Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vækstplan Høje-Taastrup Henrik Mahncke Vicedirektør Oxford Research Danmark Oxford Research A/S Falkoner Allé 20, 4. sal 2000 Frederiksberg C Danmark Oxford.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vækstplan Høje-Taastrup Henrik Mahncke Vicedirektør Oxford Research Danmark Oxford Research A/S Falkoner Allé 20, 4. sal 2000 Frederiksberg C Danmark Oxford."— Præsentationens transcript:

1 Vækstplan Høje-Taastrup Henrik Mahncke Vicedirektør Oxford Research Danmark Oxford Research A/S Falkoner Allé 20, 4. sal 2000 Frederiksberg C Danmark Oxford Research AB Box 7578 103 93 Stockholm Sverige Oxford Research AS Østre Strandgate 1 4610 Kristiansand Norge

2 Om Oxford Research A/S Oxford Research A/S  Skandinavisk konsulentfirma med kontorer i København, Stockholm, Oslo, Kristiansand og Helsinki  Grundlagt i 1995, pt. 50 ansatte  Specialiseret i analyser, evaluering og strategiudvikling Henrik Mahncke  Vicedirektør OR DK  Baggrund fra Erhvervsfremme Styrelsen  Tidl. ministersekretær i Videnskabsministeriet  Ekspertise inden for erhvervsudvikling

3 Introduktion

4 Moderne erhvervsfremme Klassisk erhvervsfremme (Hjælp med) byggetilladelser Fastsættelse og opkrævning af skatter og afgifter (fx affalds- og vanledningsbidrag) Fysisk planlægning (udlæg og modning af grunde) Politisk betjening af byrådet Traditionelt et stort fokus på turismeudvikling + pick the winner Forankring: Erhvervschef Strategisk erhvervsfremme Service for erhvervslivet Strategisk samspil med byrådet Udvikling af erhvervsområder, herunder målrettet tiltrækning af investeringer fra virksomheder uden for lokalområdet Fokus på etablering af nye arbejdspladser Fokus på ”helhedsorienteret udvikling” Tæt samspil med erhvervslivet Forankring: Borgmester – Kommunaldirektør - Erhvervschef og direktion

5 Høje-Taastrups styrker Styrker : - En af Danmarks bedst beliggende kommuner rent erhvervsmæssigt - Meget stort arbejdskraftsopland - Stadig en del plads at boltre sig på ift. nye erhvervsarealer og bosætningsmuligheder - Meget solid infrastruktur - Stærk placering inden for handel, særligt på udvalgsvareområdet - Velfungerende specialiseringer inden for bl.a. transport og finansiering - Spændende nye byudviklingsprojekter på vej

6 Høje Taastrups styrker

7 De 10 vigtigste udfordringer for Høje-Taastrup - Identificeret af Tænketanken 1.Mangler identitet og synlighed 2.Dårligt image (Vestegnen) 3.Kedelig og uinspirerende arkitektur herunder øde og gråt stationsområde 4.Mangler et flagskib 5.Mangler spændende nye boliger herunder store tidssvarende familieboliger 6.Infrastrukturen som barriere i landskabet 7.De unge flytter fra kommunen 8.Få videntunge virksomheder 9.Centrumløs og mangler gode bymiljøer 10.Manglende synlighed af det grønne Høje Taastrups udfordringer If there is no problem, there is no solution Le Corbusier

8 Stolt af Høje-Taastrup UDFORDRINGER FOR HØJE -TAASTRUP FORANDRING STOLT AF HØJE-TAASTRUP 201220202025 Manglende synlighed Gammelsø Byomdannelse Downtown/ Taastrup bycenter ? ÷ + + + + ÷ ÷ Manglende byidentitet Socio-økonomisk profil

9 Idékatalog

10 Idékatalog Løsningsforslagene er samlet og kvalificeret under tre overskrifter:  Nye rammer for erhvervslivet: Initiativer der primært er målrettet eksisterende virksomheder i kommunen, men som også vil virke tiltrækkende på og gavne nye virksomheder, der skal etablere sig i Høje-Taastrup.  Nye vækstområder: Initiativerne relateret til en række nye vækstområder, hvor Høje-Taastrup vurderes at have eller at få en styrkeposition, og hvor der dermed ses et særligt potentiale for vækst i fremtiden.  Det gode liv som vækstmotor: Initiativer relateret til rammerne for hverdagslivet udenfor arbejdspladsen og erhvervslivet generelt, der er relevante i forhold til kommunens vision om at tiltrække flere ressourcestærke borgere.

11 Nye rammer for erhvervslivet Idékatalog 3 eksempler på indsatsområder: Udviklingspark Høje Taastrup Epicenter for ny transportklynge Formidling om byudvikling hos de store virksomheder (vandreudstilling)

12 Nye vækstområder Idékatalog 3 eksempler på indsatsområder: Forlystelsespark som fyrtårn for Høje- Taastrup Den centrale administrationsby (den overbevisende businesscase) Fødevare forbrugermarked til understøttelse af styrkeposition inden for detailhandel

13 Det gode liv som vækstmotor Idékatalog 3 eksempler på indsatsområder: Markedsføring af Hedeland Satsning på daginstitutionsområdet med vægt på plads og rumlighed (som alternativ til daginstitioner i KBH og Frederiksberg) Energirenovering

14 Fremtidens erhvervssamarbejde Klassisk erhvervssamarbejde Behov for køreplan for, hvordan virksomheder serviceres Key account – one stop shop – personificering af erhvervsservice Fleksibilitet, hastighed og professionalisme i sagsbehandlingen Strategi for internationale henvendelser, herunder politisk bistand, ejendomsmæglernetværk, investeringsfremmeorganisationer etc. Tættere dialog, men på forskellige niveauer, fx topledernetværk, morgenmad med borgmesteren

15 Strategisk erhvervssamarbejde Bred geografisk tænkning: Transportområdet – udvikling af klyngeprojekter, fx med Køge, Brøndby, København, Tårnby, Helsingør, Ringsted IT-akse med Ballerup og København Tættere samspil med Roskilde: Uddannelse og forskning, hvor Roskilde har en række markante tilbud herunder ikke mindst universitetsuddannelser tæt på Høje-Taastrup. Bosætning, hvor Høje Taastrups projekt ’Vision Gammelsø’ ligger tæt på Roskildes succesfulde udvikling af Trekroner. Her kunne være synergier ift. fælles udvikling af disse nye bydele. Grøn strategi, hvor Hedeland kan udvikles og markedsføres stærkere i fællesskab. Fødevareområdet, hvor samspil mellem Copenhagen Markets i Høje Taastrup og Madkulturen i Roskilde kunne være en mulighed.

16 Tak for opmærksomheden Henrik Mahncke hem@oxfordresearch.dk


Download ppt "Vækstplan Høje-Taastrup Henrik Mahncke Vicedirektør Oxford Research Danmark Oxford Research A/S Falkoner Allé 20, 4. sal 2000 Frederiksberg C Danmark Oxford."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google