Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Denne præsentation Del 1: Indvirkninger på børns outcome

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Denne præsentation Del 1: Indvirkninger på børns outcome"— Præsentationens transcript:

1 Denne præsentation Del 1: Indvirkninger på børns outcome
Baggrund for forskningen Fordelene ved tidlig indsats Del 2: Måling af ‘kvalitet’ og ’effektiv pædagogik’ Forskning af strukturer og processer Forskningspraksis

2 Baggrund for forskningen
Del 1: Baggrund for forskningen

3 Highscope Perry Preschool projekt (fra Schweinhart & Weikart, 1993)
Livstidseffekt af høj kvalitet i dagtilbud, USA Resultater for 27-årige deltagere (fra Schweinhart & Weikart, 1993)

4 Mål At sammenligne børn fra forskellige sociale og kulturelle baggrunde, som har forskellige dagtilbudsoplevelser At udskille effekterne af indsatser i dagtilbud fra effekterne i primary school (5-11-årige). At påvise om nogle indsatser i dagtilbud er mere effektive end andre At kunne udpege karakteristikker ved effektive dagtilbud At undersøge hvad der hjælper ressourcesvage børn

5 EPPSE’s design: 6 lokalområder, 141 dagtilbud, 3,000 børn
Alder 5-7 Nøgle fase 1 862 skoler Alder 7-11 Nøgle fase 2 1,128 skoler Alder 11-14 Nøgle fase 3 739 skoler Alder 14-16+ Nøgle fase 4 700+ skoler 25 nursery classes 590 børn 34 playgroups 610 børn 31 private day nurseries 520 børn 20 nursery schools 520 børn 24 local authority day care nurseries 430 børn 7 integrated centres 190 børn home 310 børn

6 Datakilder Akademisk og social evaluering over tid
Information om familiebaggrund over tid Interviews med personale i dagtilbud og skoler ‘Kvalitets’-rangeringsskala i dagtilbud og skoler Casestudier af effektive dagtilbud og skoler

7 Effekt på resultater Familie-faktorer Udfald for eleven Akademisk Engelsk, matematik, fysik Social adfærd Selv-regulering Pro-social/anti-social Hyperaktivitet Dispositioner Glæde ved skolegang Popularitet Angst Medborgerlige værdier Akademisk selvopfattelse Læringsmiljø derhjemme Dagtilbud Elevens personlige karakteristika Folkeskole EPPSE undersøgelsens design tager højde for barnets baggrund før data analyseres

8 Fordelene ved en tidlig indsats Den kortsigtede effekt af dagtilbud:
Skolestart - 5-årige

9 Kvalitet og varighed – 5-årige

10 Dagtilbud og social adfærd for 5-årige

11 Den mellemlange virkning af dagtilbud
- 7-årige

12 Dagtilbud, læsefærdigheder og socialklasse, 7-årige

13 Effekterne på matematikfærdigheder – 7-årige

14 Den mellemlange virkning af dagtilbud – 11-årige

15 Effekterne på matematikfærdigheder – 11-årige
Faktorer Effekt størrelse Beskrivelse Køn 0.19 Drenge har bedre resultater end piger Fødselsvægt 0.48 Normal fødselsvægt højere end meget lav Etniske grupper 0.45 Indisk oprindelse højere end børn af hvid UK oprindelse Behov for andetsprogs støtte 0.64 Behov for andetsprogsstøtte = indikator for lavt niveau Udviklingsvanskeligheder 0.15 Tidlig udviklingsvanskeligheder= indikator for lavt niveau. Forældres kvalifikation 0.71 Højt kvalificeret forældre = højere niveau Socioøkonomisk status 0.36 Høj socioøkonomisk status= højere niveau Gratis skolemåltider Berettiget til gratis skolemåltid = negativ indikator ‘Early Years HLE’ 0.42 ‘Early years HLE’ = højere niveau KS1 HLE 0.17 Moderat personlig interaktion bedre end høj Dagtilbud 0.26 Deltagelse vs. Ikke-deltagelse Kvaliteten af dagtilbud (ECERS-E) 0.34 Dagtilbud af høj kvalitet = højere niveau Dagtilbud effektivitet 0.40 Meget effektive dagtilbud = højere niveau Primary school effektivitet 0.38 Meget effektive primary school = højere niveau

