Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngelise Carstensen Redigeret for ca. et år siden
1
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Strategisk ledelse i kulturinstitutioner Cultural Governance Indlæg 29. september 2006 Teddy Wivel
2
©Teddy Wivel Baggrund Statsautoriseret revisor i 34 år Arbejdet med bestyrelsesarbejde i de seneste 10 år Medlem af bestyrelsen i seks erhvervsvirksomheder, en erhvervsdrivende fond og en patientorganisation Medlem af tænketanken ”Kultur & Fremtid” Medlem af BestyrelsesGruppen Kommentator i Ugebrev for bestyrelser Udvikler af ”IPScore”, ”Culture Score Card” og ”Nytteregnskabet” Forfatter/medforfatter til en lang række bøger bl.a.: Bestyrelsens ledelsesgrundlag (1996) Fra idé til Projekt – håndbog i kulturprojekter (1998) Bestyrelsesarbejde i den familieejede virksomhed (1997) Den bevidste virksomhed (2001) God selskabsledelse i Danmark (2002) Bestyrelsesarbejde i den selvejende institution (2000 og 2002) God selskabsledelse (2004) Den familieejede virksomhed (2004) Bestyrelsens værktøjskasse (kommer ultimo 2006) Rådgiver ved udarbejdelsen af Nørby 1. Arbejder nu som bestyrelsesmedlem og virksomhedsrådgiver (fra 1. januar 2005)
3
Teddy Wivel ©Teddy Wivel ”Agentteorien” Kulturinstitution Daglig ledelse Politikere Interessenter MANGE Bestyrelse FÅ Cultural Governance
4
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Det politiske spændingsfelt Holdning/ Opfattelse Dokumentation Grundlag for dialog Kulturoplevelser/ Effekt Stakeholders/ Interessenter Omdømme/Politisk kontrol Nytte- rapportering
5
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Den lille forskel Erhvervsvirksomheders mål er at tjene penge Kulturinstitutioners er at bruge penge - for at nå et mål
6
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Sammenhæng mellem ressourcer og effekt (nytte) - traditionelt (Finansielle) Ressourcer Effekt/Nytte
7
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Sammenhæng mellem ressourcer og effekt (nytte) - Reelt (Finansielle) Ressourcer Effekt/Nytte Arbejdsmåden (organisation og ydelse)
8
Teddy Wivel ©Teddy Wivel DAGLIG LEDELSE INTERESSENTER BESTYRELSE EFFEKT YDELSER / PRODUKTER ORGANISATION RESSOURCER Dialogfelt Det ledelsesmæssige dialogfelt
9
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Realitet frem for formalia Uanset form er det afgørende at der skabes et dialogforum med interessenterne Snævre interessegrupper kan risikere at dominere dialogen
10
Teddy Wivel ©Teddy Wivel “Vil du ikke nok fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra...?” “Det afhænger jo en hel del af, hvor du vil hen”, sagde katten. “Det er mig temmelig ligegyldigt...” sagde Alice. “Så kan det jo også være det samme, hvilken vej du går”, sagde katten Fra “Alice i Eventyrland” af Lewis Carrol.
11
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Effekt Ydelser Services Organisering (evnen til at gennemføre) Ressourcer Services Som bruger Kvalitet og vigtighed Outcome Som aktionær Ansvarlighed og fairness Values Som medborger Velfærdsnytte MÅL Velfærdsværdien Effektivitet i forhold til ydelser og effekt Politisk tildeling
12
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Relationsovervejelser ressourcer kontra organisering ressourcer kontra ydelser ressourcer kontra effekt ydelser kontra organisering ydelser kontra effekt effekt kontra organisering - og det hele i forhold til omverdensforståelse
13
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Den strategiske udfordring Institutionens økonomiske grundlag Alliancer Kulturgenre Udviklingsperspektiv Givne rammer Vision for Institutionen Genregrænser Samarbejde Egne indtægter Offentlige tilskud Mulige fondsmidler Beliggenhed/ Geografi Fysiske rammer Publikum Økonomisk fundament/ egenkapital Profilering Etc.
