Download præsentationen
Offentliggjort afSvend Bro Redigeret for ca. et år siden
1
En model for børneneuropsykologisk undersøgelse af generelt forsinkede og/eller handicappede børn mellem 0 og 6 år Oplæg i Børneneuropsykologisk Selskab v/ psykolog Solvejg Borne Mandag den 30. november 2009
2
Metodeudvikling i det daglige kliniske arbejde (den børneneuropsykologisk tilgang):
Validering (af den børneneuropsykolgiske undersøgelsesmetodik og -forståelsesramme) Modificering og udvikling af eksisterende begreber og teorier = Metodeudvikling i det daglige kliniske arbejde
3
Agenda Børnegruppen Undersøgelsen Resultater Fokus og formål
Betydning, begrænsning og validitet Opsummering Litteratur Spørgsmål
4
Børnegruppen Vidtgående psykiske og fysiske handicap for børn mellem 0 og 6 år Cerebrale misdannelser og skader Gennemgribende udviklingsforstyrrelser Erhvervet hjerneskade Fysiske funktionsnedsættelser Motorik, syn og hørelse
5
Undersøgelsen
6
Undersøgelsen: Forhåndsviden I
Anamnese Graviditet Fødsel Tidlig udvikling Aktuel funktion
7
Undersøgelsen: Forhåndsviden II
Medicinske og paramedicinske oplysninger Lægelige undersøgelser og vurderinger Fysioterapeutiske undersøgelser og vurderinger Ergoterapeutiske undersøgelser og vurderinger
8
Undersøgelsen: Forhåndsviden III
Psykologisk og pædagogisk tværfaglighed Pædagogisk observation Sproglig undersøgelse
9
Undersøgelsen: Kontekst
Sted, sammenhæng og struktur Hjem eller institution? Forældre eller pædagog? Varighed Kommunikationsform Undersøgelsesstruktur
10
Undersøgelsen: Materialer I
Valg af materialer Tests af udviklingsniveau og intelligens Brug af ikke-konkret og konkret materiale Nødvendigt med praktisk afprøvning
11
Undersøgelsen: Materialer II
Tests WPPSI-R Leiter-R SON-R Bayley Scales of Infant and Toddler Development PEP-R ADOS
12
Undersøgelsen: Materialer III
Supplerende tests NEPSY DEP-delprøver Brief-F Spørgeskemaer Tegninger Billedmateriale
13
Undersøgelsen: Vurderinger
Tilpasninger af den børneneuropsykologiske undersøgelse Specifikke undersøgelser af de enkelte neuropsykologiske funktioner? ”Rækkefølge” af funktionsområder? Kvalitativ vurdering af reaktioner, handlinger og svar Ekstrapolering af de enkelte funktionsområder
14
Undersøgelsen: Situationen I
Undersøgelsessituationen Etablering af kontakt Samspil og samarbejde Begrænsninger på grund af funktionsnedsættelser Begrænsninger på grund af angst, psykisk konstitution eller gennemgribende udviklingsforstyrrelser
15
Undersøgelsen: Situationen II
Fastholdelse og gennemførelse af undersøgelsessituationen Kan ikke – vil ikke Antal undersøgelsesgange – ukendt træningseffekt
16
Undersøgelsen: Referenceramme I
Den børneneuropsykologiske referenceramme Vurdering og beskrivelse af funktionsområder påvirket af hjerneskader, hjernemisdannelser eller dysfunktioner
17
Undersøgelsen: Referenceramme II
Den endnu umodne hjerne Inddragelse af udviklingsperspektivet Forudsigelse: udvikling af funktioner og deres sammenhæng Konkurrerende dysfunktioner Omfang og konsekvenser
18
Resultater
19
Resultater: Målet I Målet med den børneneuropsykologiske undersøgelse er ikke at identificere og lokalisere hjerneskadens placering og de neuroanatomiske systemer, som skaden inddrager
20
Resultater: Målet II Hvad er målet?
