Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Styr på kemien?.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Styr på kemien?."— Præsentationens transcript:

1 Styr på kemien?

2 Sikre og sunde arbejdspladser
Har styr på kemien Sikre og sunde arbejdspladser

3 Dagens lektie Planlægning af det kemiske arbejdsmiljø
Bag om pressesagerne og kan vi lære noget?: Epoxy- og isocyanatallergier på vindmøllefabrikkerne Hvad forstås ved grænseværdier: Lungekræft og krom-6 udsættelse Hvad er på vej af nye ting på kemiområdet? Nye formkrav til arbejdspladsbrugsanvisningerne Hvad med MAL-koderne?

4 Planlægning af det kemiske arbejdsmiljø
Hvad er farligt? Faremærkede produkter Ikke-faremærkede, men pga. måden det bruges på. Støv og andre stoffer der frigives under processerne

5 3 trin til håndtering af skadelige stoffer
Identificer farer: Lav en oversigt over stoffer / kemiske produkter, der anvendes og genereres på arbejdspladsen Indsaml oplysninger om den skade de kan forårsage og hvordan dette kan ske, f.eks. ved hjælp af faremærkningen og sikkerhedsdatablade Vurder om der anvendes kræftfremkaldende stoffer eller mutagener, for hvilke der gælder strengere regler Vurder eksponering: Identificer de personer, der kan blive eksponeret, herunder rengøringsassistenter og vedligeholdelsesarbejdere Vurder medarbejdernes udsættelse på baggrund af type, mængden, længde, hyppigheden, herunder udsættelsen for andre stoffer Tag hensyn til kombinerede virkninger med andre risici, f.eks. brandrisici, hudoptagelse eller vådt arbejde Indfør foranstaltninger: Man kan bruge en fareliste til at udarbejde en handlingsplan, herunder hvem der skal implementere planen Kontroller implementeringen og virkningen af ​​foranstaltningerne

6 STOP-princippet Arbejdsgiverne skal indføre effektive forebyggende og beskyttende foranstaltninger Skadelige stoffer og processer skal, hvis muligt, elimineres fuldstændigt fra arbejdspladser (f.eks. ved design af nye arbejdsprocesser) Hvis det ikke er muligt at eliminere dem, skal risiciene styres ud fra et hierarki af forebyggende foranstaltninger - STOP-princippet Substitution (sikre eller mindre skadelige alternativer) Teknologiske foranstaltninger (f.eks. lukket system, proces udsugning) Organisatoriske foranstaltninger (f.eks. begrænsning af antallet af eksponerede arbejdstagere eller eksponeringstiden) Personlige værnemidler (brug af personlige værnemidler)

7 Risikokommunikation på det kemiske område
Sikkerhedsdata-blade (SDS) og eksponerings-scenarier (ES) Kemisk- APV (risikovurdering) CLP APB (arbejdsplads brugsanvisninger) Arbejdsgiverens instruktions- og tilsynspligt MAL 00-1 1993

8

9 Forhistorien DR og medarbejdere hos Siemens afslører historien
Mange anmeldelser af eksem og astma fra Siemens og Vestas Ministeren i 2 samråd om Arbejdstilsynets rolle Kritik af Arbejdstilsynets kontrol af dispensationer for sprøjtning - redegørelserne Arbejdsmiljørådet skal komme med anbefalinger – ”reglerne er gode nok”! Fortidens synder i et højrisiko arbejde med skrantende arbejdsmiljøarbejde Fra glasfiber armeret polystyren til epoxy – fra asken til ilden! Bent Horn Andersen

10 Hvad lærte vi af epoxy-sagen
Epoxy giver primært allergisk hudeksem Isocyanat giver primært astma Der er ikke råd til ”utilsigtede handlinger” Uddannelse er ikke en en-gangs foreteelse 6.000 lærlinge årligt – erhvervsuddannelserne 4.000 håndværkere årligt – AMU Udenlandske arbejdere Uddannelsen skal revideres med mere praksis Substitution kræver produktudvikling og automation er også en løsning Arbejdstilsynet Svært tilsyn – hvad man ikke ser… Mange pr. numre Kontrol af dispensationer Skaderne bliver ikke registreret – undersøges nu på de certificerede virksomheder Jan Toft Rasmussen

