Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Foreningen Biogasbranchen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Foreningen Biogasbranchen"— Præsentationens transcript:

1 Foreningen Biogasbranchen
Biogassens værdi Bidrag til bedre miljø og klima, cirkulær økonomi og fossil uafhængighed Foreningen Biogasbranchen

2 Indhold i biogas slide serie
Foreningen Biogasbranchen Biogassens rolle og potentiale Opfyldelse af Danmarks forpligtigelser og målsætninger Cirkulær økonomi Næringsstoffer til økologien Løsning til målrettet fosforregulering Klimaløsning til tung transport Høj lokal beskæftigelseseffekt Tilskuddet udhules år for år Sammenligning af tilskud og afgifter til VE Regeringens energiudspil 2018 Foreningen Biogasbranchen

3 1. Foreningen Biogasbranchen

4 Foreningen Biogasbranchen
Formål Interessevaretagelse og kommunikation Erfaringsudveksling og kompetenceopbygning Internationalt samarbejde inkl. eksportaktiviteter Medlemmer Biogasproducenter Anlægsleverandører Teknologileverandører Servicevirksomheder Rådgivere Energi-, affalds- og landbrugssektoren Biomasseleverandører Forbehandlingsanlæg (alle biogasinteressenter) Foreningen Biogasbranchen

5 2. Biogassens rolle og potentiale
Foreningen Biogasbranchen

6 Biogaspotentialet i Danmark
Biogaspotentialet i Danmark Kilde: Aarhus Universitet Den estimerede tilgængelige mængde biomasse til biogasproduktion ved høj og lav biomasseudnyttelse samt metanisering Foreningen Biogasbranchen

7 Omstilling af gassystemet til 100 pct. VE
Omstilling af gassystemet til 100 pct. VE Kilde: Grøn Gas Danmark Energistyrelsens forventede udvikling i gasforbruget i Danmark samt biogaspotentialet Hurtigste udnyttelse af biogaspotentialet vil kunne dække 100 pct. i 2035 Regeringen forventer ca. 5 mia. kWh svarende til 25 PJ i 2024 Fortsættelse af nuværende udviklingstakt giver 50 pct. i 2030 og 50 pct. i 2050 Foreningen Biogasbranchen

8 Biogassens ekstra bidrag
Biogassens ekstra bidrag Klima Reducerer metanudledningen fra husdyrgødningen med op til 70 pct. Reducerer CO2-udledningen ved at erstatte naturgas, kul eller diesel Miljø Recirkulerer kvælstof, fosfor og kalium Mindsker kvælstofudvaskning med 2-3 kg pr. 100 kg N tilført Renere transport (CO2, sundhed, støj) Lagerbar, vedvarende energi Kan trækkes fra gaslagrene til forskellige behov Distribueres tabsfrit via gassystemet Landbrug 5-8 kg mere kvælstof til rådighed (v/100 kg N) Omfordeling af fosfor som tilpasning til nye målrettede fosforregulering Foreningen Biogasbranchen

9 3. Opfyldelse af Danmarks forpligtigelser og målsætninger
Foreningen Biogasbranchen

10 Nationale og internationale forpligtigelser
Nationale og internationale forpligtigelser Biogas bidrager til opfyldelse af: Paris-aftalen: 39 pct. reduktion af drivhusgasudledninger fra non-ETS i 2030 ift. 2005 VE-direktiv I: 30 pct. VE i energiforsyningen i 2020 VE-direktiv I: 10 pct. VE i transportsektoren i 2020 ILUC-direktiv: 0,9 pct. iblanding af avancerede biobrændstoffer i transporten fra 2020. VE-direktiv II: iblanding af avancerede biobrændstoffer fra Vandrammedirektivet: god tilstand for vandmiljøet udmøntet i Vandområdeplanernes reduktion af kvælstofpåvirkningen for 90 delvandoplande: reduktion af ca tons N/år frem til 2021 reduktion af ca tons N/år Foreningen Biogasbranchen