16 Dagtilbud og social adfærd (selvregulering) 11-årige
16

17 Høj kvalitet har betydning for de langsigtede fordele

18 Effekterne på matematikfærdigheder – 14-årige

19 Indvirkninger på den totale GCSE score – 16-årige

20 Del 2: Måling af ‘kvalitet’ og ‘effektiv pædagogik’

21 Sådan målte vi kvalitet
‘Early Childhood Environment Rating Scales (ECERS)’ og Care-giver Interaction Scale ECERS-R Baseret på observationer fra 7 under-dimensioner Rum og møbler Rutiner for personlig omsorg Sprogforståelse Aktiviteter Interaktion Programstruktur Forældre og ansatte Harms, Clifford & Cryer (1998) ECERS-E Baseret på observationer fra 4 under-dimensioner Læsedygtighed Matematik Videnskab og miljø Diversitet Sylva, Siraj-Blatchford & Taggart (2003) Care-giver Interaction Scale – 26 item scale, som måler: Positive Relationer, Afstraffelse, Adskillelse og Eftergivenhed Relationer eksisterer mellem de ansattes kvalifikationer og den målte/observerede kvalitet og mellem kvalitet og børnenes outcome.

22 Eksempel på ECERS evalueringsskala
Utilstrækkelig Minimal God Fremragende

23 Et eksempel på ECERS-R Item
32. Medarbejder/barn interaktion Utilstrækkelig 1 1.1 De ansatte er ikke lydhør overfor eller er ikke involveret med børnene (Ex: ignorerer børnene, de ansatte virker distanceret eller kolde) JA/NEJ 1.2 Interaktioner er ubehagelige (Ex: Stemmer lyder anstrengte og irritable) -JA/NEJ 1.3 Fysisk kontakt, som kun anvendes til kontrol (ex: at skynde på børn) eller upassende (ex: uønskede knus og kilden) -JA/NEJ Harms et al (1997)

24 Et eksempel på ECERS-R Item
32. Medarbejder/barn interaktion Minimal 3.1 De ansatte agerer som regel overfor børnene på en varm, støttende måde (Ex: ansatte og børn virker afslappede, muntre stemmer, ofte smil) -JA/NEJ 3.2 Få, hvis nogle overhovedet, ubehagelige interaktioner -JA/NEJ Harms et al (1997)

25 Et eksempel på ECERS-R Item
32. Medarbejder/barn interaktion God 5.1 De ansatte viser varme igennem passende fysisk kontakt (Ek: klappe barnet på ryggen, returnere barnets knus) -JA/NEJ 5.2 De ansatte viser respekt overfor børnene (eksempelvis ved at lytte opmærksomt, have øjenkontakt, behandle børnene retfærdigt, ved ikke at diskriminere) -JA/NEJ 5.3 De ansatte reagerer sympatisk ved at hjælpe børn, som er oprevne, sårede eller vrede -JA/NEJ Harms et al (1997)

26 Et eksempel på ECERS-R Item
32. Medarbejder-barn interaktion Fremragende 7.1 De ansatte virker til at nyde at være sammen med børnene -JA/NEJ 7.2 De ansatte opmuntrer til udviklingen af gensisidig respekte mellem børn og voksne (Ex: de ansatte venter indtil børnene er færdig med at stille spørgsmålene, før de svarer; de opfordrer børn på en høflig måde om at lytte, når de voksne snakker). -JA/NEj Harms et al (1997)

