Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Cykelparkering ved stationer Sine Amelung Raahauge og Jan Jørgensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Cykelparkering ved stationer Sine Amelung Raahauge og Jan Jørgensen"— Præsentationens transcript:

1 Cykelparkering ved stationer Sine Amelung Raahauge og Jan Jørgensen
Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt

2 Mange nye stationer - behov for mange nye cykelparkeringspladser
Som en udløber af cykelstrategien fra 2014, er nedsat en Task Force cykelparkering med Trafikstyrelsen som formand. Arbejdet skal ses som en del af bestræbelserne på at sikre god og tilstrækkelig cykelparkering ved de mange kommende stationer i landets største byer. For Metrocityringen er cykelparkeringens omfang og placering indarbejdet i lokalplanerne for alle stationsforpladser, mens der endnu ikke er lokalplaner for Nordhavns- og Sydhavnsafgreningen. For letbanen i Ring 3 har Ringbysamarbejdet i Ring 3-korridoren startet en proces med kommunerne om planlægningen af stationsområderne, herunder indarbejdelse af tilstrækkelig cykelparkering. Derudover påtænker Ringbysamarbejdet at afholde et seminar med fokus på at udvikle konkrete løsningsforslag for cykelparkering. Seminaret er tænkt som en debatdag, hvor også andre danske letbaneprojekter kan få inspiration. Desuden er formålet at inddrage de kommende brugere, herunder Cyklistforbundet. I Aarhus og Odense foreligger der planer for antallet af cykelparkeringspladser ved de enkelte letbanestop, mens Aalborg endnu ikke er så langt i planlægningen. Generelt ser den planlagte cykelparkering ved de nye stationer i Aarhus og Odense ud til som minimum at kunne modsvare en forventet efterspørgsel.

3 Hvad er den ideelle cykelparkering?
Den ideelle cykelparkering er: Tæt på toget Tilstrækkelig hvad angår kapacitet Tyverisikret Tryg og overskuelig Pladsbesparende – så der er plads til mange cykler Nem at bruge i hverdagen Nem og billig at vedligeholde  Pæn og velholdt Venstre billede: Nemt tilgængelig cykelparkering i tætbyen kan fx opnås ved at nedlægge nogle få bilparkeringspladser i en sidegade. På vej mod Amagerbro metrostation. Højre billede: Aarhus Kommune har udviklet en designlinje på cykelparkeringsområder, der integrerer forskellige servicefunktioner.

4 Skal jeg skynde mig? Relevant på de større stationer med afstand mellem cykelparkering og perron: Information om togafgange og forsinkelser i tilknytning til cykelparkeringen i Delft, Holland. Så ved man, om man skal skynde sig for at nå toget. I Holland regner man med max. 4 min. gangafstand mellem fjerneste cykelstativ og perron. Ulempen ved at samle cykelparkeringen i store anlæg, kan være længere afstand mellem parkeringsplads og perron, end vi er vant til i Danmark. Det kan til dels løses med nye adgangsveje, så det bliver attraktivt at benytte den mere gode og sikre parkering.

5 Stop cykeltyven! Vinder af idékonkurrencen - gør tyven træt
Der indkom over 500 idéer til idékonkurrencen Stop cykeltyven, som Transportministeren udskrev i sommeren 2014. Tegningen viser vinderforslaget: Skitse til nyt cykelstativ med tyverisikring i form af en indbygget wire, der kan fastgøres til cyklens egen lås. Man kan også bruge sig egen medbragte lås. Stativet kan også tilføjes eksisterende cykelstativer. Vinderforslaget fra Trafikstyrelsens Idékonkurrence om bekæmpelse af cykeltyverier i Illustration: Michael Enghoff Larsen. Funktionen findes også i virkeligheden: Furesø Kommune har etableret en ny cykelparkering ved S-togstationer og busstoppestederne ved supercykelstien, som kaldes SuperCykelP. Stativets indbyggede wire fastgøres til cyklens egen lås.

6 Det åbne og trygge parkeringshus Delft Station, Holland
Transparens i den underjordiske cykelparkering er med til at øge trygheden og forebygge tyverier. Glasparti og svingdør mellem stationshal og cykelparkering på Delft Station i Holland. I Holland er der er stor fokus på at udforme de store cykelparkeringsanlæg lyse og transparente med en følelse af menneskelig aktivitet og social tryghed. På nogle af de største stationer er der bemanding og overvågning, hvilket giver ekstra tryghed og sikkerhed.

7 Men husk stadig at låse cyklen fast til noget!
Venstre billede: ”Undgå tyveri af din cykel! Lås altid din cykel – og fastgør den med ekstra lås til stativet”. I den ubemandede cykelparkering i på Delft Station i Holland stjæles der også cykler. Derfor dette gode råd fra Delft Kommune. Højre billede: To-etagers stativer er udbredte i Holland, og giver mulighed for fastlåsning til stativet i den røde bøjle. De nyeste to-etagers stativer er udstyret med en pumpe, så man ikke skal bruge så mange kræfter på at få cyklen derop. Her fra det ubemandede parkeringsanlæg på Delft Station.

