Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Envina Nødvendig og proportionalitet i indsatsen 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Envina Nødvendig og proportionalitet i indsatsen 1."— Præsentationens transcript:

1 www.energiogmiljo.dk Envina Nødvendig og proportionalitet i indsatsen 1

2 www.energiogmiljo.dk Hvornår en indsatsen Nødvendig og Proportional ? –Et eksempel er, at et vandværk kan blive enig med lodsejere om at rejse skov for at beskytte en kildeplads. Hvis skovrejsningen kan ske på ekspropriationslignende vilkår, kan lodsejerne får skattefritagelse af erstatningen. Her kommer de implicerede parter til kommunen og beder om ekspropriationsvilje for at få skattefritagelsen. Hvad er kravet til kommunernes argumentation for, at indsatsen er nødvendig? –Et andet eksempel kan være, at en kommune vurderer, at et vandværk skal gennemføre en given indsats. Kommunen skal kunne argumentere for, at indsatsen er nødvendig og proportional. Her er det kommunen, der kommer til vandværket med et krav. Hvad skal kommunen lægge vægt på i denne argumentation. Vandplanlægning Er indsatsen nødvendighed og proportionalitet? 2

3 www.energiogmiljo.dk Indsatsprogram efter vandplanlægningsloven –Grundlæggende og supplerende indsatser –Ikke krav i loven om, at fastsatte indsats skal være nødvendig eller proportionel, men –krav om at indsatsen skal være operationel, Vandplanlægning Indsatsplaner 3

4 www.energiogmiljo.dk Indsatsplaner kan gennemføres ved følgende tiltag: –Frivillig aftale med lodsejer om dykningsrestriktioner, skovrejsning m.v. –Påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 24 vedr. BNBO –Påbud om rådighedsindskræninger efter miljøbeskyttelseslovens § 26 a vedrørende nitrat og pesticider –Ekspropriation til vandforsyningsanlæg efter vandforsyningslovens §§ 37-38 Indsatsplanerne kan kun operationaliseres ved tvangsindgreb, hvorfor der indirekte gælder et krav om den fastlagte indsats er nødvendig og proportinel Vandplanplanlægning Operationalisering af indsatsen 4

5 www.energiogmiljo.dk Proportionalitetsprincippet er en forvaltningsretlig grundsætning (uskreven ret) Proportionalitetsprincippet gælder når forvaltningen foretager et tvangsindgreb i forhold til borgeren, f. eks. i form af påbud til borgeren og ekspropriation af rettigheder over borgerens ejendom Proportionalitetsprincippet Anvendelsesområde 5

6 www.energiogmiljo.dk Proportionalitetsprincippet Indhold (I) Proportionalitetsprincippet – et krav om nødvendighed –Ved mulighed for valg mellem flere forskellige indgreb for at opnå det ønskede resultat er forvaltningen forpligtet til at gøre brug af det indgreb, som er tilstrækkeligt (nødvendigt) for at opnå formålet Proportionalitetsprincippet – et krav om forholdsmæssighed –Forvaltningen må kun iværksætte indgreb, hvis det står i rimeligt forhold til det mål, som forfølges 6

7 www.energiogmiljo.dk Proportionalitetsprincippet Indhold (II) NKN af 10. oktober 2006: ”Det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip går ud på, at der skal være et rimeligt forhold – proportionalitet – mellem på den ene side de interesser, som tilgodeses ved et myndighedsind- greb, og på den anden side den belastning, som indgrebet påfører den eller de borgere, som indgrebet går ud over … Hovedområdet for anvendelse af proportionalitetsprincippet er således de situationer, hvor flere mulige... metoder står til rådighed. Men i princippet ligger også, at der skal være et rimeligt forhold mellem målet og midlet”. 7

