Download præsentationen
Offentliggjort afIngrid Mikkelsen Redigeret for ca. et år siden
1
… Tryghedsleverandør Strukturudviklingen på det nordiske forsikringsmarked Case: Tryg Vesta Gruppen 22. marts Stine Bosse Peter Stine har taget os med på en rejse, og jeg vil også lige benytte lejligheden til at knytte et par ord til hvad der er sket siden vi sidst var sammen med udgangspunkt i følgende spørgsmål
2
Tilstedeværelse Tryg Vesta Gruppen Kindlustus Tryg Polska
3
Tryg Vesta Gruppen Mission Vision Mission og vision
Vi er til for at sikre en stabil og kvalitativ leverance af tryghed til private og virksomheder. Vision Vi vil opleves som Nordens bedst indtjenende tryghedsleverandører på de markeder og inden for de forretningsområder, hvor vi vælger at være til stede.
4
Tryg Vesta Gruppen Stakeholder ambitioner Lønsomhed og indtjening
Vi vil have Nordens mest lønsomme portefølje målt over en 3-5 års periode Kundeorientering Vi vil have Nordens højeste kundeloyalitet Effektivitet i processer Vi vil forbedre produktivitet og kvalitet ved at automatisere og decentralisere maksimalt Attraktiv arbejdsplads Vi giver råderum og ansvar Vi har fokus på læring og videndeling Vi lægger vægt på de nordiske værdier Vi fastsætter politikker og mål centralt men udøver forretningen decentralt Aktiv i samfundet Vi vil deltage aktivt i og præger den offentlige debat
5
Tryg Vesta Gruppen i tal
Nordisk skadeforsikring og distribution af livsforsikring Præmier, medarbejdere og kunder 2003 Danmark Norge *) Andre TBi TVG i alt Bruttopræmier, DKK mio. Medarbejdere Kunder (’000) Privat (’000) Erhverv (’000) 8.242 2.250 1.100 125 7.161 1.460 600 100 1.214 680 300 25 716 30 17.333 4.420 2.000 250 *) Norske ansatte er eksklusiv franchise distribution
6
Tværsnit af forretningen
Forretningsområder Forsikringsprodukter Bruttopræmieindtægter, 2003
7
Godt på vej mod tilfredsstillende resultater
8
Det økonomiske resultat
Godt på vej mod tilfredsstillende resultater Mio. DKK Bruttopræmier Præmier f.e.r Erstatninger f.e.r. 77,9% 84,8% Omkostninger f.e.r. 24,9% 26,9% Combined ratio f.e.r. 102,8% 111,7% Forsikringsresultat Investeringer
9
Det økonomiske resultat
et vendepunkt Resultat før skat blev 789 mio. DKK (+1,9 mia. DKK siden 2002) Combined ratio (f.e.r.) faldt 8,9%-point til 102,8% 100,8% for den fortsættende forretning Præmier (f.e.r.) steg 9,4%-point til 14,6 mia. DKK Egenkapitalen forrentet med 16,4% før skat Resultatet bekræftede: Vi konsoliderer på egne meritter Finansmarkederne var gunstige Resultatet forbedret Den strategiske ramme er sat
10
Det økonomiske resultat
Andet end vejret forbedrede driftsresultatet ... Erstatningsprocenten faldt 6,9%-point Positiv effekt af initiativer Færre storskader og stormskader Reservestyrkelse på 699 mio. DKK Indeholdt med 4,8% Omkostningsprocent faldt 2,0%-point Øget medarbejderproduktivitet Stram omkostningstyring De første nordiske synergier Erstatnings- og omkostningsprocent 120 100 80 83,4 84,8 79,8 77,9 60 40 20 27,1 25,7 26,9 24,9 2000 2001 2002 2003 Omkostningsprocent f.e.r. Erstatningsprocent f.e.r.
