Digital videoformidling De to perspektiver Post-produktion –Lyden kategoriseres ifht. praktisk funktion (afsender) –Reallyd,Effektlyd,Foley etc Fortælleteori.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Test i Der er 20 spørgsmål og du kommer automatisk videre ved korrekt svar Tryk for start.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Filmtekniske virkemidler
(Automatic Delivery Rewards)
Undervisning og introduktion november 2013
Videregående pc-vejledning
Udlægning af en ny cache
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Intro  Hvorfor er jeg endt med at bruge Lightroom?  Basis for at sammenligne med andre programmer  Ikke fordybe sig i programmet: Personlig.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Instruktion i Animation Shop
Mere om kameraet Fokus, Lysmåling, Eksponeringskompensation, Hvidbalance, Lysfølsomhed (ISO), Blitz, Selvudløser.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Kontrolpanelet Lær lidt om mulighederne i kontrolpanelet Tryk for start.
Oversigtsvejledning til video Starte et videoopkald 1.Hold markøren over en kontakts billede, og klik på kameraknappen. 2.Der vises en besked på kontaktens.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
5 psykologiske dimensioner af lyd
Array vs. ArrayList. Arrays Et array er en struktureret metode til at gemme flere værdier af den samme datatype. Data’en i et array ligger op ad hinanden.
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
Fra musik til filformat – om digitalteknik Eddy Bøgh Brixen © EBB/KKDK-production 2000.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Sådan bruger Du et digitalvideokamera:SONY TRV 25E.
Kursus i.
Animation.  Det er ganske let at indstille en brugerdefineret animation – blot klik på Tilføj effekt og vælg mellem mange forskellige effekter. PowerPoint2.
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
Informationsteknologi forsøgsfaget
Foto termer Iris/blænde Lukkertid
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Lyd som fysisk fænomen 1. Trommehinde periode Afstand f.eks. målt i cm.
DAMP E2003 Tirs. 21/10 Status litt. mm. (15 min.) Grupper opstiller tidsestimat, tekniske behov og projekt mål. –mailes til (30 min.) Commotion.
Digital billed-collage/poster
Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output:
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
Digital videoformidling 1. april. Digital videoformidling Eksamen Senest den 29/4, kl. 15:00 afleveres en CD/DVD samt produktionsrapport i 3 eks. Disken.
Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case.
LYD OG VIDEO Digitale Medier E /11 MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN CSS 2 LYD VIDEO.
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
Fra musik til filformat – om digitalteknik Eddy Bøgh Brixen © EBB 2004 EBB-consult.
Fra musik til filformat – om digitalteknik Eddy Bøgh Brixen © EBB/KKDK a/s 2002.
DAMP E2003 Flow 3D app Photoshop Illustrator AFX NLE DVD tape.
Lyssætning kontrol af skygger
Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Undervisningskompendie i Lyd
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Introduktion til Podcast.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
Sonic Pi Materialet er en oversættelse og tilpasning ud fra den engelske gratis open source ressource ved samme navn
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Kursus i.
Kontakter, tilstedeværelse og chat
Kursus i.
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling De to perspektiver Post-produktion –Lyden kategoriseres ifht. praktisk funktion (afsender) –Reallyd,Effektlyd,Foley etc Fortælleteori –Lyden kategoriseres ifht. opfattelse (modtager) –dietisk/non-diegetisk, akusmatisk etc.

Digital videoformidling Vertikal montage Eisenstein’s lyd-montagebegreb –Det synkrone forhold mellem billede og lyd Fordoblende komplementærtkontrapunktisk Video Audio

Digital videoformidling Audio/narration Filmbilledet: –Kommer fra samme sted = The Frame Filmlyden: The track –Har intet fokuspunkt = No container Vi søger at bestemme lydkilden i forhold til handlingsrummet (Diegesen) –Kan karakteren høre lyden ?

