Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer DI Transport årsdag 2008 Dansk Industri 19. Juni 2008 Henrik Gudmundsson

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer DI Transport årsdag 2008 Dansk Industri 19. Juni 2008 Henrik Gudmundsson"— Præsentationens transcript:

1 Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer DI Transport årsdag 2008 Dansk Industri 19. Juni 2008 Henrik Gudmundsson hgu@transport.dtu.dk

2 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer2 Oversigt 1.Tal og indikatorer på klimaforandringer 2.Transportens andel og rolle i Klimaforandring – DK 3.Transporten i EU og globalt 4.Mål, tiltag, strategier 5.Konklusioner og perspektiver

3 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer3 1. Tal og indikatorer på klimaforandringer

4 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer4 IPCC’s 4. vurderingsrapport 2007 Stor enighed om at global opvarmning finder sted I løbet af de sidste 100 år er global middeltemperatur steget 0,74 grader Globalt havniveau steget med 17 cm i løbet af det 20. århundrede Hovedparten af effekten skyldes ’med stor sandsynlighed’ menneskeskabte påvirkninger Mulige effekter af øget opvarmning omfatter bla. både tørke/vandmangel, oversvømmelser, udbredelse af sygdomme, tab af arter, også ændrede vilkår for landbrug (+/-) Meget ulige fordeling af effekter Kuldioxid står for ca. 55%, methan ca 20%, lattergas ca 7%, Ozon 8% af den menneskeskabte forøgelse af drivhuseffekter, alt sammen noget transporten har en andel af

5 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer5 IPCC AR4 (2007)

6 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer6 Stabilisering af CO 2 i atmosfæren indhold tager tid; jo før det sker, jo bedre chance for at undgå skader Der er mange tekniske og andre muligheder for at opnå stabilseringsmålene bl.a. indenfor transport Jo lavere stabiliseringsmål der ønskes, jo mere koster det typisk At stabilisrere på niveau, der mindsker risiko for skadelige effekter kræver formentlig reduktion på mindst ≈ 60-80% CO 2 eq IPCC AR4 (2007)

7 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer7 2. Transportens andel i Klimapåvirkning – DK

8 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer8 Mange måder at opgøre ’andele’ på: Andel af energiomsætning, endeligt energiforbrug, (sluteffekt)? Kun CO2, alle drivhusgasser (GWP), alle påvirkninger? Kun indenlandsk transport, eller også international? (Hvordan afgrænses ’international’)? ’Korrigeret’ for elhandel, vejrlig, mv eller ej? Inkluderes ændringer i arealanvendelse i total eller ej? Livscyklusbetragtninger, ’well-to wheel’ analyser mv Fortid, nutid, fremtid?

9 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer9

10 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer10

11 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer11 Drivhusgasser DK 2006 (CO 2 ækviv.) DMU 2008

12 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer12

13 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer13

14 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer14

15 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer15

16 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer16

17 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer17

18 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer18 33% 24% 15%

19 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer19 Mange måder at regne på, men trafik og CO 2 er alt andet lige i stigning…. Persontransport Øget indkomst giver øget bilejerskab Øget bilejerskab blandt ældre Længere ture (pendling) Mere fritidstransport og turisme Gunstig relativ prisudvikling for bilkørsel (…indtil et punkt) Godstransport Øget produktion og samhandel Længere ture Belægningsgrad – stigende i nogle erhverv, faldende i andre …men komplicerede sammenhænge, afhænger af produkt mv

20 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer20 3. Transporten globalt og i EU

21 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer21 Global vækst i persontransport 2050 (+135%) Kilde: WBCSD 2004

22 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer22 Global vækst i godstransport (+200% 2050) Kilde: WBCSD 2004

23 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer23 Kilde: IPCC 2007

24 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer24 International flytransport Kaftig vækst i efterspørgsel Fordobling i CO2 2005-2020 (15 år) forventes Kraftigere drivhuseffekt (faktor 2 eller mere i marchhøjde) Endnu ikke inddtaget i forpligtelser udner klimakonvention Stadig en begrænset andel af total Meget robust mod forstyrrelser Kilde: IICAO 2007

25 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer25 Kilde: Airbus 2007

26 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer26 Kilde: EEA 2007

27 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer27

28 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer28

29 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer29 Implementeringsbarrierer i EU? ’Afkobling’ af økonomisk vækst og trafikvækst ’Overflytning’ af vej til bane (stabilisere Modal Split) Aftale om teknisk CO 2 effektivisering 2008/9 (personbiler) Biobrændstoffer (2% i 2005; 5,75% 2010)

30 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer30 ”Afkobling” “Handling er nødvendig for at udvirke en markant afkobling mellem transport og BNPvækst” (Göteborg topmøde 2001) “...Næsten ingen afkobling har fundet sted.” (Kommisionen foråret 2005) Prissætnings strategi halter bagud Afkobling taget af bordet?