11 Nationale og internationale målsætninger
Nationale og internationale målsætninger Biogas bidrager til målopfyldelse af: EU’s Cirkulære Økonomistrategi – separat indsamling af organisk affald og genanvendelse af 65 pct. husholdningsaffald Regeringens målsætning om 50 pct. VE i energiforbruget i 2030 Uafhængig af fossile brændsler i 2050 Danmark skal være et lavemissionssamfund i 2050 Foreningen Biogasbranchen

12 4. Cirkulær økonomi Foreningen Biogasbranchen

13 Biogas er cirkulær økonomi
Biogas er indbegrebet af cirkulær økonomi Restprodukter fra husholdninger, landbrug og industri genanvendes Biomassens organiske indhold (C) omdannes til højværdi biogas Næringsstoffer (N, P, K) recirkuleres Husdyrgødningen omdannes til et bedre gødningsprodukt Fødevarer Afgrøder Restprodukter Næringsstoffer Energi Foreningen Biogasbranchen

14 5. Næringsstoffer til økologien
Foreningen Biogasbranchen

15 Biogas hjælper det økologiske landbrug
Foto: Thea Kvist Feldbak Omsætning af kvælstoffikserende kløvergræs til gødning Recirkulering af næringsstoffer inkl. fosfor fra husholdninger, industri mv Rene økologiske biogasanlæg eller økologisk linje på biogasanlæg Økologiens andel af afgasset biomasse fra øvrige biogasanlæg kan også anvendes Foreningen Biogasbranchen

16 6. Løsning til målrettet fosforregulering
Foreningen Biogasbranchen

17 Fosforregulering Foreningen Biogasbranchen
Fosfor er en livsnødvendig ressource, men kan samtidig udgøre et miljøproblem for vandmiljøet Tidligere var fosfor indirekte reguleret gennem reguleringen af kvælstofgødskningen Fra d. 1. august 2018 indføres skærpede fosforlofter i de skraverede områder på kortet Foreningen Biogasbranchen

18 Fosforregulering Foreningen Biogasbranchen
2015–kolonnen viser tilførslen af fosfor med de dengang gældende kvælstofnormer Fra 1. august 2017 er indført generelle fosforlofter for de enkelte husdyrgødningstyper Fra 2020 skærpes de generelle fosforlofter I fosforloftet indregnes handelsfosfor, der tilføres som fx startgødning til majs Undtagelsesbrug er kvægbrug, der må tilføre 230 kg N pr ha Foreningen Biogasbranchen

19 Biogas kan afhjælpe fosforudfordringer
Biogas kan afhjælpe fosforudfordringer Fosfor som knap og livsnødvendig ressource Afgasning af organisk affald i biogasanlæg sikrer recirkulering og genanvendelse af fosfor og reducerer forbruget af handelsgødning Biogasanlæg har stordriftsfordele og kan gøre det billigere end den enkelte landmand og kan reducere landmændenes udfordringer ved: Omfordeling af husdyrgødning og fosfor via anlæggenes logistiksystem Opkoncentrering af fosfor i fiberfraktion gennem separation: Fiberfraktionen kan anvendes som jordforbedringsmiddel fx hos økologer Fiberfraktionen kan omfordeles over længere afstande end gylle Ved blanding af separerede og ikke-separerede fraktioner kan produceres designergylle målrettet de enkelte landbrugs N/P-krav Biogasbranchen har startet forsøg til undersøgelse af: Om afgasset biomasse kan erstatte handelsgødning som startgødning Foreningen Biogasbranchen

20 Omkostning til håndtering af målrettet fosforregulering
Omkostningerne per ton afgasset biomasse for et biogasanlæg, der håndterer tons biomasse om året, hvor der separeres pct. af den afgassede biomasse Hver kurve repræsenterer kørselsafstande fra 10 til 150 km for fiberfraktionen Omkostningerne inkluderer separation, transport og modtagegebyr for fiberfraktionen Biogasanlægget kan gøre det billigere end de enkelte bedrift pga. eksisterende logistikapparat, stordriftsfordele og større udspredningsareal Foreningen Biogasbranchen

21 Omkostning til håndtering af målrettet fosforregulering
De årlige meromkostninger i mio. kr. for et biogasanlæg, der håndterer tons biomasse om året, hvor der separeres pct. af den afgassede biomasse Hver kurve repræsenterer kørselsafstande fra 10 til 150 km for fiberfraktionen Omkostningerne inkluderer separation, transport og modtagegebyr for fiberfraktionen De samlede årlige omkostninger for biogasbranchen estimeres til 150 mio. kr. fra 2019 Foreningen Biogasbranchen

22 Omkostning til håndtering af målrettet fosforregulering
Omkostningerne per produceret kWh for et biogasanlæg, der håndterer tons biomasse om året, hvor der separeres pct. af den afgassede biomasse Omkostningerne svarer til pct. af tilskuddet fra 2018 Hver kurve repræsenterer kørselsafstande fra 10 til 150 km for fiberfraktionen Omkostningerne inkluderer separation, transport og modtagegebyr for fiberfraktionen Foreningen Biogasbranchen

23 Omkostning til håndtering af målrettet fosforregulering
Omkostningerne per produceret GJ for et biogasanlæg, der håndterer tons biomasse om året, hvor der separeres pct. af den afgassede biomasse Omkostningerne svarer til pct. af tilskuddet fra 2018 Hver kurve repræsenterer kørselsafstande fra 10 til 150 km for fiberfraktionen Omkostningerne inkluderer separation, transport og modtagegebyr for fiberfraktionen Foreningen Biogasbranchen

24 7. Klimaløsning til tung transport
Foreningen Biogasbranchen

25 Biogas til tung transport
Mulig reduktion af tilskud til biogas med 0,5 - 1 mia. kr. /år fra 2023, da iblandingskravene vil erstatte tilskuddet Reducerer køretøjernes udledning af især NOx og CO2 Afhjælper Paris-aftalens reduktionskrav allerede fra 2021 ved reduktion både i transportsektoren og landbruget I 2020 skal 10 pct. af brændstoffet være VE I 2020 skal 0,9 pct. af brændstoffet være avancerede biobrændstoffer. EU-krav om stærk stigning frem til 2030 Fra 2020 skal Danmark have en minimumsdækning af gas tankstationer langs hovedfærdselsårer og by-tætte områder (AFI-krav, Alternative Fuels Infrastructure) Foreningen Biogasbranchen

26 Biogas til tung transport er billigst
Billigst både samfundsøkonomisk og statsfinansielt Det konkluderer de seneste ekspertanalyser: Dansk Energi: Lad energisektoren løfte Danmarks klimaindsats Fremsyn: Avancerede biobrændstoffer til tung transport SDU: Biogas og andre VE-brændstoffer til tung transport EA Energianalyse Grøn Roadmap 2030 – Scenarier og virkemidler Foreningen Biogasbranchen

27 Bionaturgas til tung transport i Danmark
Potentiale i mio. m3/år Kilde: Fremsyn 2017 Figuren viser behovet for biogas, hvis hele den tunge transport skal omstilles biogas Busser og renovation vil kræve ca. 110 mio. m3/år. Der er 300 mio. m3/år biogas i gasnettet i 2019 City-transport omfatter varebiler, der umiddelbart kan omstilles drift på komprimeret biogas Heavy transport er store lastvogne, der vil kræve LBG (flydende biogas) Foreningen Biogasbranchen

28 Drivhusgasudledning fra busser
Kilde: Fremsyn 2017 Sammenligning af drivhusgasudledning for nye busser med forskellige brændstoffer Drivhusgasemissionen til fremstilling og transport af drivhusgasserne er medregnet Foreningen Biogasbranchen

29 EU-krav til partikel og NOx emissioner
Kilde: Som følge af EURO VI-krav må alle nye tunge køretøjer udlede en minimal mængder partikler fra 2014 I de danske miljøzoner er EURO IV fortsat tilladt Udbud i den regionale buskørsel kræver typisk kun, at EURO IV følges Gaskøretøjer lever op til EURO VI, men er dyrere end EURO IV varebiler eller busser Foreningen Biogasbranchen

30 NOx-udledning under kørsel
Kilde: Fremsyn 2017 Selv i forhold til nye dieselkøretøjer (EURO VI) udleder gaskøretøjer væsentligt mindre NOx Forskellen mellem renovationskøretøjer, bus og lastbil ligger i antallet af start og stop Foreningen Biogasbranchen

31 Partikeludledning for EURO VI køretøjer
Partikeludledning for EURO VI køretøjer Kilde: Fremsyn 2017 Der er ikke stor forskel i partikeludledningen for de forskellige brændstoftyper, der skal leve op til EURO VI partikelkrav Reduktion af partikler bør have fokus på at udskifte ældre varebiler (EURO II - V) med EURO VI Foreningen Biogasbranchen

32 Anbefalinger til omstilling af tung transport
Hæv miljøzonekrav fra EURO IV til VI fra 2020 Hæv iblandingskravet til 8 pct. i Danmark fra 2020 Fasthold dobbelttælling af 2. g ift. 1.g i de 8 %. Stil krav om CO2-reduktion af offentlige flåder Forbyd fossile brændstoffer i nye busudbud Fjern CO2-afgiften på bionaturgas til transport Anvend de 140 mio. kr. fra Advanced Biobrændstof (AB) pulje til at sikre AFI-krav i 2020 om CNG (Compressed Natural Gas) stationer Foreningen Biogasbranchen

33 8. Høj lokal beskræftigelseseffekt
Foreningen Biogasbranchen

34 Omkostninger til biogas går til lønninger udenfor hovedstaden
Analyse viser omsætningseffekt og beskæftigelseseffekt beregnet på Korskro-projektet, der har omtrent dobbelt størrelse af et hidtidige biogasprojekter Direkte beskæftigelse og omsætning knytter sig til direkte aktiviteter på biogasanlægget og biomasser Indirekte effekter vedrører underleverandører Forbrugseffekter er afledte effekter af disse aktiviteter Foreningen Biogasbranchen

35 Muligt eksport- og beskæftigelsespotentiale ved en biogassatsning jvf
Muligt eksport- og beskæftigelsespotentiale ved en biogassatsning jvf. Damvad analytics. DAMVAD Analytics har opgjort eksportpotentialet fra danske biogasvirksomheder afledt af 4 forskellige udbygningsscenarier for biogas i Danmark Figuren viser såvel beskæftigelses- som BNP-effekt ved eksporten Foreningen Biogasbranchen

36 9. Tilskuddet udhules år for år
Foreningen Biogasbranchen

37 Tilskud til biogas – gældende regler
Tilskud til biogas – gældende regler Opgraderet biogas, fast tilskud Grundtilskud indeksreguleret med 60 pct. af NPI Tillæg der reguleres efter naturgasprisen Midlertidigt tillæg der aftrappes indtil 2019 Elproduktion, fast tilskud Elproduktion, pristillæg Foreningen Biogasbranchen

38 Opgraderet biogas Foreningen Biogasbranchen
Opgraderet biogas Afregningsprisen for opgraderet biogas i kr./GJ vist i faste 2012-priser. Den årlige værdi af anlægstilskuddet er fordelt over 20 år, men kun vist frem til 2018, da anlæg herefter ikke kan opnå anlægstilskud Afregningsprisen falder ca. 30 pct. over 20 år svarede til et effektiviseringskrav på ca. 1,5 pct. om året, da biogasanlæggenes primære udgifter vedrører drift og ikke finansiering af anlæggene Foreningen Biogasbranchen

39 Opgraderet biogas Foreningen Biogasbranchen
Opgraderet biogas Afregningsprisen for opgraderet biogas i øre/kWh vist i faste 2012-priser. Den årlige værdi af anlægstilskuddet er fordelt over 20 år, men kun vist frem til 2018, da anlæg herefter ikke kan opnå anlægstilskud Afregningsprisen falder ca. 30 pct. over 20 år svarede til et effektiviseringskrav på ca. 1,5 pct. om året, da biogasanlæggenes primære udgifter vedrører drift og ikke finansiering af anlæggene. Foreningen Biogasbranchen

40 Opgraderet biogas Foreningen Biogasbranchen
Opgraderet biogas Tilskuddet i faste 2012-priser for opgraderet biogas falder markant i det nuværende støttesystem Tilskuddet topper i 2017, men halveres frem til 2031 Samfundet får således mere opgraderet biogas for pengene de kommende år Foreningen Biogasbranchen

41 Elproduktion Foreningen Biogasbranchen
Elproduktion Afregningsprisen for el fra biogas faldt i 2013 og 2014 grundet stigende naturgaspriser Derefter steg afregningsprisen frem til 2017 grundet stigende naturgaspriser Afregningsprisen topper i 2017, hvorefter den reduceres med en tredjedel frem til 2031 Der påhviler derfor biogasproducenterne et markant effektiviseringskrav Det er ikke forventningen, at der vil blive etableret væsentlig ny biogasbaseret elproduktion Foreningen Biogasbranchen

42 Elproduktion Foreningen Biogasbranchen
Tilskuddet til elproduktion er afhængigt af markedspriserne for både el og naturgas Tilskuddet steg fra 2012 til 2017, da markedspriserne for både el og naturgas faldt Tilskuddet i faste priser topper i 2017, hvorefter det næsten halveres frem til 2031 Foreningen Biogasbranchen

43 10. Sammenligning af tilskud og afgifter til VE
Foreningen Biogasbranchen

44 Biogas og biomasse til rumvarme
Biogas og biomasse til rumvarme Statsfinansiel sammenligning af afgifter og tilskud til biogas og biomasse Biomasse er fritaget for afgifter ved anvendelse til rumvarme Villakunder betaler afgifter af opgraderet biogas anvendt til varmeproduktion Opgraderet biogas modtager tilskud, men betaler knap 80 pct. heraf tilbage i form af afgifter inkl. moms Meromkostningen for staten ved tilskud til opgraderet biogas i forhold til afgiftsfritagelsen for træpiller er mindre end værdien af genanvendelse af næringsstoffer og reduceret drivhusgasudslip i landbruget Foreningen Biogasbranchen

45 Biogas og vindkraft til rumvarme
Tilskuddet til landvind er 25 øre/kWh. Udbuddet på kystnære møller landede på cirka det samme Afgiften på elvarme er sat til det forventede niveau i Reduktionen af elvarmeafgiften sker som et led i bedre at kunne anvende den overskydende el fra vindkraft. Afgiften er dermed lavere end tilskuddet til vindkraft Afgifterne på opgraderet biogas til rumvarme er højere end på elvarme, og værdien af de værdisatte eksternaliteter er højere end merudgiften til opgraderet biogas (tilskuddet fratrukket afgifterne) Foreningen Biogasbranchen

46 Markedsværdi af el Foreningen Biogasbranchen
Markedsværdi af el Prisfordelingen af el produceret fra vindkraft og decentral kraftvarme, inkl. biogas Vindkraft producerer el til priser under 20 øre/kWh ca. 35 pct. af året Decentrale kraftvarmeværker med biogas producerer el over 25 øre/kWh ca. 35 pct. af året Elproduktion fra biogas har en børsværdi på over 30 pct. af vindkraft Foreningen Biogasbranchen

47 11. Regeringens energiudspil 2018: Energi – til et grønt Danmark
Foreningen Biogasbranchen

48 Regeringens konkrete indsatser
Foreningen Biogasbranchen

49 Energiudspil 2020 pr. 26 april 2018 Foreningen Biogasbranchen
3 målrettede puljer på hver ca. 4 mia. kr. til havvind, teknologineutrale udbud for sol og landvind samt til biogas til opgradering, proces og transport Puljerne skal dække tilskudsbehovet i en 20-årig periode, hvorved tilskuddet svarer til ca. 200 mio. kr. p.a. Grøn reserve til nye VE-puljer fra 2024 på 500 mio. kr./år Lempelse af elafgift på varme og liberale erhverv fra 2021 på 700 mio. kr. pr år Lempelser af de generelle elafgifter på mio. kr. pr år fra 2025 Foreningen Biogasbranchen

