Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GASA NORD GRØNT I/S 2011. 2 2 GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GASA NORD GRØNT I/S 2011. 2 2 GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske."— Præsentationens transcript:

1 GASA NORD GRØNT I/S 2011

2 2 2 GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske grøntsager produceret i Danmark Firmaet blev grundlagt i år 2000. Der produceres grøntsager på friland og i væksthuse, og der dyrkes såvel konventionelt som økologisk Der er fokus på service, fleksibilitet, fødevaresikkerhed, miljøspørgsmål, at være konkurrencedygtig – og KVALITET

3 3 3 GASA NORD GRØNTs historie GASA NORD GRØNT blev dannet i år 2000 i et fællesskab mellem Agrova Food og andelsselskaberne Nord Grønt af 1973 A.m.b.A. og GASA ÅRHUS Frugt og Grønt. –GASA ÅRHUS blev grundlagt i 1929. Fra starten af 30’erne til op i 70’erne var der en GASA i stort set hver dansk by. Hvert GASA ejedes selvstændigt af tilknyttede gartnere og blev drevet som et AmbA i selskabsform. GASA Odense og GASA Århus var de største og samtidig konkurrenter. I København varetog Københavns Grønttorv gartnerenes afsætning. –Nord Grønt blev grundlagt i 1973 og leverede produkter til det daværende FDB. Dette ændrede sig op gennem 80’erne, da FDB ikke længere kunne aftage alle produkter fra Nord Grønt i det stærkt konkurrenceprægede marked. Nord Grønt udviklede sig til en egentlig salgsorganisation og dannede i 1999 et nyt salgsselskab sammen med Agrova Food – nu DLG Food.

4 4 4 GASA NORD GRØNTs historie - fortsat -Fra 1. jan. 2000 blev salget fra Nord Grønt, Gasa Århus og DLG Food samlet i det der i dag er GASA NORD GRØNT -I dag er GASA NORD GRØNT ejet 50% af avlerne i de 2 tidligere salgsselskaber og 50% af DLG Food, og har kontor i både Valby og Tilst.

5 5 5 Produkter Frilandsgrøntsager: –Gulerødder og andre rodfrugter –Salat, iceberg, specialsalater, babyleaves –Kål –Løg Bær: jordbær, hindbær og blåbær Væksthus: –Agurker –Tomater –Champignon

6 6 6 GASA NORD GRØNTs struktur 75 avlere er medlemmer af GASA NORD GRØNT Alle medlemmer skal efterleve organisationens vedtægter, hvoraf de vigtigste er : –Leveringsret –Leveringspligt I salgssituationen arbejder vi med åbne kalkulationer: –Leverandøren ved hvad kundens pris er Medlemmerne betaler en mindre salgsafgift til salgsorganisationen GASA NORD GRØNT

7 7 7 GASA NORD GRØNT – Nøgletal (DKK 1000) Ejerskab:GASA NORD GRØNT A.m.b.a.=50% DLG Food =50% 2010 20092008200720062005 Omsætning 770.969714.167696.587661.369607.241474.525 Resultat før skat 5.8065.7796.57833.6796.9715.712

8 8 8 GASA NORD GRØNT I/S Markedssituation Det danske marked er i dag delt mellem 4 primære aktører: –GASA NORD GRØNT I/S(65%) –GASA ODENSE(15%) –COOP producenter(10%) –Ikke organiserede og mindre producenter (10%) –Market er konstant i bevægelse og under stor indflydelse fra de omkringliggende lande (Holland, Tyskland og det sydlige Europa) –Produktionen er primært baseret på lokale aftaler –Forbrugere og indkøbere fokuserer på pris og værdi –Grøntsager høj profil og høj profit i detailleddet

9 9 9 GASA NORD GRØNTs vision Strategi 2011-2013 1.At GNG understøtter producenternes strategi 2.At GNG medvirker til producenternes optimale afsætning 3.At GNG er producenternes kompetence- og videnscenter i forbindelse med værdiskabelse 4.At GNG når 1 mia. i omsætning

