HUMANISTIC PSYCHOTHERAPIES Anders Dræby Sørensen, Anders Dræby Sørensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Magtteori I 7. September 2005.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Database Normalization without Mathmatics
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Anette Borchorst, FREIA, Aalborg University, Fibigerstraede 2, 9220 Aalborg East, Denmark Pipelines and Problematizations: The Restricted Number of Women.
Supervisor’s toolbox Enhedens navn Sted og dato Dias 1 Approaches / styles Meta-communication Perspectives Caps Themes and progression Feedback and Assessment.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Project Management Managing The Progress of Projects.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Education as lifeproject Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Danish School of Education.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Center for Kliniske retningslinjer
Thea Falkenberg and Martin Sørensen
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN IS DISASTER RISK ‘SCIENCE’ PERFORMATIVE? ETHNOGRAPHIC THOUGHTS ON CALCULATED UNCERTAINTIES Kristoffer Albris PhD Fellow Department.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
EXISTENTIAL SOCIOLOGY FOR THE 21ST CENTURY Anders Dræby Sørensen, 2015 Dept of Sociology, University of Copenhagen Anders Dræby Sørensen.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
EXISTENTIAL SOCIOLOGY FOR THE 21ST CENTURY Anders Dræby Sørensen, 2015 © Dept of Sociology, University of Copenhagen Anders Dræby Sørensen.
Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
Hvor er værdien af intern kommunikation?
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Goal number 8: «Decent Work and Economic Growth»
Præsentationens transcript:

HUMANISTIC PSYCHOTHERAPIES Anders Dræby Sørensen, Anders Dræby Sørensen,

LEARNING OBJECTIVES TO BE COVERED TODAY. Origins and antecedens of the humanistic approach Basic themes and concepts of humanistic psychology Basic structure of humanistic model of abnormal psychology Basic concepts and structure of person-centred psychotherapy Anders Dræby Sørensen,

PLAN FOR TODAY Introduction of topics and plan Humanistic psychology Person-centred psychotherapy Criticisms of Humanistic psychology and psychotherapy Michel Foucault’s and Martin Heidegger’s perspectives on the self Discussion: The self in humanistic psychology Anders Dræby Sørensen,

HUMANISTIC PSYCHOLOGY?. Anders Dræby Sørensen,

HUMANISTIC PSYCHOTHERAPY Anders Dræby Sørensen,

HUMANISTIC PSYCHOLOGY Anders Dræby Sørensen,

THEMES IN HUMANISTIC PSYCHOLOGY. 1.Centering attention on the experiencing individual 2.Emphasis on distinctive human qualities (choice, creativity, evaluation, self-realization) 3.Research procedures based on meaningfulness 4.Concern with human dignity and development of potential in every person (Buhler & Allen, 1972) Anders Dræby Sørensen,

THE THEORY OF CARL ROGERS Theory of the self The gestalt composed of perceptions charachteristic of the ”I” or ”me” Emerges of totality of experiences Self-actualization To be that self, which one truly is (Kierkegaard) A tendency to actualize unique potential Positive regard and self-regard Absence of anxiety and defences Becoming a person Capacity to develop in a positive direction given conditions for growth Basic need for approval Model of abnormal psychology Incongruence between actual organismic self (felt experience) and self-concept (masks and picture of self) Self-concept under threat by negative feelings is handled by repression, denial or distortion Increase in internal stress and anxiety Anders Dræby Sørensen,

Is Rogers’s view of human nature to positive? Can all people develop in positive ways? REFLECTION Anders Dræby Sørensen,

HUMANISTIC PSYCHOTHERAPY?. Anders Dræby Sørensen,

PERSON CENTRED THERAPY. Autonomous person, not a sick patient, personality change, not treatment The individuals themselves have self-capacity to understand cause of distress without reference to an ‘expert’ Persons in distress have been in denying relationships and healing is based on accepting and valuing of self in therapeutic relationship Diagnosis is treating persons as objects and no initial diagnosis or goal setting Anders Dræby Sørensen,

NECESSARY AND SUFFICIENT CONDITIONS OF THERAPEUTIC CHANGE. 1.Two persons are in psychological contact 2.The first is in a state of incongruence 3.The second is congruent 4.The therapist experiences unconditional positive regard for the client 5.The therapist experiences an empathic understanding of the client’s internal frame of reference and endeavours to communicate this to the client 6.The communication to the client of the therapist’s understanding and unconditional positive regard is to a minimal degree achieved Anders Dræby Sørensen,

How easy is it to be totally accepting of others? REFLECTION Anders Dræby Sørensen,

CRITICISM. Too subjective and lacking empirical validity (behaviourism) Abandonment of scientific methods (RCT) and failure to engage with quantitative empirical research Too much relying on qualitative and process- oriented research Introspective self-reports are unreliable Core conditions are necessary but not sufficient Religion of narcissism rather than science Supports essentialism Anders Dræby Sørensen,

Is humanistic psychology too grounded in essentialism? Does person-centred therapy promote narcissism? DISCUSSION Anders Dræby Sørensen,

TODAY WAS Humanistic psychology We strive for harmonic self- actualization We have capacity for positive growth We suffer from incongruence Person-centred therapy The client has capacity for self- understanding We don’t use diagnosis Our basic skills are congruence, empathy and accept Anders Dræby Sørensen,