4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010
Dagsorden 1.Repetition 2.Introduktion til økonomi 3.Undersøgelse af ligestilling med økonomiske briller
1. Repetition
Samfundsfag handler om samfundet Samfundet er: Et fællesskab. En gruppe mennesker, der har noget tilfælles, fx fælles normer, værdier og/eller forestillinger. Samfundsfag undersøger menneskelige fællesskaber
Fagområder ØKONOMI SOCIOLOGI POLITOLOGI Fx økonomisk politik Fx socio- økonomi Fx politisk sociologi Fx globali- sering
2. Introduktion til økonomi
Knappe ressourcer Der er knappe - og ikke ubegrænsede - ressourcer i samfundet Fx er der ikke ubegrænset føde, ubegrænsede transportmidler eller gratis telekommunikation. Derfor prioriteres samfundets ressourcer.
Økonomi – handler om at fordele ressourcer Videnskab om, hvordan ressourcerne anvendes og fordeles i et samfund.
Centrale økonomiske begreber Markedet er det sted, hvor køber og sælger mødes og udveksler varer og tjenester. Penge er et middel, der gør det lettere at udveksle ressourcer og kommunikere på markedet. En vare er et materielt produkt fx en telefon, et hus eller et computerspil. En tjeneste er et ikke-materielt produkt, fx en times massage eller en lektion i samfundsfag.
Økonomisk magt Hvem har den bedste adgang til varer og tjenester? Hvem er i stand til at definere, hvad der er værdifuldt?
3. Undersøg ligestilling i Danmark med økonomiske briller
Er der økonomisk-ligestilling mellem kønnene i Danmark? Er der forskel på, hvilken økonomisk magt mænd og kvinder har i Danmark? Er der forskel på, hvad kvinder og mænd får af ressourcer, hvordan de får dem, og hvornår?
Kilde:
Kilde:
Link Anvend tabeller fra Danmarks Statistik og Ligestillingsafdelingen. Statistik om kvinder og mænd. Link: