Digitale trends
David Siegel: Killer websites. Kunsten at designe websites, Patrick J. Lynch & Sarah Horton: Web Style Guide, Aaron Marcus & Emilie West Gould: Crosscurrents. Cultural dimensions and Global Web User-Interface Design, in: Interactions, juli + august 2000.
David Siegel: tre generationer for webdesign. 1. generation. Liniær struktur. Funktion fremfor æstetik. Væg-til-væg-tekst. Eksempler: geocities.com/capitolHill/2051/ 2. generation. Netscapes lancering af udvidelser til HTML. Menubaseret. Eksempler: generation. Fokus på totaloplevelse, tilrettelagt forløb, funktion og æstetik ikke et ’enten-eller’, men et ’både-og’. Eks
Partick J. Lynch & Sarah Horton: Struktur afhænger af formål og målgruppe. Designmaskinen: Forskellige former for markedsføring: Multiregional tilpasning: Global fortolkning: Universalisme:
Aaron Marcus & Emilie West Gould: Udgangspunkti Geert Hofstedes undersøgelse af IBM Ansatte i 52 lande. Kulturelle differentieringsparametre: 1. Powerdistance (hvor stor forskel mellem ’høj’ og ’lav’). 2. Individualisme vs kollektivisme 3. Feminitet vs maskulinitet 4. Uncertainty Avoidance (undgåelse af usikkerhed).
Website med høj power distance: Eks. Website med lav powerdistance: Eks.
Websites med høj uncertainty avoidance: Eks. Websites med lav uncertainty avoidance: Eks.