Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEllen Holmberg Redigeret for ca. et år siden
1
Linien ud – Randers 2011 Ulveinspiration
2
Dagens program Formiddag: Vi arbejder med inspiration. Hvad kan du selv? krydret med lidt lege. Frokost kl – Eftermiddag: Vi har gået de gamle arkiver efter og vil dele nogle af vores møder med jer. (Trafik, snitte, jobs, naturformidling og meget mere)
3
Spejder livshjul
4
Spejdermetoden
5
Spejdermetoden Måden at lave spejderarbejde på… Spejderlov og -løfte
Patruljesystemet Learning by doing Det fremadskridende program Vi har en helt bestemt måde at lave spejderarbejde på – nemlig spejdermetoden: The Scout Method – eller spejdermetoden – er forudsætningen for spejderarbejde. Elementerne i spejdermetoden er lige så vigtige for spejderarbejdet som vores formål.
6
Det fremadskridende program
Sammenhængende og fremadskridende Mangfoldige aktiviteter Systematisk opbygning Progressivitet i indholdet Friluftsliv Tiltagende medbestemmelse Leg og fantasi Progressivt betyder sammenhængende og fremadskridende. Det er vigtigt, at programmet hele tiden passer til børnenes og de unges udviklingstrin. Man giver hele tiden muligheden for at stræbe højere.
7
Vores aktiviteter …skal udvikle børn og unge
Selvoptagethed Ansvarlighed Afhængighed Selvstændighed Vi vil gerne udvikle børn og unge fra at være selvoptagne og afhængige til at blive ansvarlige og selvstændige mennesker. Det skal alle vores aktiviteter gerne pege hen imod. Et eksempel kan være: Årsagen til at vi lærer børnene at binde et råbåndsknob er, at de skal kunne pionere. Gennem pionering lærer man at arbejde sammen med andre, og gennem samarbejde lærer man at tage ansvar.
8
Udviklingsområderne Spejderarbejdet udvikler børn og unge Fysisk
Socialt Intellektuelt Åndeligt Følelsesmæssigt Som spejdere vil vi udvikle hele mennesker: Fysisk: Gennem fysisk aktivitet bliver spejderne stærkere og kan klare mere. Socialt: Gennem arbejdet i patruljen, troppen og gruppen udvikles spejderne til at tage ansvar for både andre og sig selv. Intellektuelt: Gennem f.eks. kortlæsning, koder og knob bliver spejderne udviklet bogligt. Åndeligt: Vi vil gerne lade spejderne møde det kristne evangelium og hjælpe dem til at finde deres eget ståsted. Følelsesmæssigt:
9
Pædagogiske redskaber
Fortæl mig jeg glemmer det Vis mig jeg huske det Involver mig jeg forstår det
10
Kvalitet i arbejdet 4 spørgsmål, der sikrer kvaliteten Var det sjovt?
Lærte jeg noget? Kunne jeg se meningen? Havde jeg indflydelse? Disse spørgsmål skulle spejderne gerne kunne svare ja til efter ethvert spejdermøde. Det skal være sjovt – fordi det er nemmere at lære, hvis man har det sjovt – og fordi de så forbliver spejdere i længere tid og lærer mere. De skal lære noget – for ellers er det bare underholdning. Det, de lærer, skal være relevant – ellers er det tidsspilde at lære det. De skal have indflydelse, for det er en forudsætning for at kunne tage ansvar.
11
Børns udvikling
12
Børn mellem 8 – 10 år Nøgleord De bruger fantasi
De er klar til at opleve noget nyt De har brug for action og bevægelse De kræver meget vokseninvolvering, men vil også have indflydelse De begynder så småt at kunne reflektere De er motiverende De kan vælge metoder efter beskrevne rammer og mål De lærer ved hjælp af vejledning af lederen Banden er en trykhedsramme. BL og BA kan få små opgaver De kan lave aftaler om værdier (f.eks. at være en god kammerat) De interesserer sig for nærmiljøet
13
Videnstrappen en del af arbejdet
Dele og understøtte Udforske Kunnen Læring af Viden om Voksne Kendskab til 10-11 12-14 15-17 6-7 8-9
14
Skabelon til ulve møde Møde opbygning
15
Evaluering er med til af forbedre dig, som leder.
Et godt ulvemøde Opstartscermoni Start møde på sammen måde hver gang. Ulvehyl og ulvesang. Fortæl kort om mødet. Eventuelt fortæl en lille opstartshistorie. Inddel møde i aktiviteter (max. 30 min.) Aktiviteterne skal indeholde: Fysisk Socialt Intellektuelt Åndeligt Følelsesmæssigt Afslutningscermoni Slut af med samme måde hver gang og syng ulvebøn. Evaluering er med til af forbedre dig, som leder.
16
Learning by doing
17
Planlægning
18
I har 20 min. til brainstorming
Gruppearbejde I skal inddele i mindre gruppe. Hver gruppe får udleveret forskellige materialer. Hver gruppe skal finde på mindst 5 aktiviteter med disse materialer. I har 20 min. til brainstorming
19
I har 20 min. til aktiviteter.
