Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLotte Lorenzen Redigeret for ca. et år siden
1
Portal til Viden Brobygning mellem Erhvervslivet & Universiteterne Centerleder Tessa Gjødesen, Ph.d.
2
Forhistorien Universitetsloven fra 2003: ”Universitetets forsknings- og uddannelsesresultater skal bidrage til at fremme vækst, velfærd og udvikling i samfundet.” Formidling af forskningsresultater får samme status som forskning og undervisning Nye formidlingsmodtagere: erhvervslivet og erhvervsrådene November 20102
3
Virkeligheden Erhvervsbarometeret 2010: Danmark ligger nr. 15 ud af 18 OECD-lande, når erhvervslivet selv skal angive i hvor høj grad de bruger universiteternes viden Oxford Research, nov. 2010: 40% af de samarbejdende virksomheder har mere end 500 ansatte DEA, 2007: konkret viden, uformelle arrangementer og personlige relationer fremmer samarbejdsprojekter DEA, 2010: øget interesse fra virksomhedernes side – men samarbejdet er oftest baseret på personlige relationer November 20103
4
Forskningsformidlingens eksistensberettigelse DEA 2010: ”..vi mangler endnu at finde ud af svaret på, hvordan vi bedst får forskningsresultaterne i spil til gavn for virksomhederne såvel som for samfundet.” 2010: Videnskabsminister Charlotte Sahl Madsen pointerer, at universiteterne skal give virksomhederne noget at leve af Formanden for Rektoratet, nov. 2010: ”Det er nødvendigt at nyttiggøre viden på universiteterne.” November 20104
5
Handlingsplan Flere universiteter opruster forskningsformidlingsområdet Erhvervsforskningscentret Link.SDU indvies januar 2007 Mangler inspiration og et formelt netværk Projektet SciCo er en realitet pr. januar 2008 Dansk erhvervsliv inviteres på banen: HVORDAN VIL I DELE VIDEN MED OS? November 20105
6
Dansk formidlingsnetværk Aalborg Universitet Aarhus Universitet Copenhagen Business School Danmarks Tekniske Universitet IT Universitetet Københavns Universitet Roskilde Universitet Syddansk Universitet November 20106
7
Science Communication Fra Individuel Lidenskab til Professionel Videnskab Skal skabe inspiration til både afsender & modtager Nationalt og internationalt netværk Fokus på: Formidlingsmetoder – eksternt Organiseringsmåder – internt Strategiske tiltag – internt Opslagsbog færdig 2011med inspiration til de tre fokuspunkter November 20107
8
Idégrundlaget SciCo projektet er sat i verden for at understøtte, at forskningsresultater når ud til en bredere skare end forskerkredse Projektet skal give de danske universiteter mulighed for at øge deres viden om forskningsformidling og skabe en fælles platform, hvor forskningsformidlingen kan udvikles til fælles brug Projektets resultater skal styrke brobygningen mellem erhvervslivet og universiteterne November 20108
9
International inspiration 3 universiteter i Tyskland: Humboldt, ESO & Max Planck 6 universiteter i England: Edinburgh, Glasgow, Oxford, Imperial College London, University College London, London Business School 2 universiteter i Frankrig: UPMC & HEC 8 universiteter i USA: Harvard, Yale, Chicago, Illinois, Northwestern, Wharton, Cornell & Miami November 20109
10
Hvad sker der så derude i verden? I:IV Tyskland Forskningsformidling og erhvervskontakt er adskilt Optaget af friendraising – donation / alumne / Humboldt Lige så optaget af fx skolebørn som erhvervsliv Ansatte med forskerbaggrund November 201010
11
Hvad sker der så derude i verden? II:IV England Forskningsformidling og erhvervskontakt er adskilt Meget målgruppeorienteret – stort fokus på tværfakultære arrangementer Øget fokus på virksomheder Alternative arrangementer: fyraftensmøder på pub (stand- up), ”talking heads” (3 minutter) Stor fokus på multimedier og sociale medier Fokus på erhvervslivet i andre lande Ansatte med journalist eller kommunikationsbaggrund November 201011
