Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digitale teknologier og differentiering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digitale teknologier og differentiering"— Præsentationens transcript:

1 Digitale teknologier og differentiering
Marianne Riis, NCE

2 Forskning om brug af it i EUD er sparsom
Andre foki end it har domineret den danske EUD-forskning It kan være mange ting …

3 Fou - Fra centrale systemer og stationære computere  personlige, mobile enheder

4 Forsigtige antagelser
Lærerne tænker ikke specifikt i differentiering, når it anvendes Lærerne vil gerne undervisningsdifferentiere, og gør det også i en vis udstrækning Ambivalent forhold til undervisningsdifferentiering – især pga. usikkerhed ift. forventninger: ”Den totale differentiering af hver enkel elev, det tror jeg er en ønsketænkning, det har vi simpelthen ikke tid eller ressourcer til synes jeg, og jeg gad godt møde en lærer der har!” (EUD-lærer, juni 2014) Undervisningsdifferentiering opleves som et vanskeligt fænomen – og det bliver ikke mindre kompliceret når it inddrages

5 Kernen i lærernes differentieringsovervejelser
Diffentierings-aspekter Teknologier Elev-forudsætninger

6 Lærernes udfordringer
Undervisningsdifferentiering forudsætter stor didaktisk viden og kunnen – ikke bare ift. differentieringsaspekter, men alle didaktiske elementer Undervisningsdifferentiering er et undervisningsprincip – ikke én bestemt metode Det skal indtænkes som grundlag for undervisningen – fra planlægning til evaluering Anvendelse af it i undervisningen forudsætter også stor didaktisk og teknologisk viden og kunnen

7 Er det anstrengelserne værd?
”Hvis du fanger en 20-årig i en lille brandert sidde og tænke skolestof, så har man ramt noget fornuftigt.” (EUD- lærer, juni 2014)

8 Undervisningsdifferentiering

9 To grundlæggende måder at forstå differentiering på
Organisatorisk differentiering Ydre (Klafki) Undervisningsdifferentiering Indre (Klafki) Drejer sig om at organisere elever med noglenlunde ens forudsætninger på samme hold, hvor der anvendes en ensartet didaktisk tilgang i undervisningen Her kunne fx være tale om talentspor, hold for elever over 25 år, specialklasser osv. Her organiseres elever med forskellige forudsætninger på samme hold, og der anvendes en differentieret didaktisk tilgang i undervisningen I princippet kan der differentieres i forhold til alle didaktiske elementer - på nær læringsmål

10 Didaktiske tendenser indenfor EUD
Larsen (2012, s ) Målstyring, evaluering og kontrol – Tyler Projektpædagogik og helhedsorientering, inkl. deltagerstyring – Illeris Ansvar for egen læring (AFEL) – Larsen og Bjørgen Læringsstile & Multiple Intelligenser – Dunn & Dunn, Honey & Mumford, Gardner Praksisfællesskaber, sidemandsoplæring – Kvale & Nielsen, Lave & Wenger Cooperative Learning – Christensen (NCE) & Kagan

11 Undervisningsdifferentiering?
Et princip for undervisning, hvor man tager udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger, potentialer, behov og interesser for i et samarbejde at udnytte denne forskellighed til at realisere såvel fælles som individuelle mål. (Efter Kristensen (2007) citeret i Knudsen, 2012, s. 8)  Ens læringsmål, men forskellige veje og grader af opfyldelse

12 Elevforudsætninger? Standpunkt i faget (viden, færdigheder og kompetencer) Drivkraft, motivation og vilje i forhold til faget/uddannelsen Intelligens Læringsstil Sociale kompetencer Biologisk modenhed Fysiske/psykiske handicaps/udfordringer Ungdomskultur og andre kulturelle omstændigheder

13 Hvordan får vi viden om forudsætninger?
Screening, observation og formativ evaluering Ifølge Larsen (2012) een af de helt store udfordringer for lærerne! Screening – fx i form af optagelsessamtaler, test (faglige, læringsstil mv.) Observation i undervisningen, samtaler med eleven Formativ evaluering Drøftelser i team, med kontaktlærer o.a. Elevplan

14 eDifferentiering?

15 e-differentiering

16

17 Tilegnelsesniveauer – indgange til stoffet @Ventures
Konkret Eleven arbejder med konkrete ting eller med repræsentationer af konkrete og billedlige ting, inkl. simulationer Oplevelse og handling er i centrum Sprogligt Eleven arbejder med beskrivelse, analyse og vurdering af konkrete handlinger Sproget er i centrum som optakt til egentlig abstraktion Abstrakt Eleven arbejder med at tænke over og indarbejde det nye i allerede eksisterende viden Refleksion er i centrum

18 Læringsfaser Modificeret efter @ventures
Introduktion Tilegnelse Rodfæstning Anvendelse Transfer

19 8 differentieringsaspekter @ventures
Stofmængde Tidsforbrug Kompleksitetsgrad Nødvendige gennemgange Selvstændighedsgrad Læringsstil Intelligenser Samarbejdsevne Lær med underviser Instruktivisme Lær selv med andre Socialkonstruktivisme Lær selv med underviser Konstruktivisme Hertil kan man med fordel tilføje 9. Opgaveform og 10. Evalueringsform

20 Bloom’s taksonomi og it

21 It? It

22 Bloom’s reviderede taksonomi
Kilde:

23 Bloom’s digitale taksonomi
Kilde:

24 Flipped: at vende taxonomien på hovedet!
Brug tiden i klasserummet på det svære!

25 Video om Bloom og Flipped Classroom
UUvkdS2omrou4H8v0dgm1jWg

26 Grundlæggende didaktiske designspørgsmål ift. Flipped Learning
Hvad skal eleverne lære? Hvilke lav-taksonomiske elementer, som kan føre til læringsmålene, kan jeg levere som lektier? Hvilke teknologier skal jeg anvende (video, tekst, andet?) Hvordan skal jeg understøtte elevernes lektier? Online (asynkront/synkront)? Arbejds-/testspørgsmål? Hvilke aktiviteter (i højere taksonomier) skal jeg bruge klasse- tiden på – og hvordan? Lektie-giving bør altid ske på et reflekteret grundlag!

27 DigiTek 4 – Differentiering del 3
Marianne Riis, NCE

28 Differentiering i praksis

29 Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering – generelt
Skriv Tal Vis Berør Bevæg Tænk i forskellige udtryksformer og skab variation - både i undervisningen og i forhold til læreprocesserne

30 Teknologibasering i forskellige faser
Tilegnelse Flipped learning læreroplæg Gentagelse QR-koder lærerinstruktion Rodfæstning Blogs elevrepetition Anvendelse Moviemaker elevproduktion

31 Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 1
Forskellige opgavetyper , udtryksformer og lærerstøtte

32 Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 2
Enkel dokumentation Tag et billede Tilføjelse af information Skab et interaktivt billede Bearbejdning af information Skab en fortælling A Del på FB B Forskellige læringsstier og forskellig kompleksitet

33 Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 3
Tag billeder (og evt. video) af processen Kamera app Skab en collage Pic Collage app Skab et interaktivt billede af collagen Thinglink app Skriv en blogpost, hvor ovenstående integreres Blogger app Sværhedsgrad

34 Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 4
Opret en wiki/blog Bidrag med tekst Bidrag med billeder Bidrag med video Indholds- redaktion Teknisk redaktion Fælles mål, forskellige delmål – lad opgaver og ansvar gå på skift over tid

35 Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 5
Test dit læringsudbytte - Via Socrative (individuel) Kortlæg dit læringsudbytte - Via Popplet (individuel/ kollaborativ) Beskriv dit læringsudbytte - Via Padlet (individuel/ kollaborativ) Forskellige evalueringsformer og sværhedsgrader

36 Teknologibaserede hjælpeværktøjer
Se også: DSN app Hjælp til grammatik, tegnsætning, endelser mv. IntoWords app Oplæsning og ordforslag – både til dansk og engelsk Dragon Dictation app Tale til tekst - som kan sendes direkte videre via sms, mail, Facebook eller Twitter Matematikken app Opslagsværk med formler, beviser og eksempler


Download ppt "Digitale teknologier og differentiering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google