DDAK – 13. oktober 2004 - Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Æstetik & Interaktion eller hvordan kan man bruge interation i oplevelsens tjeneste?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Magtteori I 7. September 2005.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
And so this is Christmas And what have you done Another year is over And a new one just begun And so this is Christmas I hope you have fun The near and.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 7: Interaktivitet og interaktiv storytelling.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
IDAG Pathos: Storytelling. PROGRAM Company storytelling&Christensen/grp4 Interaktiv storytelling/Lisbeth Grafisk storytelling/Natascha Kort.
Lisbeth Klastrup Tilknyttet DIAC Forskningsområder: interaktiv storytelling, persistent online gameworlds og universer Phd forsvar den 20. Juni: Towards.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
DDAK - 8.oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Æstetik & Interaktion eller Æstetisk interaktivitet?
Interaktivitet Undersøgelse af tablet medies interaktivitetsformer Viden kunne muligvis udnyttes bedre Fokus på fungerende prototype.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Multibruger fortællinger i virtuelle verdener Lisbeth Klastrup, ph.d.stipendiat, IT-højskolen NB! Disse slides kan findes på
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Unified Modeling Language
EN AF OS… En kampagne for alle
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Digitale fællesskaber
120. juni 2015 KURSUSGANG 5. PATHOS OG STORYTELLING.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
Hvor er værdien af intern kommunikation?
. Oh, store Gud med fem vers
Kirkens kit – akademiets kant
Forskning i Teledialog
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Bordbøn Så skal da min Gud So, now shall my God
SOME eller ANY START
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Æstetik & Interaktion eller hvordan kan man bruge interation i oplevelsens tjeneste?

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik ”The Interactive” “Its centre is the moment of discourse that forms the experience” Peacock: Towards an Aesthetic of The Interactive (CADE remix)

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Spændende interaktivitet er ikke ”usability” interaktivitet!

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Interaktiviteten er ofte et væsentligt element i oplevelsen af et digital værk interaktivitet = æstetisk virkemiddel

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? (def., paradigmer) Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Tænkepause Hvad oplever I selv som ”spændende” interaktivitet? (2 og 2)

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik IA definitioner er bundet til den sammenhæng man forstår interaktion i dvs. forskellige videnskabelige discipliner forstår ikke det samme ved interaktion hvordan tænker vi selv om ia?

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Tilgange til interaktion HCI: menneske-maskine Medie/Film/Litteratur: menneske - tekst Sociologi: menneske – menneske (ideal?) Ludologi: menneske - spilsystem

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Hvilke af disse former for - eller idealer om - interaktion er på spil i et digitalt værk? (eller teksterne om det)

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Definitioner er arbejdsredskaber Interaktion: konkret handlemulighed actions of two or more agents (or agent- like entities) observed to be mutually interdependent (Jensen 2001) Interaktivitet: egenskab ved mediet a general term that describes the potential of an entire media form (Klastrup 2003)

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Motivation for interaktivitet Handlen = målrettet aktivitet (jeg er sulten, jeg har ingen mad i køleskabet, jeg går i Netto) Interaktiv handlen = rettet mod opfyldelse af forskellige behov: nysgerrighed, ”begær”, utålmodighed, kontrol mv.

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Motivation for interaktivitet/Spil Mål: beherskelse af univers, ”levelling” explorativ interaktion: udfordring, udforskning, udtømning (exhaustion) af alle muligheder ”Experience -led” (Peacock) Samorost

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Motivation for interaktivitet/Fortælling Mål: forstå meningen med det hele – hvad skete der? narrativ interaktion: forfølge de muligheder der kan producere en fortælling, tilskrive mening,”forklare” ”cursality”(Peacock) Anders & Henriette

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Motivation for interaktivitet/leg (ikke informations-orienteret) ”?” (Peacock) ”effekt” interaktion: lege påklædingsdukke, ”bygge” hus, arrangere scene, opleve umiddelbar effekt etc NikeNike, Dancing PaulDancing Paul

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Typer af interaktivitet (analog & digital) - form Interaktion som ”bevægelse” (catching, moving) Interaktion som point & click Interaktion som dialog, kommunikation Interaktion som kropslig bevægelse Flere?