31 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer31 ”Modal shift” Mål : at vende tilbage til transportmiddelfordelingen i 1998 senest i 2010 (Transport Hvidbog 2001) Status: Ingen positiv udvikling Nogle tiltage er gjort (e.g. liberalisering af banetrafik, TEN investeringer, Marco Polo pro- grammet mv), men beskeden effekt og længe før de virker Overflytning droppet?

32 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer32 EU: Transport emissioner versus ’total ramme’ 0.5% 1.0% 2.0% Kyoto Agreed Proposed 1990-2004 1.7% (kilde: EEA 2007)

33 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer33 4. Mål, tiltag, strategier

34 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer34 Emissioner Klima effekter Trafik arbejde Transport efter- spørgsel Forbrug og produktion Lokali- sering Organi- sering Livsstil Udnyttelse af transport- midler og infra- struktur Teknologi og brændstof Køre- adfærd Tilpasning Afværgning ’Håndtag’ for - innovation eller intervention

35 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer35 Hovedtyper af tiltag Begrænsning i væksten i transportefterspørgslen Effektivisering af transportsystemet Effektivisering af energiforbruget Reduktion af energiforbrugets CO 2 -udslip

36 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer36 Eksempler på innovationer Grøn logistik (fx Novo Nordisk) DME teknologi (Haldor Topsøe) ’Quickfill’(Smartparts Nordic) Brændselsceller (H2 Logic, Haldor topsøe) ’Brintpillen’ (DTU/Amminex) ’RUF’ systemet DONGs Project better place …… …mangler en innovationsstrategi?

37 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer37 IEA 2005 – Technology Perspectives 2050 Effektivisering af køretøjer (50%, kan fjerne 16%, af CO 2 ) Biofuel (udgør 13% af fuel i 2050, kan fjerne 6% af CO 2 ) Brint/brændselceller (fjerner op til 4% af CO 2 i 2050) … selv i et super higtech scenarie vil transport CO 2 vokse -> transportbehov og organsering også vigtigt

38 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer38 5. Pointer og perspektiver

39 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer39 Pointer Transportens CO 2 kurve er måske svær og måske dyr at knække, men ’gabet’ vil snart stramme Vejtransport, Fly, er hovedproblemer, kan ikke ’overflyttes’ Enormt behov for bæredygtige transportløsinger, globalt set Teknologi er helt nødvendigt, men ikke tilstrækkeligt; ingen ’uskyldige’ snuptagsløsninger Meget kan nås med ’simpel effektivisering’, men effekter kan hurtigt blive spist op af øget forbrug/produktion Fremtidig oliepris er ’dark horse’ for valg af løsninger Økonomiske incitamenter er afgørende, men kontroversielle De politiske aktører (inklusive EU) har begrænset implementeringskraft, så vent ikke på dem! Entreprenøren i højsædet?

40 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer40 Teknologiske løsninger – udvikling og implementering Workshops og konferencer 2008-2009 Bæredygtige bygninger 19. juni 2008 Fremtidens energisystemer 19.-20. nov. 2008 Husdyrsundhed og fødevaresikkerhed Januar 2009 Bæredygtige energikilder 14.–15. januar 2009 Transport – vedvarende energi i transportsektor og - planlægning 17.-18. marts 2009 Klimaændringer og økosystemets produktivitet 4.– 5. februar 2009 Forbrændingsteknol ogi og CO2 - lagring Maj 2009 Infrastruktur og klimaændringer 26. August 2009 Klimakonference, Monitering af klimaændringer i Grønland -25.-28. aug. 2009 Risø DTU International Energi Konference – 14. -16. september 2009 High-level Konference for beslutningstagere – 17. september 2009

41 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer41 Behov for mange indikator for at styre ….

42 DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet10. Juni 2008Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer42 Behov for mange initiativer for at skubbe….!


Download ppt "Indikatorer på transportens klima- og miljøudfordringer DI Transport årsdag 2008 Dansk Industri 19. Juni 2008 Henrik Gudmundsson"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google