27 Hovedresultater: ECERS-R og E
Scorerne på ECERS-R var positivt relaterede til ‘Samarbejde/Konformitet’ Scorerne på ‘social interaktion’ var positivt relaterede til ‘selvstændighed og koncentration’ og ‘Lige sociabilitet’ ECERS-E var positivt relateret til pre-reading, non-verbal argumentation og færdigheder i tal Sub-scales scorer var relateret til selvstændighed og koncentration

28 Kvalitetens betydning for negativ social adfærd – 14 år
Kvalitet af dagtilbud (ECERS-R) Effektstørrelse: Hyperaktivitet Effektstørrelse: Anti-social -0,004 Lav kvalitet (Ref.grp.)Lav kvalitet (Ref.grp.) Hjem Mellem kvalitetMellem kvalitet Høj kvalitet Lav kvalitet (Ref.grp.)Lav kvalitet (Ref.grp.) Hjem Mellem kvalitetMellem kvalitet Høj kvalitet

29 Interaktionsskala for omsorgsgivende person
Positive Relationer (10 elementer): varme, entusiasme, positive interaktioner Afstraffelse (8 elementer): barsk, overkontrollerende Eftergivenhed (4 elementer) : undgåelse af især disciplin og kontrol Adskillelse (4 elementer): manglende deltagelse, dårlige interaktioner

30 Betydning af omsorgsgivende persons interaktionsskala på kognitiv adfærd
Tidlig læsning Tidlig matematisk forståelse Ikke-verbal forståelse Rumlig forståelse Positive relationer Positiv Afstraffelse Negativ Eftergivenhed Adskillelse

31 Betydning af omsorgsgivende persons interaktionsskala på social adfærd
Selvstændig og koncentration Samarbejds-villig Social og selskabelig Anti-social / bekymret Positive relationer Positiv Afstraffelse Negativ Eftergivenhed Adskillelse

32 Effektiv pædagogik

33 Sådan observerede vi pædagogik: identifikation af afvigelser
Efter-test Før-test

34 Undersøgelse af dagtilbud
Forskningsområder Centrale profiler Bemanding Administration og ledelse Organisation Forældreinvolvering Værdisæt Curriculum Pædagogik Arbejde med samfundet Metoder Dokumentaranalyse Interviews med ansatte Lærerobservationer Elevobservationer Interviews med ansatte, central ledelse og forældre

35 Hvad gør effektive dagtilbud?
Udfordrer interaktioner med 'vedvarende fællestænkning' Skaber viden og forståelse af curriculum Skaber viden omkring hvordan små børn lærer Tilbyder voksenfærdigheder til at støtte børn konfliktløsning Hjælper forældre med hvordan de kan støtte børnenes læring derhjemme

36 Vedvarende fællestænkning
Mere end bare en samtale At arbejde sammen på en intellektuel måde for at løse et problem, klarlægge et koncept, evaluere aktiviteter, udfolde et narrativ osv. Begge parter må bidrage til denne måde at tænke på og det må udvikles og udvides.

37 Vokseninteraktion Procent Effektiv Meget effektiv
Vedvarende fællestænkning Direkte undervisning Monitorering

38 Fortæl mig hvad du tænker… Hvorfor er du enig i…
Samtaler og spørgsmål Fortæl mig hvad du tænker… Hvorfor er du enig i… Hvad forestiller du dig… Hvorfor kan du lide, at...... Hvis jeg spurgte Anders, ville hun så tænke det samme. Hvordan kan vi finde ud af....Var det altid sådan her.. Hvorfor synes du, at Fortæl mig mere om det... Tror du alle ville tænke det samme omkring det.... Når jeg tænker over det, så Jeg ved det ikke, hvad synes du.....

39 Voksne og aktiviteter Procent

40 For mere information om EPPSE besøg vores hjemmeside på:
Eller kontakt Brenda Taggart Hovedforsker og forskningskoordinator


Download ppt "Denne præsentation Del 1: Indvirkninger på børns outcome"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google