Æstetisk kommunikation i teori og praksis 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
- Æstetik handler ikke (nødvendigvis) om ”det skønne” - Æstetisk kommunikation handler ikke om at medddele noget skønt - Kommunikation handler ikke (kun) om transmission 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Shannon & Weavers kommunikationsmodel 1949, måske bedre kendt som kendt som ”rørpostmodellen” eller den konceptuelle forløber for ”kanyleteorierne”. Signal Signal Informations kilde Kanal Meddelelse Modtager Destination Støj 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Thyssen (og Luhmann): Kommunikation er selektioner [- valg af tilslutning] valg af information valg af meddelselse valg af forståelse 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Selektion af information Selektion af forståelse Signal Signal Informations kilde Kanal Meddelelse Modtager Destination Støj Selektion af information Selektion af forståelse Selektion af meddelelse 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Information og meddelse står i et intimt forhold til hinanden... 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Et trafiklys - det intime forhold mellem information (her er et grønt lys) og meddelelse (kør!!) Dette forhold er en kode der ikke er æstetisk idet forholdet mellem de to ikke opleves som diskret, men derimod som uadskilleligt. 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Al kommunikation har en æstetisk side, et ”hvordan” i tillæg til dens ”hvad” 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Æstetisk kommunikation vs. konventionel kommunikation KK: Erfaringsmetoden er logisk, kausal, 1:1, rutiniseret etc. (høj redundans) ÆK: Erfaringsmetoden er associativ, sansende, søgende (lav redundans) 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Intenderet kommunikation Æstetisk Kommunikation Æstetiske fænomener Intenderet kommunikation 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Intenderet kommunikation Skyer Massemedier Togrejser Samtaler Æstetisk Kommunikation Bombenedslag Armbevægelser Skamskudte dyr Mimik Æstetiske fænomener Intenderet kommunikation 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Intenderet kommunikation Æstetisk Kommunikation Skyer Massemedier Togrejser Design Samtaler Bombenedslag Branding Armbevægelser Selv-fremstilling Skamskudte dyr Mimik Æstetiske fænomener Intenderet kommunikation Æstetisk Kommunikation 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Traditionelt arbejder kommunikation i 2 koder, hhv. det faktuelle (”det sande”) det normative (”det gode”) Herved overses det æstetiske (”det skønne”) som løsningsmodel for kommunikation 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Den æstetisk kommunikative praksis lægger ikke op til ren kontemplation, men er pragmatisk, den har et formål! Det æstetiske påvirker og virker, det kan skabe en åbning og stemme modtageren i særlige retninger. 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Den æstetiske oplevelses struktur 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Hvad er ”den æstetiske oplevelse”? Sanselig oplevelse af mønstre Ikke rutinepræget En mærkelig lyst Samspil mellem kognitive, sanselige og sociale mønstre i den æstetiske erfaring 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Den æstetiske erfaring opstår i spillet mellem stabilitet og destabilisering. Når kommunikationen opfører sig uventet. 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Æstetisk kommunikation arbejder ikke udelukkende informerende, men derimod (in)formerende: ”i-form-sættende” At sætte i form, at trække på form fremfor neutralt indhold. 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Derfor må afsender konstant vurdere/ revidere sin kommunikation, afstemme med modtagere, arbejde kreativt... 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Messaris: Visual Persuasion 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Visuel overtalelse, visualitet som et retorisk greb. 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Det visuelle har ingen formel proposition - det kan ikke sige noget entydigt, men kan antyde, anspore... 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
1984 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
3 måder billeder optræder på i reklamen: Emotionelt, ved at simulere personlighed Som bevis Som link mellem vare og noget andet 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Personlighed 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Bevis 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Som link 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
- Index (betegnende del) - Symbol (arbitrær kode) Peirce: - Ikon (similaritet) - Index (betegnende del) - Symbol (arbitrær kode) 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Reeves & Nass: The Media Eqation (1996) Hvad så med billedet? Styrker? Svagheder? Reeves & Nass: The Media Eqation (1996) Opfattes billeder som virkelighed? Interagerer vi med en ”kunstig” verden som om den var virkelighed? 19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003