Anskaffelse og kravspecifikation SR1_Intro Soren Lauesen, IT-University of Copenhagen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Modul 1 - Processer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
IM-Strategi.
Test First Development
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Beskrivelsesværktøjer
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
WOC2006 foranalyse workshop del 1
IT-Kravspecifikation
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks.
Grøn Plan fra Novo Kilde Børsen 27 feb Novos Klimastrategi.
Anskaffelse og kravspecifikation
Anskaffelse og kravspecifikation SR5_Special Interfaces and integration.
TietgenSkolen – hovedopgaven til datamatiker.  Intro  Introduktion af ITemp  Gennemgang af ITempSys  Bruge af XP samt fordele/ulemper  Tortoise,
Commentor A/S – Hørkær 24 – 2730 Herlev - (+45) Tel : (+45) Fax : (+45) – Praktisk Brug af Work Items Thomas.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Emergency call button Stabilt og simpelt. I dag Problemer? Højtaler/mikrofon er ikke i samme rum som personen der har brug for hjælp Systemet kræver.
Anskaffelse og kravspecifikation
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Anskaffelse og kravspecifikation SR2_Data. SR2: Datakrav Kilder SR: Soren Lauesen: Software requirements - Styles and techniques. Addison-Wesley, 2002.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
1 IBC EUROFORUM Introduktion til konferencen: Kravspecifikationer Grundlaget for succesfulde IT-projekter Otto Vinter SPI Projektleder, DELTA,
Intro Evaluering De sidste to gange?. HTTP, cookies og sessions Forelæsning nr 10 Tilbage til trafikken mellem server – client Sende HTTP-request og respons.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Anskaffelse og kravspecifikation
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Hospitalsinformationssystemer MM5 Hvad er HIS? Hvad driver udviklingen af HIS/PAS? Avancerede kliniske informationssystemer –Konteksten –Teknikken Fremtiden.
Anskaffelse og kravspecifikation SR8_Elicitation.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
From: Soren Lauesen: Software Requirements © Addison-Wesley 2002 Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 1. Introduction.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Anskaffelse og kravspecifikation SR8_Elicitation.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 11.
Intro Evaluering De sidste to gange?. HTTP, cookies og sessions Forelæsning nr 10 Tilbage til trafikken mellem server – client Sende HTTP-request og respons.
Unified Modeling Language
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Plancher til Anskaffelse og kravspecifikation, Forår 2007 Lauesen: Software requirements - Styles and techniques 5. Special interfaces - combined styles.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Plancher til Anskaffelse og kravspecifikation, Forår 2007 Lauesen: Software requirements - Styles and techniques 8. Elicitation De fleste af plancherne.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Anskaffelse og kravspecifikation
Anskaffelse og kravspecifikation SR2_Data. SR2: Datakrav Kilder SR: Soren Lauesen: Software requirements - Styles and techniques. Addison-Wesley, 2002.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
DB analyse og modellering
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Implementering og dokumentation
Præsentationens transcript:

Anskaffelse og kravspecifikation SR1_Intro Soren Lauesen, IT-University of Copenhagen

SR1: Introduktion og begreber Kilder Soren Lauesen: Software requirements - Styles and techniques. Addison-Wesley, Many slides have been translated to Danish and/or modified and expanded. Søren Lauesen: Vejledning til kravskabelon SL-07. Samfundslitteratur, © 2002, Pearson Education retains the copyright to the slides from the book, but allows restricted copying for teaching purposes only. It is a condition that the source and copyright notice is preserved on all the material.

Kontrakt Analyse Kravspec Drift & vedl.h. Design Program Test 3. SR1.1 Hvad bruges en kravspecifikation til? Behov “Elicitation” Interessenter Verificering Validering Underforståede behov & krav Sporbarhed: Forlæns... Baglæns... Kravstyring: Ændringer...