Digital videoformidling Magnetisme Billedet er en magnet for lyden –Med hovedtelefoner på opfatter vi lydene, som om de kom fra billedet –Dolby Surround / stereo rumliggør lyden, men den opfattes oftest udfra billedet –Opfattes lyden adskilt fra billedet opstår ’in the wing effect’ Et kompromis mellem psykologisk og reelt rum Absolut overensstemmelse mellem objekter i billedet og lydens placering, vil ikke virke

Digital videoformidling Akusmatisk ’Lyde som høres, men hvor kilden ikke kan ses’ Radio, telefon mediet fx. ’Visualiseret’ er modsætningen –Akusmatisk til visualiseret Suspense, vidensfald –Visualiseret til akusmatisk (normalt) Forankret, afmystificeret

Digital videoformidling Begreber Onscreen sound –Visualiseret og diegetisk Offscreen sound –Akusmatisk og diegetisk Nondiegetisk –Akusmatisk og ikke diegetisk

Digital videoformidling visualiseret akusmatisk diegetisk nondiegetisk Onscreen ? Offscreen nondiegetisk

Digital videoformidling Undtagelser Højtalere, radiomodtagere (On-The-Air) –Vi ser ikke kilden (personen), men apparatet (årsagen) Person med ryggen til / talende person i stærkt modlys –Ser vi kilden ? Mentale tilfælde (Internal) –Ser vi kilden til ’tankerne’, ’stream of consciousness’ ?

Digital videoformidling kvaliteter Lydens klang afslører noget om dens oprindelse –Rumklang (et lyddødt soveværelse) –EQ (telefonsvarer) –Dobbler effekt (ambulance) ’American Graffiti’ –Ghettoblaster i en baggård, istedet for kunstig EQ/rumklang

Digital videoformidling Bit depth Dynamik området –altså hvormange inddelinger der er mellem min. og mak. (stilhed og fuld styrke) –Klassisk musik (stort dynamikområde) – Elektronisk (lille dynamikområde) 16bit er standard i dag –AIFF (8/16 bit) kHz –Wave (8/16 bit) kHz

Digital videoformidling Peaks og dB Peaks eller ’spidser’ indikerer kraftig lydimpuls eller ’udslag’ –Er signalet for kraftigt vil peaks blive kraftigt reducerede –Signalet ’overstyrer’ –På analogt udstyr må der gerne peakes over 0 dB kortvarigt –På digitalt udstyr er det FORBUDT

Digital videoformidling -12 dB På digitalt udstyr sættes lydniveauet mellem - 20 og -12db Peaks kommer kortvarigt op over -12 db til ca. -6 db En konstant stemme optages ved udslag omkring -12dB Et skænderi (stor dynamik) optages ved konstant udslag omkring -20dB med peaks over -12 dB

Digital videoformidling Komprimering Filtyper (eks.) –AIFF, Wave Filformater (eks.) –PCM (Puls code modulation) Ikke komprimeret –MPEG layer 3 (MP3) –Real, WM, QT (streaming audio) –Lernout & Hauspie SBC

Digital videoformidling Signal / støj forhold Gennemsnit af signallyden i forhold til gennemsnit af støjen Med automatisk lydniveau (XM2) vil signalet boostes når der er ’stille’ –Dvs. Støjniveauet hæves ! Er lyden optaget for lavt, vil støjen dominere når der skrues op –Fx. Når vi hæver niveauet i FCP

Digital videoformidling XM2’s mic Stereo mic (kondensator/strøm) Variabel karakteristik –Normal (nyrekarakteristik) –Voice (retningsbestemt) Kamera skal være TÆT på objektet –Nærbilleder i wide (interview) –Brug hellere ekstern mik.

Digital videoformidling Audio reference Testtone (1 kHz) Hovedtelefon/Kamera sættes efter denne testtone Båndet med colorbars og testtone sættes i kameraet og afspilles –Viewfinderen justeres hvis det er nødvendigt –VU meter slår ud til (-12dB) –Lydstyrken i hovedtelefonerne justeres –Audiolevel sættes manuelt (sættes på ’m’)

Digital videoformidling Indspil reference Overspil til kamera (husk netstrøm) –’Print to video’ Colorbars og testtone (0 dB) Virker dette ikke, eller skal klippet gemmes i andet format en DV Opret et ’Bars and Tone (PAL)’ klip –I vieweren findes ikonet: ’en filmstrimmel med et A’ Flyt klippet over i timelinen Eksportér klippet som sædvanligt

