Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sådan får vi et bedre match mellem potentiale og uddannelse Eva Hofman-Bang, formand for Tænketanken om Mønsterbrydere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sådan får vi et bedre match mellem potentiale og uddannelse Eva Hofman-Bang, formand for Tænketanken om Mønsterbrydere."— Præsentationens transcript:

1 Sådan får vi et bedre match mellem potentiale og uddannelse Eva Hofman-Bang, formand for Tænketanken om Mønsterbrydere

2 Formål Formålet med projektet er at komme med anbefalinger til, hvordan vi bedre indretter uddannelsessystemet, så unge fra alle sociale lag i samfundet får lige muligheder for at udfolde deres uddannelsesmæssige potentialer

3 Inspirationsforum Peter Højland, Susanne Larsen Allan Søgaard Larsen Soulaima Gourani Poul Erik Petersen Lotte Hansen Naveed Niwaz Ane Arnth Jensen Ole Niss Enan Galaly Andreas Nicolaisen Jacob Øzcan Tænketanken om mønsterbrydere Idégruppen Eva Hofman-Bang Ove Poulsen Bente Vibeke Lauridsen Annette E. Lauridsen Thomas Gloy Lars Ulriksen Jan Møller Mette Greisen Helene Reffstrup Møller

4 Definition af en mønsterbryder En uddannelsesmæssig mønsterbryder er en person, der opnår et højere uddannelsesniveau end den af forældrene, der har den højeste uddannelse Ikke-uddannelsesvante familier – familier hvor ingen af forældrene har en uddannelse ud over grundskolen

5 Potentialer bliver langt fra altid udnyttet

6 Andre sociale og kulturelle kompetencer Færre har fået læst højt som børn Mindre snak ved middagsbordet Havde ikke leksikon i hjemmet Forældre der havde mindre netværk Mindre hjælp til lektier Hvad kendetegner mønsterbrydere Kvinder Korte uddannelser Vilje til at ville Teknisk EUD Merkantil MVU & LVU

7 Sammenhængende uddannelsessystem  Uddannelsesinstitutionerne aftaler en landsdækkende merit inden for de enkelte uddannelsesmæssige søjler. Sammenhæng og struktur i uddannelsessystemet

8 Sammenhængende uddannelsessystem  Politikerne sikrer, at brobygningsmoduler, som forbereder overgang fra et uddannelsesniveau til et højere uddannelsesniveau, skal undtages deltagerbetaling, og at deltagere på brobygningsmoduler får ret til Voksen Uddannelsesstøtte.  Regeringen tillader yderligere brug af realkompetencevurdering på de ordinære uddannelser samt indretter taxametersystemet, så der er bedre mulighed for fleksibel afvikling af uddannelserne. Sammenhæng og struktur i uddannelsessystemet

9 En anerkendende pædagogisk udvikling Sammenhæng og struktur i uddannelsessystemet  Uddannelsesinstitutioner og faglige udvalg arbejder for at få klare strukturer på alle niveauer i uddannelsessystemet, og at valgmuligheder for de studerende gennem fx modulopdeling først placeres, når de studerende har opnået valgkompetence og tilstrækkelig tryghed på uddannelsen  Uddannelsesinstitutionerne sikrer, at underviserne arbejder med forpligtende arbejdsformer, tydelighed i pædagogikken og anerkendende og formative evalueringer  Uddannelsesinstitutionerne lærer af de forsøg, der er etableret, og skaber rammer for, at lærere kan arbejde med at udvikle undervisnings- og evalueringsformer, som bedre støtter studerende fra mindre privilegerede baggrunde

10 Bedre ledelsesinformation Sammenhæng og struktur i uddannelsessystemet  Undervisningsministeriet og KL sikrer, at uddannelsesinstitutionerne får mere kvalificeret ledelsesinformation gennem institutionsopdelt statistik, der viser, hvordan de studerende/elevernes videre uddannelses- og erhvervskarriere former sig  Regeringen og KL igangsætter forskning i, hvad der adskiller de gode kommuner fra de mindre gode med hensyn til at få unge i uddannelse, samt at kommunerne lærer af hinanden på dette område

11 Frafald på ungdomsuddannelserne Ungdomsuddannelserne  Politikerne lægger midlerne i den særlige frafaldspulje ind som en generel forhøjelse af taxametrene, evt. med et særligt taxameter til skoler med særligt mange elever/studerende fra ikke-uddannelsesvante familier.  Virksomhederne tænker mere langsigtet og tager størst muligt ansvar for, at de unge tilbydes en praktikplads. Samtidig vil vi opfordre virksomhederne til, at de i deres valg af praktikanter har øje for de særlige kvalifikationer, som mønsterbryderne ofte har med sig

12 Mere attraktive erhvervsuddannelser  Undervisningsministeriet indfører optagelseskriterier til erhvervsuddannelsernes grundforløb. De, der i den indledende kompetencevurdering ikke opfylder optagelseskriterierne, skal i stedet have tilbud om faglig opkvalificering og/eller praktisk erfaring, som skal tilrettelægges med henblik på at styrke de svage kompetencer Ungdomsuddannelserne

13 Erhvervsrettede gymnasiale uddannelser skaber flere mønsterbrydere  Politikerne hæver undervisningstaksten til Hhx, så der kun er forskelle, der kan begrundes i flere naturvidenskabelige fag på andre gymnasiale uddannelser Ungdomsuddannelserne

14 Videre- og efteruddannelser skaber flere mønsterbrydere  Regeringen genopretter taxametrene til de erhvervsrettede videre- og efteruddannelser. Taxameteret bør have et niveau, så det igen bliver attraktivt at bruge VEU-systemet Videregående uddannelser

15 Videre- og efteruddannelser skaber flere mønsterbrydere Videregående uddannelser Andel af den videregående merkantile arbejdsstyrke med heltids- og deltidsuddannelser 1998-2030

16 Videregående uddannelser Fra EUD uddannelse via AMU kursus til Akademiuddannelse (AU) indenfor Ledelse Fagmodulerne er sammensat på forhånd Holdet følges ad i 3 år Spredningen i kursisternes baggrund er mindre, de har typisk AMU forløbet Grundlæggende Ledelse Undervisningen har særlig fokus på projektskrivning og metodelære

17 Job på studiejob-lignende vilkår Videregående uddannelser  Undervisningsministeriet udvikler modeller for, hvordan der kan gennemføres praktik på studiejob-lignende vilkår

18 Desk research Interviews med Mønsterbrydere Metoden Survey blandt 486 studerende Data fra Danmarks Statistik Dialog med eksperter Idégruppe med eksperter Anbefalinger

19 Grundskolen Sammenhængende uddannelsessystem Videregående uddannelserUngdomsuddannelserne


Download ppt "Sådan får vi et bedre match mellem potentiale og uddannelse Eva Hofman-Bang, formand for Tænketanken om Mønsterbrydere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google