4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Advertisements

6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Velfærdsmodeller
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
3.lektion: De økonomiske mål
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
2.lektion:Nationalstaten
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Den samfundsfaglige vinkel
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Livsstilsanalyse i Danmark
© Anvendt statistik - for de finansielle uddannelser, Kenneth Hansen, Hans Reitzels Forlag 2017
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
© Statistik i økonomisk perspektiv 2 udg
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010

Dagsorden 1.Repetition 2.Introduktion til økonomi 3.Undersøgelse af ligestilling med økonomiske briller

1. Repetition

Samfundsfag handler om samfundet Samfundet er: Et fællesskab. En gruppe mennesker, der har noget tilfælles, fx fælles normer, værdier og/eller forestillinger. Samfundsfag undersøger menneskelige fællesskaber

Fagområder ØKONOMI SOCIOLOGI POLITOLOGI Fx økonomisk politik Fx socio- økonomi Fx politisk sociologi Fx globali- sering

2. Introduktion til økonomi

Knappe ressourcer Der er knappe - og ikke ubegrænsede - ressourcer i samfundet Fx er der ikke ubegrænset føde, ubegrænsede transportmidler eller gratis telekommunikation. Derfor prioriteres samfundets ressourcer.

Økonomi – handler om at fordele ressourcer Videnskab om, hvordan ressourcerne anvendes og fordeles i et samfund.

Centrale økonomiske begreber Markedet er det sted, hvor køber og sælger mødes og udveksler varer og tjenester. Penge er et middel, der gør det lettere at udveksle ressourcer og kommunikere på markedet. En vare er et materielt produkt fx en telefon, et hus eller et computerspil. En tjeneste er et ikke-materielt produkt, fx en times massage eller en lektion i samfundsfag.

Økonomisk magt Hvem har den bedste adgang til varer og tjenester? Hvem er i stand til at definere, hvad der er værdifuldt?

3. Undersøg ligestilling i Danmark med økonomiske briller

Er der økonomisk-ligestilling mellem kønnene i Danmark? Er der forskel på, hvilken økonomisk magt mænd og kvinder har i Danmark? Er der forskel på, hvad kvinder og mænd får af ressourcer, hvordan de får dem, og hvornår?

Kilde:

Kilde:

Link Anvend tabeller fra Danmarks Statistik og Ligestillingsafdelingen. Statistik om kvinder og mænd. Link: