Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forelæsning 9: Etik – et overblik og et eksempel
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Pligtetik.
Grundkursus i Videnskab og filosofi Forelæsning 2: Erkendelsesteori II
Spejderidéen Spejderloven
Forsigtighedsprincippet - en barriere for udviklingen af bedre kemikalier? Ulla Hansen Telcs, DI Kemiens Dag -16. november 2011.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forelæsning 7: Metaetik og etik
Forretning og Ledelse lektion 7
APOLOGETIK – TROENS FORSVAR I SKAL ALTID VÆRE REDE TIL AT GIVE ET FORSVAR FOR DET HÅB I HAR. (1PET 3:15)
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Database Normalization without Mathmatics
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Adjektiv - Adverbium Facts and rules.
Delprøve 1, december 2011.
Teamwork En praksisnær øvelse.
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Grundkursus i Videnskab og filosofi Forelæsning 4: Metafysik Jakob v. H. Holtermann, * retsfilosofi.dk.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Regional Director – Mikael Raunsgaard Olsen. FASE 1 Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Individualiseringskrav i asylretten Sorteringskriterier i asylpraksis –’singling out’ –’søgelys’-teorien –’asylrelevans’ –’konkret og individuel’ Historisk.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Kirkens kit – akademiets kant
Forskning i Teledialog
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

Jakob v. H. Holtermann, jvhh@ruc.dk * retsfilosofi.dk Grundkursus i Videnskab og filosofi Forelæsning 8: Normativ etik (fortsat) og anvendt etik Jakob v. H. Holtermann, jvhh@ruc.dk * retsfilosofi.dk

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 1. Disposition Opsamling Normativ etik: utilitarisme Anvendt etik: abort (Anvendt etik: retfærdig krig – næste gang)

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 2. Konsekventialismen/utilitarismen: Konsekventialisme: De former for etik der hævder at det alene er konsekvenserne der tæller, og mere præcist: at den rigtige handling er den handling der har de bedste konsekvenser. Utilitarismen tilføjer: Den handling der har de bedste konsekvenser, er den der indebærer den størst mulige lykke for det størst mulige antal.

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 3. ”Nature has placed mankind under the governance of two sovereign masters, pain and pleasure. It is for them alone to point out what we ought to do, as well as to determine what we shall do.” (Bentham §1, s. 87)

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 4. ”By the principle of utility is meant that principle which approves or disapproves of every action whatsoever according to the tendency which it appears to have to augment or diminish the happiness of the party whose interests is in question: or, what is the same thing in other words, to promote or to oppose that happiness.” (§2, s. 88)

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 5. “Is [the principle of utility] susceptible to any direct proof? It should seem not: for that which is used to prove everything else, cannot itself be proved: a chain of proofs must have their commencement somewhere. To give such proof is as impossible as it is needless.” (§11, s. 90)

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 6. Ophavsmænd: Jeremy Bentham (1748-1832): An Introduction to the Principles of Morals and Legislation (1822, opr. 1789) John Stuart Mill (1806- 1873). Utilitarianism (1861) Henry Sidgwick (1838-1900): Methods of Ethics (1874) J. J. C. Smart (f. 1920): An Outline of a System of Utilitarian Ethics

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 7. Hvilke konsekvenser skal realiseres? Hedonismen – af græsk, hedone, nydelse (Bentham): Kun nydelse. Og al nydelse er af samme slags. Ingen nydelser er ”finere” end andre. Ideal-utilitarismen (Mill): Nogle sindstilstande har særlig intrinsisk værdi, der gør dem vigtigere end følelsen af nydelse. ”Better to be Socrates dissatisfied than a fool satisfied.” Problem: hvordan afgør vi hvilke tilstande der har særlig intrinsisk værdi? Muligt svar: informerede præferencer.