11
Tryg Vesta Gruppen Relevant nordisk konkurrentsammenligning
100,8% på fortsættende forretning
12
De vigtigste skridt ud i Norden… …er taget
13
Nr. 2 på markedsandel Vores vigtigste konkurrenter
Markedsandele efter bruttopræmieindtægter, 2002
14
Markedsposition Vores position i Norden
15
Ny makroøkonomisk virkelighed
Lav inflation giver nye udfordringer Sammenhæng mellem CR, ROE og teknisk rente Forventning ’04 2003 3,5% 2002 4,6% NB. Afhængig af egenkapitalens størrelse
16
Nordiske synergier Gode grunde til at bygge en nordisk platform
Benchmarking/Best practise Kompetencecentre Indkøb It-drift outsourcing It-udvikling Risikoudjævning af store risici Fælles stabe Solgte forsikringspolicer i Finland Bankassurance udgør 11% af nysalget i DK
17
Et af vores partnerskaber i Norden
Partnerskab med Nordea på distribution i Norden Skadeforsikringsprodukter Nordea Kunder Kunder Livsforsikringsprodukter
18
Nogle vigtige perspektiver i Tryg Vesta Gruppen
19
Kunder Mere tilfredse kunder
Koncepter styrker forretningen - nyt nordisk sundhedskoncept på vej Stærkt kundefokus som strategisk grundlag Norsk Kundebarometer Dansk Kundeindex
20
Medarbejdere Balanced Scorecard
Fra strategi til mål i medarbejderens dagligdag Medarbejdertilfredshed Lederudvikling Team og samarbejde Rummelighed Balanced Scorecard
21
Processer Vi identificerer og forbedrer processer i Norden og lokalt
Organisering efter processer Partnerskab med CSC Fælles IT-organisation Fælles indkøbsproces Fælles marine- og luftfartsafdeling E-service Fælles alarmcentral Antal s til Tryg
22
Ny organisering i Tryg Vesta Gruppen
Koncernchef Stine Bosse Privat & Erhverv Danmark Stig Ellkier-Pedersen Privat & Næringsliv Norge Erik Gjellestad Industri Danmark & Norge Peter Falkenham Koncernfinans Morten Hübbe HR & Personale, IT, Procesudvikling og Indkøb Bjørn Thømt Procesansvar Salg Jesper Joensen Salgsdirektør Jesper Joensen Salgsdirektør Bente Kirkenær Salgsdirektører Truls Holm Olsen, Martin Nielsen & Martin Hay Schmidt Koncerndirektions-sekretariat Jakob Grane Koncerncontrolling P&E, DK Lars Bentsen Møller HR & Personale Bjørn Thømt Kundeservice Karsten Kristiansen Kundeservicedirektør Jesper Joensen Kundeservicedirektør Karsten Kristiansen Kundeservicedirektører Truls Holm Olsen, Martin Nielsen & Martin Hay Schmidt Kommunikation Henrik Hougaard Koncerncontrolling P&N, N Espen Strømme IT Martin Bøge Mikkelsen Policeadm. Birgitte Kartman Policedirektør Birgitte Kartman Policedirektør Karsten Kristiansen Koncernjura Bjarne Lau Pedersen Koncerncontrolling Industri Peter Brondt Procesudvikling Geir Berge Hansen Underwriting Ole Kristian Bakken Underwritingdirektører Kevin Carlson & Trond Thorsen Koncernøkonomi Fatiha Benali Indkøb Ole Hope Skadebehandling Ane Jægersborg Skadedirektør Lars Bonde Skadedirektør Egil Rollheim Skadedirektør Ane Jægersborg Koncernrisiko Ole Hesselager Produktudviklingsdirektør Keld Holm Produktudviklingsdirektør Trond Tepstad Produktudviklingsdirektører Kevin Carlson & Trond Thorsen Koncerninvestering Torben Jørgensen Forretningsansvarlig Rejse, Sundhed & Velfærd Per Guldbrandsen Enter Roger Slinning Dansk Kaution Mads Løgstrup TBi Flemming Christiansen Procesansvarlig Bankassurance Flemming S. Pedersen Tryg Polska Otto Groegler Nordea Vahinkovakuutus Flemming S. Pedersen Tryg Vesta stab Tryg Vesta kompetencecenter Nordicum Kindlustus Mikko Saario Datterselskab / filial
23
Forretningsstrategi Status på de strategiske tiltag for 2003
Outsourcing af it produktion Omkostningsreduktioner Skadeindkøb Et nyt nordisk partnerskab uden for finansområdet Etablering af gruppens lederudviklingsprogram
24
Forretningsstrategi Andre større initiativer siden primo 2003
Chevanstell Ltd. sat i afvikling Nettopriser for mæglerbetjente kunder Frasalg af ejendomme for 1,2 mia. DKK Justering af genforsikringsprogram Udvikling af nye koncepter og serviceprogrammer Forenkling af selskabsstruktur
25
Forretningsstrategi Vores primære strategiske fokusområder
Øget lønsomhed Fasthold og udbyg vores nuværende lønsomme kundebase Tilpas ressourcerne og udbyg gruppesynergier Optimér industriporteføljen Vækst i privat- og erhvervsporteføljen Skab en fælles identitet og etabler fælles værdier
26
Mål og forventninger Mål for combined ratio 2004-2005
2003-mål er opnået Forventninger til resultatet for 2004
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.