System Platform: HW, OS, DB Eksterne systemer: Eksisterende og nye 4. SR1.3 Kontekstdiagram - hvad skal leveres? Bruger grupper Kvalitetskrav: Hvor hurtigt? Hvor brugervenligt? Hvor let at vedligeholde?... Grænseflader Datakrav: Hvad skal registreres? Funktionskrav, brugergrænseflade: ?Funktioner: Skal kunne vise... Man skal kunne vælge... ?Skærmbilleder og hvad hver knap gør ?Arbejdsopgaver der skal støttes (een af de mange slags use cases) Funktionskrav, eksterne systemer: Skal være integreret med... Tredjepart skal kunne integrere med... 30% 15% Hjælp til læseren: Forretningsmæssige mål Baggrund...

5. Ekstra. Kravskabelon SL-07 A. Baggrund og vision, vejledning... B. Overordnede behov B1. Forretningsmæssige mål B2. Proof of concept B3. B4. Tildelingskriterier (kun på engelsk) C. Arbejdsopgaver systemet skal støtte C1. Indskriv patient C2. Klinisk session... D. Data systemet skal anvende D1. Diagnoser D2. Diagnosetyper... D10. Data i eksisterende systemer E. Andre funktionelle krav E1. Komplekse beregninger og regler E2. Udskrifter og rapporter E3. Udbygning af systemet F. Integration med eksterne systemer G. Teknisk it-arkitektur G1. Brug af eksisterende HW og SW G2. Nyt hardware og software H. Sikkerhed H1. Adgangsret for brugere H2. Sikkerhedsadministration H3. Sikring mod tab af data H4. Sikring mod utilsigtet brugeradfærd H5. Sikring mod trusler I. Brugervenlighed og design I1. Indlæring og effektivitet i daglig brug I2. Tilgængelighed og Look-and-Feel J. Andre krav og leverancer J1. Andre standarder der skal følges J2. Uddannelse J3. Dokumentation J4. Datakonvertering J5. Installation K. Kundens leverancer L. Drift, support og vedligehold L1. Svartider L2. Tilgængelighed L3. Datalagring L4. Support L5. Vedligehold

Krav 47: Det skal være muligt at knytte en kode omkring vagttype (forvagt, bagvagt mv.) til den enkelte medarbejder. Krav 144: Leverandøren skal opdatere systemet så det følger nye overenskomster senest en måned efter frigivelsen. Krav 475: Systemet skal kunne beregne regnskabsmæssige konsekvenser af en given vagtplan - i timer og i kroner. Krav 479: Systemet skal advisere hvis en vagtplan indebærer samlet anvendelse af en vikar ud over tre måneder. Krav 669: Systemet skal give forståelige meddelelser i klar tekst ved fejl og vejlede i hvad brugeren bør gøre. Erfaringer: Kravene opfyldes, men arbejdsopgaverne støttes dårligt. De forretningsmæssige mål nås ikke. For dyrt - ingen frihed til leverandøren. IEEE Ekstra. Traditionelle krav - løn og vagtplan på hospital

7. Ekstra: Skriv krav 475 som use case? Use case 475:Beregn regnskabsmæssig konsekvens af vagtplan Trigger:Brugeren vil beregne konsekvensen Precondition: Brugeren er logget på 1.Systemet viser en liste af vagtplaner 2.Brugeren vælger en vagtplan 3.Brugeren vælger "Beregn konsekvens" 4.Systemet beregner konsekvensen 5.Systemet viser konsekvensen Exception: Ingen vagtplaner i listen Hovsa-trigger. Hvad bruges det til og hvornår? Trivielle detaljer - forført af skabelonen. Ingen værditilvækst. Selvopfunden dialog. Leverandør B må vrages. Use cases kan ikke fange problemer med ukendt løsning – men her er de forretningskritiske behov ofte. Er use cases krav? Skrives, men bruges ikke

