Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AGENDA  Appetizer – PR og image  Kort præsentation af Lange PR  Hvorfor PR?  PR-myter  Worst cases  Case Autodesk ______________________________________________________________________.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AGENDA  Appetizer – PR og image  Kort præsentation af Lange PR  Hvorfor PR?  PR-myter  Worst cases  Case Autodesk ______________________________________________________________________."— Præsentationens transcript:

1 AGENDA  Appetizer – PR og image  Kort præsentation af Lange PR  Hvorfor PR?  PR-myter  Worst cases  Case Autodesk ______________________________________________________________________

2 Public relations is about reputation... – the result of what you do, what you say and what others say about you! ______________________________________________________________________

3 ASSOCIATIONER? ______________________________________________________________________

4 IMAGE VÆRDI – TOP 10 ______________________________________________________________________

5 Jacob Lange Managing Director April 2005 Leif Simonsen PR consultant September 2006 Camilla Bergliot PR consultant Marts 2007 Anne Bang PR coordinator April 2007 Esben Lind PR Director November 2007 Freelance: Hanne HyldborgMalene Grouleff ET AF DANMARKS STÆRKESTE PR-TEAMS...

6 PROFIL  Leverer PR-totalløsninger med speciale i at servicere IT-, hightech og ingeniørvirksomheder.  Lange PR servicerer i dag en lang række danske og internationale kunder, som helt eller delvist har valgt at outsource deres PR-funktion. ______________________________________________________________________

7 MEDLEM AF WHITEOAKS INTERNATIONAL Etableret i 1998 og er i dag repræsenteret i 16 lande med 250 konsulenter Benelux, Kina, Tjekkiet, Danmark, Frankrig, Tyskland, Indien, Irland, Italien, Portugal, Rusland, Spanien, Sverige, Tyrkiet, UK og USA ______________________________________________________________________

8 UDVALGTE KUNDEREFERENCER... ______________________________________________________________________

9 PR VS. MARKETING ______________________________________________________________________ ReklamePR Målsætning At påvirke forbrugernes købsadfærd i forhold til et bestemt produkt At påvirke virksomhedens image i positiv retning i forhold til forbrugere og øvrige interessenter TroværdighedLavHøj StyringHøjLav OmkostningHøjLav TidshorisontKortere tidsrumLængere tidsrum BrandingVedligeholdOpbygning Effekt Opmærksomheds- skabende Tillidsskabende DistributionPushPull

10 VIRKSOMHEDENS STAKEHOLDERS ______________________________________________________________________ Virk- somhed I I I I I I I I I I I I Interesseorganisationer Massemedier Lokalsamfund Andre Medarbejdere Leverandører Forbrugere/kunder Politikere Forhandlere Myndigheder Investorer Pressionsgrupper

11 HVEM ARBEJDER MED PR? Den funktion i eller uden for virksomheden, som i samarbejde med virksomhedens strategiske ledelse planlægger og gennemfører proaktive og parallelle eller serielle PR aktiviteter, hvis formål er at indfri et eller flere af virksomhedens definerede mål gennem påvirkning af image. Proaktiv PR er selvsagt en modsætning til reaktiv PR, der fx omfatter krisekommunikation og krise PR. Management, marketing, kommunikation, salg/branding eller outsourcing? ______________________________________________________________________

12 PR ER EN LANGSIGTET PROCES... Strategisk kommunikation er alfa og omega. Taktisk kommunikation holder ikke. At arbejde med strategi er ensbetydende med at arbejde langsigtet. De taktiske tiltag skal altid rette sig efter den overordnede strategi. ______________________________________________________________________

13 PR ER EN LANGSIGTET PROCES... ______________________________________________________________________ Virksomhed Omverden Økonomi Kommunikation PR funktionen Image Rådgivning Rapportering Monitorering I. Finans I. HR I. Aktionærer I. Investorer I. Forhandlere I. Forbrugere I. Salg I. Marketing

14 Hvad er PR? PR i rette kontekst. Hvordan måles ROI? ______________________________________________________________________ Kommunikations- diskurs Økonomisk diskurs Overskud Underskud Kvantitet Goodwill Troværdighed Image Strategisk PR i ledelsen

15 TO TYPER PR... Hvilken formidler / kommunikator er mest troværdig, når vi skal sortere i alle de forskellige input, vi får ift. en person, en virksomhed, et brand eller andet...? To typer:  Mediekommunikeret PR  Netværkskommunikeret PR ______________________________________________________________________

16 TO TYPER PR... ______________________________________________________________________ Mediekommunikeret PR Synonym med offentligheden Konstituerende (dagsordensættende) Netværkskommunikeret PR Social praksis Konstitueret af medierne Politikere (spindoktorer) Virksomheder (PR funktionen) Nyhedsbureauer Interesseorganisationer Annoncører? Muligvis en konstituerende effekt på medierne Opinion leader Early adaptor Muligvis en konstituerende effekt på net- værkskommuni- kationen

