Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Pædagogiske metoder i voksenundervisningen
Uddannelsesdag på abcSPROG 28/3 2014 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
2
Pædagogiske metoder i voksenundervisningen
Dagens program: 1. introduktion 2. at ville 3. at forstå 4. at gøre 5. at kunne 6. opsamling/afslutning 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
3
Benedikte Skaarup, abcSPROG
1. Introduktion Kursus i Göteborg Nycklar till kunskap: Fokus på individet Elevens rolle: være aktiv, producere viden Lærerens rolle: ikke give færdige svar, men give redskaber og øvelser 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
4
Benedikte Skaarup, abcSPROG
1. Introduktion Hvad er viden? Læringsprocessen Lærerrollen Voksenundervisning 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
5
Benedikte Skaarup, abcSPROG
1. Introduktion Hvad er viden? Traditionel tilgang: Udviklingsorien-teret tilgang: Produkt Proces Kvantitet Kvalitet En mængde fakta At virkelig forstå Atomistisk (dele) Holistisk (helhed) Overfladisk Dybdegående 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
6
Benedikte Skaarup, abcSPROG
Introduktion Udviklingsorienteret tilgang: Fælles ansvar Ikke give færdige svar Give redskaber og metoder Eleverne undersøger, finder ud af, leder efter sammenhæng, finder svaret Læreren støtter og guider 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
7
Benedikte Skaarup, abcSPROG
1. Introduktion Læringsprocessen Teori og praksis Empiri (at dokumentere, beskrive virkeligheden) Analyse (at forstå, fortolke, forklare) Syntese (at begribe, få indsigt) Procesorienteret undervisning: Analysér et konkret problem ud fra flere teorier 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
8
Benedikte Skaarup, abcSPROG
1. Introduktion Forskellige former for læring: Tilpasningsorien-teret læring: Udviklingsorienteret læring: - Det som eleven skal lære er allerede bestemt - Eleven bestemmer selv (kompetenceudvikling) - Stiller større krav til eleven 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
9
Benedikte Skaarup, abcSPROG
1. Introduktion Forskellige former for læring: Overfladisk indlæringsstrategi: Dybdeorienteret indlæring: - Memorere, indlære fakta, udenadslære, paratviden - Søge efter mening, se sammenhænge, relatere til virkeligheden - Forelæsning, læreren snakker mest - Ny viden passes ind i tidligere vidensstrukturer - Kræver stor deltageraktivitet 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
10
Benedikte Skaarup, abcSPROG
1. Introduktion Lærerrollen (i den dybdeorienterede læring): Vejleder; stimulerer til opsøgning af viden Styrende funktion (autoritet og struktur) Autoritet uden at være autoritær ”laden-stå-til” skaber usikkerhed For autoritær: følelse af tvang 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
11
Benedikte Skaarup, abcSPROG
Introduktion Voksenundervisning: Frihed og deltageraktivitet ikke en selvfølge Mistet glæden ved at undersøge, lege, lære Læring burde skabe flow Flow= tilpas udfordrende + feedback Genopdage glæden og turde begå fejl 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
12
Benedikte Skaarup, abcSPROG
1. Introduktion Bikube: Hvordan oplever I jeres elevers tilgang til læring? 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
13
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville ville gøre forstå kunne 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
14
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Bikube: Hvad kan motivere nogen til at lære noget? 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
15
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Indre motivation: Lyst til at lære Relevant viden Selvudvikling Ydre motivation: Få gode karakterer Bestå eksamen Få en uddannelse 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
16
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Motivation fremmer læring Motivation = mere energi på studierne + større opmærksomhed = større fremgang, positive oplevelser, øget selvtillid 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
17
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Motivationsfaktorer: Attitude (positiv) Behov (relevans) Stimulans (variation, interessevækkende, udfordring) Følelse (selvværd, føle sig vigtig, bedre selvtillid, at kunne påvirke, følelse af produktivitet og kompetence) Et trygt miljø Balance mellem niveau og krav Kompetenceøgning (opleve fremgang) 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
18
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Motivationsmål: Arbejdsmetoder: Skabe positive attituder til emnet; vise relevansen; være opmærksom på elevernes behov - Formulér konkrete mål sammen med eleverne, tydeliggør hvad der skal læres, knyt an til virkeligheden. - Skab et trygt miljø som fremmer læring. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
19
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Motivationsmål: Arbejdsmetoder: Give stimulans og skabe en positiv følelse for studierne Skab tilpas udfordrende situationer, hvor eleverne får mulighed for selv at gøre opdagelser. Variér metoderne. Giv tilpas arbejdsbyrde med mulighed for at planlægge sine indsatser. Udvikl arbejdsmetoder og bedømmelsesformer i fællesskab. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
20
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Motivationsmål: Arbejdsmetoder: Give eleverne mulighed for at se, at de øger deres kompetence Giv mulighed for at anvende sin viden i praksis Giv trinvis, konstruktiv og konkret feedback 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
21
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Indlæringsstil: At lære via følelsesmæssig indlevelse i andres situation At anvende sine sanser og være opmærksom på tegn i omgivelserne At resonere logisk og anvende sig af symbolsk tænkning At lære ved at gøre (handlingsorienteret læring) 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
22
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Indlæringsstil: VARK: V: visuel (se, illustrationer, tekst) A: auditiv (lytte, fortællinger, forklare) R: read and write (læse og lave notater) K: kinæstetisk (rollespil, projekter, laboratorieforsøg, studiebesøg) 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
