Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til varigt rygestop! RYGESTOP Dokumenteret høj effekt i kliniske studier.
Advertisements

Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Teknik event i det mørke Jylland IV Geocaching uden at det koster et ton papir og litervis af printerblæk Understøttes af: Smart phones PDA’ere Flere af.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Geocaching.
Bænker Bænker er hovedmøblementet inde i ventesalen. De står langs med veggene og midt i rommet og er i brug det meste af tiden. Det er oftest her folk.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Innovation og iværksætteri
GPS Adventure Udfordrende. Underholdende. Udviklende.
Dagens program  Feedback på Obl. Opgave 1 individuelt løbende  Emne: Skrivebordsmetaforen og papir og pen-metaforen  Kl : Forberede i grupper.
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
1 Velkommen til brugerinstruktion, It-Universitet.
Relationer – børn og voksne
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Introduktion til tilgængelighed John Paulin Hansen Usability 11/
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Bogstaver og tekst i design
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.
Perception og disposition af grænseflader
Totally Tits the free way is the right way
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Usability - IT-Universitetet 16. April 2010 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som handler om at udforme tingene, så alle kan.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2007.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Usability ITU, Forår : Tilgængelighed Usability - IT-Universitetet 23. April 2009 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2006.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2008.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
USABILITY Session 5 Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Definition Kriterier Design og evaluering
Miniguide Avaya Omstilling af kald Omstil igangværende samtale: Tryk ”omstil” Tast ønsket nummer Stil samtale igennem Ved ubesvaret eller optaget.
Indsendt af: DRPU Software Team Moto GSM Telefon: sende bulk SMS messsages Site:
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
En app er en app er en app Morten Hansen Soft Design A/S.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Design af interaktion.
1.08 Test.
Interaktion og usability
Cloud Computing Model-View-Controller
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Tre lags arkitektur.
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Mobilitet og usability John Paulin Hansen

Situationer FlyBusMetroGaden

Typer af mobile kommunikations-enheder

Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet efter nogle år Opfattes som billigere end PC Større verdensmarked Enkle at betjene og vedligeholde

% SMS bruger blandt ejere af mobiltelefoner Source: Smoreda, Z., Thomas, F. (2000): ”Use of SMS in Europe”

Problemer med SMS Lav effektivitet (WPM 6 til 8) Svært at lære Få og små knapper “Mode”-afhængig Ingen mentale modeller at bygge på

Situationelt handicappet ”Brugergrænsefladen... er uoverskuelig og svær at betjene med et rystende pegeredskab. Bilruter bør stadig ses i en gammeldags kortbog. Det er en luksuspræget oplevelse i forhold til det anmeldte elektroniske misfoster.” (Anmeldelse af GPS-Navigator, Ingeniøren, 6/9 2002, Kurt Westh Nielsen)

Nye usability udfordringer ved de mobile enheder Mange forskellige brugsmønstre Billigere og enkle i drift Skal være nemme at lære Lette at bruge - anvendes max. 10 minutter af gangen til meget målrettede opgaver Mange uforudsigelige distraktioner under brug Samme indhold på forskellige platforme (adskilt ”view” og data)

Ipod-eksempel

Øvelse: Mobil bytte Lav bruger-observation i grupper med deltager. Vælg om muligt en person i gruppen der ikke kender den model som anvendes til test. Løs en af disse 2 opgaver: –Du har fundet denne telefon på en bænk. Hvem vil du ringe til for at fortælle, at den er fundet? –Find ud af hvordan man skriver en SMS. Skriv så meget du kan nå på 1 minut. Send det til Noter de anvendelsesproblemer som opstår

Design på små displays (”babyfaces”/ ”nano-grafik”) Små skærme er kommet for at blive Bevirker flere interaktionshandlinger Direkte informationsadgang (søgefunktion) frem for at browse Voksne brugere kan ikke læse under 9 point-skrift Man kan læse effektivt ned til een linie med 15 karakterer Forstørrelsesglas-metafor Nøglehuls-metafor