Digital videoformidling DV audio Har dårligt ry fordi –Indbygget mic er dårlig –Mic bruges forkert –Mic bruges ikke Teknisk set er lyden bedre end CD (44.1 kHz) –16 bit(depth) og 48kHz (2 kanaler) –12 bit(depth) og 32kHz (4 kanaler/dub)

Digital videoformidling FCP presets ’Superwhite PAL 48kHz’ –Passer til 16 bit optagelse med XM2 –Superwhite tillader lidt mere end den max. Analoge lysstyrke (højlys/detaljer) Hvis du er i tvivl om din lydkildes kHz så vælg 48kHz –FCP vil resample lyden, dvs. lave en ny fil –Lydkvaliteten bevares (men forbedres ikke)

Digital videoformidling Cutting the track Videomediet anses primært som et visuelt medium –’video’ : betyder ’at se’ –Vi siger at ’se film/tv’ –Der tales om ’effektfuld klipning’, hvor lyden overses som medvirkende faktor

Digital videoformidling tolerance Vi har lært at tolerere dårlig billede- kvalitet –Camcorder, håndholdt Lyden forventer vi os mere af –’The Blair witch project’ holdes oppe af gennemarbejdet lydside –Støj og forvrænget lyd er svære at abstrahere fra

Digital videoformidling Faser Ved råklip er vi interreserede i lydens struktur –Interview sammensættes i meninghelheder –Dialog klippes ’lige på’ –I stedet for de rigtige ’effektlyde’ benyttes ’placeholders’ –Niveauforskelle og småfejl ignoreres

Digital videoformidling Sound mix Dialog – stemmer holdes adskilt og tilføres equalization (EQ) –’fordoblende’ når vi ser personen tale –’komplimentær’ når personen er off-screen Sound effects – –I teorien ’fordoblende’ da effekten blot erstatter den eksisterende

Digital videoformidling Sound mix Foley – genskabelse af lyd synkront med billedet –Fodtrin, slag etc. ADR (automatic dialogue replacement) Ambient sound (’Rum’ lyd) –Den ’usynlige’ lyd –Summen af baggrundslyde (virtuelle)

Digital videoformidling Room tone Alle rum har deres egen lyd –Ambient sound Room tone bruges til at gøre lydmixet mere homogent –Indendørs optagelser, typisk –Den neutrale lyd optages særskilt i ca. 2-3 min. efter optagelserne –Støjkilder udelukkes så vidt muligt

Digital videoformidling Tip Hvis der ikke er optaget room tone, kan man finde et klip fra samme location Man kan sammensætte room tone ved ’copy/paste’ –Find en kort ’bid’ ved at se på waveformen –klip denne ’bid’ ind flere gange med cross-fades i mellem

Digital videoformidling Musik Don’t use music to fix a bad edit ! –Musik med ’blød’ pulsfornemmelse fungerer bedst når den kommer på til sidst –Læg kun musikken på først hvis det er 100% sikkert at den skal blive –Temp. musik kan bruges som rettesnor

Digital videoformidling Vælg med omhu ! ’yndlings nummeret’ fungerer sjældent Undgå ’sang’ med mindre det er påkrævet Skal videoen vises udenfor universitetet skal rettighederne cleares –KODA, NCB etc.

Digital videoformidling Capture audio Optag lyden på DV kameraet så vidt muligt –Bedre kvalitet og færre indstillinger Fra minidisc skal lyden digitaliseres gennem audio indgangen på mac’erne Under log/capture –Clip settings: vælges ’audio only’ –Hvis der er testtone, sættes den til -12dB

Digital videoformidling capture Audio format (kan ændres senere) –Ch1(L) bliver spor 1 lavet til mono klip –Ch2(R) –Ch1+ch2 to separate ’tabs’ fx. to forskellige mic. På hver kanal –Stereo giver en tab med ’dobbelt-spor’ bruges til indbygget stereo mic. –Mono mix giver en ’tab’ hvor stereo er lavet om til mono

