Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Castberggård Højskole Job- og Udviklingscenter Rekvirent ved U-CrAc 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Castberggård Højskole Job- og Udviklingscenter Rekvirent ved U-CrAc 2011."— Præsentationens transcript:

1 Castberggård Højskole Job- og Udviklingscenter Rekvirent ved U-CrAc 2011

2 Højskolen: Frontrunners Familiehøjskole Forældrevejledning til døve Hørehæmmede pensionister Rejsende højskole Sommerkursus for døvblinde IT Kommunikationskurser, herunder Tegnsprogskurser og tegnstøttet kommunikation Højskole for unge hørehæmmede CI-kurser i samarbejde med Decibel Samarbejde med forskellige brugerorganisationer om kurser målrettet dem, og gerne i dialog med.

3 Navigator Forberedende ungdomsuddannelse for døve 18-25 år Varighed: 1 år Indeholder både undervisning og praktikophold med tolk og support faglig fordybelse mulighed for at prøve drømme af Udgangspunkt i evner – ikke i viden IT- og Mediekundskab Studieophold

4 Job- og Udviklingscentret Eksisteret siden 1992. Siden 2004 med fast bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Danmarks eneste jobcenter med fokus på døve og hørehæmmedes særlige behov. 20 procent af alle døve på arbejdsmarkedet har været igennem et forløb på Castberggård. (Epinion, 2006)

5 Hovedindsatsområder i Job- og Udviklingscentret Jobskaffelse Jobfastholdelse Information, dokumentation og udvikling

6 Jobskaffelse

7 Jobfastholdelse

8 Information, Dokumentation og Udvikling www.hoerelse.info Udvikling af informationsmateriale om døve og hørehæmmedes vilkår på arbejdsmarkedet Projekter Konferencer Rådgivning og vejledning Udvikling af undervisningsmateriale

9 Rekvirent ved U-CrAc Udgangspunktet: Erhvervsaktive hørehæmmedes egne udsagn om oplevelsen af stress, dalende koncentrationsevne, dårlig hukommelse og træthed, der intensiveres hen over en arbejdsdag, og som påvirker deres liv – og livskvalitet Målet: At blive mere præcise på, hvor og hvornår erhvervsaktive hørehæmmede udsættes for den største belastning samt hvilke situationer, der påvirker dem mest i deres daglige arbejdsliv - forbedre og kvalificere indsatsen overfor målgruppen.

10 Case ved U-CrAc Hvorledes kan der udarbejdes et testsystem, der er lettilgængeligt for alle testpersoner uanset hvilken arbejdssituation, de befinder sig i og hvor opsamlet data er tilgængelig for testlederen med det samme? Hvilken enhed skal systemet køres på, for at det bliver lettest tilgængeligt for testpersonerne? Der skal tænkes brugervenlighed, så selve testsystemet ikke giver anledning til stressende situationer for deltagerne. Kan der etableres kommunikation mellem testsystem og biosensorer for at lette (og ikke skabe mere stress for) testpersonerne og så dataoverførsel bliver kontinuerlig? To grupper – to vinkler

11 Vinkler på case - tilgængelighed og brugervenlighed Fokus på testmodul: Mulighed for opgaveløsning, der afslører deres hukommelses- og koncentrationsevne hen over en dag. Mulighed for kvantitative målinger med biosensorer. Mulighed for at sammenholde data fra kvalitative og kvantitative datakilder for mere præcist billede. Mulighed for at testdeltagerne kan tilføje kommentarer samt registrere forventede udslagstidspunkter (biosensorer). Fokusområder: Hvilken platform skal systemet køres på for at det er lettest for alle testpersoner uanset hvor man befinder sig og hvilken arbejdssituation, man befinder sig i? Hvilket program/system er ideelt til udvikling af testsystemet og til lige netop den valgte platform? Hvordan opnår man i det hele taget den højeste grad af brugervenlighed for såvel testpersoner som testleder?

12 Vinkler på case - dataintegration Fokus på dataindsamling og dataintegration: Der indsamles data fra biosensorer, psykologiske tests samt fra spørgeskemaer og interviews med testpersonerne. Behov for at udvikle et system, der integrerer alle datakilder, så der på en overskuelig måde kan arbejdes statistisk og grafisk med det samlede datamateriale. Brugervenlig up-/download samt behandling af data. Hvordan opnår man bedst en sammenhæng mellem kvalitativ og kvantitativ data?

13 Forventninger til forløbet To grupper der arbejdede med vinkler, vi som rekvirenter havde bestemt. De studerende kendte hele forløbet selv og kendte til de metoder, de skulle bruge under forløbet. Et ’traditionelt’ struktureret forløb med en kronologisk udvikling De studerende ville lave en PP præsentation, PDF eller lign. med deres koncepter.

14 Virkeligheden på U-CrAc 3 grupper i stedet for 2 To nye vinkler og en ’gammel’ Panik over manglende aftaler med hørehæmmede på virksomheder Forhandlinger– nye / ændrede vinkler Fornemmelse af flerfaglighed Overraskende og innovative metoder, der ’rykker’ De studerende var meget i nuet, fordi de ikke kendte det næste skridt - kreativitet, engagement og topmotiverede studerende De studerende hurtige til at sætte sig ind i målgruppens problematikker - mulighed for diskussion Alternative og sjove præsentationer – mulighed for at følge med på hjemmesiden

15 Anbefalinger fra en rekvirent Forventningsafstemning: Hvad kan man som rekvirent forvente at få ud af det (hvad bruger vi vores penge på)? Skriftligt informationsmateriale til rekvirenter med tydelige beskrivelser af, hvad der forventes af dem (mundtlige beskeder kan hurtigt blive glemt – som med virksomhedsaftalen). Hvor mange ressourcer forventes det at rekvirenten afsætter under hele forløbet? Lave klare aftaler med rekvirenter om hvorvidt det er ok, hvordan og i hvilket omfang de studerende må kontakte dem under forløbet. Gøre op, om man betaler for rekvirentens transport. Lave klare aftaler og gøre det ’bindende’, når man som rekvirent har sagt ja til at deltage, så der ikke opstår forvirring ved forløbsstart, når nogle af rekvirenterne ikke dukker op. Rekvirenterne opfordres til at afsætte tid til at lave en grundig beskrivelse af det konkrete behov, så man under forløbet kan diskutere forskellige vinkler med de studerende. Samarbejdsformen (med studerende og projektansvarlige). Evt. en præsentation af fag- og ansvarsområder for både de studerende og projektansvarlige – igen for at undgå forvirring samt skabe overblik og danne fundament for god kommunikation - og dermed også eliminere potentielle frustrationsfaktorer.

16 Konceptvideoer http://ucrac.dk/koncept/stressmaaling/ http://ucrac.dk/koncept/pauseprogram/ http://ucrac.dk/koncept/castberggaard/

17 Castberggård Job- og Udviklingscenter Østerskovvej 1, Urlev 8722 Hedensted Tlf. 7658 7317 jobcenter@cbg.dk Castberggård Job- og Udviklingscenter Sankt Knuds Vej 35, st. 1903 Frederiksberg C www.cbgjob.dk


Download ppt "Castberggård Højskole Job- og Udviklingscenter Rekvirent ved U-CrAc 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google