8 www.energiogmiljo.dk Påbud Hjemmel Mbl § 22 –Beskyttelseszone i forbindelse med tilladelse til vandindvingstilladelse –Etablering af beskyttelseszone kan gives uden erstatning MBL § 24 –Påbud for at undgå fare for eksisterende og nuværende indvindingsanlæg –Påbud meddeles mod erstatning MBL § 26a –Efter vedtagelse af indsatsplan, kan der gives påbud om rådighedsindskræninger vedr. nitrat og pesticid –Påbud meddels mod fuldstændig erstatning –Påbud sekundært til frivillig aftale 8

9 www.energiogmiljo.dk Påbud Ekspropriation som alternativ? MAD 2011.1203 – NMKN – Tilladelse til vandindvinding ved flytning af baneoverskæring i Øster Doense –Natur- og miljøklagenævnet fastslog at vilkår i vindindvindgstilladelse om BNBO ikke kunne sikres ved ekspropriation efter vandforsyningslovens § 37, Fastlæggelse af henholdsvis beskyttelsesområde, fredningsbælte og boringsnært beskyttelsesområde skal meddeles som påbud/forbud efter bestemmelserne i miljøbeskyttelseslovens §§ 22 og 24 til de respektive berørte grundejere. Kommunens afgørelser herom, der skal meddeles efter reglerne i miljøbeskyttelsesloven, herunder om forhåndsvarsling m.v., kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet efter reglerne i miljøbeskyttelseslovens § 91. Til spørgsmål om erstatning for forbud og påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 24, henvises til denne lovs § 63.miljøbeskyttelseslovens §§ 2224miljøbeskyttelseslovens § 91miljøbeskyttelseslovens § 24 9

10 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation Generelle krav 1.Ekspropriationsindgrebet Definitioner og de grundlæggende betingelser (GRL § 73) Kravet om lovhjemmel (findes i særlovgivningen – fx Vfsl. Kapitel 7) 2.Fremgangsmåden/ekspropriationsprocessen De formelle regler mv. for beslutninger om ekspropriations - forberedelsen, beslutningen og meddelelsen – findes i vejlovens kap. 5 (For statslige ekspropriationer – se ekspropriationsprocesloven) 3.Erstatningen Fastsættes – i mangel af enighed - af selvstændige og uafhængige taksationsmyndigheder - se de processuelle regler i vejlovens kap. 5 (For statslige ekspropriationer – se ekspropriationsprocesloven)

11 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation? Forskel til aftale Vandselskabet kan kun indgå aftale. Kommune kan såvel indgå aftale som ekspropriere Kommunen er ikke juridisk forpligtet til at forhandle med lodsejeren, men mulighederne for indgåelse af en frivillig handel bør være afdækket inden ekspropriation I forhandlingerne med lodsejeren kan muligheden for ekspropriation virke ”aftalestimulerende” Kommunen har vejledningspligt over for lodsejeren – såvel ved indgåelse af frivillige aftaler som ved gennemførelse af ekspropriation Spørgsmål om skattefrihed ved frivillige aftaler – jf. ejendomsavance-beskatningslovens § 11, 2. pkt. 11

12 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation Ejendomsrettens ukrænkelighed Grundlovens § 73, stk. 1: ”Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning”. Grundlæggende betingelser for ekspropriation: 1.Ekspropriationen kan kun ske ”ifølge lov.” 2.Ekspropriationen kan kun ske, ”hvor almenvellet kræver det.” 3.Der skal betales ”fuldstændig erstatning.”

13 www.energiogmiljo.dk Krav nr. 1: Ekspropriationen kan kun ske ”ifølge lov.” Der skal foreligge en konkret lovhjemmel til ekspropriationen – fx, VFSL § 37 og 38 til vandforsyningsanlæg Krav om et særligt ekspropriations-grundlag i form af tilladelse til vandforsyningsanlæg forud for ekspropriation Realisering af ekspropriationsformålet må ikke være i strid med anden lovgivning – fx Naturbeskyttelsesloven, landzonereglerne osv. –KFE 1995.169: Eksprop. til p-plads mv. ophævet, da landzonetillad. ikke meddelt Ekspropriation Lovgrundlag for ekspropriation