14
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Handlings- plan Opfølgning Forretnings- plan Egen Ekstern ”Bestyrelsen” Daglig ledelse Finansierings- muligheder Ledelses- struktur Mission Vision Hovedmål Strategi Prognose Bevarelse af ledelseskraften Ressourcemaksimering Før/NuFremtid Ledelse Kulturinstitution Finansiering Kommunikation
15
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Den sunde institution Ledelseskraften Forretningsplanen – målbeskrivelse (inkl. handlingsplan) Finansieringen Opfølgning – Rapportering – ”Nytte” Kommunikationen – internt og eksternt Samlet effekt
16
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Styring kræver viden Bestyrelsen må have et grundlag for at tro, at de informationer, den træffer sine beslutninger på, er relevante, rettidige, korrekte og fyldestgørende
17
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Ressourcer til styring Ofte begrænset kapacitet Gør det enkelt Brug det der er – eller som enkelt kan skaffes Afbalancer omkostninger og muligheder for effekt
18
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Værktøjskassen Bestyrelsesmappen Bestyrelseskontrakten (afhænger af juridisk form) Forretningsorden Aftaler med den daglige ledelse Årsplan Standarddagsorden Det årlige strategimøde Forretningsplan Risikostyring Intern Rapportering (Pålidelig og relevant) Vurdering af den daglige ledelse Selvevaluering Revisor
19
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Sådan ser mange forretningsplaner ud!
20
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Forretningsplanen kan være (er): En samlemappe, der indeholder en beskrivelse af: hvor institutionen er, hvor den vil hen og baggrunden herfor, hvordan den kommer der og hvorledes der styres efter det
21
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Sammenhænge i forretningsplanen Mission – hvad er vores berettigelse Visionen – hvem er vi om 10 år Hovedmål – Visionens byggeklodser Strategier – Visionens landeveje Handlingsplaner – Visionens køretøjer Indikatorer/målefaktorer – Vejvisere og kilometersten
22
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Risikoforståelse Med risiko forstås muligheden for at vore mål ikke nås.
23
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Risici som skal bedømmes og rapporteres Strategiske risici (knyttet til muligheden for at realisere vore mål) Operationelle risici (knyttet til vore handlinger og processer) Finansielle risici (knyttet til vore aktiver, indtægter og forpligtigelser)
24
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Rapportbrugerens behov Styring Kontrol Overblik / Viden
25
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Rapportering – form og indhold Form: Enkel Til ansvarlig Indhold: Konkret Hurtig (pålidelighed kontra relevans) Handlingsorienteret Sammenholdt med mål Adskille beregningsmæssige og driftsmæssige forudsætninger Ændres fra periode til periode
26
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Vurdering af den daglige ledelse En bedømmelse af de opnåede resultater i forhold til mål En bedømmelse af samarbejdet med bestyrelsen – herunder kemi og hvorledes bestyrelsen føler sig velorienterede En bedømmelse af den daglige ledelses profil over for medarbejdere og institutionens eksterne interessenter
27
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Selvevaluering - hvorfor? Agere optimalt Følge op på sine opgaver Tænker fremadrettet - Stadig forbedring
28
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Formål med selvevalueringen At der i bestyrelsesarbejdet skabes: Den rigtige kultur Den rigtige fokus Den rigtige information Den rigtige proces Den rigtige opfølgning
29
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Processen Udgangspunkt i en skriftlig beskrivelse af systemet Arbejdsmetode Resultater Teamet og det enkelte medlem På forhånd skriftlig formulerede mål Såvel det enkelte medlem som helheden? Drøftes i den samlede bestyrelse
30
Teddy Wivel ©Teddy Wivel Spørgsmål? Nu? Senere: teddy@wivel.dk Tlf.. 45 76 91 27
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.