Velkommen til Laboratoriet for Interaktive Rum Susanne Bødker, Michael Christensen, Kaj Grønbæk, Kristian K. Gundersen, Peter Krogh, Jan Ernfred Madsen, Preben Mogensen, Marianne G. Pedersen Astrid Søndergaard, Peter Ørbæk.
Baggrund n Forskere fra Datalogi, Arkitektskolen og Multimedier n Relevante tidligere og nuværende projekter: u 1992 EuroCODE - IT-støttet samarbejde, EU Esprit u 1997 Åben Hypermedie på Web, TDK Internet og CIT u 1998 Desarte, 3D designstøtte, EU LTR projekt u 1998 Center for Multimedier, Forskningsrådene u 1998 Center for menneske-maskin interaktion, Grundforskningsfonden u 1999 Interaktive Rum, Kulturministeriet u 2000 Pervasive Computing Center, CIT partnerskab u 2000 WorkSPACE, ”Disappearing Computer”, EU 5 rammeprogram
Forskningsområder n IT-støttet samarbejde n ”New Ways of Working” n Åben hypermedie n 3D spatial hypermedie og samarbejdsstøtte i virtuelle omgivelser n Medie-rum og video konferencer n Arkitektur og industriel design n Interaktive rum n Mobile systemer og små brugergrænseflader Metoder n Design med brugerinvolvering - prototyping n Etnografiske studier og arbejdsanalyser
Brugere og anvendelser Anvendelser og realistiske problemstillinger driver opfindelserne n Arkitekter, landskabsarkitekter, industrielle designere og ingeniører n Tegnestuer i Østrig, England og Danmark n B&O n Danfoss n...
Workspace Objects DocumentsDesign Objects User Sessions GPS Pervasive Computing: IT-bærende brugere, objekter og rum Infrastruktur
3D Spatial Hypermedie
Demonstrationer n Scenarier fra B&O industriel design n ”3-dimensionel tavle” n ”Designer's Workbench” n Danfoss videofirkortspil (lige udenfor) n Diverse interaktionsmekanismer