Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kanon og eksistens – hvad skal vi med kanonen?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kanon og eksistens – hvad skal vi med kanonen?"— Præsentationens transcript:

1 Kanon og eksistens – hvad skal vi med kanonen?
Oplægget vil omhandle faglige, politiske og didaktiske aspekter i forbindelse med den obligatoriske kanon. Hvordan opbygger vi stilladser, så eleverne bedre kan læse og forstå ældre litteratur? I oplægget vil der indgå konkrete undervisningsforslag til udvalgte eksistentielle tekster. Kurset vil veksle mellem oplæg og tekstaktiviter.

2 Dagens indhold. Lykke Per – uddrag fra Gyldendals 9. klasse 40 min
Dagens indhold. Lykke Per – uddrag fra Gyldendals 9. klasse 40 min. Læsestrategier og litteraturteorier ca. 15 min. Tekster til årsplanen og prøvetekster 9. klasse 30 min. samt nyttige resurser. Eksempel på fordybelsesstrategi i en Herman Bang tekst. Kan du huske? Spil med forfatter og tekster. DE gennemgår med udgangspunkt i læsestrategier og før- under og efterlæsning en eksemplarisk læsning af et uddrag fra Lykke Per. Uddraget ligger på Gyldendaldansk.dk.

3 Lykke Per En eksemplarisk gennemgang med læsestrategier og analysepunkter.
Forforståelse: Forfatter: Henrik Pontoppidan Født: 24. juli 1857, Fredericia. Død: 21. august 1943, Charlottenlund Hans far var præst og havde et magert kald i Randers, hvor han prædikede en mørk og syndsbetonet kristendom. Lykke Per I-III, 1905. Oprindeligt udgivet i 8 dele: Lykke-Per. Hans Ungdom. 1898, Lykke-Per finder Skatten, 1898, Lykke-Per. Hans Kærlighed.1899, Lykke-Per i det Fremmede.1899, Lykke-Per. Hans store Værk.1901, Lykke-Per og hans Kæreste. 1902, Lykke-Per. Hans Rejse til Amerika. 1903, Lykke-Per. Hans sidste Kamp Lykke-Per er Pontoppidans måske bedst kendte roman, og et ideelt billede på den romantype, der kaldes ’dannelsesromanen’. Det er en fortælling om et liv på godt og ondt og kan stadig fænge læseren med sine skildringer af det menneskelige individs lyse og mørke sider.  Pontoppidan modtog i 1917 Nobelprisen, som han delte med den i dag glemte Karl Gjellerup. Pontoppidan er især kendt som repræsentant for den periode i dansk litteraturhistorie, vi kalder ’Det Moderne Gennembrud’, som er kendetegnet ved realistiske skildringer af fattigdom og klasseskel. Efter en spadseretur langs Alssund sætter Pontoppidan sig på stenbænken ved Dybbøl Banke. Filmen er optaget under Pontoppidans første besøg i Sønderjylland efter selve genforeningen. bogudstilling i Industriforeningen September 1922.

4 Afklaring af kanonbegrebet
Hvad er god litteratur? Afklaring af kanonbegrebet Fra 1994 til 2017

5 Læseplan for faget dansk
Fortolkning Kompetenceområdet fortolkning omfatter fem færdigheds- og vidensområder: Oplevelse og indlevelse fokuserer på æstetisk sprogbrug, fortællestrukturer, kompositioner og fortolknings-orienterede læsestrategier. Undersøgelse fokuserer på systematisk at undersøge genre, sprog, symbolik, forfatter, værk, fortæller og fortællerpålidelighed ved hjælp af analysemetoder og forståelsesstrategier. Fortolkning fokuserer på identitetsfremstillinger, flertydige fortolkninger og bud på sammenfatning af fortolkningsarbejdet. Vurdering fokuserer på at vurdere tekst ved at se på form, forskellige fortolkninger og kvalitet. Perspektivering fokuserer på at sætte tekster i perspektiv til aktuelle problemstillinger, litterær og kulturel tradition, litteraturhistorisk læsning, Dansk litteraturs kanon og fremtidsperspektiver.

6 Hvad er kanon ”Ordet kanon kan følges langt tilbage i tiden. Det er overleveret fra græsk, og det kendes også fra hebraisk. Det betegner en rettesnor, en forskrift, en fortegnelse over tekster eller forfatterskaber, som skal læses. En kanon kan være fastlagt ud fra kulturelle eller religiøse kriterier; den ret, der gælder for den katolske kirke, kaldes eksempelvis kanonisk ret.” ”Der kan altså være tale om et obligatorisk udvalg af retsregler, hellige skrifter, bønner – eller kunstværker. Og denne brug af ordet er ældre end den aktuelle – om danske litterære forfatterskaber eller tekster. Ordet er historisk set det samme som skytset en kanon. Grundbetydningen er “rør” – og derfra udgår betydningen “målestang”, “rettesnor”, “forskrift”.” s. 12 Dansk litteraturs kanon s 12.