Subtask og varianter: 1.Dan ny vagtplan. 2.Registrer ferie. To slags ferie... 3.Bemand vagter. Tjek rette kompetencer, ferie, overenskomster og undgå tillæg. 3a.Vikarer endnu ikke i systemet. 3b.Skaf medarb. fra anden afdeling. 4.Send planen til kommentering. 5.Parker planen eller frigiv den. C2: Lav vagtplan Hyppighed:Hver 14. dag. I nogle afdelinger... Start:Når der er fred i vagten. Slut:Når der bliver travlt. Eksempler på løsning: Automatisk ud fra sidste plan... Systemet kontrollerer feriereglerne. Systemet har en tidshorisont på flere år. Systemet foreslår bemanding af ubemandede vagter. Advarer om brudte regler og unødige tillæg. Støtter "puslespillet" med undo og flere forsøgsudgaver. Viser ledige fra andre afdelinger. En udskrift af planen er nok. Udføres af menneske plus computer Eksempel på computers del - ikke krav 2p. Nuv. problem: Små lapper med ønsker mange måneder frem. 3p. Nuv. problem: Svært at gøre manuelt. Fejl og for mange tillæg. Kunden: Hjælp - vi har købt det gale system 8. SR13. Bedre krav: Støt arbejdsopgave C1, C2...

Subtask og varianter: 1.Dan ny vagtplan. 2.Registrer ferie. To slags ferie... 3.Bemand vagter. Tjek rette kompetencer, ferie, overenskomster og undgå tillæg. 3a.Vikarer endnu ikke i systemet. 3b.Skaf medarb. fra anden afdeling. 4.Send planen til kommentering. 5.Parker planen eller frigiv den. 9. Ekstra: Leverandørsvar (typisk, men ikke eksemplarisk) C2: Lav vagtplan Hyppighed:Hver 14. dag. I nogle afdelinger... Start:Når der er fred i vagten. Slut:Når der bliver travlt. Tilbudt løsning: Automatisk ud fra sidste plan. OK. Systemet kontrollerer feriereglerne. Op til to år frem. Støttes. Se skærmbilleder i... Ledige også fra andre hospitaler. En udskrift af planen er nok. 2p. Nuv. problem: Små lapper med ønsker mange måneder frem. 3p. Nuv. problem: Svært at gøre manuelt. Fejl og for mange tillæg.

Subtask og varianter: 1.Dan ny vagtplan. 2.Registrer ferie. To slags ferie... 3.Bemand vagter. Tjek rette kompetencer, ferie, overenskomster og undgå tillæg. 3a.Vikarer endnu ikke i systemet. 3b.Skaf medarb. fra anden afdeling. 4.Send planen til kommentering. 5.Parker planen eller frigiv den. C2: Lav vagtplan Hyppighed:Hver 14. dag. I nogle afdelinger... Svært:Ferieperioder. Eksempler / løsning: Automatisk ud fra sidste plan... Systemet kontrollerer feriereglerne. Kun et år ud i fremtiden. Systemet foreslår bemanding af ubemandede vagter. Tillægsberegning batch - 24 timer. Flere udgaver besværligt. Kan vise ledige fra andre hospitaler. Nuv. problem: Små lapper med ønsker mange måneder frem. Nuv. problem: Svært at gøre manuelt. Fejl og for mange tillæg. Samlet point: 0 (som i dag) 10. Ekstra: Verifikation af krav - vurdering af løsning

11. SR10.7A Forretningsmæssige mål og hvordan de opnås Bruger: Planlægger i afdelingen 1.1Månedlig timeregnskab til pers.afd. 1.2Lav vagtplan Bruger: Medarbejder i afdelingen 2.1Registrer faktisk arbejdstid 2.2Byt vagter 2.3Sygdom hos medarbejder Bruger: Personaleafdeling 3.1Kontroller vagtplaner 3.2Ændringer af lønsedler 3.3Registrer nye medarbejdere Forretnings- mæssige mål Arbejds opgaver Personaleafdeling: Automatiser nogle opgaver Fjern fejlkilder Overhold 120-dags reglen Mindre trivielt arb. og stress Hospitalsafdeling: Mindre overarbejdsbet. mv. Hurtigere vagtplanlægning Bedre plankvalitet

Product Platform Control computers 12. SR1.5A Domain and product level (context diagram) User activities Domain I/O Product I/O Domain Clients “Business” domain Actors? Elevators Product-level requirements: The product shall compute: The cost of a roster... Domain-level requirements: The product shall support the following user activities: Make a roster...