23
Benedikte Skaarup, abcSPROG
2. At ville Gruppearbejde: (4-5 personer pr. gruppe) Opgave: I har en kursist, som gerne vil blive bedre til engelsk. Hans firma har fået engelsk som koncernsprog, og de har en del udenlandske leverandører og samarbejdspartnere. Han har en kortere teknisk uddannelse, er mere praktisk end boglig, og grammatik er en by i Rusland. Han interesserer sig ikke for sprog og var ikke særlig god til det i skolen, men han har brug for det til sit arbejde og vil gerne kunne det, og synes måske det er lidt pinligt, at han ikke er bedre. Hvilke motivationsfaktorer er allerede til stede, og hvordan kunne man evt. øge hans motivation? 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
24
Benedikte Skaarup, abcSPROG
3. At forstå ville gøre forstå kunne 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
25
Benedikte Skaarup, abcSPROG
3. At forstå Fremme forståelse og refleksion Integrere teori og praksis Hvis man kan integrere teori og praksis, så har man forstået 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
26
Benedikte Skaarup, abcSPROG
3. At forstå Sammenhæng mellem teori/praksis og refleksion/erfaring: Ureflekteret viden: Reflekteret viden: Ingen erfaring: 1. ved ikke + kan ikke 2. ved + kan ikke Erfaring: 3. ved ikke + kan 4. ved + kan 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
27
Benedikte Skaarup, abcSPROG
3. At forstå Fakta og påstande bliver først til viden, når man anvender dem i praksis Udgangspunkt i egne erfaringer eller praktiske eksempler Problemerne bliver begribelige og personlige Teori: redskab for øget forståelse 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
28
Benedikte Skaarup, abcSPROG
3. At forstå Praktisk tilgang: følelse for hvordan noget fungerer Teori: overblik og kritisk indfaldsvinkel Forståelse= evnen til at sætte et praktisk eksempel ind i en teoretisk sammenhæng 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
29
Benedikte Skaarup, abcSPROG
3. At forstå Dialog= udveksling af meninger, hvilket kan lede til forståelse Forståelse bygger på Erfaring Refleksion Dialog 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
30
Benedikte Skaarup, abcSPROG
3. At forstå Praksis uden teori er blind. Teori uden praksis er tom. Erfaring uden refleksion er blind. Refleksion uden erfaring er tom. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
31
Benedikte Skaarup, abcSPROG
3. At forstå Gruppearbejde: Opgave: Giv konkrete eksempler på hver af de fire mulige sammenhænge mellem refkeksion og erfaring (”kan + ved ikke” osv.). Tag udgangspunkt i jeres egne erfaringer som lærer. Hvornår tager du i din undervisning udgangspunkt i teori, og hvornår tager du udgangspunkt i praktiske øvelser? Snak sammen. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
32
Benedikte Skaarup, abcSPROG
4. At gøre ville gøre forstå kunne 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
33
Benedikte Skaarup, abcSPROG
4. At gøre Fra viden til handling: tag information ind > forstå informationen > acceptér informationen > forsøg at anvende den nye viden > hav udholdenhed > orke at blive ved 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
34
Benedikte Skaarup, abcSPROG
4. At gøre Svært at gå fra viden til handling. Mange forhindringer. Hvordan man lærer en ny handlingsmåde: 1) Man gør det for at få en positiv reaktion fra omgivelserne. 2) Man fortsætter med at gøre det for at bevare en positiv relation. 3) Man gør det fordi det føles rigtigt og naturligt. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
35
Benedikte Skaarup, abcSPROG
4. At gøre Selvtillid Negative erfaringer fra skolen Praktiske problemer + egne erfaringer > ikke lige så usikre Learning-by-doing, deltageraktivitet og virkelighedsanknytning 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
36
Benedikte Skaarup, abcSPROG
4. At gøre Bikube: Hvordan kan vi integrere learning-by-doing bedre i sprogundervisningen? 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
37
Benedikte Skaarup, abcSPROG
5. At kunne ville gøre forstå kunne 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
38
Benedikte Skaarup, abcSPROG
5. At kunne Glæden i at kunne - om at eksaminere for forståelse Eksamination som indlæring i modsætning til eksamination som kontrol Kontrolstation/delmål: eleven ved at han/hun er på rette vej eller hvad, der skal forbedres. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
39
Benedikte Skaarup, abcSPROG
5. At kunne Integrere eksamination i hverdagen Sjovere for lærer og elever Eleverne: afprøve sin forståelse Læreren: udvikle sin undervisning 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
40
Benedikte Skaarup, abcSPROG
5. At kunne Eksamination over tid: bedømme sig selv og sin udvikling Grupper: bedømme hinanden, lære at give og modtage kritik Praktiske og meningsfulde (eksaminations-)opgaver har stor værdi for elevens læring 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
41
Benedikte Skaarup, abcSPROG
5. At kunne abcSPROG: ikke eksamen, men vigtigt at bedømme niveau og fremgang At kunne, og at vise hvad man kan, bygger frem for alt på feedback og selvtillid. Glæden ved at kunne bliver desto større hvis den deles med andre. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
42
Benedikte Skaarup, abcSPROG
5. At kunne Bikube: Lær din makker noget, som personen ikke kan i forvejen. Find evt. en makker som ikke kan samme sprog som dig. Du kan f.eks. lære din makker at tælle til ti på kinesisk, at sige ”Goddag, hvordan går det?” på russisk, at forklare forskellen mellem o og å på dansk, at folde en svane med origami, hvad LEAN betyder, at lægge en bevidstløs person i aflåst sideleje eller noget helt syvende. Brug et par minutter hver. Husk at give feedback og udvise tillid til din makker/elev. Byt makker og vis hvad du har lært. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
43
Benedikte Skaarup, abcSPROG
6. Opsamling At ville, at forstå, at gøre, at kunne Vilje og motivation Teori/praksis og refleksion/erfaring Fra viden til handling, learning-by-doing Glæden i at vise hvad man kan 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.