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Typer af digital interaktivitet Navigation (bevægelse i rum, struktur, simuleret kropslig bevægelse) Kommunikation (”social interaktion”) Manipulation (flytte, trække, kombinere) Selektion (valg/klik)

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Interessante eksempler I Selektion: ”Manipulation”: The Intruder (Bookchin), Juvenate, Dress-up JesusThe Intruder Dress-up Jesus

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Interessante eksempler II Dialog, kommunikation: Gogolchat, be David Still, NowheremanGogolchat be David Still Navigation: Moles (Liz Miller), HabitatMolesHabitat

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Navigation/Simon Penny: Traces

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Grader af interaktivitet (”dybde”) Statisk (overflade, præsentation) Pseudo-dynamisk (overflade, del- indhold) Dynamisk (struktur, omfang, indhold, kode)

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Grader af interaktivitet Statisk (overflade, præsentation) - Hypertekst, interaktiv fortælling (ofte af typen ”selektion”)

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Milorad Pavic: Damascene

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Statisk interaktion: simpelt valg

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Statisk interaktion: komplekst valg Ofte af typen selektion, navigation

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Grader af interaktivitet Pseudo-dynamisk (overflade, del-indhold) -Online CarolineOnline Caroline -Amazon.com

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Just what I didn't need. Simon and David at each other's throats. I suppose I should be flattered. Can't help feeling though that it's not really me they're fighting over. Simon just wants his copy... and another lay, I guess. OK, OK. So I LIED. I *did* sleep with him. I was going to tell you. Admit it, you suspected me anyway. Didn't you, Lisbeth. Telling me I should tell the truth was your way of telling me that you knew what the score was with Simon, right? And as for David... well, at the moment it feels like all he needs in his life is a guinea pig - although he was never a big fan of guinea pigs, but that's another story. You met the other woman in David's life some time back, didn't you? Poor old Georgina. You can see now why I wanted an online friendship - no complications, no *scenes*. I can talk about myself without you judging me, laughing at me, making a pass at me. Just watching. I DO wonder what you think of me. Am I silly? vain? weak? annoying? strong? funny? attractive? normal? I know you do still visit the 'What Are You Like?' section, but this system can only do so much it seems. And you never me. [Subject]: Simon and me…and you, Lisbeth

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik We trade subjectivity for participation and the illusion of control; our control may appear absolute, but the domain of that control is externally defines. We are engaged, but exercise no power of the filtering language of interaction embedded in the interface. Rather than broadcasting content, interactive media have the power to broadcast modes of perception and action. (David Rokeby: ”Transforming Mirrors” i Critical Issues in Electronic Media) Rokeby:

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Grader af interaktivitet Dynamisk (struktur, omfang, indhold, kode) The Sims (udvidelse) The Fray (addition, tema)

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Sims online

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik The Fray

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Disposition Hvad er interaktivitet? Motivation for interaktivitet Typer af interaktivitet Grader af interaktivitet Interaktivitetens funktion

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Interaktionens funktion kontrol af eller kontrol med? dialog? engagement, inddragelse, ”immersion”? metakommentar? (Ashcroft Online1.0, Trigger Happy, Clickme)Ashcroft Online1.0 Trigger HappyClickme Hvad mener I?

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Centrale problemer Designers kontrol af oplevelsen vs brugerens ønske om frihed i sin brug af værket (intention - forventningshorisont) Afkodning af værk - interaktionens effekt - er det et godt værk hvis man bliver nødt til at forklare med ord hvad det er interaktionen ”gør”?

DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Centrale problemer Gorillaz.com Når informationen drukner i æstetikken… I det ”virkelige liv” ofte et spørgsmål om balance