Digital videoformidling Equalizer Dobb.klik på klippet i timelinen Tilføj effekten ’3 band equalizer’ –Denne simple eq benytter bas, mellemtone og diskant –Frekvens og gain sættes separat Er denne ikke præcis nok til fjernelse af en bestemt frekvens –Brug ’parametric equalizer’

Digital videoformidling Parametrisk eq Flere Eq’s kan oprettes Frekvensområdet (10Hz til 20kHz) Q værdien angiver ’nøjagtighed’ –Dvs. At en lav Q værdi påvirker et meget smalt frekvens-område –Gain sættes til -20dB og reduceres gradvist

Digital videoformidling Reverb Bruges minimalistisk –Uden room tone vil kunstigheden dominere Simulering af naturlige rum –Medium hall, thin plate Simulering af særlige rum –Large Hall, Tunnel –Brug ’effect mix’ for ikke at overstyre

Digital videoformidling Hi- lowpass filter Hipass filteret tillader frekvenser over den angivne at passere –Alle frekvenser under vil blive fjernet Lowpass filteret gør det modsatte Bruges i nødstilfælde

Digital videoformidling Diverse filtre Noise Gate –Fjerner lyd under et bestemt threshold niveau (volume) –Ratio angiver styrken af effekten –Attack/release angiver følsomheden, dvs. Hvor hurtigt filteret skal reagere Hum remover (Parametrisk Eq) –Har forskellige presets

Digital videoformidling Diverse filtre Depop –Fjerner ’stødlyde’ som opstår når mic. Holdes tæt på DeEss –Fjerner ’hvislen’ fra vokal

Digital videoformidling Level / Pan Kan sættes i vieweren eller i timelinen –Keyframes med ’option’+klik I timelinen benyttes ’clip overlays’ eller ’rubberbands’ (p.337) Select flere klip samtidigt –Vælg ’modify’ og ’Levels’ –Absolut eller relativ justering –Prøv også ’ctr +’ og ’ctrl -’ (Gain)

Digital videoformidling Real time ? 8 spor mixes med levels real time Andre filtre kræver mere –EQ reducerer real time med 1 track –Derfor må der renderes for at høre mixet Export til Pro Tools sker via OMF –Dedikeret til lydprocessering –Tracks beholder deres position

Digital videoformidling Audio tab i vieweren Et klip med audio har en waveform. Her sættes level (niveau) –spread (stereo, kanaler vendes(1) eller sendes korrekt (-1), hvis begge kanaler mixes (0)) pan (mono, lyden sendes højre/venstre) Træk i højtalerikonet IKKE waveformen

Digital videoformidling Præcision 1 frame = 1/25 sek. 48 kHz/4 = 12kHz Dvs samples for hver frame –Den ’bedre’ opløsning kan høres ! Nyt audio in-point –Åbn audio tab i vieweren, zoom helt ind –Den sorte klods er CTI’en dvs. 1 frame –Shift drag CTI’en og sæt nyt in-point

Digital videoformidling Mikro editering Fjernelse af ’klik’ –Find ’klikket’ i viewerens waveform –Zoom helt ind –Sæt keyframes med ’option’-klik Sæt 3 keyframes beg, mid, slut Træk den midterste helt i bund Sæt flere keyframes om nødvendigt

Digital videoformidling Timeline split Slå 'clip linking' fra (shift + L) vælg lydsporets editpoint mens option holdes nede vælg roll edit værktøjet (R) træk lyden tilbage eller frem

Digital videoformidling Sæt volumen i timelinen Slå ‘rubberband’ til (ikon nederst I timelinen) med selection værktøjet træk volumen op eller ned Keyframes kan også bruges –option + klik (pen tool)

Digital videoformidling Fade in/out vælg et audio editpoint command + option + T –default audio transition (fade) Eller ’audio transitions’ - ’fade’ Eller keyframes (rubberbands til)

Digital videoformidling Filtre fra effecs tab i browser trækkes effekten over på klippet Eller vælg flere klip – effects menu –audio effects (EQ, etc.)