Etablering af plan og mål for den pædagogiske og behandlingsmæssige indsats Forudsætning for etablering af fælles forståelse af barnets funktion her og nu Administrativ dokumentation af barnets behov Forudsætning for igangsættelse af indsats
21
Resultater: Målet III Hvad er målet? (fortsat)
Opsamling af viden om barnets udvikling Validitet – tværfaglighed Evaluering i forhold til barnets udvikling Reliabilitet – tidsbegrænsning Metodeudvikling
22
Resultater: Analyser I
Beskrivelse af observationer og registreringer Muligt og nødvendigt med observation og registrering uden tolkning Hvad gør og siger barnet?
23
Resultater: Analyser II
Fastlæggelse af barnets generelle udvikling Registrering af færdigheder inden for en række funktionsområder Kvantitativ opgørelse samles i udviklingsprofil (udviklingsniveau/intelligens) Muligheden for fejlvurderinger skal overvejes
24
Resultater: Analyser III
Fastlæggelse af barnets generelle udvikling (fortsat) Analyse af sammenhæng og interaktion Ofte store forskelle/svingninger mellem forskellige færdigheder Nødvendigt med kvalitativ analyse
25
Resultater: Analyser IV
Fastlæggelse af barnets generelle udvikling (fortsat) Systematik i den kvalitative analyse Færdigheder samles i funktionsområder, der opstilles i et hierarki
26
Resultater: Analyser V
Fastlæggelse af barnets generelle udvikling (fortsat) Hierarkiet afspejler barnets udviklingsforløb I Social-emotionel funktion Opmærksomhedsfunktioner Perceptuel forarbejdning Kommunikation Kontakt og samspil Initiativrighed Forpligtethed Udvikling og konsolidering af kontakt Samarbejde Turtagning Frustrationstolerance Fokusere opmærksomheden Flytte fokus for opmærksomheden Fastholde opmærksomheden Afledelighed (ydre indtryk/egne impulser) Arousal/svingninger i opmærksomheden Ligheder, detaljer, helheder Rækkefølge Overblik og sammenhæng Kropssprog og mimik Sprogforståelse og sprogbrug Konkret funktion/abstraktionsniveau Alternative kommunikationsformer
27
Resultater: Analyser VI
Fastlæggelse af barnets generelle udvikling (fortsat) Hierarkiet afspejler barnets udviklingsforløb II Perceptuel organisering og eksekutive funktioner Hukommelsesfunktioner Huske instruktion og demonstration Trial and error Gentagelser (øve sig) Målrettehed Tilpasse og ændre strategi Vurdere egne løsninger Initiativer i aktiviteter Objektkonstans Behov ved nyindlæring (gentagelser/trinvis instruktion) Korttidshukommelse (antal elementer/forløb) Langtidshukommelse Genkende/genkalde
28
Resultater: Analyser VII
Fastlæggelse af barnets generelle udvikling (fortsat) Opsummering af hierarkiet Social-emotionel funktion Opmærksomhedsfunktioner Perceptuel forarbejdning Kommunikation Perceptuel organisering og eksekutive funktioner Hukommelsesfunktioner
29
Resultater: Differentialdiagnostik I
Differentialdiagnostiske problemstillinger Fysiske handicaps/generelt forsinket udvikling Gennemgribende udviklingsforstyrrelser/ generelt forsinket udvikling Omsorgssvigt/generelt forsinket udvikling ADHD/generelt forsinket udvikling Adfærdsproblematik/generelt forsinket udvikling Pseudoretardering
30
Resultater: Differentialdiagnostik II
Differentialdiagnostiske problemstillinger (fortsat) En eller flere diagnoser Udvikling/ændring af diagnose Diagnosesystemer, klassifikationer og caseformulering
31
Fokus og formål: Indsats
Beskrivelse og videregivelse af resultater skal muliggøre etablering af en fælles forståelse af barnet som forudsætning for etablering af en pædagogisk praksis målrettet barnets behov
32
Fokus og formål
33
Fokus og formål: Beskrivelsen I
Muligheder for beskrivelsen De etablerede muligheder er diagnoser, klassifikationer og case formulering En alternativ mulighed er at samle informationer om barnets funktion inden for funktionsområderne Kontakt, samspil og samarbejde Opmærksomhedsfunktioner Etablering af auditiv og visuel rækkefølge, sammenhæng og organisering Hukommelsesfunktioner samt eksekutive funktioner
