Situation: En middelstor sejlbåd er afgået fra Skagen kl. 08.00 med forventet ankomst til Sæby kl. 12.00, men er ikke ankommet. Oplysninger for løsningen:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
VIND I ØRESUND - Øresund - Kattegat - Skagerrak Et samarbejdsprojekt om vindkraft mellem DTU og LTH Kick-off meeting in Lund d 18 December 2008.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
SISOPHOS Resumé af brancheanalyse for Implementeringsnetværket: DDB februar 2007.
Repræsentativitet Opsamling fra sidst Repræsentativitet (χ2-test)
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Repræsentativitet Sandsynligheden for at få krone ved kast med en mønt
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
- eller skal det være det ?
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
BK Friheden 98 Teplice (Tjekkiet) 31/3 – 4/
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Udvælgelse af Patientforløb - Tragtmodel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
HUSKESPIL – den lille tabel
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultatet af en arbejdsproces
Simpel pulstræning For motionister.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Sommeren 1942 Gruppen får to nye medlemmer
Region Midtjyllands tilbud 2013
Arrangementer i forbindelse med offentlighedsfasen
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Køn og præstationer. Her dannes et hanligt fosterhormon.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Finansiel vurdering af investeringer
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Stöten uge 7, 2015 Lørdag d. 7. feb. Afgang Christiansfeldvejkl Stena Jutlandica Frederikshavn kl (evt. aftensmad på båden) Ankomst Göteborgkl.
Affaldsordninger Lemvig Kommune. Dagrenovation Ændringer pr. 1. januar 2011 Frivægt pr. tømning er 5 kg. Herudover er kg. prisen 1 kr. Fra 1. januar 2011.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
1 Bilag 1 Busafgange mellem Silkeborg by og andre byer i kommunen D. 2. oktober 2008.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
snart i Danmark Godkendelse? /
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
Oplysninger for løsningen: Søgestart kl Solnedgang kl stk. MHV fartøjer 10 knob til rådighed Strøm: NE 3 knob Vind: V 12 m/s Sigtbarhed:
Situation: Et fiskefartøj er afgået fra Strandby kl og var forventet tilbage til Strandby kl , men er ikke ankommet. Der er fundet vraggods.
Oplysninger for løsningen: Søgestart kl Solnedgang kl stk. MHV fartøjer 10 knob til rådighed Strøm: ESE 1 knob Vind: SV 12 m/s Sigtbarhed:
Præsentationens transcript:

Situation: En middelstor sejlbåd er afgået fra Skagen kl med forventet ankomst til Sæby kl , men er ikke ankommet. Oplysninger for løsningen: Søgestart kl Solnedgang kl stk. MHV fartøjer 10 knob, MHV 809 i Frederikshavn, MHV 808 i Skagen 1 stk. Redningsskib 15 knob, MRB Morten Stage fra Østerby (Stres 0,9) Strøm: kl E 1 knob Vind: S 10 m/s Sigtbarhed: 3 NM SAR AREALBEREGNING DatumLine - Udeblivelse © Mogens Grimstrup - HVF 126

13,5 NM 10,5 NM LKP Kl

E © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,

© Mogens Grimstrup - HVF 126

E 0, ,8 S © Mogens Grimstrup - HVF

© Mogens Grimstrup - HVF 126

TWC LKP © Mogens Grimstrup - HVF 126 DATUM dw RDV dw LW min RDV min RDV max LW dw LW max DATUM min DATUM max - 48º + 48º RDV min = 5,5 NM RDV dv = 9,3 NM RDV max = 12,0 NM

E 0, ,8 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 5,5 9,312,0 0,1

© Mogens Grimstrup - HVF 126

E 0, ,8 S 48 5,5 9,312,0 0,1 © Mogens Grimstrup - HVF 126 2,81,63,6 1,0 Ved brug af computerprogrammer bruges 1,0 Ved håndberegning bruges efterfølgende skema

© Mogens Grimstrup - HVF 126

E 0, ,8 S 48 5,5 9,312,0 0,1 2,81,63,6 1,0 © Mogens Grimstrup - HVF 126 3,0 1,8 3,8

© Mogens Grimstrup - HVF 126 DATUM dw DATUM max DATUM min LKP

© Mogens Grimstrup - HVF ,5 NM 10,5 NM DSP 1 Kl

,75 1 E © Mogens Grimstrup - HVF 126 0, ,753,45 S 48

© Mogens Grimstrup - HVF ,5 NM 10,5 NM DSP 1 Kl TWC DATUM dw RDV dw DATUM min DATUM max RDV min LW dw RDV max LW min - 48º LW max + 48º RDV min = 3,9 NM RDV dv = 6,7 NM RDV max = 8,6 NM

,75 1 E 0, ,753,45 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,4 3,96,78,6

