DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Æstetik & Interaktion eller hvordan kan man bruge interation i oplevelsens tjeneste?
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik ”The Interactive” “Its centre is the moment of discourse that forms the experience” Peacock: Towards an Aesthetic of The Interactive (CADE remix)
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Spændende interaktivitet er ikke ”usability” interaktivitet!
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Interaktiviteten er ofte et væsentligt element i oplevelsen af et digital værk interaktivitet = æstetisk virkemiddel
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? (def., paradigmer) Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Tænkepause Hvad oplever I selv som ”spændende” interaktivitet? (2 og 2)
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik IA definitioner er bundet til den sammenhæng man forstår interaktion i dvs. forskellige videnskabelige discipliner forstår ikke det samme ved interaktion hvordan tænker vi selv om ia?
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Tilgange til interaktion HCI: menneske-maskine Medie/Film/Litteratur: menneske - tekst Sociologi: menneske – menneske (ideal?) Ludologi: menneske - spilsystem
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Hvilke af disse former for - eller idealer om - interaktion er på spil i et digitalt værk? (eller teksterne om det)
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Definitioner er arbejdsredskaber Interaktion: konkret handlemulighed actions of two or more agents (or agent- like entities) observed to be mutually interdependent (Jensen 2001) Interaktivitet: egenskab ved mediet a general term that describes the potential of an entire media form (Klastrup 2003)
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Motivation for interaktivitet Handlen = målrettet aktivitet (jeg er sulten, jeg har ingen mad i køleskabet, jeg går i Netto) Interaktiv handlen = rettet mod opfyldelse af forskellige behov: nysgerrighed, ”begær”, utålmodighed, kontrol mv.
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Motivation for interaktivitet/Spil Mål: beherskelse af univers, ”levelling” explorativ interaktion: udfordring, udforskning, udtømning (exhaustion) af alle muligheder ”Experience -led” (Peacock) Samorost
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Motivation for interaktivitet/Fortælling Mål: forstå meningen med det hele – hvad skete der? narrativ interaktion: forfølge de muligheder der kan producere en fortælling, tilskrive mening,”forklare” ”cursality”(Peacock) Anders & Henriette
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Motivation for interaktivitet/leg (ikke informations-orienteret) ”?” (Peacock) ”effekt” interaktion: lege påklædingsdukke, ”bygge” hus, arrangere scene, opleve umiddelbar effekt etc NikeNike, Dancing PaulDancing Paul
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Typer af interaktivitet (analog & digital) - form Interaktion som ”bevægelse” (catching, moving) Interaktion som point & click Interaktion som dialog, kommunikation Interaktion som kropslig bevægelse Flere?
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Typer af digital interaktivitet Navigation (bevægelse i rum, struktur, simuleret kropslig bevægelse) Kommunikation (”social interaktion”) Manipulation (flytte, trække, kombinere) Selektion (valg/klik)
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Interessante eksempler I Selektion: ”Manipulation”: The Intruder (Bookchin), Juvenate, Dress-up JesusThe Intruder Dress-up Jesus
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Interessante eksempler II Dialog, kommunikation: Gogolchat, be David Still, NowheremanGogolchat be David Still Navigation: Moles (Liz Miller), HabitatMolesHabitat
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Navigation/Simon Penny: Traces
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Grader af interaktivitet (”dybde”) Statisk (overflade, præsentation) Pseudo-dynamisk (overflade, del- indhold) Dynamisk (struktur, omfang, indhold, kode)
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Grader af interaktivitet Statisk (overflade, præsentation) - Hypertekst, interaktiv fortælling (ofte af typen ”selektion”)
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Milorad Pavic: Damascene
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Statisk interaktion: simpelt valg
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Statisk interaktion: komplekst valg Ofte af typen selektion, navigation
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Grader af interaktivitet Pseudo-dynamisk (overflade, del-indhold) -Online CarolineOnline Caroline -Amazon.com
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Just what I didn't need. Simon and David at each other's throats. I suppose I should be flattered. Can't help feeling though that it's not really me they're fighting over. Simon just wants his copy... and another lay, I guess. OK, OK. So I LIED. I *did* sleep with him. I was going to tell you. Admit it, you suspected me anyway. Didn't you, Lisbeth. Telling me I should tell the truth was your way of telling me that you knew what the score was with Simon, right? And as for David... well, at the moment it feels like all he needs in his life is a guinea pig - although he was never a big fan of guinea pigs, but that's another story. You met the other woman in David's life some time back, didn't you? Poor old Georgina. You can see now why I wanted an online friendship - no complications, no *scenes*. I can talk about myself without you judging me, laughing at me, making a pass at me. Just watching. I DO wonder what you think of me. Am I silly? vain? weak? annoying? strong? funny? attractive? normal? I know you do still visit the 'What Are You Like?' section, but this system can only do so much it seems. And you never me. [Subject]: Simon and me…and you, Lisbeth
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik We trade subjectivity for participation and the illusion of control; our control may appear absolute, but the domain of that control is externally defines. We are engaged, but exercise no power of the filtering language of interaction embedded in the interface. Rather than broadcasting content, interactive media have the power to broadcast modes of perception and action. (David Rokeby: ”Transforming Mirrors” i Critical Issues in Electronic Media) Rokeby:
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Grader af interaktivitet Dynamisk (struktur, omfang, indhold, kode) The Sims (udvidelse) The Fray (addition, tema)
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Sims online
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik The Fray
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Interaktionens funktion kontrol af eller kontrol med? dialog? engagement, inddragelse, ”immersion”? metakommentar? (Ashcroft Online1.0, Trigger Happy, Clickme)Ashcroft Online1.0 Trigger HappyClickme Hvad mener I?
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Centrale problemer Designers kontrol af oplevelsen vs brugerens ønske om frihed i sin brug af værket (intention - forventningshorisont) Afkodning af værk - interaktionens effekt - er det et godt værk hvis man bliver nødt til at forklare med ord hvad det er interaktionen ”gør”?
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Centrale problemer Gorillaz.com Når informationen drukner i æstetikken… I det ”virkelige liv” ofte et spørgsmål om balance