Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAgnete Danielsen Redigeret for ca. et år siden
1
E-LÆRING I FREMMEDSPROGSUNDERVISNINGEN: HVORFOR OG HVORDAN?
NETVÆRKSSTØTTET SPROGLIG LÆRING VIA E-PLATFORM © Lone Ambjørn Aarhus Universitet 2012
2
LONE AMBJØRN Aarhus Universitet
BSS: spansk samtalefærdighed (undervisning) ARTS: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (forskning) Sprogpædagogik og -didaktik, e-læring Fagligt Forum for Spansk Teoretisk gymnasiepædagogikum (AU/SDU) UVM-projekt: Fremmedsprogenes profil, faglige identitet og anvendelsesorientering Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
3
oplæg materiale Mange nye mundtlige input kognitiv overbelastning.
Stort set alt, hvad jeg siger, står på tryk – måske formuleret på en anden måde. Det mundtlige oplæg indeholder udvalgte dele af det skriftlige materiale. Mange praktiske eksempler i kursusmaterialet til højnelse af forståelsen og inspiration til egen materialeudvikling. Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
4
GRUNDLÆGGENDE BEGREBER
E-LÆRING Integrering af netmedierede fora og digitale medier i et undervisningsforløb mhp. at understøtte undervisningens mål samt facilitere og højne læringsprocessen. E-PLATFORM Anvendes synonymt med 'netmedieret kommunikations- og læringsplatform' (fx Fronter, FirstClass, Blackboard, Moodle). NETVÆRKSSTØTTET (SPROGLIG) LÆRING (NS(S)L) Foregår i en kombination af undervisning og læring i klasseværelset og e-platformens konferencer/diskussionsfora E-RUM Anvendes synonymt med konference/diskussionsforum. Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
5
HVORFOR INTEGRERE E-LÆRING? (1)
HVAD DET IKKE HANDLER OM: salgstrick være med på noderne ukritisk sætte strøm til lærebogen didaktisk ubegrundet anvendelse af en masse forskellige værktøjer Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
6
HVORFOR INTEGRERE E-LÆRING? (2)
HVAD DET HANDLER OM: konkret behov begrunde behovet didaktisk finde/bruge de redskaber, der bedst opfylder behovet udvikle fagets egen e-didaktik Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
7
BEHOV OG BEGRUNDELSER FOR e-LÆRING
EKSEMPEL (fra Lones egne overvejelser) - differentieret læring - kognitiv kapacitet ifm. opgaver på klassen - opmærksomhed og koncentration - tidsforbrug til praktiske informationer - mere tid til samtaletræning i grupper på klassen - mere tid til løbende vejledning Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
8
e-platformen som samlingspunkt
Se i kursusmaterialet: p. 3-4: E-platformens centrale funktioner - generel administration - faglig administration - undervisning og læring Det hele er få klik væk. Modvirker 'klik-fobi'. Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
9
NETVÆRKsSTØTTET LÆRING via asynkron e-platform
FORDELE: Differentiering Opmærksomhed og koncentration Motivation Fastholdelse af opgaveløsninger Samarbejde og medansvar Selektivitet øget motivation Flow over tid proces Konstruktiv tidsanvendelse Lagring af data Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
10
HVORDAN SER DET UD? Se i kursusmaterialet: p. 7: E-rum p. 7: placering af e-opgaveindlæg p. 25: formulering af e-opgave samt indhold i e-opgavetråd Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
11
TRÆNINGSNIVEAUER I nssl
MODEL MED 6 NIVEAUER: asynkron og synkron træning af afgrænsede sproglige elementer asynkron og synkron kommunikation med et defineret læringssigte intersprogsbrugere imellem asynkron og synkron kommunikation uden et læringssigte imellem indfødte sprogbrugere og intersprogsbrugere Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
12
INFORMATIONSBEARBEJDNING
Inden for kognitionspsykologien, hvorfra forskningen i SLA (Second Language Acquisition) henter en del af sit teoretiske grundlag, betragtes sproglig læring som INFORMATIONSBEARBEJDNING. Mennesket, og dermed også intersprogsbrugere, har en BEGRÆNSET KOGNITIV BEARBEJDNINGSKAPACITET. Side 27 i kursusmateriale Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
