspunkter  Forventning  Udmelding og indkaldelse

27 Aktive kontaktforældre – definere princip ♦ Alle klasser vælger to kontaktforældre, der vælges for en toårig periode ♦ Kontaktforældrenes rolle er:  at være bindeled mellem klassens forældre og skolen, og samtidigt kan tage kontakt til skolen, herunder skolens daglige ledelse og bestyrelse, når dette er nødvendigt  at sikre og foranledige, at der bliver planlagt sociale aktiviteter, herunder legegrupper såfremt dette ønskes, for klassens børn og evt. forældre. Det anbefales, at kontaktforældrene uddelegerer opgaver til flere af klassens forældre, og at der etableres et aktivitetsudvalg  at tage aktivt del i at planlægge forældremøder i samarbejde med klasselæreren  at være sparringspartner for klassens forældre og lærere omkring skole-hjem-samarbejdet. Herunder at tage debatemner og temaer op til forældremøder (også uden lærere), f.eks. at lave fælles retningslinjer for fødselsdage, brug af mobil, alkohol, rygning og fester.  at tage kontakt til nye børn og forældre i klassen, så alle føler sig velkomne.  at repræsentere klassens forældre over for resten af skolens kontaktforældre til fælles møder

28 Aktive kontaktforældre – fast agenda og mødetidspunkter ♦Skolens daglige ledelse og bestyrelsen indkalder alle kontaktforældre til halvårlige møder ♦Møderne afholdes fast sidste tirsdag i September og Februar ♦Der udarbejdes referatet, men det er kontaktforældrenes ansvar at videreformidle detaljeret information fra disse møde til klassens øvrige forældre ♦Der drøftes som udgangspunkt ikke enkelte klasse- eller årgangsrelaterede emner på møderne!

29 Aktive kontaktforældre – fast agenda ♦Bistrupskolen i dag - statusrapport v. skolens daglige ledelse ♦Generel skoleinformation – lovgivning etc. v. skolens daglige ledelse ♦Implementering af initiativer v. skolens daglige ledelse og bestyrelse ♦Bestyrelsen primære fokuspunkter v. skolens bestyrelse ♦Kort økonomioversigt v. skolens daglige ledelse og bestyrelse ♦Temapunkt – pædagogik / trivsel / motion ♦Evt. punkter fra kontaktforældre

30 Aktive kontaktforældre – forventning ♦ Det er skolens ledelses forventning og håb at dette vil lede til:  Fast to-vejs kommunikationsforum  Mere detaljeret kommunikation  Mere nuanceret kommunikation  Bedre indblik i vores børns skole  Mere indflydelse i vores børns skole  En større lyst til at deltage aktivt i vores børns skole

31 Aktive kontaktforældre – Udmelding og indkaldelse ♦Udmelding efter dette møde ♦Første indkaldelse umiddelbart efter sommerferien ♦Gode ideer er velkomne


Download ppt "FORÆLDREMØDE HVOR ER VI PÅ VEJ HEN ?. Agenda ♦Årsberetning  v. Skolebestyrelsesformand Susanne Friis ♦Bistrupskolen status  v. Skoleledelsen ♦Kontaktforældre."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google