8 Den automatiske model Bike Tower i Hradec Kralove
I den tjekkiske by Hradec Kralove har man i 2013 opført et såkaldt Biketower på pladsen foran Hovedbanegården. Tårnet er 10 meter højt og rummer 116 cykler på 8x8 meter grundareal. Anlægsprisen var ca. 2,5 mio. DKK, svarende til ca kr. pr. plads. Det er forholdsvis dyr løsning sammenlignet med traditionel cykelparkering.

9 Cykelparkeringspuljen 2014-2015
1. ansøgningsrunde: 11 ansøgninger til ca. 22 mio. kr. tilsagn til 6 projekter til ca. 6,1 mio. kr. 2. ansøgningsrunde: 18 ansøgninger til ca. 45 mio. kr. Endnu ikke udmøntet

10 Københavns Kommune: KBH Cykelhåndtering A/S
Samlet budget: 2,7 mio. kr., tilskud: 1 mio. kr. Strategi, der skal gøre det muligt lettere at genfinde stjålne cykler, der optager plads, og dermed optimere den eksisterende cykelparkeringskapacitet. Kommunen ønsker udover strategien at opføre et fysisk anlæg, der kan håndtere og genbruge de indsamlede cykler.

11 Aalborg Kommune: Cykelparkering ved kollektive knudepunkter i Aalborg midtby
Samlet budget: 4,7 mio. kr., tilskud: 1,9 mio. kr. Udarbejdelse af en cykelstrategi inkl. en designmanuel, der skal sikre høj kapacitet og kvalitet af cykelparkering fremadrettet. Herudover indgår 400 nye cykelparkeringspladser med forskellige serviceniveauer ved 4 lokaliteter ved kollektive knudepunkter i Aalborg midtby.

12 Ringbysamarbejdet: Cykelparkering i Ringbyen
Ringbysamarbejdet er de 10 kommuner langs letbanen samt Region Hovedstaden, Naturstyrelsen og Transportministeriet. Samlet budget: 7,6 mio. kr., tilskud: 3,1 mio. kr. Projektets formål er at anlægge tilstrækkelig cykelparkering på letbanens stationsforpladser, og dermed få flest muligt til fremover at benytte cyklen i kombination med den kollektive trafik. Der etableres 2000 nye cykelparkeringspladser på strækningen, og der etableres serviceøer med elektriske pumper. Ringbysamarbejdet Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Albertslund, Glostrup, Vallensbæk, Ishøj, Brøndby og Hvidovre Kommuner samt Transportministeriet, Naturstyrelsen og Region Hovedstaden.

13 Frederiksberg Kommune: Solbjerg Plads
Samlet budget: 10 mio. kr., tilskud: 4 mio. kr. Projektets formål er at finde funktionelle, kompakte og økonomisk bæredygtige løsninger på cykelparkeringsproblematikken i en tæt bymidte. Projektet omhandler en analyse- og screeningsfase, hvor udfordringerne identificeres. Derefter kommer en konkurrencefase, hvor udvalgte aktører skal give bud på konkrete løsninger, og til sidst en implementeringsfase, hvor vinderløsningen fra konkurrencefasen gennemføres.

14 Viborg Kommune: Forbedret cykelparkering på Viborg Station
Samlet budget: kr., tilskud: kr. Opgradere den eksisterende cykelparkering syd for broen. I dag er der ikke etableret faciliteter for cykelparkering, blot anlagt en mindre grusplads. Der etableres 40 cykelstativer i terræn med fast belægning på bastionen, et værn mod baneskrænten, belysning samt støttemur. Desuden reduceres beplantningen, så cykelparkeringen bliver mere tryg i mørketiden.

15 Aarhus Kommune: Cykelparkering i Aarhus
Samlet budget: 61,8 mio. kr., tilskud på 24,8 mio. kr. Etablering af cykelparkeringshus ved Aarhus H., 3 automatiske cykelparkeringsanlæg (siloer) og etablering af 23 transitterminaler ved den kommende supercykelsti og langs den nye letbane. I alt etableres 4200 nye cykelparkeringspladser. Projektet skal ses om et udviklings- og demonstrationsprojekt, der skal vise, hvordan man kan bruge cyklen som det lette omstigningsvalg i kombinationsrejser, og hovedformålet er at optimere effekterne af supercykelsti og letbane.

16 Tietgensbroen – verdens bedste cykelbro?
Tietgensbroen skal udskiftes indenfor få år. Og en bredere bro med op mod 3000 cykelparkeringspladser vil være en markant forbedring. Men den er naturligvis ikke helt billig. Og hvem skal betale merprisen i forhold til en 1:1 udskiftning af broen – som Banedanmark betaler?


Download ppt "Cykelparkering ved stationer Sine Amelung Raahauge og Jan Jørgensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google