Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Socialpædagogik, døgntilbud og unge ’nu om dage’

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Socialpædagogik, døgntilbud og unge ’nu om dage’"— Præsentationens transcript:

1 Socialpædagogik, døgntilbud og unge ’nu om dage’
Søren Langager, Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Socialpædagogik, døgntilbud og unge ’nu om dage’ - ungdomsliv, udsatte unge, nye organisationsformer og moderne socialpædagogik FADD Seminar, Vejle den 28. marts 2008 Temaer: I. Hedebrande og knive – et aktuelt tidsbillede II. Et samfund i forandring – socialpolitik, ungdomsliv og sociale patologier Mellem døgninstitution og lokalmiljø – fokus i indsatser for unge Netværk, læring og relationer – en aktuel socialpædagogik

2 ’Hedebrande og knive’ – et aktuelt tidsbillede
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet ’Hedebrande og knive’ – et aktuelt tidsbillede Netværk - uforudsigelighedens dilemma 2. Konflikt - vreden på ’gadeplan’ 3. Subkultur - kamp for anerkendelse 4. Politik - ”dem som kan, men ikke vil”

3 Søren Langager. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
”Grupperne er ikke lukkede enheder, men indgår i relationer med hinanden på kryds og tværs af grupperne. … Det er dynamiske netværk, der hænger sammen gennem personlige relationer, som i øvrigt ofte vil have at helt andet udspring end kriminalitet.” (del 2, side 69) En måde at se gruppen på, er at "… betragte de unge som en klynge” (del 1, side 4) (PLS-Rambøll: Grupperelateret kriminalitet i Danmark Del 2, side 69)

4 Konflikt - vreden på gadeplan Dialog-fravær (forhandlingsunderskud)
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet Konflikt - vreden på gadeplan Dialog-fravær (forhandlingsunderskud) Nul-tolerance (magtartikulation) Konsekvenshed (handlekraft)

5 ’Behovet for anerkendelse’ (Axel Honneth)
Anerkendelse inden for tre ’sfærer’ forudsætning for et individs selvrealisering (individuering) Behovet for anerkendelse: - 1. Emotionelt (privatsfæren, familien, venskaber) -> selvtillid - 2. Retsligt (universelle rettigheder, almen agtelse) -> selvagtelse/selvrespekt - 3. Solidarisk (kulturelle, sociale, arbejdsmæssige fællesskaber) -> selvværdsættelse Tre korresponderende krænkelsesformer fører til kampen for anerkendelse

6 Minoritetsunge og ’kampen for anerkendelse’
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet Minoritetsunge og ’kampen for anerkendelse’ Minoritetskultur: Majoritetskultur: Anerkendelses- ’Subkultur’ ’Individualkultur’ sfærer - venskaber - selvtillid * Emotionelt - kodeks - selvagtelse * Retsligt - fælleshandling - selvværd * Solidarisk (inspireret af A. Honneth)

7 Socialpædagogikkens ’kærnegrupper’
Søren Langager, Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Socialpædagogikkens ’kærnegrupper’ - tendenser i socialpolitiske vurderingsoptikker De som ikke kan, og vurderes ikke at kunne De som ikke kan, men vurderes at ville kunne De som kan, men ikke vil (’governmentality’ styring)

8 ’Tendensen’ (det lange perspektiv/samfundsudvikling)
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Et samfund i forandring – tendens og modtendens ’Tendensen’ (det lange perspektiv/samfundsudvikling) - a. social forandring (individualisering, m.v.) - b. værdiopbrud/relativisme (multikulturalisering, m.v.) - c. kontingens-øgningen (’usikkerhedssamfundet’) den socialpædagogiske paradoksfelt ’Tendensens modtendens’ (det korte perspektiv/socialpolitik) - a. social forsikring (ex. social arv fokus) - b. værdiforankring (ex. familie fokus) - c. sikkerhedsfornemmelse (ex. diagnose, manualterapier og evidens fokus)

9 Antal personer i alderen 13-25 i kontakt med den amtslige psykiatri:
Kilde: Heldøgn Deldøgn Ambulante 1. gang Unge i alt Antal pers. i alle aldre Unge som procent af alle 1970 4583 2700 1975 4142 912 2192 4504 1980 4020 960 2478 4405 1985 3458 907 2133 3837 1990 2515 744 1453 2829 1995 2561 6903 5597 7882 96:63116 Ca. 12 pct. 2000 3286 10931 6608 11981 75758 Ca. 16 pct. 2001 3397 12078 7141 13108 83848 15.6 pct. 2002 3589 12639 7099 13628 85903 15.8 pct. 2003 3631 13844 7789 14893 89382 16.6 pct. 2004 3652 15102 8140 16107 93916 17.1 pct.