13
KOGNITIV (OVER)BELASTNING
Cognitive overload happens when the working memory can no longer process information in the quantities or at the speed with which it is being presented. Think of a wheelbarrow. The purpose of a wheelbarrow is to help us move heavy objects. When the wheelbarrow gets too full, it is either too heavy to push or it topples over. Either way, the true purpose of the wheelbarrow is overridden by the load it has to bear. Jennifer Herrod, 2000, Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
14
PRODUKTORIENTERING Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
Side 32 i kursusmaterialet Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
15
FORSTÅELSES/INPUTORIENTERING
Side 32 i kursusmaterialet Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
16
TRÆNINGSPROGrESSION Forståelsesorienterede aktiviteter
Rettet mod forståelse ingen produktion på spansk Fokuserede produktive aktiviteter Rettet mod afgrænsede sproglige elementer, der trænes produktivt i mindre kontekster, isoleret fra en kommunikativ helhed. Frie produktive aktiviteter Rettet mod selvstændig og kreativ sprogproduktion i større meningsfulde kontekster. Side 31 i kursusmaterialet Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
17
FORSTÅELSESORIENTEREDE AKTIVITETER
Se i kursusmaterialet: p. 21: pkt p. 23: forståelsesopgave p : forståelsesopgaver Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
18
nSSL niveau 1 og sproglige kompetencer
Niveau 1: asynkron NSSL m. fokuseret træning af afgrænsede sproglige aktiviteter (forståelsesorienterede og fokuserede produktive) I kursusmaterialet bringes i afsnit 5 henvisninger og eksempler til oparbejdelse af GRAMMATIKALSK KOMPETENCE LEKSIKALSK KOMPETENCE KONVERSATIONEL KOMPETENCE STRATEGISK KOMPETENCE Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
19
opfind ikke den dybe tallerken igen
Brug opgaver fra lærebøger og omsæt dem til e-opgaver. Bring i formuleringen (første indlæg i en opgavetråd) opgavens ordlyd i sin helhed eller henvis til bogen med anførelse af sidetal og opgavenummer. Husk at respektere forfatterens copyright ved at anføre kilden i selve opgaveformuleringen Hansen (2006): Opgaver i grammatik. Liljens Forlag. samt ved kun at bruge e-opgaverne internt i egen undervisning Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
20
forståelse og produktion i asynkron læring
FORSTÅELSE - mere tid og ro til refleksion - mere tid og ro til formulering af løsningsforslag - fastholdelse af løsningsforslag - mere tid og ro til at stille og besvare spørgsmål PRODUKTION - mere tid og ro til produktion - mere tid og ro til kreativitet i løsningsforslag - fastholdelse af løsningsforslag - mere tid og ro til at stille og besvare spørgsmål Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
21
efterbearbejdning af e-opgaver
▪ respons fra underviser på konkrete sproglige opgaver; Efter at e-opgaven er formuleret og løsningsforslagene indkommet: underviser stiller spørgsmål til de opgaveansvarlige elever omkring deres løsningsforslag; underviser beder andre elever end de opgaveansvarlige om supplerende/alternative løsningsforslag; underviser stiller mere generelle forståelsesspørgsmål; elever stiller spørgsmål til underviser; elever stiller spørgsmål til andre elever; respons fra elever på andre elevers løsningsforslag. Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
22
differentieringskriterier for e-aktiviteter
Side i kursusmaterialet. A. TEMPO B KVANTITET C. FORSTÅELSE D. KOMPLEKSITET E. VARIATION F. SAMARBEJDE Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
23
e-læringskompetence Bedømmelse: side 31 i kursusmaterialet. E-læringskompetence obligatorisk deltagelse m. x antal e-opgaver samarbejdsevne i e-rummet om løsning og efterbearbejdning af e-opgaver Helhedsvurdering af samtalefærdighed, e-læringsfærdighed og indholdet i eksamensportfolio Lone Ambjørn, Aarhus Universitet, 2012
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.