14 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation Almenvellet kræver det Krav nr. 2: Ekspropriationen kan kun ske, ”hvor almenvellet kræver det.” Indgrebet skal tjene almenvellet, dvs. almene, saglige, samfundsmæssige interesser. Indgrebet skal være nødvendiggjort af den almene interesse. –Ekspropriationen er ikke nødvendig, hvis formålet kan realiseres på en for grundejeren mindre indgribende måde. –Ekspropriationen må ikke gå videre end påkrævet til opnåelsen af formålet, og der må fx ikke eksproprieres et større areal end nødvendigt. –Ekspropriationen skal være nødvendig i tidsmæssig henseende.

15 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation Hjemmel i vandforsyningsloven (I) Vandforsyningslovens § 37: –Til fordel for et alment vandforsyningsanlæg kan der, når almenvellet kræver det, og når der er givet tilladelse til anlægget, ved ekspropriation –1)erhverves ejendomsret til arealer, bygninger og indretninger, der er fast knyttet til arealer eller bygninger, samt tilbehør hertil, –2)endeligt eller midlertidigt pålægges indskrænkninger i ejernes rådighed eller erhverves ret til at udøve en særlig råden over faste ejendomme, herunder til at udføre prøveboringer og prøvepumpninger, –3)endeligt eller midlertidigt ske erhvervelse eller ophævelse af eller foretages begrænsninger i brugsrettigheder, servitutrettigheder samt andre rettigheder over faste ejendomme, –4)endeligt eller midlertidigt pålægges indskrænkninger i eller foretages ophævelse af rettigheder til benyttelse af overfladevand, når benyttelsen hviler på særlig adkomst. 15

16 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation Hjemmel i vandforsyningsloven (II) Mad 2014.449 NKN stadfæster Kalundborg Kommunes ekspropriation af rettigheder til vejføring og vendeplads til fordel for vandforsyningsselskabs adgang til højdemåler, –”Det er et krav efter bestemmelsen, at der foreligger de fornødne tilladelser til anlægget….. I denne definition indgår ligeledes foranstaltninger og indretninger, herunder højdebeholdere, der indgår i det samlede vandforsyningssystem, men som ikke i sig selv kræver tilladelse efter vandforsyningsloven § 21. Der kan således også ske ekspropriation til fordel for anlæg, der ikke selvstændigt kræver tilladelse efter vandforsyningslovens § 21, når der i øvrigt foreligger de fornødne tilladelser til det vandforsyningsanlæg, som de pågældende foranstaltninger og indretninger nu betjener.vandforsyningsloven § 21vandforsyningslovens § 21 –Kalundborg Vandforsyning A/S er et alment vandforsyningsselskab. Højdebeholderen er en del af dette lovligt bestående vandforsyningsanlæg. Natur- og Miljøklagenævnet finder derfor, at der efter vandforsyningslovens § 37 - hvis de øvrige betingelser herfor er opfyldt - kan eksproprieres til fordel for højdebeholderen”.vandforsyningslovens § 37 16

17 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation og påbud Nødvendighed og proportionalitet 1. Omfanget af ekspropriationen –Ikke ekspropriation af større område end nødvendigt –Er det af ”væsentlig betydning”, at kommunen råder over arealet? –Er der mindre indgribende alternativer? 2. Aktualitet –Virkeliggørelsen skal være tidsmæssigt aktuel - fx U 2010.2049 V (lokalplan) –Tidsmæssig aktualitet godtgøres via indsatsplaner 3. Ikke nødvendighed hvis ejeren kan ”realisere selv” - Ikke mulighed for ekspropriation, hvor lodsejer inden ekspropriation havde indgåe frivllig aftale vedr. vandindvinding, jf. MAD 2012.914 vedr. Hillerød Kommunes ekspropriation til KE´s kildeplads 4. Afvejning af interesser/rimelighed –Indgrebets betydning for ejeren ift. ”almenhedens” interesse i realiseringen –fx MAD 2008.2172 (spildevandsled.) 5.Spørgsmål om nødvendigheden af den valgte lokalisering –Den valgte placering af projektet fremgår af den vedtagne indsatsplan, som i princippet ikke kan anfægtes under ekspropriationen –NMKM er tilbageholdene, men prøver ”afvejningen” jf. fx MAD 2008.1616 og 2172 (om spildevandsledninger), og KFE 2008.327 (om vejadgang i lokalplan) 17