Gruppearbejde Hver gruppe skal fremlægge deres aktiviteter i plenum. Grupperne ”parres” derefter med ”nabogruppen”. Grupperne skal vælge en af aktiviteterne hos deres nabogruppe og afprøve den. I har 20 min. til aktiviteter.
20
Løbebanko Vi skal ud og lege! Gå sammen to og to
21
Ny brainstorm En lille opgave, hvor I skal bruge farver til at give idéer.
22
Frokost Vi starter kl
23
Banden
24
Ideer til møde
25
En lille opgave i hvordan man kan bruge bandelederen.
Brug bandelederen En lille opgave i hvordan man kan bruge bandelederen.
26
EN lille leg
27
Flagermus og natsværmer
Alle deltagere stiller op i en rundkreds. Deltagerne skal holde om et langt tov. Der skal vælges en person, der skal være flagermus. Flagermusen skal have bind for øjne og skal ind i midten af rundkredsen. Derefter vælges der en eller to personer, der skal være natsværmere. Natsværmerne skal også ind i rundkredsen. Nu skal flagermusen fange natsværmerne. Det sker ved at flagermusen råber flagermus og så skal natsværmerne råbe natsværmer. Natsværmerne er ude af legen, når flagermusen har rørt dem.
28
Rejse i tiden
29
Brug af nye hjælpemidler
Tænkedag Anderledes indlæring Brug af nye hjælpemidler
30
Dolken
31
Dolkebevis Quiz Dolkebevis Tips Sang
32
Kaffe
33
Prøv en opgave Forskellige møder
34
Lastbiler Vi skal arbejde med lastbiler og trafik Find dit hold
Brug pionering – lave en lastbil
35
Pind Hvordan kan man bruge en pind til? Vi skal lave vores egen bøjle.
36
Jobcenteret Sjove opgaver, hvor ulvene lære om forskellige erhverv.
I skal lave en målemaskine.
37
Hullerik På eventyr med Hullerikkerne.
Lær at brug rollespillerens våben på en ny måde. Vi skal lave rosenkæppe.
38
Naturformidling Lær ulvene om dyrene ved at de lave dem selv i skumgummi.
39
God hjemmeside
40
Et møde med fisk Lav din egen fiskestang Bind 3 bambusstænger
Sammen med forskellige knob. Formål: Lær knob og hvor kan de Bruges.
41
Et møde med fisk Krog på Børnene laver fiskesnøre og Sætter krogen på.
Madning på. Madningen er små sildestykker. Formål: Endnu et knob bliver lært. Dolken bruges til at skære fiske.
42
Et møde med fisk Fiskeri Der fiskes på livet løs. Børnene deles op i
Grupper og konkurrerer Om hvilken gruppe der fanger Flest. Formål: Samarbejde, motorik og sjov.
43
Et møde med fisk Hvad er der i en fisk? En fisk patere. Ungerne
Kan se, mærke og lugte . Formål: Kendskab til fiske.
44
Møde i rummet Ugen før Bygge raket Fremstille iltapparater
Klargøre udstyr Formål: Prionering
45
Mødet i rummet Påklædning Børnene klædes på inden Rumrejsen. Formål:
Fantasirammerne skal være på plads
46
Mødet i rummet Flyvetur i raketten. Alle børnene samles i raketten
og sendes af sted.
47
Mødet i rummet Transport af kemisk rum affald. Formål:
Samarbejde og motorik
48
Mødet i rummet Kant med rumgranater. Kast med kartofler i søvlpapir.
Formål: Afstandsbedømmelse.
49
Mødet i rummet Hvordan ser et rumvæsen ud? Et barn beskriver hvordan
Rumvæsenet ser ud. Resten af børnene skal tegne det De får fortalt. Formål: Iagttagelse – Intellektet.
50
Mødet i rummet Rummad Fremstilling af mad, der skal bruges i rummet.
Tarm uddeles. Der gives en mundtlig opskrift . Formål: Huskekims.
51
Gode råd!
52
Vigtigt besked til ledere!
Kunsten består i at holde fingrene væk, og lade børnene prøve selv. Men støt op med gode råd og vejledning når der er behov for det, så børnene ikke føler sig fortabt. Learning by doing.
53
Bedstemor lov I bedstemors øjne er du altid dejlig, uanset hvad du gør. Det vigtigste i bedstemors lov er at rose. Husk at rose, det er den bedste motivation, uanset om man er barn eller voksne.
54
Hvor finder jeg hjælp
55
Hvor finder jeg hjælp? Idebøger – der findes mange god bøger hos 55⁰Nord og tonsvis på biblioteket. Vores egen hjemme side : Hjemmesider – Og i ugeblade, film, reklamer m.m.
56
Emil fra Lønneberg
58
Valhal
59
Håber at I har fået inspiration!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.