50 Ny biogas i energiudspillet
Pulje til ny biogas uden elproduktion Også behov for biogas i fremtiden i velfungerende gassystem Pulje på 240 mio. kr. årligt til biogas til opgradering, transport, proces Puljen skal udmøntes i perioden (ca. 80 mio. kr./år.) Biogas til elproduktion kan støttes i konkurrence med vind og sol (udbud) Biogas efter 2023 Evaluering af behov for nye puljer fra 2024 – 500 mio. kr./ år til alt VE Bioenergi taskforce fokus på effektiviseringsmulighederne for biogas Udarbejdelse af gasstrategi Klimaplanen (Paris) fremlægges først ultimo 2018 Danmarks plan for at nå Paris-aftalens forpligtigelser fra Foreningen Biogasbranchen

51 50 pct. grøn gas i 2030 er et realistisk mål
Figuren viser regeringens forventning til biogasudbygningen frem til 2024 Med mørkegrønt er vist effekten af den nye biogaspulje Den røde pil viser hvad der skal til for at nå 50 pct. grøn gas (40 PJ) i 2030 Foreningen Biogasbranchen

52 Eksisterende biogasanlæg i energiudspillet
Den nuværende tilskudsmodel fortsætter for eksisterende anlæg Tilskud gives i 20 år fra start af enkelt anlæg - minimum frem til 2033 Senest fra 2021 sættes der stop for nye anlæg på den nuværende ordning, og loft over tilskud til produktionen (udvidelsesloft) Løbende overvågning med periodisk regulering, hvis der sker overkompensation Foreningen Biogasbranchen

53 Vigtigt tilsagn fra Regeringen
Foreningen Biogasbranchen

54 Nedsættelse af tilskud pga. overkompensation
Tilskuddet må ikke overstige meromkostningerne ved at producere vedvarende energi Overkompensation vurderes og reguleres på basis af økonomien for alle i markedet. Stiger el- og gaspriserne, reduceres tilskuddet Falder produktionsomkostningerne, reduceres tilskuddet Alle operatører i markedet skal melde ind hvert år – næste gang for 2018 Foreningen Biogasbranchen

55 Forventet tilskudsreduktion 2019
Tabellen viser ændringen i tilskud med kommende regulering for overkompensation Endvidere reduktionen af tillæg 2 samt forventet prisregulering på basis af gasprisudvikling Reguleringen svarer til ca. 15 pct. mere VE per kr. Foreningen Biogasbranchen

56 Udfordringer for biogas
Tilskud til el ud fra teknologineutrale udbud for sol og vind Umuliggør etablering af biogasanlæg til løsning af lokale miljøudfordringer og økologi udenfor naturgasområder Senest i 2021 lukkes for nye anlæg Nye anlæg skal søge tilskud af puljen på 240 mio. kr./år (4 mia. kr. i alt) Svarer til kun et års udbygning ud fra gennemsnit af seneste 3 år Kort frist for de anlæg, der er under projektudvikling Senest i 2021 stoppes øget produktion fra eksisterende anlæg Rammerne for fremtidssikring af eksisterende anlæg gennem øget produktion er uvis Foreningen Biogasbranchen

57 5 ønsker til forbedringer
5 ønsker til forbedringer Fastsættelse af specifikt mål om 50 pct. VE i gasforbruget Forlænget periode til etablering under eksisterende ordning Fx til 2022 pga. lang projekterings-/myndighedsproces Rimelige rammer for udvidelse af produktionen Fx efter 2022 på eksisterende biogasanlæg Hvis muligheden for fast el-afregning fjernes, skal niveauet af pristillæg nivelleres op inkl. markedsrisikotillæg skal der indføres incitamenter til at gøre elproduktionen regulerbar Etablering af biogasanlæg udenfor naturgasområder hensyn til lokalt miljø Fx præmiering af fleksibel elproduktion, forbedrede muligheder for anvendelse af biogas lokalt til transport, udvidelse af gasnettet eller tilskud til distribution af biogas på anden vis end via gasnettet Foreningen Biogasbranchen


Download ppt "Foreningen Biogasbranchen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google