11 Lovpligtig uddannelse
Vægtning af praktiske øvelser fx korrekt brug af værnemiddel og korrekt på- og aftagning af værnemidler øvelser i arbejdspladsindretning produkthåndtering førstehjælp og akut uheldshåndtering Vi forventer at hver enkelt kursist har gennemgået praktisk øvelse tilfredsstillende Fortæl mig, og jeg vil glemme Vis mig, og jeg vil huske Involver mig, og jeg vil forstå Kinesisk ordsprog

12 Brug handskerne rigtigt
Beskyttelse mod stænk og sprøjt og helkontakt Vælg det rigtige materiale. Se punkt 8 i sikkerhedsdatabladet. Hvor lang tid skal handsken bruges? – Lav rutiner Vælg den rigtige størrelse. Engangshandsker og ”flergangshandsker”. Brug kun handsker når det er nødvendigt. Handsker bruges på en tør hud. Brug bomuldshandsker under kemikaliehandsken.

13 Afskærm område – forhindre adgang for andre Hygiejneregler
Substitution Kendskab så mulighed for at vælge andet produkt Afskærm område – forhindre adgang for andre Hygiejneregler Samme uddannelse for alle elever, op til lærer at differentiere undervisningen, men stadig med vægt på praktiske øvelser Arbejdet med epoxy og isocyanater foregår i mange forskellige brancher og typer af virksomheder, uddannelsen er en grunduddannelse, virksomhederne har mulighed for selv at supplere med egen uddannelse. Samlet undervisningsmateriale – skriftligt materiale og You Tube videoer under udarbejdelse.

14 Test Lærings – stop eller sluttest?
Sluttest, underviserens bedømmelse – ikke endelig afklaret, men arbejdes hen i mod en kombination af praktisk test og multiple choice

15 Uddannelse af ledere o.a.?
Uenighed om anbefalingen Ikke obligatorisk (forligskredsen) Barsles med supplerende uddannelse for ansvarlige for oplæring, instruktion og tilsyn ved arbejde med stoffer og materialer- fx som 1½ dags ordningen

16 Hvad er også sat i gang? AT tilsynsinstruks ændres
Ny vejledning på vej AT tilsynsinstruks ændres AT procedure ved behandling af dispensationsansøgninger ændres Certificeringsreglerne ændres (500 certificerede virksomheder tjekkes som forsøg) AT vejledning får et gennemsyn BFA vejledninger opdateres Fokus på kemisk APV Informations- og vejledningskampagne til virksomheder

17

18 Men, hvad betyder grænseværdierne
Grænseværdien udtrykker værdien for stoffets gennemsnitskoncentration i løbet af en ottetimers arbejdsdag, men omfatter herudover også korttidsværdier og loftværdier. De sundhedsbaserede grænseværdier fastsættes ud fra laveste koncentration, hvor man kan se en effekt (ofte irritation af øjnene) og så lægges der en sikkerhedsfaktor på. For nogle kræftfremkaldende stoffer (f.eks. krom(6)) kan man ikke påvise en nedre sikker grænse, og man fastsætter derfor grænseværdien ud fra en teoretisk beregning af, hvor mange ekstra kræfttilfælde man kan forvente, hvis man udsættes for grænseværdien 40 timer om ugen i 40 år.

19 Men, hvad betyder grænseværdierne
Lovgrundlaget indebærer, at det ikke er tilstrækkeligt blot at overholde grænseværdien. En overholdelse af grænseværdien kan således ikke benyttes som eneste kriterium ved vurderingen af de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold. Der skal med andre ord altid foretages en konkret vurdering af arbejdsmiljøforholdene og eventuel sundhedsfare ved brug af stoffer og materialer med henblik på nødvendige foranstaltninger. ”Unødig påvirkning” Der laves meget få luftmålinger.

