Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse."— Præsentationens transcript:

1 Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.

2 Struktur på EUD-Start UU Jobcenter UCH Den unge

3 Basen – det daglige Udgangspunkt Mødestedet, Tryghed, Fælles aktiviteter, Samtalerum, Lektieværksted, Teori/almene færdigheder, Støtte personer, IT,

4 Ud og hjem igen – Basen og aktiviteterne Basen det naturlige udgangspunkt Ud i afdelinger for at lære, afprøve træne udvikle færdigheder Tilbage til basen Tid til refleksion Tid til afklaring Tid til målsætning

5 Det anderledes i forhold til erhvervsuddannelse Tæt samarbejde mellem Jobcentre, skolen og UU (Ses dagligt) Samler det bedste fra alle, alt er samlet omkring den unge Personlig mentor - tæt kontakt. Opfølgning på den personlige udvikling Mentorkontakten fastholdes også efter forløbet Muligheder for personlig coaching Skabe relation til uddannelsesstedet Struktur på hverdagen, uddannelser og arbejdslivet Basen er altid bemandet -den unge kan altid få kontakt med en kendt voksen

6 Pædagogiske overvejelser I mødet med eleverne bygger vi på den ressourcefokuserede og anerkendende pædagogik, da vi mener den fungerer som et centralt fundament for læring og udvikling hos eleverne. Udgangspunkt i praksislæring Anderkendelse af den enkelte Små sikre successer Fast struktur i hverdagen Eleven har en fast mentor/støtteperson UU vejleder er fast tilknyttet Tæt og dagligt samarbejde med Jobcenter Udgangspunkt i den enkelte elev og dennes forudsætninger Eleven er medansvarlig og aktør i eget liv/motivation og engagement Sundhed og bevægelse som en del af dagligdagen.

7 Didaktisk tilgang Første trin Deltagelse i de flerfaglige aktiviteter, der har det primære mål at engagere, forpligte, motivere, fremme selvværdsfølelse og at være inkluderende. Der vil langt hen ad vejen være tale om træning af enkle nødvendige færdigheder. Andet trin Andet trin er mere specifikke og uddannelsesintroducerende forløb, hvor eleven er på besøg. kommer på forløb i værksteder og faglokaler og afprøver forskellige muligheder i trygge rammer – En af underviserne fra lærerteamet er altid med. Eleverne fra Træningsbanen vil være sammen. Tredje trin Aktiviteter med faglig integritet, afprøvning af grundforløbsindgange og begynder at indfri faglige mål. Eleven vil opleve mere af det faglige miljø og uddannelsesmiljøet. Vil møde andre faglærere og elever. Der vil være mulighed for virksomhedspraktik.

8 De unge… Hvem er de? Hovedparten er unge mellem 18-30 på Kontanthjælp med uddannelsespålæg Enkelte forsikrede ledige

9 Udsagn fra de unge…. Motivationen for deltagelse er meget forskellige. Hvis jeg ikke deltager ”mister jeg kontanthjælpen” Har egentlig ikke lyst til at være her.- ”Med de siger Jeg skal !” Spændende at afprøve mange forskellige muligheder for uddannelse/jobs Har glædet mig at vi skal over og se…..

10 Udforinger i forhold til fravær Hvis den eneste motivation er den ydre: Eks. Kontanthjælpen eller du skal…. Hvis det er den indre motivation: Jeg vil gerne…. Hvorfor skal jeg komme hvis det ikke er det jeg har lyst til? Hvad styrer mig? Udfordre og italesætte de nedenstående begreber. LYSTSKAL/PLIGT

11 Hvor er skumfidusen? Mange af eleverne i målgruppen er LYST styret En hjælp i forbindelse med planlægningen af undervisningsaktiviteter er at spørge sig selv HVOR ER SKUMFIDUSEN FOR DE UNGE? Finde ud af, hvad den umiddelbare belønning er for deltagelse Både Kortsigtet og Langsigtet At prøve at italesætte og vise ”SKUMFIDUSEN” for de unge.

12 Fraværet i dagligdagen Vinduet hvor kan vi kan arbejde med de unge er åbent fra kl. 08.00 til 14.00 Fritidens udfoldelser fra kl.14.01 til 07:59 giver de unge udfordringer der har stor indflydelse på deres energi i uddannelsen. Eks: Rekreativt forbrug af euforiserende stoffer, Computerspil om natten. Sygdom. Mener ikke de selv har de store problemer

13 Metode til fraværs opfølgning 1.Alt fravær skal ringes til mentor for at kunne godkendes 2.Visualisering elevens fravær. 3. Samtale med Jobcenter / mentor omkring rådighed og pligt. 4. Fokus på elevens egne resurser egen indsats. 5. Individuelle aftaler (Eks. morgenvækning SMS) 6. Læglig dokumentation

14 Det vi oplever virker Tætte relationer imellem den enkelte unge og mentor. En tæt opfølgning og metode i forbindelse med opfølgningen på fravær At skabe trygge rammer i hverdagen. At skabe forudsigelighed. At sikre, at de unge er godt orienteret om indhold og opgaver når de skal ud andre afdelinger. Gerne en orientering om indhold, praktiske opgaver og øvelserne. (skabe tryghed og overblik på kort sigt) Hele tiden søge og italesætte SKUMFIDUSEN motivationen både på kort og lang sigt. Støtte op, når de finder motivationen ”JEG KUNNE GODT TÆNKE MIG AT” Det være sig praktik i virksomheder, ophold i undervisningsafdelinger blive klogere på….. konsekvenserne ved fravær (sanktionering)

15 ?


Download ppt "Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google