Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Efterskoleforeningens handlingsplan

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Efterskoleforeningens handlingsplan"— Præsentationens transcript:

1 Efterskoleforeningens handlingsplan 2016-17
Hele Danmarks Efterskole

2 Hvad er handlingsplanen?
Handlingsplanen er et forsøg på, at omsætte foreningens formål til en operationel plan Målet er, at gøre hele sekretariatets arbejde og kerneopgaver mere tydelige Og planen skal give os bedre mulighed for at prioritere vores indsatser i det kommende år

3 Foreningens formål er:
-at arbejde for skoleformens frie idegrundlag og skabe gode vilkår for skoleformens udvikling -foreningen skal arbejde for; -at skoleformen bidrager til at danne og uddanne unge livsduelige og demokratiske medborgere -at skoleformen bidrager aktivt til samfundet, -at alle unge har mulighed for at vælge efterskole

4 Foreningens vision er:
At være en skoleform, der bidrager til, at eleverne udvikler sig til ansvarlige og engagerede verdensborgere

5 Vi vil styrke opgaveløsningen gennem
Udvikling i sekretariatet en tydeligere prioritering af opgaver tværgående og sammenhængende teamarbejde fokus på målrettet gennemførsel af projekter Sammenhæng mellem bestyrelse og sekretariat

6 Forslag til de organisatoriske målsætninger for 2016/17
Jur-øko rådgivning Pædagogisk udvikling PA, presse, oplys-ning, medlemskom. Vi vil udvikle vores politiske interessevaretagelse, så efterskolen i højere grad bliver anerkendt for at tage et samfundsansvar Vi vil fortsat levere en professionel og dedikeret medlemsservice, oplysning og rådgivning til skolerne Vi vil gøre en ekstra indsats for at få vores kommunikation ud til foreningens målgrupper; bestyrelser, ledere, lærere og teknisk-administrativt personale Vi vil gøre os umage for at engagere og aktivere endnu flere medlemmer i vores aktiviteter

7 Forslag til de politiske målsætninger for 2016/17
Jur-øko rådgivning Pædagogisk udvikling PA, presse, oplys-ning, medlemskom. Alle unge skal have mulighed for at komme på efterskole. Vi vil støtte skolerne i implementeringen af det sociale charter i praksis Vi vil understøtte skolernes pædagogiske udvikling gennem målrettet formidling og facilitering af viden og inspiration til skolerne Vi vil styrke overgangen fra efterskolen til ungdomsuddannelserne

8 De politiske spydspidsprojekter i 2016/17
De vigtigste projekter 2016/17 Tværgående opgaver Succeskriterier på sigt Alle skal have mulighed for…. - ”Hele Danmarks efterskole” Det Sociale charter omsættes til praksis på skolerne Fastholdelsestaxameter skal på finansloven for 2017 og 2018 Ny regler for elevstøtten fra 2018/19 Fortsat arbejde for at få flere flygtninge/ indvandrere på efterskole Temaet er i vores kommunikation - Tværgående handlingsplan og kommunikationsindsats Der iværksættes målrettet lobbyarbejde overfor Folketinget - Udredningsarbejde gennemføres Kommunikationsindsats målrettes vejlederne og forældrene Efterskolen bliver mere anerkendt for at tage et socialt ansvar Flere elever fra ressourcesvage hjem kommer på efterskole - Frafald bliver reduceret, og det kommer ned under 10% i 2018/19 - Mere økonomisk fair elevstøtte for de laveste indkomster Flere flygtninge/indvandrere på efterskole i 2020/21 Vi vil facilitere nytænkning…. - Offensiv dagsorden for 10. kl. - Ny international konference og stor forskningsindsats om efterskolen - Den inkluderende efterskole fortsat - Analyse og udviklingsarbejde fortsætter om bl.a. 10 årgang Fokus og forskning i samspillet mellem undervisning og samvær - Ny pædagogisk satsning rettet mod intensive læringsforløb - At efterskolen (10. klasse) bliver anerkendt som starten på noget nyt At efterskolen bliver kendt også udenfor landets grænser - Styrket kompetence, så vi kan inkludere flere Vi vil styrke overgange og livsduelighed Erhvervsorienterede overgange Nye forsøg med brobygning Måske ku´ vi - blive livsduelige i fællesskab? (Thi kendes for ret) Regionalt samarbejde med arbejdsgivere, fagbevægelse etc. - Samarbejde med ministeriet - Udviklingsprojekt/antologi om efterskolens ”bløde” værdier At flere elever får et reelt valg af ungdoms/erhvervsuddannelse At flere elever får en dybere erfaring med ungdomsuddannelserne - At sætte livsduelighed og dannelse på dagsordenen

9 C-2. Pædagogisk enhed: 2016/17 Den Nye (udkast)
A. Implementering af spydspidsprojekter i Juridisk-økonomisk enhed, 2016/17 Succeskriterier Samarbejde/tværgående opgaver Tidsplan/deadlines Eksisterende opgaver og drift Det sociale charter omsættes til praksis på skolerne Overordnet projektledelse på opfølgning, herunder facilitere/koordinere udvikling af aktiviteter ift. kompetenceudvikling og netværksopbygning. Arbejde for udmøntning af tænketankens økonomiske anbefalinger ift. elevstøtte Udvikle og bearbejde analytisk grundlag ift. skoleformens sociale ansvar Status på skolernes udmøntning af charteret. Liste over ressourcepersoner Udvikling af refleksionsværktøj Bidrage til flygtningeindsats (pæd.enhed) Antallet af skoler, der tager charteret til sig og synligt redegør for tilbud til særlige målgrupper stiger. Statslig elevstøtte omlægges, så der fordeles mere til lavere indkomster og mindre til de højeste. Den individuelle supplerende elevstøtte fordeles efter en social model, hvor skoler med flest elever fra lavindkomstfamilier får mest. Efterspørgslen fra skolerne ift. råd og vejledning om socialt ansvar stiger. Foreningen får positive tilbagemeldinger fra de skoler, der arbejder med socialt ansvar som forandringstema. Ressourcepersonerne efterspørges af skolerne som inspiratorer i det lokale arbejde. Samarbejde med pædagogisk enhed om udvikling af kurser og netværksarrangementer (2017) Samarbejde med pædagogisk enhed om flygtningeindsats (juridisk udredning og analyse) Samarbejde med kommunikationsenheden om kommunikationsplan Enheden bidrager med cases til artikelserie i Bladet om det lokale arbejde med socialt ansvar. Projektledelse, jf. oplæg Udmøntning af økonomiske anbefalinger: FL18.(skoleåret 18/19) Analytisk grundlag for skoleformens sociale ansvar: løbende/december 2016. Status på skolernes udmøntning: årsmødet 2017. Liste over ressourcepersoner: 1/7-2016 Refleksionsværktøj: 6/ Flygtningeindsats (se pæd.enhed) Rådgivning om skoledrift, herunder særligt ansættelsesret, tilskudsbetingelser og lovgivning i øvrigt. Udarbejdelse af rådgivnings- og informationsmaterialer Analyse og statistik: elevtal, elevstøtte, lokalløn, TAP-undersøgelse, mv. Konsulentydelser med brugerbetaling: bisidderordning, sparring med ledere og bestyrelser om aktuelle problemstillinger. Kurser: Ledere, bestyrelser, sekretærer, køkkenpersonale, pedeller, førlederkurser. Oplæg på konferencer, forstandertræf, regionsmøder, mv. (Fortsættes på næste side) Lovarbejde Udmønte foreningens ønsker til revision af efterskoleloven i dialog med Undervisningsministeriet. Arbejde for udmøntning af fastholdelsestaxameter på FL17 (analytisk grundlag). Politisk opfølgning på lov om socialtilsyn Loven revideres i overensstemmelse med foreningens ønsker. Fastholdelsestaxameter udmøntes på FL17. Socialtilsynet justeres, så det bliver administrativt og økonomisk håndterbart for alle efterskoler at modtage anbragte elever. Deadlines afhænger af Undervisningsministeriets prioritering. (fortsættes næste side) C-2. Pædagogisk enhed: 2016/17 Den Nye (udkast)

10 C-2. Pædagogisk enhed: 2016/17 Den Nye (udkast)
A. Implementering af spydspidsprojekter i Juridisk-økonomisk enhed, 2016/17 Succeskriterier Samarbejde/tvær-gående opgaver Tidsplan/deadlines Eksisterende opgaver og drift Udvikling af God Efterskoleskik Opdatere Etik og Kontrakt Herunder særligt fokus på børnekonventionens bestemmelser om inddragelse af børn og unge (ret til at blive hørt) Udarbejde analytisk grundlag for beslutninger om foreningens holdning til skolernes økonomi (regnskabsanalyse 2015) Tilsyn og evaluering: støtte skolernes arbejde ift. UVMs tilsyn (i 2016/17 er fokus på hjemmesider og inklusion) Efterskoleforeningens bestyrelse kender og føler ejerskab til foreningens tolkninger og normative udmeldinger om, hvad god efterskoleskik er. Der udarbejdes en revideret udgave af Etik og Kontrakt, som distribueres elektronisk og i hard-copy. Samarbejde med oplysningen om lay-out og tryk. December 2016. Samme som 1. Bestyrelsesmøde, september 2016. Løbende , afhængig af deadlines fra UVM, jf. udmeldt tilsynsplan. (fortsat) Rådgivningen er udgangspunkt for den væsentligste del af enhedens kontakt med skolerne i det daglige. Rådgivningen er fundament for det øvrige arbejde af politisk og organisatorisk karakter, ikke mindst i kraft af, at det er via rådgivningen, foreningen får kendskab til og mulighed for at tage stilling til principielle sager. Ledelsesudvikling og –rekruttering Fortsat udvikling af foreningens tilbud til ledere med særlig vægt på udvikling af det personlige lederskab og ledelse af pædagogiske udviklingsprocesser som nye tiltag. Gennemføre analyse af forudsætningerne for rekruttering af ledere på efterskoler, herunder markedsbetingelser og professionelle hensyn og forudsætninger. Foreningen gennemfører de annoncerede arrangementer for ledere, herunder bestyrelsesmedlemmer. Der nedsættes en arbejdsgruppe, som udarbejder analyse ift. ledelsesrekruttering i sektoren. Samarbejde med oplysningen om kursusadministration. MHM bistår AI med udviklingen heraf. Færdigt ultimo Gennemført første halvår 2017. Intern arbejdsgruppe om rekruttering forventes nedsat Arbejdet fuldføres senest 2. halvår 2017. Analyse Grundlæggende analyse af efterskolers betydning for elevernes videre uddannelse af ekstern konsulent ( fx Moos-Bjerre) Udarbejde strategi for foreningens samlede analyseportefølje i et tre-årigt perspektiv. Der udarbejdes en statistisk analyse (registerbaseret) af efterskoleelevers videre uddannelsesfærd, hvor der via regressionsanalyse renses for forældrebaggrund, geografi, karaktergennemsnit, mv. Der gennemføres en workshop med den samlede bestyrelse, hvor bestyrelsen inddrages i formuleringen af de vigtigste politiske dagsordener, som analyserne skal ‘tale ind i’. Analysen tænkes fra start ind i en kommunikationsplan ift. presseomtale og politisk budskab. Afhængig af bestyrelsens prioritering. Dialog indledes med Moos-Bjerre efter sommer. Analysen forventes færdig med udgangen af 2016. Workshop om bestyrelsesinddragelse forventes på oktobermødet. Strategi foreligger med udgangen af 2016. C-2. Pædagogisk enhed: 2016/17 Den Nye (udkast)

11 C-2. Pædagogisk enhed: 2016/17 Den Nye (udkast)
B. Implementering af spydspidsprojekter i pædagogisk enhed, 2016/17 Succeskriterier Samarbejde/tvær-gående opgaver Eksisterende opgaver og drift Det sociale charter omsættes til praksis på skolerne (Mangfoldighed, inklusion og socialt ansvar) Pædagogiske bidrag til implementeringen af socialt charter Opfølgning på ministeriets evaluering af inklusionsloven. Flere udsatte unge på efterskole Projekt om intensive læringsforløb Antiradikaliseringsprojekt/dialogværktøj Ref. Til succeskriterierne i projektoplægget om opfølgning på charter for socialt ansvar 2016 Vidensdeling og inspiration til skolerne om organiseringen af inklusionstiltag (forudsat: At projektet om intensive læringsforløb opnår ekstern finasiering hos Egmont Fonden) At skolerne får medejerskab til projektet At vi udvikler et værktøj/en ydelse, der kan styrke efterskolernes og evt. andre aktørers samtaler med de unge om værdier, identitet g og fællesskab Samarbejde med Jur-øk om opgaven. Herunder inklusion, evaluering af inklusionsloven, specialundervisning, indholdsplaner mv. Samarbejde med Kbh. kom. Stipendieordning for flygtninge, indvandrere og grønlandske unge Sydslesvigske elever (HL – jur/øk) Grønlandske elever Kurser, arrangementer og materiale med fokus på mangfoldighed, inklusion og socialt ansvar Vejledning, implementering af vejledningssyn/integreret vejledning, Projekt: Hjælp til udvilking af integreret vejledning, kurser/konference, kontakt til UU og vejledernetværk. Kontakt til ungdoms-uddannelser, relevante forskningsmiljø inden for uddannelse og pædagogik (Fortsættes på næste side) Efterskolens bidrag til uddannelse og dannelse I form af forskningsprojekt International konference Evt. i form af (egen?) undersøgelse /dokumentation/evaluering af 10. årgang/prøvefri At projektet tilknyttes et forskningsmiljø, som vi har tillid til både kan bidrage med anerkendelsesværdig forskning og inspiration og opkvalificering af undervisning og samværspraksis At konferencen får tilslutning, gode evalueringer og presseomtale Evt: At vi får beskrevet skoleformens unikke undervisningstilbud; prøvefri 10.kl. Og dermed også forklaret hvorfor dette tilbud tilsyneladende er i vækst. !OBS på om MBUL iværksætter en evaluering af 10.klasse Samarbejde med kom. Enheden – Blandt andet om Efterskolen som Pædagogisk Væksthus (fortsættes på næste side) C-2. Pædagogisk enhed: 2016/17 Den Nye (udkast)

12 C-2. Pædagogisk enhed: 2016/17 Den Nye (udkast)
B. Implementering af spydspidsprojekter i pædagogisk enhed, 2016/17 Succeskriterier Samarbejde/tvær-gående opgaver Eksisterende opgaver og drift (fortsat) Forsøgs og udviklingsmidler Europa-projektet Det internationale Naturvejledning mv. Udbredelse af 9.kl. projekt Vidensdeling og nye eksperimenter (selvfinansieret) Evt. antologi (forts. Af Måske ku’ vi) Div. Udvalg i Efterskoleforeningen Folkemøde Fredag før årsmødet Dannelseskaravanen Demokratisk Iværksætteri Projekt Frirummet (m. Højskolerne + Bjarne) Erhvervsorienterede overgange 1) Etablering af forsøgsprojekt med regionale partnerskabskonsulenter 2) Evalueringsprojekt : Evaluering af 4 x ‘erhvervsorientret brobygning’ 3) Formidling af gode eksempler på erhvervsorienterede overgange 4) Task force 40 –netværket fortsætter: Dialog og møder 5) Skills 2017 (At projektet opnår den medfinansiering, der er lagt op til, og at vi kommer i gang.) At vi får beskrevet spændende brobygning, dels til politisk brug dels til brug som pædagogisk inspiration. At vi kommer i hus med dispensationsmodeller. At eksempler på erhvervs- orienterede overgange får omtale i fagblade og at vi får fulgt med i, hvad der rør sig blandt medlemmerne, og får det omtalt internt At Task force 40’s (org.)medlemmer begynder at vise reel interesse – ikke kun i ord! (jfr. pkt. 1) At få flere nordjyske efterskoler til at søge en erhvervsuddannelse aug. 2017 Samarbejde med de organisationer, der er med i Task force 40 og Danske Regioner – eller tre regioner Evt. samarbejde m. Ulla Højmark (evaluering af innovativ brobygning) Samarbejde med kommunikationsenheden og evt. fagblade Flere flygtninge og indvandrere på efterskole Særlig indsats for at få uledsagede unge flygtninge på efterskole Kompetenceudvikling på efterskolerne på området Fortsat arb. for flere flygtninge/indvandrere unge på efterskole Udvikling af digitale info.materialer til rekruttering At vi får opbygget et netværk omkring uledsagede unge ift. kommuner, frivillige org. etc. At vi oplyser skolerne om lovgivning, tilskudsmuligheder etc. og får udbudt kurser og temadage om emnet At vi iværksætter et pilotprojekt ift. rekruttering af udsatte indvandrere i samarbejde med URK, Ungdomsskolerne etc. At vi launcher en del af hjemmesiden med fokus på oplysning til og rekruttering af tosprogede unge, UU centre etc. Samarbejde med kom.enheden Samarbejde i Folkeoplysning for Flygtninge Samarbejde med udvalgte kommuner og bofællesskaber Samarbejde med netværk af frivillig-org. Samarbejde med de frie skoleforeninger C-2. Pædagogisk enhed: 2016/17 Den Nye (udkast)

13 C1. Elevrekruttering og efterskoleoplysning: Prioritering af projekter og tværgående opgaver
Prioriteringer af de vigtigste projekter 2016 Succeskriterier Tværgående opgaver Eksisterende opgaver og drift 1. Øget fokus på rådgivning af og dialog med skolerne om markedsføring og PR 1. At professionalisere skolernes kommunikation. At skolerne udnytter deres markedsførings-budgetter bedre Samarbejde med oplysningsenheden om udvikling af online-redskaber til rådgivning om valg af efterskole Udvikling og vedligeholdelse af efterskole-portalen 2.Styrke efterskoleambassadører ved at udvikle en fælles efterskole-gaveartikel til elever der afslutter efterskolen. 2.Introduktion af fælles gaveartikel foråret 2017 Samarbejde med pædagogisk enhed om planlægning projekter/events, som synliggør skoleformen Udvikling og drift af kampagner til åbent hus – januar og september 3.Oplysning om efterskolen til udenlandske interessenter – møder, arrangere skolebesøg, oplysningsmaterialer m.m. 3.Materialer på flere sprog. Større viden om, hvad målgruppens behov. Øget efterskolekendskab uden for DK. Pressearbejde – styrke efterskolefortællingen i medierne (fx efterskoletillæg)

14 C1 Elevrekruttering og efterskoleoplysning: Prioritering af projekter og tværgående opgaver
Prioriteringer af de vigtigste projekter 2016 Succeskriterier Tværgående opgaver Eksisterende opgaver og drift 4. Indsats for øget kendskab og interesse for efterskolen i København og større byer går fra et pilotprojekt til en fast indsats 4. Efterskole-deltagelse i Kulturnat Kbh med Kastanievej Efterskole som base. Sjællandsk musikfestival afholdt i Kbh i 2017. Samarbejde med oplysningsenheden om drift af kampagner og events Planlægning og drift af events og aktiviteter, som synliggør efterskole-fortællingen og efterskolens bidrag til samfundet 5. Udvikling af funktioner på ekstranet på efterskole.dk, for at sikre større ejerskab fra skolerne og mere opdateret indhold 5. Flere skoler arbejder med at forbedre deres præsentation på efterskole.dk før de bruger penge på google-annoncer og reklamefilm, mm. Rådgivning og vejledning af skoler om kommunikation og markedsføring

15 C2. Medlemskommunikation: Prioritering af projekter og tværgående opgaver
Prioriteringer af de vigtigste projekter 2016 Succeskriterier Tværgående opgaver Eksisterende opgaver og drift 1.Kampagne for at indsamle kontaktoplysninger på medlemmer (særligt TAP og bestyrelse) til brug i nyhedsbreve 1.Flere TAP’ere og bestyrelsesmedlemmer der modtager vores medlemskommunikation Alle enheder bidrager til forskellige typer telefonisk rådgivning af efterskolerne Artikler til blad – fokus på fællesskabet 2.Udvikling af tiltag til forbedret kursus-kommunikation. Spørge ”what is in it for me?” 2.Færre aflyste kurser Skrive- og redigeringsopgaver på tekster i hele sekretariatet Tekster til og drift af nyhedsbreve – Administrativt nyt og Efterskolelandskabet 3.Fokus på at opsamle og forstærke efterskolehistorier, som bidrager til fortællingen om ”efterskolen som pædagogisk væksthus” 3. Mere omtale af efterskolens bidrag til pædagogisk udvikling i interne og eksterne medier Samarbejde med foreningens øvrige konsulenter om kommunikationsopgaver Social media management af ”dialog-kanalen” på facebook.com/efterskoleforeningen

16 C.2 Medlemskommunikation: Prioritering af projekter og tværgående opgaver
Prioriteringer af de vigtigste projekter 2016 Succeskriterier Tværgående opgaver Eksisterende opgaver og drift 4. Prioritere historier om ”efterskolens bidrag til udvikling af samfundsborgere” (Dannelseskaravanen) 4. Flere historier om emnet Medlemsmøder Drift af medlemshjemmesiden efterskoleforeningen.dk 5. Udvikling af skolernes presse-arbejde særligt med fokus på lokalmedier 5.At flere skoler prioriterer presse-arbejde før reklamefilm Direct mail 6.Socialt Charter – Skabe historier med identifikation og inspiration til de skoler, som skal i gang med at justere deres praksis 6. Flere skoler der aktivt arbejder for at tage et socialt ansvar

17 C3 Kommunikationsenheden 2015/16 – Politisk lobbyarbejde
Prioriteringer af de vigtigste projekter 2016 Succeskriterier Tværgående opgaver Eksisterende opgaver og drift 1. Lobbyarbejde overfor embedsmænd og politikere: Fastholdelsestaxameter , elevstøtten, Socialt charter og ansvarlighed Liberalisering af efterskoleloven Vi laver overgange (10. klasse), der skaber livsduelige medborgere At vi mødes med ordførere om Fastholdelsestaxameter og Efterskoleloven At vi sammen med politikere og embedsmænd finder en model for justering af elevstøtten At vi får en tiltrængt modernisering af efterskoleloven At vi sikrer den politiske opbakning og legitimitet til efterskole og 10. klasse. Tværgående samarbejde med Jur/øko om lovforberede arbejde, eksemplar og talmateriale Løbende dialog med politikere og embedsmænd på efterskoleområdet (i DK og i Grønland) om aktuelle temaer og udfordringer – via møder, mails, skolebesøg etc. 2. Styrke netværk til aktører indenfor uddannelsesområdet Opbygge netværk til virksomhedsledere i forlængelse af task force 40 2. At vi får udbygget vores politiske netværk og alliancer særligt til aftagere og de store virksomheder. Tværgående samarbejde med pædagogisk enhed Deltagelse i andre typer af uddannelsespolitiske debatfora – som fx Uddannelsesdebatten og Alternativets Alternative Sorø-møde

18 C3 Kommunikationsenheden 2015/16 – Politisk lobbyarbejde
Prioriteringer af de vigtigste projekter 2016 Succeskriterier Tværgående opgaver Eksisterende opgaver og drift 3. Mobilisering af baglandet til dialog med lokal- samt landspolitikere 3. At vi fortsætter mobilisering af skolerne, herunder udvikler en særlig indsats op til kommunalvalget 2017 – fx med fokus på unge og valgretsalder Samarbejde med de ”politisk aktive” skoler og måske en ekstern partner Løbende ‘talentspejdning’ blandt skolerne for politiske ildsjæle 4. Dannelseskaravanen fortsætter som ramme for aktiviteter til at synliggøre efterskolernes bidrag til demokrati og medborgerskab 4. At vi understøtter eksisterende og nye efterskoleevents, hvor efterskoleelever demonstrerer demokratisk dannelse i praksis – fx Folkemødet, Himmelske dage og Energifestivalen i Esbjerg Tværgående samarbejde med pædagogisk enhed 5. Presseberedskab 5. Forberedte holdningspapirer, spørgsmål/svar-notater, og overblik over efterskole-kilder


Download ppt "Efterskoleforeningens handlingsplan"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google