20 Grænseværdier for Krom (6)
Danmark (1996): 0,005 mg/m3 EU (2025): 0,005 mg/m3 EU (indtil 2025): 0,010 mg/m3, EU (for svejsning og lodning indtil 2025): 0,025 mg/m3

21

22 SCOEL: 40 års udsættelse for krom(6) på fuld tid

23 STOP-princippet Arbejdsgiverne skal indføre effektive forebyggende og beskyttende foranstaltninger Skadelige stoffer og processer skal, hvis muligt, elimineres fuldstændigt fra arbejdspladser (f.eks. ved design af nye arbejdsprocesser) Hvis det ikke er muligt at eliminere dem, skal risiciene styres ud fra et hierarki af forebyggende foranstaltninger - STOP-princippet Substitution (sikre eller mindre skadelige alternativer) Teknologiske foranstaltninger (f.eks. lukket system, proces udsugning) Organisatoriske foranstaltninger (f.eks. begrænsning af antallet af eksponerede arbejdstagere eller eksponeringstiden) Personlige værnemidler (brug af personlige værnemidler)

24 Regler for krom (6) Mærkes som kræftfremkaldende: forbudt til private
Mange Chromater er forbudte eller omfattet af EU-godkendelseskrav. Omfattet af kræftreglerne og derfor ekstra fokus på substitution og at undgå udsættelse: Rustbeskyttelse kræver forhåndsgodkendelse og galvaniske processer kræver anmeldelse og særlig instruktion.

25 Andet på kemiområdet Der barsles med nye regler for Kemiområdet
Arbejdspladsbrugsanvisninger – Nye formkrav er undervejs MAL-kodesystemet er under diskussion, men er stadig gældende Flere EU grænseværdier – både bindende og vejledende

26 Nye formkrav på kemiområdet – Hvad gælder i dag?
Arbejdsgiveren skal gennemføre en kemisk risikovurdering (kemiskAPV), som kan dokumenteres f.eks. i arbejdspladsbrugsanvisningen (APB’en). APB’en er stofspecifik og skal indeholde 14 punkter. Der er ikke formkrav. Kan være selvstændig eller tillæg til SDS. Kan (som noget nyt) være elektronisk, men der skal være en back-up. Kritik af arbejdspladsbrugsanvisningerne i virksomhedsforum: For tidskrævende og dyrt i forhold til nytteværdien

27 Formkrav og APB - Dialogforum med arbejdsmarkedets parter
Nærvær for brugeren! Løsning, der er tilpasset medarbejderen En del af hverdagen og lettilgængelig Frihed til den optimale løsning Give plads til IT-løsninger APB der dækker grupper af processer Helhed i delene: Kemisk APV, SDS, APB og instruktion

28 Opmærksomhedspunkter for nye formkrav
Fokus på arbejdsprocesser. Prioritering af virksomhedens arbejdsmiljøindsats. Kommunikerbar og danne grundlag for instruktion (differentieret). Kontrollerbar. Mere fokus på ”den kemiske APV”.

29 Opdatering af MAL-kodesystemet?
Har haft stor effekt på forebyggelse af ”malersyndrom”, men Kompliceret og ikke opdateret siden 1993. Arbejdstilsynet inddrager arbejdsmarkedets parter i en diskussion om mulighederne og behovet for at modernisere systemet. Mange andre systemer på vej som følge af REACH: ES, SUMI

30 Tankerne går på at tage udgangspunkt i tilgængelige oplysninger i sikkerhedsdatabladet – herunder CLP-mærkningen. To tal 1-4 2-5 1993

31 Nye grænseværdier og flere på vej!
EU med opdaterede og nye grænseværdier. Chrom (VI): 0,005 mg/m3 Diesel udstødning 0,05 mg/m3 Og så er der flere på vej!

32 Recirkulation af procesluft
Forslag om at tillade recirkulation af procesventilation for støv (og aerosoler) Ej for gasser og kræftfremkaldende stoffer

33 REACH restriktionsforslag om diisocyanat uddannelse.
Leverandørerne skal sikre, at der udarbejdes undervisningsmaterialer Leverandørerne skal sikre, at arbejdsgivere og brugere tilbydes certificerede uddannelse i sikker håndtering. Arbejdsgivere – 4 timers kursus Brugerne – 4, 8 eller 12 timers kursus alt efter hvilken proces. Færdigbehandlet i ECHA. Under forhandling i EU-Kommissionen

34 Tak for opmærksomheden!


Download ppt "Styr på kemien?."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google