Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ny ressourcetildelingsmodel for skolerne. Inden for normalområdet incl

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ny ressourcetildelingsmodel for skolerne. Inden for normalområdet incl"— Præsentationens transcript:

1 Ny ressourcetildelingsmodel for skolerne. Inden for normalområdet incl
Ny ressourcetildelingsmodel for skolerne. Inden for normalområdet incl. ledelse klasse

2 Baggrund for at justere modellen.
Udmøntning af tildelte ressourcer. Grundtimetallene i tildelingsmodellen danner i mange tilfælde grundlag for skolens planlægning. Der ønskes en model, hvor det er op til skoleledelsen at udmønte de tildelte ressourcer. Folkeskoleloven danner grundlag for planlægningen. Ikke ressourcetildelingsmodellen. Pt. er der flere forskellige tildelingsmodeller fra 0. – 10.kl. En opgørelse af elevtal d. 1.4.

3 OK08. Overenskomst mellem KL og LC udmøntet i en aftale mellem den lokale kreds DLF131 og Skanderborg Kommune. Aftalen opdeler lærernes arbejdstid i undervisning, opgaver i forbindelse med undervisning og andre opgaver Nye lærerarbejdsopgaver indeholdt i en aftalt faktor mellem kommune og kreds Nye ledelsesfunktioner Centrale akkorder.

4 Analyse af folkeskoleområdet i Skanderborg Kommune udført af BDO-Kommunernes Revision (KR).
Flere af de især små skoler har lave klassekvotienter Tildelingsmodellen er baseret på en klassetildelingsmodel, hvor klasser med lave elevtal tildeles en hel klassetildeling. (1 elev kan udløse et helt grundtimetal) Højt monetært serviceniveau i forhold til tildeling til tolærertimer/holddannelse samt til den almene specialundervisning. Tildelingsmodel tildeler tolærertid og holddannelsestid i forhold til antallet af elever. Flere skoler, hovedsageligt i sammenligningsgruppe 3 (store skoler med overbygning), har prioriteret ekstra ressourcer til ledelse. (Ressourcerne til den yderligere ledelse kommer dels fra undervisningen, fra mindreforbrug på driften samt sammenlægning af ledelsesfunktioner mellem normalundervisningen, specialundervisningen, klub og SFO. Prioriteringen er ofte på disse skoler mellem 0,5 til 1 ekstra lederstilling. Den ekstra ledelse bruges ofte til administrativ leder.)

5 Vurdering KR vurderer, at den klassetildelingsmodel Skanderborg Kommune har, giver mulighed for at udøve en traditionel klasseundervisning uanset klassestørrelse. Tildelingsmodellen ’tvinger’ ikke skoler med små årgange til samlæsning, hvorfor KR er af den opfattelse, at samlæsning derfor ikke er så udpræget, som KR havde forventet ud fra skolestrukturen med flere skoler med lave klassekvotienter.

6 Kvalitetskriterier for ny tildelingsmodel.
En ny ressourcetildelingsmodel skal sikre: at økonomien holder på området at ressourcerne udnyttes effektivt at der er troværdighed i ressourcetildelingen (for at undgå strategisk adfærd og uforudsigelighed) at modellen er gennemskuelig at modellen er tilpasset nuværende skolestruktur at alle skoler tildeles efter samme model at der kan ske en optimal ledelse på skolerne, svarende til de krav, der er at faglige mål opfyldes (lovens, byrådets og eventuelt skolens)

7 Dette indebærer: At alle selvstændige skoler, tildeles ressourcer efter samme model uden særordninger. At Hylke Skole ikke betragtes som en selvstændig skole, da den hører under Virring Skole. Den geografiske placering i forhold til Virring skole gør, at en særlig model for Hylke skole er nødvendig. At modellen indeholder incitamenter til holddannelse og samlæsning. En justering af tildelingen på grundlag af elevtallet 5.9.

