Filmteknologiens historie

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
MODELFOTO med stativ og lyssætning Unit A, 24. September 2009.
Krigsbilleder i den moderne verden
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Filmtekniske virkemidler
Objektivet er den del af dit kamera, der står for at føre og koncentrere lyset ned til dit kameras sensor eller film:
Videregående pc-vejledning
Vores syn og optiske illusioner
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Hvordan virker et digitalkamera? Brændvidde Blænde
-DESIGN-.
Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.
Film- og Medieuddannelsen Tysk ekspressionisme & film noir
Filmhistorie.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Projektopgave klasse.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Filmen Filmen var oprindeligt tænkt som et videnskabeligt værktøj, men blev meget hurtigt verdens mest efterspurgte underholdnings-produkt. Fra de første.
FOTOGRAFER Hvordan tage et billede: - Tænd for dine højttalere for bedre forståelse. - Sæt dig foran komputer- skærmen. - Kik direkte i fotoapperatets.
Skrevet af Kinda Dalal 9 b.
Nu med levende billeder. Placering på sitet  Video integreret under de forskellige menuer, der allerede er på sitet  wiki/Denmark.
Lyd og billede Nye medier som fotografiet, fonografen og grammofonen blev den tekniske begyndelse på massekulturen. De nye medier havde omkring år 1900.
1. maj – Derfor 1. maj er arbejderbevægelsens internationale demonstrations- og festdag. 1. maj demonstrerer arbejdere over det meste af verden for.
Kort & Matrikelstyrelsen
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
Film- og Medieuddannelsen
Kortfilm – de 7 parametre
Satellitbilleder Hvad er en satellit?
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Startside.
Hvordan virker et digitalkamera? Brændvidde Blænde
Om at tage gode billeder
Beskæring, perspektiv, og komposition
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Velkommen til Grundlæggende Fotokursus!
Kanonforløb 2qy.
Om at tage gode billeder
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Træmænd og andre KVL’ere i Holten-slægten
Kortfilmen ”Beast”.
Tekno-logos 24/9-02 Informationsprocesser Kybernetik, informationsvidenskab og computerens fødsel.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
”Parts of speech” grundbegreber.
Erindringen om GalLipoli
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Digitale billeder – analyse og produktion
LYD OG VIDEO Digitale Medier E /11 MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN CSS 2 LYD VIDEO.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Fototeori Lukkertid.
Anna & Rikke. På tysk Still-leben, ”stille liv” På fransk ”død natur” Det er et foto- og malerteknisk stilart, der viser livløse genstande Ofte smukt.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Mit Bachelorprojekt Optaget samtale
Butiksindretning afsætning.
Fototeori Lukkertid.
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Hvad er dokumentarfilm?
Ved Fællestillidsmand Flemming Andersen og
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

Filmteknologiens historie Forholdet mellem teknologisk udvikling, narrativitet og filmteorier. Litteratur Charles Barr, CinemaScope: før og efter, (1963) i Ib Monty og Morten Piil, Se det er Film - i Klip, Fremad, Kbh. 1970, pp. 176-207 Barry Salt, Film Style and Technology: History and Analysis, Starword, London 1992

Hypotese Dynamik mellem: fortælleøkonomisk stilisering og den totale mimesis. F.eks. Montage eller continuity? Bredformat og/eller dybde? Farve eller ej? Lyd eller ej?

Filmteknologiens historie Filmteknologiske udvikling Teknologi og æstetik Filmteorier

Filmteknologiske udvikling Tidlige udvikling og stumfilm Tonefilmens indførsel og udvikling Farvefilm Råfilm og belysning Bredformater

Filmteknologiske udvikling Hovedfaser i filmproduktion: Optagelse Bearbejdelse af det optagne Projektion

Tidlige udvikling og stumfilm Zoetropet fra 1834:

Tidlige udvikling og stumfilm Fotografiets opfindelse, 1826:

Tidlige udvikling og stumfilm Edweard Muybridge, 1870erne:

Tidlige udvikling og stumfilm Projektion: Magica Lanterna, 17. årh. Bøjelig strimmel med perforationer 1880erne: August le Prince, George Eastman 1895: første offentlige filmforevisning

Tidlige udvikling og stumfilm Foregribelser: Laurie Dickson: lydsynkronisering i 1889 The Gulf Between – Technicolor i 1917

Stumfilmsteknologi Lyd: produceres i biografsalen Råfilm: langsomme, kun følsomme over for visse farver lys (pankromatiske film i 1925) Bevægelige stativer fra 1895

Tonefilmens indførsel og udvikling Tre trin: Fonografisk lyd: tidlig, eksperimentel Optisk lyd: 1927 Magnetisk: 1940erne

Tonefilmens indførsel og udvikling Optisk lyd: Filmhastighed fra 16 billeder i sekundet til 24 Mere finkornede film: mindre lysfølsomme Nationalsprog Lydstudier og lydudstyr

Tonefilmens indførsel og udvikling The Jazz Singer, 1927

Farvefilm Håndkolorerede Tintede Technicolor – gradvis udvikling fra 1915-1968

Farvefilm Tintede: Broken Blossoms, 1919

Farvefilm Technicolor: Flowers and Trees, 1932

Råfilm og belysning Råfilm: S/H – farve Lysfølsomhed Kornstørrelse Kontrast

Råfilm og belysning Citizen Kane, 1941

Råfilm og belysning Barry Lyndon, 1975

Bredformater Edison, 1889: Kinetoscop – 35 mm film 1,33 : 1 – længde – højde Tonefilm: 1,2 : 1 (lydspor) Academy formatet: 1932: afmaskning tilbage til 1,33 : 1

Bredformater Fra Polyvision Gennem Cinerama Til Cinemascope

Bredformater Cinemascope: Lawrence of Arabia, 1962

Narrativitet og æstetik -Bredformatet Dimensioner: Dybden Dybdeskarphed fra 1940 Citizen Kane, 1941 The Best Years of Our Lives, 1946 - Greg Toland

Narrativitet og æstetik -Bredformatet Dimensioner: Bredden Episke storfilm, 1950’erne Klippelængde

Narrativitet og æstetik -Bredformatet The Ten Commandments, 1956

Narrativitet og æstetik -Bredformatet Charles Barr, CinemaScope: før og efter, 1963. (Barr, Charles. "CinemaScope: Before and After." Film Quarterly 16.4 (Summer 1963): 4-24. )

Narrativitet og æstetik -Bredformatet Modsætning til stumfilmsteoretikernes formalisme og montagebrug Bredformaterne kan overflødiggøre montage Virkeligheden kan gengives som et hele Udviklingen fra det bevægelige kamera og dybdefokus til bredformat Perceptionsfordele Ideologisk: demokrati (montage er autoritær)

Bredformater Cinemascope: East of Eden, 1955

Narrativitet og æstetik -Bredformatet Birth of a Nation, 1915

Narrativitet og æstetik -Bredformatet Patton, 1970