Beregning af X-fejl ved 1. DSP Da der kan være en vis usikkerhed i ankomsttiden ved 1. DSP, er det nødvendigt at beregne en X-fejl (usikkerhed) ved 1. DSP. Sejltid fra LKP til 1. DSP = 2 timer 15 min. = 2,25 t. Bestikfejl (DRe) = 2,25 t. x 15% = 0,34 t. RDV Dw ved 1. DSP = 6,7 NM Drifttid ved 1. DSP til Søgestart = 5,75 t. RDV Dw ved 1. DSP pr. time = 6,7 NM : 5,75 t. = 1,17 NM/t. X-fejl ved 1. DSP = 1,17 x 0,34 t. = 0,4 © Mogens Grimstrup - HVF 126

,75 1 E 0, ,753,45 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,4 0,1 2,01,22,6 3,96,78,6 1,0 2,51,73,1

© Mogens Grimstrup - HVF ,5 NM 10,5 NM DSP 1 Kl º DATUM dw DATUM max DATUM min

© Mogens Grimstrup - HVF ,5 NM 10,5 NM DSP 2 Kl

© Mogens Grimstrup - HVF E 0, ,4 S 48

© Mogens Grimstrup - HVF ,5 NM DSP 2 Kl DATUM dw LW dw DATUM min DATUM max RDV dw RDV min LW max RDV max TWC LW min RDV min = 2,7 NM RDV dv = 4,7 NM RDV max = 6,0 NM

E 0, ,4 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,7 2,74,76,0

Beregning af X-fejl ved 2. DSP Da der kan være en vis usikkerhed i ankomsttiden ved 2. DSP, er det nødvendigt at beregne en X-fejl (usikkerhed) ved 2. DSP. Sejltid fra LKP til 2. DSP = 4 t. Bestikfejl (DRe) = 4 t. x 15% = 0,6 t. RDV Dw ved 2. DSP = 4,7 NM Drifttid ved 2. DSP til Søgestart = 4 t. RDV Dw ved 2. DSP pr. time = 4,7 NM : 4 t. = 1,18 NM/t. X-fejl ved 2. DSP = 1,18 x 0,6 t. = 0,7 © Mogens Grimstrup - HVF 126

E 0, ,4 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,7 0,1 1,40,81,8 2,74,76,0 1,0 2,21,62,6

© Mogens Grimstrup - HVF 126 DSP 2 Kl DATUM dw DATUM max DATUM min

© Mogens Grimstrup - HVF 126 LKP DSP 1 DSP 2 Beregnerprogrammet og Søværnets SARIS program indrammer cirklerne med et rektangel. Ved håndtegning kan der reduceres i eftersøgningsarealet ved at skære ind til cirklerne

© Mogens Grimstrup - HVF 126 LKP DSP 1 DSP 2 A B C D E F 12,1 NM 14,3 NM 14,8 NM 19,2 NM 6,6 NM 9,6 NM 18,8 NM Beregnerprogrammets ”Optimeret resultat” reducerer arealet ved at skære ind til cirklerne. Ved håndtegning kan der også reduceres i eftersøgningsarealet ved at skære ind til cirklerne

(14,8 + 9,6) : 2 = 12,2(18,8 + 19,2) : 2 = 19,0231,8 © Mogens Grimstrup - HVF 126 (9,6 + 6,6) : 2 = 8,1(14,3 + 12,1) : 2 = 13,2106,9 338,7

© Mogens Grimstrup - HVF 126

Upålidelig p.g.a. SRU’er med forskellig fart og stresfaktor © Mogens Grimstrup - HVF 126

Upålidelig p.g.a. SRU’er med forskellig fart og stresfaktor

INDSATSFORDELING © Mogens Grimstrup - HVF 126

10 MHV830 OVXX MHV 831 OVZZ 0,9 11 4,5 3, Morten Stage 0,9 4,5 3,825

© Mogens Grimstrup - HVF 126

10 MHV830 OVXX MHV 831 OVZZ 2,7 0,9 11 4,5 3, Morten Stage 2,7 0,9 4,5 3,825

© Mogens Grimstrup - HVF 126

10 MHV830 OVXX MHV 831 OVZZ 2,7 0,9 11 2,43 338,7 4,5 3,825 92,95 311,55 29,8 100,9 2,6 0,9 15 Morten Stage 2,7 0,9 2,19 4,5 3, ,65 40,4 136,9 2,4 0,9

© Mogens Grimstrup - HVF %

© Mogens Grimstrup - HVF MHV830 OVXX MHV 831 OVZZ 2,7 0,9 11 2,43 338,7 4,5 3,825 92,95 311,55 29,8 100,9 2,6 0,9 15 Morten Stage 2,7 0,9 2,19 4,5 3, ,65 40,4 136,9 2,4 0, 9 72

SLUT © Mogens Grimstrup - HVF 126