18 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation og påbud Nødvendighed og proportionalitet (MAD 2014.64) (….) ekspropriationen skal være (1) lovlig, (2) tidsmæssigt aktuel og (3) nødvendig for realiseringen af ekspropriationsformålet i den konkrete situation. I lovlighedskravet ligger, at de fornødne tilladelser eller dispensationer fra andre myndigheder skal være meddelt i fornødent omfang, herunder skal der være meddelt en gyldig spildevandstilladelse. I det omfang VVM-tilladelser mv. er påkrævet, skal disse også foreligge. Endvidere skal ekspropriationens formål være lovligt, og således være i overensstemmelse med den gældende spildevandsplan. I aktualitetskravet ligger bl.a., at realiseringen af spildevandstilladelsen skal være nært forestående, herunder at de fornødne økonomiske midler skal være til rådighed. I nødvendighedskravet ligger, at ekspropriationen skal være nødvendig for virkeliggørelsen af spildevandstilladelsen. Formålet med spildevandstilladelsen er at virkeliggøre den gældende spildevandsplan. Spildevandsplanen kan kun gennemføres, hvis de nødvendige rettigheder over det pågældende areal erhverves enten ved frivillig afståelse eller ved ekspropriation. Nødvendighedskravet er udtryk for, at det almindelige proportionalitetsprincip skal være opfyldt. Tvangsmæssig afståelse af en ejendom eller af en rettighed over en ejendom, eller pålæg om at respektere en rettighed over en ejendom, kan således ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med ekspropriationen, kan gennemføres på en for rettighedshaveren mindre indgribende måde. I nødvendighedsvurderingen, lægges der efter nævnets praksis bl.a. vægt på, om der er realistiske alternativer til placeringen af det aktuelle projekt.

19 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation og påbud Nødvendighed og proportionalitet (MAD 2012.855) Et vandforsyningsselskab (V) anmodede Egedal Kommune om at ekspropriere og tinglyse en ledningsdeklaration over eksisterende vandledning. Efter besigtigelse fandt kommunen, at det var muligt at lægge en ny vandforsyningsledning i grønt areal eller via en sti øst for den eksisterende vandledning, og kommunen meddelte herefter i oktober 2008 afslag på anmodning om ekspropriation og tinglysning af ledningsdeklaration, hvilket V påklagede. Natur- og Miljøklagenævnet bemærkede, at efter vandforsyningslovens § 37, stk. 1, nr. 2, kan der eksproprieres til fordel for alment vandforsyningsanlæg, når det er krævet af almenvellet. Efter nødvendighedskravet er det imidlertid en grundlæggende forudsætning, at ekspropriation ikke må gennemføres, såfremt ekspropriationsformålet kan nås på en for rettighedshaveren mindre indgribende måde. Nævnet fandt ikke anledning til at tilsidesætte kommunens vurdering, hvorefter nævnet stadfæstede kommunens afslag på ekspropriation vandforsyningslovens § 37, stk. 1 19

20 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation og påbud Nødvendighed og proportionalitet MAD 2008.2172 (1) –Ekspropriationsbeslutning til etablering af ny spildevandsledning –Del af virkeliggørelse af kommunens spildevandsplan – ændring af fællesledning til regnvandsledning –18 lodsjere blev berørt – én klagede over placeringen af ledningen i hans landbrugsjord frem for i et vejareal –Projektet var i overensstemmelse med spildevandsplanen – bortset fra mindre justering (for at muliggøre bebyggelse på ejendommen) –Kommunen redegjorde for, at en ændret ledningsføring ville forøge ledningslængden fra 350 m til 440 m og nødvendiggøre yderligere brønd – ekstraudgift ca. 550.000 kr. –Miljøklagenævnet opretholdt kommunens afgørelse 20