7 Hvad er kanon ”En klassiker er den lille eller store litterære tekst, der formår at fange og fængsle læsere ud over sin umiddelbare samtid. I kraft af sin universalitet, der berører både det fælles og det personlige i læserens erfaringsverden, har klassikeren også en rækkevidde hen over de historiske perioder; den vedbliver at kalde på meningsfulde læsninger hos både læg og lærd. Denne flertydighed er nøje forbundet med disse teksters på én gang komplekse og sluttede, stiliserede form, der afviser enhver form for autoriseret definitiv tydning og betydning, men tværtimod konstant opfordrer læsere til genlæsning og genfortolkning.” s. 12 Dansk litteraturs kanon s 13.

8 Værket som fælles læsning og som samtale og studieobjekt
Hvad er kanon Væsenskriterium Universalitet, almengyldighed Transhistorisk rækkevidde Kompleksitet og sluttethed Mangetydig flerstemmighed Funktionskriterium Under og fornøje nye læsere Bringe en tradition videre til kommende slægter så fortiden bliver nærværende Inspirere nye forfattere Evnen til fortsat at udfordre forskningen (mange lag). Dansk litteraturs kanon 1994 Undervisningsministeriet

9 Dilemma: læsepligt og læselyst!
Lovgrundlaget Formålet med undervisningen Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse. Stk. 2. Undervisningen skal fremme   Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation. (Fælles mål 2014 dansk)

10 Den fælles kanon (obligatorisk) Folkeviser Ludvig Holberg
I undervisningen i dansk skal eleverne gennem deres skoleforløb stifte bekendtskab med den danske litteraturs kanon. Dansk litteraturs kanon indeholder en genre og 14 forfatterskaber i den obligatoriske del. Derudover er der en vejledende liste med anbefalinger til folkeskolen, som kan være inspirationskilde til arbejdet med klassikere. Lovgrundlaget Den fælles kanon (obligatorisk) Folkeviser Ludvig Holberg Adam Oehlenschläger N.F.S. Grundtvig St. St. Blicher H.C. Andersen Herman Bang Henrik Pontoppidan Johannes V. Jensen Martin Andersen Nexø Tom Kristensen Karen Blixen Peter Seeberg Tove Ditlevsen Henrik Ibsen Tillæg til Folkeskolen Danske folkeeventyr Johan Herman Wessel B.S. Ingemann Jeppe Aakjær Egon Mathiesen Halfdan Rasmussen Benny Andersen Cecil Bødker Ole Lund Kirkegaard Amalie Skram Astrid Lindgren Thorbjørn Egner Robert Storm Petersen (Chr. Winter) (Thøger Larsen) (H.C. Branner) (Martin A. Hansen) (Klaus Rifbjerg)

11 Kompetencemål Lovgrundlaget Læsning Fremstilling
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst Læsning finde tekst, forberedelse afkodning Sprogforståelse Tekstforståelse sammenhæng Fremstilling planlægning forberedelse Respons Korrektur præsentation og evaluering Kommunikation dialog krop og drama It og kommunikation sprog og kultur sproglig bevidsthed Fortolkning oplevelse og indlevelse undersøgelse fortolkning vurdering perspektivering

12 Folkeviser I årsplanen Prøvetekster Adam Oehlenschläger
I årsplanen Prøvetekster Folkeviser Torbens datter Ebbe Skammelsøn Germand Gladensvend Agnete og Havmanden Hr. Mortens Klosterrov Harpens Kraft Åge og Else Elverhøj Elverskud Adam Oehlenschläger Der er et Yndigt Land Guldhornene Morgenvandring St. St. Blicher Hosekræmmeren – film Læs uddrag Marie – En Erindring fra Vesterhavet H.C. Andersen Den Grimme Ælling I Danmark er jeg født De Røde Sko Sommerfuglen Klokken Nattergalen Hun Duede Ikke Historien om en Moder Herman Bang Irene Holm Den Sidste Balkjole Foran Alteret Frøkenen Martin Andersen Nexø Pelle Erobreren Lønningsdag Gårdsangeren Tyvetøs Henrik Pontoppidan Lykke-Per – film Lykke – Per uddrag af Roman Nådsensbrød  Et Grundskud Muldskud Tove Ditlevsen Barndommens Gade – film Barndommens Gade – digt Nattens Dronning Appelsiner En Æggesnaps Aften Dolken

13 Resurser skole Forfattere Romantikken Det Moderne Gennembrud Øgendahl og de store forfattere

14


Download ppt "Kanon og eksistens – hvad skal vi med kanonen?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google