10 10 EU driftsprogrammer i GASA NORD GRØNT Maskininvesteringer (på medlemmernes bedrifter) : 70 % –Anvendes til omkostningsreduktion, kvalitetsforbedring og økologisk produktion) Andre investeringer : 30% –Anvendes til IP, eksterne konsulenter, IT, kvalitetskontrol, administration Totale investeringer i DKK: 40 mio

11 11 Vejen til vækst i GNG Udgangspunkt i den enkelte producents strategi Medvirker til producentens optimale afsætning Salgsorganisationen skal udvikle sig sammen med producenterne Producenterne er medlem af deres egen organisation Vi ser markedet i sin helhed og virker som en stærk partner for vores kunder

12 Innovation Konceptudvikling med kunderne og i alliancer Man kan ikke udvikle alene – samarbejde Hav markedsindsigt med i udviklingsprocessen Hav fokus på slutbrugerens og markedets behov – udvikl fra bord til jord Involver viden og partnere i virksomhedens udviklingsprojekter Hav altid det stærkeste hold Skab alliancer og sæt netværksarbejdet på dagsordenen -Tænk andre veje og se muligheder frem for barrierer!

13 Innovation Kommuniker med omverdenen – skabe nærvær til erhvervet F.eks. via Åbent Landbrug (er iværksat med Dansk Gartneri), lad forbrugeren komme tættere på nutidens gartnere (der er 78.000 som så Køerne danse og 85.000 deltog i de økologiske høstmarkeder i sept) Optimering af produktionsprocesser Tænk andre veje og se muligheder frem for barrierer!

14 14 Andre fokus områder PR – storytelling om erhvervet Local product Økologi Eksport - Internationalisering

15 Muligheder Skabe alliancer i branchen og i det generelle fødevarenetværk Ingen kan gøre det alene – det skal ske i samarbejde forankret i PO’erne Holde fokus på innovation/udvikling i fht markedet/trends/samfundet/teknologiske muligheder – arbejd med en strategi for innovation Udvikling skal ske med udgangspunkt i behov og efterspørgsel Tænk værdikæde fra bord til jord og ikke omvendt! --Tænk andre veje!!!

16 16 Gastronomi Lige nu kan vi I DK bryste os af, at have verdens bedste kok og en restaurant blandt verdens bedste. Mon ikke erhvervet ud fra den internationale bevågenhed omkring danske/nordiske fødevarer vil kunne opleve en positiv effekt i fremtiden? Nu hvor den gastronomiske verdens øjne hviler på Danmark og hvor medierne fokuserer på vores madkultur skal vi være kreative og se de muligheder der kan opstå.

17 17 Grib chancen Der er lige nu en række muligheder og positive strømninger, såsom tiltag af Dansk Supermarked med profilering af danske producenter i konceptet MIN DANSKE GARTNER, øget fokus på sundhed og varens oprindelse. Alle muligheder er åbne, tiden taler FOR frugt og grønt af nær, dansk, lokal oprindelse – branchen kan leverer mangfoldigheden. Vi producerer sunde fødevarer og har gastronomisk international bevågenhed = vi har alle muligheder – både i ind- og udland!!

18 18 Spørgsmål? Salgsorganisationen og producenterne står sammen Fleksibel organisation – skal kunne rumme store som små. Give og skabe service udover salg. Sætte producenten i centrum. Tager udgangspunkt i producentens strategi. Stærk økonomisk styring = lav salgsafgift. Være synlig både i forholdet producent og omverdenen. Skabe alliancer – netværks.


Download ppt "GASA NORD GRØNT I/S 2011. 2 2 GASA NORD GRØNT i 2010 Med en markedsandel på 65% er GASA NORD GRØNT Danmarks største salgsorganisation indenfor friske."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google