1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisningsfilm Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Advertisements

Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
– med fælles MC-funktion
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Centraliseret markedskartel
Fuldkommen konkurrence
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Prislederskab Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
1 vare på 2 markeder, samme pris
Grundbegreb + Priselasticitet
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Prisdiskrimination af 3. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 1. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Knækket afsætningsfunktion
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Prisdiskrimination af 2. grad
Knap kapacitet, 2 varer Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
Prisdiskrimination Med særomkostninger Forudsætninger og Opgave
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Kun internt salg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 29 ”Statistisk Sikkerhed for Ei ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med fuldkommen konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
1 Opgave 30 ”Statistisk Sikkerhed for Ep ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Markedsdelings kartel
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 49 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 vare på 2 markeder, samme pris
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 2 varer på 2 markeder – med fælles MC- funktion Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 64 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 24 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 33 ”Udregn og Kommentér Værdien af MC ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Knækket afsætningsfunktion
Opgave 11 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 2. grad
1 Opgave 13 ”Sammensat afsætningsfunktion ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 36 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics ”Afsætningsfunktion”
Opgave 4 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 38 ”Indkomstelasticitet – Værdier ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination af 1. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Opgave 57 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Monopol Forudsætninger og Opgave
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination Med fast kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 5 ”Omkostningsfunktioner på Total- og Enhedsniveau ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 8 ”Fastlæg efterspørgsels- og MR-funktionen” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Centraliseret markedskartel
Præsentationens transcript:

1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave

Forudsætninger -Køberne har ingen præferencer overfor de udbudte varer og er altså ligeglade med, hvem de handler med – alle varer betragtes som værende ens! -Der er altså på dette marked tale om, hvad vi kalder ”generiske produkter” -Det er kun prisen for vores produkt, der kan ændre sig -Alle andre priser i markedet er altså konstante -Alle øvrige eksterne faktorer så som nationaløkonomi, smag, mode etc. er uændrede -Vi kalder også dette for ”alt andet lige” -Der er mange sælgere, der alle er små (i forhold til de andre) -Der er mange købere, der også alle er små (i forhold til de andre) -Det er nemt for udbydere at etablere sig på markedet – og nemt at forlade det igen. -Den producerede/indkøbte mængde bliver også solgt i samme periode; altså ingen lagerændringer -Optimeringsmodellen gælder for en given, defineret periode (uge, måned, år eller andet) Afsætningsfunktion, omkostningsfunktion, producerede og solgte mængder gælder kun for den definerede periode

1. P D, 3. P S 2. MC En udbyder Q Q KR. 5. P 6. MR 1. Efterspørgsel, P D 2. MC En udbyder 3. Samlede udbud, P S 4. Ligevægt, P S = P D => Q Totalt 7. MC 9. Q En udbyder = ,1 8. MR = MC => Q En udbyder 4. Q Totalt = Fuldkommen konkurrence – Kort sigt Totale marked 7/9/12 På markeds-niveau: Omkostn. for produktionen Optimering marginalt Til slut findes resultatet 6. P-funktion = P D = MR 9. Omsætning = ,6 Ligevægt 7. MC En udbyder Produktion For den enkelte udbyder: 9. Omsætning 11. Profit 10. TVC 12. Omsætning 14. Profit 13. TVC 10. TVC = ,1 11. Profit = ,5 På markeds-niveau: Til slut findes resultatet 12. Omsætning = TVC = Profit = Én udbyder 5. => P Et opgaveeksempel: MC En udbyder = 0, Q + 28, 10 udbydere; P D = - 0,00029 Q + 145