8 Prioritering af kriterier, der danner grundlag for den nye model
Følgende kriterier skal prioriteres og hver prioritets relevans skal overvejes Elevtal Antal klassetrin Afdelinger (indskoling, mellemtrin og udskoling) Klassetal Holddannelse

9 Prioritering af kriterier, der danner grundlag for ledelsestid
Følgende kriterier skal prioriteres og hver prioritets relevans skal overvejes Elevtal Antal klassetrin Afdelinger (indskoling, mellemtrin og udskoling) Klassetal Holddannelse Antal ansatte SFO-ledelse Klub-ledelse Pædagoger i indskolingen Landsbyordning Fysiske rammer (areal, vedligehold, anlægsopgaver)

10 Tildelingsmodel 2010 14 22 30 Timetal Elevtal

11 Undervisningstid 0. - 3. kl. 4. - 6. kl. 7. - 9. kl. 10. kl.
kl. kl. kl. 10. kl. Grundtimetal pr. klassetrin 560 610 670 475 Elevafhængig (elevtal > 14) 27,3 30,2 34,6 40,0 Interval, ekstra pr. elev: elever 9,4 10,4 11,75 Specialundervisning pr. elev 6,0 3,0 0,0

12 Andre tildelinger Opgaver i tilknytning til undervisningen, vægtet faktor 1,209 Andre opgaver Grundtimetal: 500 Af undervisningstiden: 22,5 % Ledelsestid (bruttotimer) Grundtimetal: 1924 Pr. fuldtidsansat: 50 timer § 3 stk. 3 undervisning (uændret) SSP (uændret 1 stilling) Overenskomstbestemte (ferie, aldersreduktion mm.)

13 Ledelsestid Ledelsestiden beregnes på grundlag af antal fuldtidsstillinger, hvori indgår: Lærerstillinger (normalområdet) Pædagoger i indskolingen Pedel, rengøring (beregnet ud fra budget) Personale i specialklasser Tildeling til tosprogede Personale i sfo og klubber (vægtet og beregnet ud fra elevtal i 0. – 6. kl.)

14 Tildelinger og ændringer for de enkelte skoler
Lærerst. Ledelse I alt Dif. ledelse Difference Pæd.indsk. Bakkeskolen 37,16 2,42 39,58 0,21 -1,34 1,77 -1,17 Bjedstrup Skole 9,47 1,40 10,87 0,00 -0,23 0,54 -0,44 Ejer Bavnehøjskolen 9,82 1,45 11,27 0,05 0,37 0,57 -0,41 Gl. Rye Skole 14,24 1,65 15,89 0,25 -0,91 0,97 -0,67 Gyvelhøjskolen 39,20 2,57 41,77 0,28 -1,42 1,80 -1,14 Herskindskolen 16,53 1,63 18,17 1,03 0,67 -0,31 Hylke Skole 2,77 -0,48 0,47 -0,35 Højboskolen 29,91 2,22 32,13 0,34 0,30 1,21 -0,75 Knudsøskolen 8,21 1,41 9,61 0,01 -0,76 Låsby Skole 22,78 2,05 24,83 0,24 -0,38 1,09 -0,87 Morten Børupskolen 46,52 2,85 49,37 0,29 -1,48 1,92 -1,35 Mølleskolen 52,92 3,48 56,40 -2,99 1,79 -1,16 Niels Ebbesenskolen 44,15 3,17 47,32 0,53 -0,43 2,02 -1,25 Skovbyskolen 35,74 38,31 0,27 -1,07 1,44 -0,85 Stilling Skole 45,01 2,73 47,74 0,22 -2,24 1,62 -1,32 Stjærskolen 15,99 1,67 17,66 0,17 -0,60 0,69 -0,62 Veng Fællesskole 11,84 1,50 13,34 0,10 -1,01 0,78 -0,52 Virring Skole 25,51 2,78 28,29 0,63 -0,50 0,89 Voerladegaard Skole 7,52 8,92 0,48

15 Regulering 5.september Tildelingen reguleres fremover d. 5. september ud fra følgende kriterier. Skoler med 0. – 6. klasse reguleres når planlægningstallet ændres med mere end 3 elever for hele skolen. Skoler med 0. – 9. klasse reguleres når planlægningstallet ændres med mere end 5 elever for hele skolen.

16 Regulering 5.september 10. klasse
Reguleres ved elevtalsændringer.


Download ppt "Ny ressourcetildelingsmodel for skolerne. Inden for normalområdet incl"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google