Velkommen til Laboratoriet for Interaktive Rum Susanne Bødker, Michael Christensen, Kaj Grønbæk, Kristian K. Gundersen, Peter Krogh, Jan Ernfred Madsen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation
Kvalitetssikring og Teknologi
Ledelsessystemer i et fremtidsperspektiv ”PBI” Pervasive ? Business ? Intelligence ? Ledelse; fremtid… !
It sikkerhedskomitéen TEKNIK, POLITIK, ETIK - om PET, RET og ANSVAR v/ Linda Nielsen Formand for It-sikkerhedskomitéen.
Velkomst ved Gunnar Friborg, bips bips konference 2011.
SummIT05 Kvaliteter i software Kvalitet på højt niveau –Lektor Klaus Marius Hansen ISIS Katrinebjerg Aarhus Universitet CISS-projekter relateret.
1 Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation Om Alexandra:  Brobygger mellem virksomheder og offentlig forskning  Godkendt Teknologisk.
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Bygningsinformatik it.civil.aau.dk Bygningsinformatik Etableret 1997 under Institut for Bygningsteknik Lektor Kjeld Svidt Prof. Per Christiansson Denne.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
Microsoft Sikkerhed Fundamentet for den moderne IT-udvikling.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Projektledelse og produktion af digitalt indhold 1 undervisningsdag 29/8 –2002 IT-højskolen Undervisere Marie Christensen og Bettina Lamm 26 studerende.
Pijamama. OVERBLIK Processen Etnografisk feltstudie – forarbejde Etnografisk feltstudie Gennemarbejdning af data Udarbejdelse af vision 1.0 Analyse sammenfatning.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
1 Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation Om Alexandra:  Brobygger mellem virksomheder og offentlig forskning  Godkendt Teknologisk.
Kortforsyningen® Partnerseminar 2007 Kastellet 2. maj 2007 KORTFORSYNINGSSEMINAR Tirsdag den 22. april 2008 Kastellet.
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Designprocesser - forbedret via AR
Klaus Marius Hansen / Aarhus Universitet Industri og Pervasive Communication Workshop i KomIalt / Infrastruktur.
Digitale biblioteker og web 2.0
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Technical University of Denmark Department of Mechanical Engineering Section of Engineering Design and Product Development IdeLab Et projektkontor.
Om forretningsmæssige kompetencer
Thomas Algot Søllested Projektleder, Alexandra Instituttet A/S Innovation & samarbejde 11. oktober 2010.
Evaluering af Udbud og Modenhed af Cloud Computing Software Teknologier Præsentation af hovedopgave og resultater Vejleder: Henrik Bærbak Christensen Af:
Uge 47 Mandag Udedag. Tirsdag
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
Sustainability for Design: Lecture 7 Spring 2011 Sanne Vammen Larsen, DCEA Opsamling på sessionen: Rummelighed i VVM København Miljøvurderingsdag 2014.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Ill. 3.1: Udbudskurve.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
AFSÆTNING B – Schønberg
Hvad er så multimedier?. KommandoerValg Abstrakt procesDirect manipulation KontrolpanelInformation space RedskabMiljø BetragtesOpleves Brugergrænseflader.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Design af interaktion til interaktion i cscw
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java Industri og Global Forretningsudvikling ved Bent Thomsen.
AFSÆTNING A – Schønberg
1 Kaj Grønbæk, AUBrownbag seminar Distribuerede auditorier og seminarrum via Internet Kaj Grønbæk Datalogisk Institut og InterMedia Aarhus Universitet.
Præsentation af Laboratoriet for Interaktive Rum Plan u Intro n (Kaj Grønbæk) u Demonstration 1: 3-dimensionel tavle n (Astrid Søndergaard, Preben Mogensen,
- indføring i kristentro for mennesker med trosbagage fra islam og nyåndelighed TPC - TEOLOGISK PÆDAGOGISK CENTER - LØGUMKLOSTER Præstehøjskolen Folkekirkens.
Kommunikation i private Hjem Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing Aarhus Universitet.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Hypermedia anvendelser
Interaktive rum og distribueret samarbejde Kaj Grønbæk Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
Kommunikation mellem Produkter og Apparater i Hjemmet Jonas Thomsen Ph.d.-studerende Center for Pervasive Computing.
IT-forskning... 1 © Kaj GrønbækCID åbning IT-Forskning i et brugsperspektiv Kaj Grønbæk Datalogisk Institut og InterMedia Aarhus Universitet
ETV Danmark Projektgruppemøde nummer 1
Virtuel Ledelse Jens Peter Møller, HPE -Leder af virtuelle teams siden år 2000 Ashley Madsen, HPE -Leder af virtuelle teams siden år 2012 Juni 2016.
Fagdidaktik i teknologihistorie og idehistorie Konference den Udarbejdet af Alex Young Pedersen, AARHUS TECH og Esben Dalsgaard, Aalborg Tekniske.
Projekter i Aalborg 2015: Studie af Arkitektur og Design studerendes projektarbejde over 34 dage=209timers video Studie af Arkitektur og Design studerendes.
Dokumentation af sygepleje -et etnografisk inspireret studie af perioperative sygeplejerskers dokumentationspraksis Vejledere: Kirsten Frederiksen, Ph.d.
© International skatteret (1. udgave)
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
Interaktion og usability
Tak til alle vores sponsorer som gør dette muligt.
DIGHUMLAB tema 3 – Big Video – udfordringer og muligheder
Velkommen til Indkøbs-ABC
Den Sociale Udviklingsfond 2019
Præsentationens transcript:

Velkommen til Laboratoriet for Interaktive Rum Susanne Bødker, Michael Christensen, Kaj Grønbæk, Kristian K. Gundersen, Peter Krogh, Jan Ernfred Madsen, Preben Mogensen, Marianne G. Pedersen Astrid Søndergaard, Peter Ørbæk.

Baggrund n Forskere fra Datalogi, Arkitektskolen og Multimedier n Relevante tidligere og nuværende projekter: u 1992 EuroCODE - IT-støttet samarbejde, EU Esprit u 1997 Åben Hypermedie på Web, TDK Internet og CIT u 1998 Desarte, 3D designstøtte, EU LTR projekt u 1998 Center for Multimedier, Forskningsrådene u 1998 Center for menneske-maskin interaktion, Grundforskningsfonden u 1999 Interaktive Rum, Kulturministeriet u 2000 Pervasive Computing Center, CIT partnerskab u 2000 WorkSPACE, ”Disappearing Computer”, EU 5 rammeprogram

Forskningsområder n IT-støttet samarbejde n ”New Ways of Working” n Åben hypermedie n 3D spatial hypermedie og samarbejdsstøtte i virtuelle omgivelser n Medie-rum og video konferencer n Arkitektur og industriel design n Interaktive rum n Mobile systemer og små brugergrænseflader Metoder n Design med brugerinvolvering - prototyping n Etnografiske studier og arbejdsanalyser

Brugere og anvendelser Anvendelser og realistiske problemstillinger driver opfindelserne n Arkitekter, landskabsarkitekter, industrielle designere og ingeniører n Tegnestuer i Østrig, England og Danmark n B&O n Danfoss n...

Workspace Objects DocumentsDesign Objects User Sessions GPS Pervasive Computing: IT-bærende brugere, objekter og rum Infrastruktur

3D Spatial Hypermedie

Demonstrationer n Scenarier fra B&O industriel design n ”3-dimensionel tavle” n ”Designer's Workbench” n Danfoss videofirkortspil (lige udenfor) n Diverse interaktionsmekanismer