1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave
Forudsætninger -Køberne har ingen præferencer overfor de udbudte varer og er altså ligeglade med, hvem de handler med – alle varer betragtes som værende ens! -Der er altså på dette marked tale om, hvad vi kalder ”generiske produkter” -Det er kun prisen for vores produkt, der kan ændre sig -Alle andre priser i markedet er altså konstante -Alle øvrige eksterne faktorer så som nationaløkonomi, smag, mode etc. er uændrede -Vi kalder også dette for ”alt andet lige” -Der er mange sælgere, der alle er små (i forhold til de andre) -Der er mange købere, der også alle er små (i forhold til de andre) -Det er nemt for udbydere at etablere sig på markedet – og nemt at forlade det igen. -Den producerede/indkøbte mængde bliver også solgt i samme periode; altså ingen lagerændringer -Optimeringsmodellen gælder for en given, defineret periode (uge, måned, år eller andet) Afsætningsfunktion, omkostningsfunktion, producerede og solgte mængder gælder kun for den definerede periode
1. P D, 3. P S 2. MC En udbyder Q Q KR. 5. P 6. MR 1. Efterspørgsel, P D 2. MC En udbyder 3. Samlede udbud, P S 4. Ligevægt, P S = P D => Q Totalt 7. MC 9. Q En udbyder = ,1 8. MR = MC => Q En udbyder 4. Q Totalt = Fuldkommen konkurrence – Kort sigt Totale marked 7/9/12 På markeds-niveau: Omkostn. for produktionen Optimering marginalt Til slut findes resultatet 6. P-funktion = P D = MR 9. Omsætning = ,6 Ligevægt 7. MC En udbyder Produktion For den enkelte udbyder: 9. Omsætning 11. Profit 10. TVC 12. Omsætning 14. Profit 13. TVC 10. TVC = ,1 11. Profit = ,5 På markeds-niveau: Til slut findes resultatet 12. Omsætning = TVC = Profit = Én udbyder 5. => P Et opgaveeksempel: MC En udbyder = 0, Q + 28, 10 udbydere; P D = - 0,00029 Q + 145