12
Hvad sker der så derude i verden? III:IV Frankrig Lovgivning om forskningsformidling i 1989 Optaget af erhvervslivet – arrangementer for ikke-alumne Aktive med at bygge bro til virksomheder uden uni-kendskab Ser sig selv som en service både over for erhvervsliv og forskere Ny lov i 2009: Ph.d.-studerende – undervisning eller forskningsformidling til erhvervslivet Ansatte med forskerbaggrund November 201012
13
Hvad sker der så derude i verden? IV:IV USA Lovgivning om forskningsformidling i 1980 Tætte relationer med alumne – donation / Chicago Langt mindre fokuserede på almindelige SMV’ere Websites målrettet virksomheder The Big 10 – 24 /365, 49% Fox & 51% 11 universiteter Forskningsformidling og erhvervskontakt er ofte adskilt Stor fokus på multimedier og sociale medier Ansatte med journalist eller kommunikationsbaggrund November 201013
14
Erhvervsforskningscentret Link.SDU En portal ind på Syddansk Universitet Repræsenterer 235 samfundsvidenskabelige forskere indenfor otte forskningsfelter på fem campusser (Jylland, Fyn & Sjælland) Entreprenørskab og Relationsledelse, Grænseregionsforskning, Jura, Ledelse og Virksomhedsstrategi, Marketing og Management, Miljø- og Erhvervsøkonomi, Statskundskab, Virksomhedsledelse og Økonomi November 201014
15
Link.SDU’s arbejdsopgaver Forskningsindsigt og taler erhvervssprog Indsigt i virksomhedernes kontekst Matchmaker virksomheder med relevante forskere Opdateret viden om statslige søgemuligheder for SMV’ere Hjælper med at formulere fælles ansøgninger Styrker relationerne mellem erhvervslivet og forskerne November 201015
16
Det netværksbaserede samarbejde Projektet Brand Base med 100 medlemmer og fokus på branding og kommunikation Nyhedsbreve, artikler, seminarer & workshops Benyttes som inspiration, netværk og muligt at medtage kunder eller leverandører til arrangementer ”Brand Base er en af mine vigtigste inspirationskilder, når jeg har brug for nytænkning, energi og frisk viden. Brand Base adskiller sig fra mange andre ved, at niveauet er meget højt, og de er helt fremme med nye tendenser” Jesper Bang Markedsdirektør, H.J. Hansen November 201016
17
Det skræddersyede samarbejde ”Samarbejdet med forskere via Link.SDU var en oplagt mulighed for at få tilført viden, som vi ikke selv lå inde med. Og det virkede utrolig godt. Fordi det var et forskningsprojekt, kom vi en tak dybere ind end normalt, og det var især nyttigt at kigge indad ved at få borgernes syn på virksomhedernes og lokalsamfundets svagheder og styrker. Det har helt sikkert ført til nye erkendelser, der har været med til at løfte overliggeren i det vestjyske. Vi oplevede klart, at samarbejdet var med til at afmystificere udbredte fordomme om universitetet, der tit opfattes som en lukket verden. Kommunikationen blev håndteret på en god måde af forskerne, og resultaterne var meget håndgribelige og lige til at omsætte til praksis.” Erik Buhl Nielsen Byudviklingschef, Ølgod November 201017
18
”What’s in it for me?” Erhvervsforskningsbarometeret 2010: De danske universiteter har forskningsresultater i verdensklasse Oxford Research, nov. 2010: Der er høj tilfredshed blandt de virksomheder, der samarbejder med universitetet. 98% svarer, at de højst sandsynligt vil samarbejde igen Oxford Research, nov. 2010: 64% oplever, at de får styrket deres konkurrenceevne November 201018
19
HVORDAN VIL I DELE VIDEN MED OS? Monolog Nyhedsbreve ◊ Populærvidenskabelige artikler ◊ Kronikker ◊ Websites Dialog hos os Konferencer Seminarer Workshops Science cafés Gå-hjem-møder Morgenmøder Blogs November 201019 Dialog hos jer Mød en forsker Forskerteam Erhvervs Ph.d. Samarbejdsprojekter
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.