2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den lille Mads.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
JOURNALISTHØJSKOLEN DANMARKS MEDIE- OG JOURNALISTHØJSKOLE Mediers behandling af kvinder og mænd og ligestillingsspørgsmål Anne-Marie Dohm Rektor.
Sådan får vi ligeløn i Danmark!
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Singlerne på boligmarkedet: hvem er de og hvor bor de?
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
SF Ungdom Ved..
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
2.lektion:Nationalstaten
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Køn, arbejde og økonomiske muligheder Landstingssalen 8. marts, 2010 Bent Greve Roskilde Universitet.
Livsstilsanalyse i Danmark
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010

Dagsorden Hvad er samfundsfag Øvelse: Fagområder og samfundet. Diskussion: Er der ligestilling i Danmark?

Samfundsfag handler om samfundet Men hvad er samfundet?

Samfundet kan defineres som Et menneskeligt fællesskab. En gruppe mennesker, der har noget tilfælles, fx fælles normer, værdier og/eller forestillinger.

Samfundsfag undersøger menneskelige fællesskaber - Men hvordan?

Fagområder POLITOLOGI ØKONOMI SOCIOLOGI Fx socio- økonomi Fx økonomisk politik Fx politisk sociologi POLITOLOGI

Økonomi Definition Eksempel Videnskab om, hvordan ressourcerne anvendes og fordeles i et samfund Lønforskelle mellem mænd og kvinder Hvem tjener mest hjemme hos dig?

Sociologi Definition Eksempel Videnskaben om det sociale liv, dvs. hvordan samfundet fungerer som helhed og hvordan enkelte individer agerer i samfundet. Kønsroller Hvem slår græsset? Hvem vasker tøjet? Hvem laver mad? Vil du stole på en kvindelig mekaniker?

Politologi Definition Eksempel Videnskaben om, hvordan et samfund træffer forpligtende beslutninger i fællesskab. Partiernes holdninger til kønsroller Forskellige lovforslag til, hvordan man kan sikre ligeløn for lige arbejde.

Fælles opsamling – se næste slide! Øvelse Placér elementerne i jeres mindmap fra 1. lektion indenfor de forskellige fagområder. Fælles opsamling – se næste slide!

Fælles opsamling ØKONOMI SOCIOLOGI POLITOLOGI

Er der ligestilling i Danmark? - Diskuter de to udsagn i Tekstboks 1.1 side 13 i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København -

Fri mig fra elitefeminismen ”Det irriterende ved feminismen er den offerrolle, som bliver trukket ned over mig som kvinde. Hele den opfattelse af at kvinder bliver diskrimineret, fra vi står op, til vi går i seng – jamen det passer jo ikke. Kvinder i dag er stærke, selvstændige og tjener deres egne penge. Og jeg har aldrig mødt en mandschauvinist… Det pudsige er, at de kvinder der taler højest om at være ofre for mandlig undertrykkelse, er fra samfundets elite. De er jo selv levende beviser på fraværet af kvindeundertrykkelse. De interesserer sig for kvindekvoter i bestyrelser og øremærket barsel til mænd. De vil bestemme, hvordan andre mennesker skal leve, så det ser pænt ud i statistikken. men de taler aldrig om, at en pige har en langt større chance for at få en uddannelse end en dreng… lønforskellen i dag skyldes først og fremmest at kvinder søger ind i den offentlige sektor og flere mænd bliver chefer. Men er det undertrykkelse?... De har med åbne øjne valgt et job, der giver mening og en god balance mellem arbejde og familieliv. Der er jo ingen der taler om for få kvindelige kloakarbejdere…” Kilde: Uddrag fra interviewet ”fri mig for elitefeministerne” med journalist Leny Malachinski i Politiken d.12.9.2009

Ikke ligestilling i Danmark ”Undersøgelsens resultater viser, at der foregår forskelsbehandling på mange niveauer. Hele 44 % af de adspurgte (kvinder) fortæller, at der i deres folkeskoletid blev gjort forskel på drenge og piger, og 21 % kan nikke genkendende til, at de mandlige medstuderende har fået højere karakterer alene i kraft af deres køn. Fx fortæller en kvinde om en idrætslærer i gymnasiet, der ikke lagde skjul på, at han ”kun gav høje karakterer til hankønsvæsener og Team Danmark-elever”. Når kvinderne senere begiver sig veluddannede ud på arbejdsmarkedet, gentager mønstret sig. 31 % siger, at deres mandlige kolleger får en højere løn for at udforme samme arbejde som kvinderne, og hele 36 % har decideret oplevet at blive valgt fra til en opgave på grund af deres køn…I forlængelse heraf siger 30 %, at de generelt har svært ved at slå igennem i sammenhænge hvor mændene er overrepræsenterede…Faktisk har mere end hver fjerde (28 % af de adspurgte)…forladt en kæreste på grund af hans kønsrolleopfattelse” Kilde: Magasinet Cosmopolitans ligestillingsundersøgelse d.3.2008