Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærings- og praksisfortællinger:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærings- og praksisfortællinger:"— Præsentationens transcript:

1 Lærings- og praksisfortællinger:
Mål og temaer fra den pædagogiske læreplan Lærings- og praksisfortællinger: Sociale kompetencener Vi vil styrke børnenes evne til at omgås hinanden og andre mennesker. Det vil vi gøre ved at styrke deres: Måde at omgås hinanden i sociale sammenhængende, det vil sige styrke deres evner til at udvise tolorance, empati og respektere retten til at sige til og fra. Venskaber indbyrdes Anerkendelsen af hinandens forskelligheder Evner til at håndtere konflikter Krop og bevægelse Nina laver trin for trin: Børnene sidder ién lang række. De er ivrige og vil se; ”hurtig hund”. Børnene følger Nina henvisningerne; ”Op at stå, ned at sid, lig på maven også på ryggen”. (opvarmning). Børnene griner, og nogle sætter spørgsmålstegn, til hvorfor de skal røre sig. Derefter tager Nina hånddukkerne; stop op snegl og hurtig hund op, hvorefter børnene hilser på dem. Nina laver et dukketeater for børnene, hvor de lærer hvordan man siger fra, når nogle kalder dem ét øgenavne. Børnene sidder og lytter opmærksomt på hvad Nina siger. Efterfølgende tager Nina nogle arbejdskort op med billeder af nogle børn. På billedet er der en dreng, der gør en pige ked af det ved at kalde hende øgenavne, Nina snakker ud fra billederne og spørger ind til børnenes følelser når de ser på billederne og hvad de kan sige, for at de ikke selv bliver ked af det, der gives redskaber til hvordan børnene får sagt fra. Redskaberne er: Slap af Sig ” jeg bliver ked af det, når du Kalder mig et øgenavn”. Sig ”hold op med det”. (Tæl til 10) Nogle børn lytter opmærksomt og snakker med Nina om billederne. Andre er begyndt at sidde uroligt og sidder og piller tær og snakker med siddemakkeren, og nogle sidder og leger med sutsko og hvad der ellers ligger foran dem. Børnene virker ikke ligeså motiveret, som da Nina begyndte med trin for trin. Nina giver nu hvert enkelte barn et øgenavn og lærer dem at sige fra over for hende, et barn begynder at græde, da Nina giver hende et øgenavn og vil lærer hende at sige fra. Hun får sagt fra og sidder nu og kigger på de andre. Da Nina er ved at være færdige med hele rækken, giver børnene øgenavne til Nina, hvorefter hun får sagt stop til dem. Barnets alsidige personlige udvikling Sprog Kulturelle udtryksformer Værdipolitikken: Respekt for sig selv Respekt for andre Respekt for andres ting.

2 Analyse og Refleksionsredskab
Analyse og refleksion – hvad ser vi? Vi skaber et fælles forum hvor børnene i samarbejde, hjælper hinanden til at forstår hændelsforløbet i Ninas teaterstykke og skelne mellem bemærkninger der er ment som morskab og bemærkninger der er ondskabsfulde Vi ser engagerede børn, der får bevægede sig og derefter får ro på til at lytte opmærksomt til forløbet. Vi ser også at nogle børn hurtigt mister interessen for historierne og snakken. Hvad skal vi fokusere på fremover? (læreplanstemaer/dele af temaerne) At der er behov for at vi jævnligt gennemgår den slags processer. Hvad har vi lært? Børnene har lært: Børnene har lært at forstå og bruge færdigheder til at håndterer drillerier og at blive kaldt øgenavne. De trænet selvkontrol. Børnene lærer at anerkende hinandens forskelligheder. Børnene får evner til at håndtere konflikter. Vi voksne har lært: Vi har lært at gruppedannelsen var for stor. At man måske skal lave et teaterstykke, med brug af voksne/børn eller forsætte med bamserne gennemgående i forløbet, samtidig med man snakker udefra billederne, i stedet for kun at snakke ud fra billederne. Så indlæringen sker mere spændende. Vi har lært at man skal tage hensyn, til hver enkelte barn inden man sætter barnet i en situation som det ikke magter (henvisning til pige der græder)


Download ppt "Lærings- og praksisfortællinger:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google