17 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE Modtageren??? Tillid og troværdighed er vigtigt. Har du tillid til en udlænding? Både netværkskommunikeret og mediekommunikeret PR baserer sig på troværdighed gennem anvendelse af et uafhængigt mellemled som kommunikator. Derudover spiller tillid og gensidige relationer en væsentlig rolle. Som tidligere anført, er journalisten i rollen som gatekeeper den evidente kommunikator at tage i betragtning, når det handler om mediekommunikeret PR. Hvad angår netværkskommunikeret PR, så inddrages teorien om opinion leaders som værende den begrebsliggjorte eller definerede kommunikator, der vurderes mest oplagt at arbejde med. Definition og yderligere behandling af opinion leaders præsenteres i forbindelse med afsnittet ”Netværkskommunikeret PR”. ______________________________________________________________________

18 PR-MYTER Pressemeddelelser virker ikke mere... - myte eller ikke...? ______________________________________________________________________

19 PR-MYTER Medie- snobberi... - myte eller ikke...? ______________________________________________________________________

20 PR-MYTER Redaktører vil “wines og dines” - myte eller ikke...? ______________________________________________________________________

21 PR-MYTER Medierne leverer facts - myte eller ikke...? ______________________________________________________________________

22 PR-MYTER Vi kan hurtigt lave noget PR... - myte eller ikke...? ______________________________________________________________________

23 KRITERIER Nyhedskriterier:  Væsentligt  Aktuelt  Kontroversielt  Usædvanligt  Dramatisk  Identificerende Udvælgelseskriterier:  Sensationer  Mærkesager  Emnesammensætning  Stofnød  Aktualitet  Kundeinteresser ______________________________________________________________________

24 Virksom- heden Berlingske JP Erhvervs- Bladet DR og TV2 Lokale ugeaviser Regionalt TV Fag- presse Computer World Børsen GENERELT MEDIEPRES ______________________________________________________________________

25 EUROPÆISK VS. AMERIKANSK TRADITION ______________________________________________________________________

26 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE ______________________________________________________________________ Afsender Tekst Kode Kanal Modtager

27 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE ______________________________________________________________________ Budskabet som meningsfuld diskurs Indkodning Meningsstrukturer Afkodning Meningsstrukturer Vidensstrukturer - - - - - - - - - - - - - - - Historisk, kulturel og social kontekst Vidensstrukturer - - - - - - - - - - - - - - - Historisk, kulturel og social kontekst

28 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE Coca-Cola Kina: “Kekoukela” >> “Hoppe stoppet med voks” ______________________________________________________________________

29 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE Ny bil fra GM kaldet “Nova car” I Central- og Sydamerika betyder “No va” >> “virker ikke”. ______________________________________________________________________

30 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE American Airlines Ny kampagne: “Fly 1 st Class - Fly in leather” Mexico: “Vuela en Cuero” >> “Flyv nøgen” ______________________________________________________________________

31 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE Colcate Nyt produkt i Frankrig: “Cue” - er også navnet på et kendt fransk pornoblad... ______________________________________________________________________

32 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE Gerber Babymad i Afrika med billede af en baby uden på. Pga. analfabetisme er der altid billede af produktet uden på pakken. ______________________________________________________________________

33 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE Pepsi “Come Alive With the Pepsi Generation” Payoff oversættes til kinesisk >> “Pepsi brings Your Ancestors Back From the Grave” ______________________________________________________________________

34 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE Electrolux Skandinavisk kampagne: “Intet suger som en Electrolux” Kampagne USA: “Nothing sucks like an Electrolux” ______________________________________________________________________

35 EKSEMPLER – IKKE TIL EFTERFØLGELSE Parker “It won’t leak in your pocket and embarrass you” “embarrass” eller “embarazar” Mexico: “It won’t leak in your pocket and make you pregnant” ______________________________________________________________________

36 CASE – AUTODESK – VERDENSREKORD... ______________________________________________________________________

37 CASE – AUTODESK – VERDENSREKORD... ______________________________________________________________________

38 CASE – AUTODESK – VERDENSREKORD... ______________________________________________________________________

39 CASE – AUTODESK – VERDENSREKORD... ______________________________________________________________________

40 CASE – AUTODESK – VERDENSREKORD... ______________________________________________________________________

41 CASE – AUTODESK – VERDENSREKORD... ______________________________________________________________________

42 SPØRGSMÅL... Lange PR Esben Lind NOVI Science Park Niels Jernes Vej 10 DK-9220 Aalborg T: +45 25 14 58 16 F: +45 96 35 45 99 M: esben@langepr.dk W: www.langepr.com


Download ppt "AGENDA  Appetizer – PR og image  Kort præsentation af Lange PR  Hvorfor PR?  PR-myter  Worst cases  Case Autodesk ______________________________________________________________________."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google