13. SR3.5B Design-level requirements R4:The product shall have these screen pictures:

14. Ekstra: Fredericia Skibsværft - reparationsværft Mange underleverandører. Taber ordrer fordi prisen er for høj. Taber penge fordi prisen er for lav. Stress ved fakturering - kunden mister DKK per dag. Forældet IT system - kan ikke vedligeholdes. Kan ikke sende tegninger mv.

15. SR1.6A Reparations-skibsværft. Bedste alternativ? R1. Vores forkalkulationer skal ramme indenfor 5% R2. Systemet skal registrere og bruge erfaringsdata ved arbejdsopgaverne: - Omkostningsregistrering - Tilbudsberegning R3. Systemet skal have en registre- ringsfunktion og en genfindings- funktion for erfaringsdata R4. Systemet skal have skærmbilleder som vist i bilag xx Krav på mål- sætnings-niveau Krav på domæne-niveau Krav på produkt-niveau Krav på design-niveau Det rigtige valg afhænger af leverandørens rolle, fx: -ERP leverandør -SW-hus uden forretningsviden -PriceWaterhouseCoopers

16. SR1.6B Ask “why” (or "when) Neural diagnostics System shall have mini keyboard with start/stop button,... Why? Possible to operate it with “left hand”. Why? Both hands must be at the patient. Why? Electrodes, bandages, painful...

17. SR1.6C Recommendation: why + how Measuring neural response is a bit painful to the patient. Electrodes must be kept in place... So both hands should be at the patient during a measurement. R1:It shall be possible to perform the commands start, stop,... with both hands at the patient. Might be done with mini keyboard (wrist keys), foot pedal, voice recognition, etc. Domain - why Req. Example - how

18. SR1.2 Projekttyper Projekttype KundeLeverandør In-houseAfdelingIT afdeling ProduktudviklingMarketingUdvikl. afd. Efter regningVirksomhedSW hus Standard/rammeVirksomhedIT virksomhed UdbudVirksomhedIT virksomhed Fastpris-projektVirksomhedSW hus UnderleverandørLeverandørIT virksomhed UkendtIn-house? Standard/ramme?

19. SR1.7A Typical project models Traditional: Product-level reqs Ask users, study documents,... extract features/functions. Intro, [business goals]... System limits, e.g. context diagram Data reqs, e.g. data model, data descr. Product-level funct. reqs, e.g. features Critical quality reqs Fast approach: Domain-level Describe user tasks, study documents... Intro, [business goals, BPR tasks]... System limits, e.g. context diagram Data reqs, e.g. verbal data descr. Domain-level reqs, e.g. Tasks & Support [Trace analysis: goals to tasks] Critical quality reqs Two-step approach: Domain-level + design-level All the fast-approach stuff + Design-level reqs, e.g. prototypes, comm.protocols Product level skipped !

20. SR1.7B Recommended project models Project type:Trad.DomainTwo-step In-house?OKOK Product dev.?OK Time & mat.?OKOK COTS business?OK COTS toolsOK Tender COTS?OK Tender tailor?OK  OK  Contract COTS?OK Contract tailor?OK  OK  Sub-contractOKOK MaintenanceOK  Variable price: e.g. $ 3000 per Function Point ? Used, but dubious Project model

21. SR1.7C Contracts and prices Contract typeAnalysisDesignProgram Analysis only T&M or Fixed Design & dev. Fixed and/or variable All-in-one T&M orVariable Fixed Development Fixed Tender: Same supplier?