8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Advertisements

Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Orientering om Bachelorprojekt November 2013 Astrid Jensen.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Samfundslære: Styreformer
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Politik og medier.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Forløb i samfundsfag.
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Præsentationens transcript:

8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise? 8 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen ”Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010

8. lektion: Er det danske demokrati i krise? Lektien til 8.lektion: De 3 artikler er læst! Hvor demokratisk er Danmark egentligt? http://www.180grader.dk/Politik/hvor-demokratisk-er-danmark-egentlig-2 ”Demokratisk krise i Danmark”, 26.8.2010 Politiken, http://politiken.dk/debat/kroniker/article1044386.ece Talkshows er godt for demokratiet http://www.information.dk/252066 Dagsorden og arbejdsformer Blog-opgave i grupper (3 personer) (60 min.) Uploades i slutningen af timen på www.luksamfundetop.dk

Blogindlæg I skal i grupper lave en blogindlæg, hvor I skal argumenter for eller imod, at vi har et velfungerende demokrati (60 minutter). I stedet for et blogindlæg, må I gerne lave et videoindslag. Om det bliver blog eller video, skal det op og ligge på Luk samfundet op’s hjemmeside

Blog-opgaven - ”indholdet” I bloggen kan grupperne skrive mere frit, men man kan godt afkræve, at de i bloggen skal sørge for at tydeliggøre deres faglighed i argumentationen ved brug af begreber og teorier. Blog-indlægget skal være enten for eller imod, om der i Danmark er et velfungerende demokrati”. Man kan gøre eleverne opmærksomme på, at det man som lærer vil kigge efter i bloggene er gruppernes Brug af faglige begreber Viden om forskellige politiske styreformer Viden om forskellige demokratiopfattelser Viden om EU's politiske indflydelse på det danske politiske system Viden magt og forskellige magtformer Viden om det danske politiske system Viden om borgernes politiske indflydelsesmuligheder   Blog-indlægget skal uploades på www.luksamfundetop.dk under kapitel 6 i den rubrik der står blog-opgaver. Når blog-indlægget er uploadet har alle brugere af websiden mulighed for at læse det.