21 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation og påbud Nødvendighed og proportionalitet ” MAD 2008.2172 (1) X Kommunen har efterfølgende besluttet at fastholde den linjeføring, som blev besluttet på åstedsforretningen, dvs. spildevandsplanens linjeføring med en mindre justering. Det fremgår af kommunens spildevandsplan at den omhandlede ejendom vil blive berørt af planen og kommunen har ved breve (……) til de berørte lodsejere oplyst om, at der kan blive tale om at arealet omkring kloakledningen vil blive pålagt servitut. Uanset, at det ved åstedsforretningen blev besluttet at foretage en mindre afvigelse af spildevandsplanens linjeføring for at imødekomme lodsejerens ønske (….) er det MKN’s opfattelse, at den trufne ekspropriationsbeslut- ning er i overensstemmelse med den kommunale spildevandsplan. Nævnet bemærker herved, at kommunalbestyrelsens vedtagelse af spildevandsplanen ikke kan påklages (….). I forbindelse med sin beslutning om ikke at fravige linjeføringen yderligere har X Kommune efter MKN’s opfattelse foretaget den nødvendige afvejning af de forskellige hensyn, kommunen skal varetage som planlæggende og eksproprierende myndighed ved etableringen af den omhandlede spildevandsledning.” 21

22 www.energiogmiljo.dk Ekspropriationsvilje Nødvendighed ? Et eksempel er, at et vandværk kan blive enig med lodsejere om at rejse skov for at beskytte en kildeplads. Hvis skovrejsningen kan ske på ekspropriationslignende vilkår, kan lodsejerne får skattefritagelse af erstatningen. Her kommer de implicerede parter til kommunen og beder om ekspropriationsvilje for at få skattefritagelsen. Hvad er kravet til kommunernes argumentation for, at indsatsen er nødvendig? –Kommunens ekspropriationsvilje med henblik på skattefritagelse efter ejendomsavance-beskatningslovens § 11, 2. pkt. –På aftale tidspunktet skal det være muligt at foretage ekspropriation, –Kommunen tilkendegive ekspropriationsvilje, hvorfor aftalen også skal opfylde ”nødvendighedskravet” som ved ekspropriation for at kommune kan tilkendegive ekspropriationsvilje –Kommunen skal ved tilkendegivelse af ekspropriationsvilje påse, at nødvendighedskravet er opfyldt 22

23 www.energiogmiljo.dk Ekspropriation Nødvendighed ? Et andet eksempel kan være, at en kommune vurderer, at et vandværk skal gennemføre en given indsats. Kommunen skal kunne argumentere for, at indsatsen er nødvendig og proportional. Her er det kommunen, der kommer til vandværket med et krav. Hvad skal kommunen lægge vægt på i denne argumentation –Henvise til grundlaget for indsatsen i form af indsatsplaner m.v. –Kommunen skal være opmærksom på, at krav vedr. indsats skal rettes mod grundejeren – ikke vandværket, –Vandselskabet skal ved påbud efter § 24 udrede erstatning til lodsejer, jf. mbl § 63 og har dermed partsstatus i sagen –Kommunen skal godtgøre at nødvendighedsbetingelsen er opfyldt i forhold til vandværket som i forhold til lodsejer 23

24 www.energiogmiljo.dk Pernille Aagaard Truelsen Partner, ph.d. Tlf.: 86 18 00 60 Mobil: 25 29 08 43 paa@energiogmiljo.dk 24 Kontaktinfo 24 Pernille Aagaard Truelsen og Asger Janfelt, Advokatfirmaet Energi & Miljø


Download ppt "Envina Nødvendig og proportionalitet i indsatsen 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google