Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 1 Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 1 Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,"— Præsentationens transcript:

1 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 1 Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver, Käthe Lund og Lone Petersen. Pædagogisk teamleder: Dorte Johansen og Britta Napier.

2 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 2 Indledning. Aktionsforskning er blandt andet en videnskabelig tilgang, som tilstræber at skabe viden gennem handling. Viden er også at udvikle sammen. At være i refleksion og tage handling. Vi har haft fokus på at forfine vores pædagogiske praksis, så Barnet er I Centrum. Når vi besidder personlige og faglige kompetencer, kan vi skabe professionelle kompetencer.

3 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 3 Temaer fra vores laboratorie. Den gode modtagelse. Modtagelse og relation. Et kritisk blik på modtagelse af børn og forældre. Den første kontakt mellem hjem og dagpleje/vug. Optimere den daglige modtagelse af barnet. Hvordan indretning og ændring af struktur kan optimere modtagelsen.

4 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 4 Vi tror, at opmærksomheden på vores 4 fokuspunkter, skaber processer og reaktioner, som har betydning for emotionel relatering og modtagelse af barnet: Fælles fokus Berøring Barnets læring (læreplaner) Tilknytning (relationer)

5 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 5 Fælles fokus. Fælles intentionaletet: Når omsorgsgiveren og barnet har opmærksomhed på samme sted – samme ting – fælles rettethed. Delt intentionalitet: At forstå andres (og ens egen) mentale tilstand - ud fra den andens handlinger. Altså mærke den anden og give noget af sig selv. Dybere relation.

6 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 6 Barnets læring (læreplanstemaerne). Børn fødes med evner, men er meget afhængig af læringsmiljøet. Børns læring og udvikling sker i samspil med andre mennesker og andre elementer i barnets verden. Barnet skal lære før det kan udvikle sig. Læring fører til udvikling og nye erkendelser.

7 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 7 Berøring. Den mest basale form for kontakt et menneske har brug for. Berøring af barnet (kan være blidt eller fast) – omsorg og kærlighed. Kropskontakt og øjenkontakt. Blid berøring har den effekt, at det hjælper på stressniveauet – vi falder mere til ro. Biologisk mekanisme - især hos kvinder.

8 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 8 Berøring. Opmærksom på berøring af vores medmennesker, forskellige grænser for berøring. Ethvert menneske har sin egen rytme, men bliver påvirket af andre menneskers rytme. Kvalitet i berøring – analysere/tolke barnets behov – hvilken form for berøring har barnet brug for.

9 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 9 Tilknytning. Det er en væsentlig kompetence at kunne sætte sprog på sin tænkning. Sproget bliver nøglen til det sociale rum. Tilknytningstrangen trækker barnet ind i fællesskabet. Professionel kærlighed – intimitet: der rummer følelsen af at høre til, nærhed og samhørighed.

10 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 10 Tilknytning. Ved 1. års alderen kan barnet opleve en sammenhæng mellem dets egne følelser og det der sker omkring det. John Bowlby: Tilknytning er livsnødvendig – fører til dannelse af de indre mentale strukturer. Det er byggestenene i barnets personligheds dannelse og senere samspil med omverdenen.

11 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 11 Forforståelse – Fordomme – Fortolkninger. Forforståelse er en intention. Det vi ser verden igennem. Forforståelse og fordomme kan virke både hæmmende og fremmende. Pædagogiske arbejde – fordomme i spil. Vi tolker på baggrund af det vi ser, barnets kropssprog og ens egen forforståelse.

12 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 12 Iagttagelsen starter kl. 9.00 slutter 9.30. Sted : I haven ved dagplejer Pia Rønver med 4 børn. A. pludrer. Hun sidder på P’s højre hofte frem mod maven. _______ ________________________________________ ________________________________________________ K. Siger mad. __________

13 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 13 Vores 4 fokuspunkter: Fælles fokus Berøring Barnets læring (læreplaner) Tilknytning (relationer)

14 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 14 Med vores nye viden og teori, ser vi på læringsmiljøet i forhold til barnets/børnegruppens emotionelle relatering: Relationelle læringsmiljø: Fælles- og delt intentionalitet. ”Skygge problemet” – Tilknytning og socialitet – Barnets udviklingszoner. Berøring – Autentiske medarbejder - Taktfulde omsorgsgiver – Samhørighed.

15 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 15 Vi arbejder med medarbejderens personlige kompetencer: Evnen til empati, engagement, intimitet, passion, nærhed og refleksion. Vi er optaget af de egenskaber en autentisk medarbejder besidder.

16 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 16 Autentisk medarbejder: Kræver vilje, evne til stor selverkendelse, samt en stor personlig indsats. Være et gensidigt menneske. Have vilje og evne til at justere sig – altså evnen til at sætte sig ind i og aflæse andres følelser. Hvad betyder det har for barnet, at møde en autentisk voksen… analysere vores materiale.

17 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 17 Vi tror, at vi i samarbejde med forældrene, kan skabe visuelle deltagelsesbaner fra hjem til dagpleje, som giver barnet en harmonisk start på dagen i dagplejen. Ved modtagelse af barnet i dagplejen, har vi arbejdet med at finde ”vinduet”: Aflevering + Modtagelse + Afsked – accept og parathed. Se barnets og forældrenes vindue Samarbejde og dialog med forældrene. Dagplejeren: Lederskab og følgeskab.

18 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 18 Vi tror, at brugen af slynger hurtigere giver et nyt barn tryghed i dagplejen. Vi har fået en stor indsigt i hvad berøring betyder for det lille barn. Vi ser slyngen som et redskab, hvor det lille barn er tæt og i fysisk berøring med dagplejeren. Vi ser fælles- og delt intentionalitet, tilknytning og læring. Barnet spejler sig i omsorgspersonen, sidder i slyngen og får fornemmelsen af omsorgspersonens følelsesmæssige tilstand - teoretiker mener – forløberen for empati.

19 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 19 Metoder der kan anvendes til at synliggøre medarbejderens professionelle rolle i samspil med barnet/børnegruppen: Marianne Hedegaards iagttagelses metode. Videofilm til at analysere vores pædagogiske praksis. ”Vinduet” Modtagelse af barnet i daginstitutionen. Slyngen som et pædagogisk redskab. Videofilm, billeder, foto bøger, litteratur.

20 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 20 Deltagelsesbaner i modtagelsen: Visuelle, kommunikative, kropslige: VinduetTydelighed BerøringFælles fokus NærværInklusion VenskaberSamspil Læring (børn imellem)

21 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 21 VINDUET: AfleveringModtagelseAfsked LederskabLederskab/Lederskab/ følgeskab. Følgeskab. Rummelighed. Se barnet. Røre barnet Navngive barnet Sanselighed

22 Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 22 VINDUET: Barnets vindue:Forældrenes vindue:AcceptParathed


Download ppt "Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 1 Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google