34
Fokus og formål: Beskrivelsen II
Principper for den alternative mulighed for beskrivelse Fra eksempler til konklusioner Fokus på forudsætninger for udvikling og indlæring Beskrivelse af tilgrundliggende kognitive vanskeligheder Beskrivelse af sammenhæng og afhængighed mellem forskellige færdigheder inden for funktionsområder Beskrive forudsætninger for næste udviklingstrin Anbefale valg af fokus for indsats (prioritering)
35
Betydning, begrænsning og validitet
36
Betydning og begrænsning I
Den børneneuropsykologiske undersøgelse og beskrivelse Har afgørende betydning for den pædagogisk-psykologiske indsats for barnet Har afgørende betydning for forældrenes forståelse og accept af barnets vanskeligheder
37
Betydning og begrænsning II
Den børneneuropsykologiske undersøgelse har sin begrænsning overfor Relationelle problemstillinger i udredningen Relationer og den sociale kontekst i habiliteringen (nature-nurture)
38
Betydning og begrænsning III
Den børneneuropsykologiske tilgang har betydning og begrænsning i forhold til Reliabilitet Pålidelighed blandt andet over tid og med skiftende undersøgere Validitet Gyldighed – ”sandhed” – måler undersøgelsen det, den siger, den gør? Scanninger og evidens Kontakt og samvær sammen
39
Opsummering Børnegruppen Undersøgelsen Resultater Fokus og formål
Betydning, begrænsning og validitet
40
Litteratur I Anderson, V., Northam, E., Hendy, J., & Wrennall, J.: Developmental Neuropsychology. Psychology Press, 2001 Baron, I. D.: Neuropsychological Evaluation of the Child. Oxford University Press, 2004 Bjarkam, C. R.: Neuroanatomi. Munksgaard, 2006 Bøttcher, L.: Kognitive vanskeligheder og læring hos børn med cerebral parese. Institut for Psykologi, KUA 2009 Casby, M.W.: Developmental Assesment of Play. Communication Disorders Quarterly, 24 (2003), Diagnostic Classification; 0-3
41
Litteratur II Diagnostic Classification, Mental Health and Developmental Disorder of Infancy and Early Childhood, 1994 DSM IV TR Danmarks Pædagogiske Universitet, november 2009: Store forventninger til Neurovidenskaben – International konference. Gade, A., Gerlach, C. Starrfelt, R, Pedersen, P.M (red.): Klinisk Neuropsykologi. Frydenlund, 2009 Graungaard, A. & Hansen, B.: Familier med handicappede børn – . Lægeforeningen, Sundhedskommitéen,København 2007. Hess, C. R. et al.: Use of the Bayley Infant Neurodevelopmental Screener with an Environmental Risk Group. J.Pediatric Psychology; 29(2004), ICD-10 Kurth, M.: ”Neuro-entusiasme på handicapområdet.” Oplæg. Videnscenter for Bevægelseshandicap, november 2009.
42
Litteratur III Jensen, B. B.: ”Handicap som krydsfelt – eller; hvorfor handicap er som spagetti. Smith, L.: Småbarnsalderens nevropsykologi. Gyldendal Norsk Forlag, 2001 Strid, K. et al.: Infant recall memory and communication predicts later cognitive development. Infant behavior & Decvelopment, 29 (2006), Temple, C.: Developmental Cognitive Neuropsykology.Psychology Press, 1997 Tetzchner, S. von: Utviklingspsykologi. Gyldendal Norsk Forlag, 2001 Trillingsgaard, A.: Diagnosticering og case. Psykolog Nyt nr. 17, 2007, p Trillingsgaard, A., Weidemann, A., Stenderup, E. & Alsinger, B.: Caseformulering i praksis. Psykolog Nyt nr. 17, 2007, p
43
Litteratur IV (generelt)
Beskrivelser af specifikke syndromer, udviklingsforstyrrelser og hjerneskader mm. Generelle studier over småbørns udvikling, specielt den kognitive udvikling. Litteratur/forskningsprojekter med fokus på den kognitive funktion og udvikling hos børn med specifikke syndromer,udviklingsforstyrrelser, hjerneskader mm.
44
Spørgsmål?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.