10 Samtidsdiagnoser og sociale patologier
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Samtidsdiagnoser og sociale patologier (Inspireret af Hammershøj m.fl.) kravet om selvrealisering fører til psykisk udmattelse (’det kompetente menneske’) anoreksi m.v. er udtryk for et forvrænget selvrealiseringsprojekt (rettet mod kroppen i stedet for det sociale) komplekse vilkår i dagliglivet skaber øgede orienteringsvanskeligheder (’autismespektrumforstyrrelser’) uskelnelige mellemtilstande mellem eks. tvang og frihed, arbejde og fritid, fører til individuelle ’loyalitetsdramaer’ (’moderne stress’) ønske om ’af-originalisering’ fører til protest mod selvrealiserings-imperativet (dragning mod ’fundamentalisme’ (ydre fastsatte rammer for rigtigt/forkert osv.))

11 Døgninstitutioner og socialpædagogisk fokus Hjemlighed Skolen
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet Akilleshæle og handlekompetencer - døgninstitutioner og socialpædagogik Døgninstitutioner og socialpædagogisk fokus Hjemlighed Skolen Venskaber Handlekompetencer kundskaber færdigheder Kontrol over sociale handlebetingelser identiteter handleberedskaber

12 Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet
Forskningsbaseret viden om døgninstitutionernes ’akilleshæle’ - Institutionens ’stemning’ og rutiner - Familierelationen - Skolen - Relationer og aktiviteter uden for institutionen - Kontinuitet i anbringelsesforløbet

13 Handleplaner ifm. anbringelse af børn og unge (Serviceloven §58a)
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Handleplaner ifm. anbringelse af børn og unge (Serviceloven §58a) 1) udvikling og adfærd, 2) familieforhold, 3) skoleforhold, 4) sundhedsforhold, 5) fritid og venskaber 6) andre relevante forhold

14 Hjemmet (’common sense’)
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Hjemmet (’common sense’) * Det relationelle - gøre ting sammen * Det emotionelle - være sammen uden at gøre ting sammen * Det fysiske - regler uden regelsæt og ordenshåndhævere * Det private - adgangskontrol Hjemlighedskoncepter (pædagogik/terapi) * det genkendelige - tryghed & tilpashed * det ideal-normale - hygge & samvær * det terapeutiske - struktur & rutiner Hjem og ’bolig’ (filosofi) (M. Heidegger: Tænke bygge bo, 1951) * at bo - væren-i-verden * at bo og bygge - pleje, skabe, tænke * at bebo - relationen til rummene/stederne

15 Social kodekendskab (socio-kulturelle normer og konventioner)
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Marginaliserede unge og sociale læringsmål Social kodekendskab (socio-kulturelle normer og konventioner) Sociale forholdemåder (opmærksomhed på andre) Social fremtræden (kropshygiejne m.v.) Social attraktivitet (tilvalgt af andre) - kunne noget særligt (’færdigheder’) - give noget til fællesskabet (’kreativitet’) - situationsfornemmelse (’netværk’)

16 Sociale positioner og socialpædagogiske mål
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Sociale positioner og socialpædagogiske mål (udkast) Eksklusionsdynamik - ’Etiske fællesskaber’ livskvalitet VÆRE Inklusionsdynamik - ’Æstetiske fællesskaber’ - empowerment - VILLE Integrationsdynamik - ’Juridiske fællesskaber’ - kompetence - KUNNE

17 AFUK – et læringsmiljø for sårbare ’outsiderunge’
Søren Langager, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole AFUK – et læringsmiljø for sårbare ’outsiderunge’ (udkast) AFUKs pædagogiske miljø * Teknik og redskaber * Tillid og respekt * Blik for nye muligheder AFUKs læringskultur * At gøre ildsjæle * Seriøsitet i omgangen med opgaverne og hinanden * Feedback og opbakning * Plads til at fejle * En praksis om tilpasse udfordringer

18 Socialpædagogiske ’relationskulturer’ [udkast]
Søren Langager, Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Socialpædagogiske ’relationskulturer’ [udkast] ’De veloplagte outsidere’ -> Kaospiloterne o.a. - udfordringsstrategier (’Challenging’) ‘Coaching’ - realiseringsmiljø ’Organisationsfokuseret’ - fra individualitet til netværkskultur ’De marginaliserede unge’ -> Vilde Læreprocesser o.a. - forandringsstrategier (’Changing’) ‘Mentoring’ - relationsmiljø ’Gruppefokuseret’ - fra gruppeforankring til individuering ’De sårbare unge’ -> Ungdomssocialpsykiatrien o.a. - identitetsstrategier (’Coping’) ’Dialog’ (‘De små samtaler’) - realitetsmiljø ’Personfokuseret’ - fra individ til gruppefællesskab

19 Udfordringer til socialpædagogikken
Søren Langager. Danmarks Pædagogiske universitetsskole, Aarhus Universitet Udfordringer til socialpædagogikken Fra tætte sociale cirkler (grupper) til løsere netværk (’sværme’) Fra professions- til personrelation (’matchningsproblemet’) Fra social tilpasning til individuel selvdannelse (interaktionsvilkår) Fra ’adfærdsparathed’ (kodeks) til forandringsinteresse (’mentalitet’)


Download ppt "Socialpædagogik, døgntilbud og unge ’nu om dage’"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google