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 8. Hovedudfordringen: Straf af uskyldige Utilitarismen leder tilsyneladende til falske konklusioner. F.eks. kan det synes rigtigt at straffe en uskyldig. Argumentets form er et reductio ad absurdum: Hvis præmisserne antages så har vi en absurd konklusion. Ergo må præmisserne forkastes (her nytteprincippet) Utilitarismen har fulgt tre spor: Fastholdelse af konklusionen, dvs. afvisning af ad absurdum (”Outsmarting the critic”) Afvisning af at den absurde konklusion følger af nytteprincippet; Modifikation af den utilitaristiske tese: regelutilitarisme

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 9. ”Suppose that a sheriff were faced with the choice either of framing a Negro for a rape that had aroused hostility to the Negroes (a particular Negro generally being believed to be guilty but whom the sheriff knows not to be guilty)-and thus preventing serious anti-Negro riots which would probably lead to some loss of life and increased hatred of each other by whites and Negroes- or of hunting for the guilty person and thereby allowing the anti- Negro riots to occur, while doing the best he can to combat them. In such a case the sheriff, if he were an extreme utilitarian, would appear to be committed to framing the Negro. Stubborn, extreme utilitarians try to avoid this sort of embarrassing conclusion [...]” - McCloskey 1957, ”An Examination of Restricted Utilitarianism”, pp. 468-469

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 10. Utilitarismen har fulgt tre spor som svar på indvendingen: Afvisning af at den absurde konklusion følger af nytteprincippet; Fastholdelse af konklusionen, dvs. afvisning af ad absurdum. =”Outsmarting the critic”. (”outsmart, v. To embrace the conclusion of one's opponent's reductio ad absurdum argument. They thought they had me, but I outsmarted them. I agreed that it was sometimes just to hang an innocent man.” (http://www.philosophicallexicon.com/)) Modifikation af den utilitaristiske tese: regelutilitarisme

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 11. Regelutilitarismen: Handlingsutilitarismen: Lægger vægt på konsekvenserne af den individuelle handling. Regelutilitarismen: Lægger vægt på konsekvenserne af bestemte typer af handlinger hvis de følges generelt i lignende situationer. Regelutilitarismen undgår modeksemplet: Generelt vil det have bedst konsekvenser at afstå fra at straffe uskyldige. Problemet: Sætter sig mellem to stole Regelutilitarismen bliver handlingsutilitarisme – kun én regel: handl således at du maksimerer mængden af lykke/nydelse Regelutilitarismen bliver deontologi – Men: ”Man må formode at regelutilitaristen forsvarer sit princip fordi han bekymrer sig om menneskelig lykke. Men hvorfor så forsvare en regel når han ved at det ikke vil være mest gavnligt at følge den?” - Smart

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 12. Tommelfingerregler og det moralsk rigtige vs. det rationelle: Regler forstået som tommelfingerregler kan dog spille en rolle også i handlingsutilitarismen. Ikke som kriterier til endelig moralsk vurdering af en handling. Det afhænger alene af konsekvenserne. Men som handlingsvejledning i praksis. Vigtigt skel: Den rationelle handling er den der i situationen så ud til at lede til de bedste konsekvenser. Den moralsk rigtige handling er den der ex post viste sig at lede til de bedste konsekvenser. Den rationelle handling kan være den moralsk forkerte, og den irrationelle handling kan være den moralsk rigtige. - Ødipus!?

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 13. Tooley: Tre mulige positioner mht. abort/barnedrab: Den konservative: Det er moralsk forkert at slå en befrugtet ægcelle ihjel; dvs. enhver afbrydelse af svangerskabet er forkert. Den liberale: Det er moralsk forkert at slå et foster ihjel efter et nærmere bestemt punkt i dets udvikling; dvs. abort er moralsk i orden – fx i Danmark indtil 12. uge. Tooley: Det er moralsk forkert at slå et barn ihjel hvis det er ældre end en uge gammelt; dvs. både abort og drab på nyfødte er moralsk i orden. (”Infanticide is also of interest because of the strong emotions it arouses.” (s. 59)

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 14. Tooleys argumentation: Den centrale opgave er at besvare spørgsmål: hvad giver retten til liv? ”The basic issue to be discussed, then, is what properties a thing must possess in order to have a serious right to life.” (s. 57) Tooleys strategi er dobbelt: Positiv argumentation Negativ argumentation

15. Det positive argument: Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 15. Det positive argument: Rettigheder er relative egenskaber. De er relative til et givet væsens evner og ønsker. Dyr kan føle smerte og ønsker at undgå det. Det giver dem en rettighed til ikke at blive udsat for det. Analogt med retten til liv: Væsener der kan være bevidste om deres eksistens som varigt subjekt i tid, og som ønsker at opretholde denne eksistens har en rettighed til det. ” A is a subject of experiences and other mental states, A is capable of desiring to continue to exist as a subject of experiences and other mental states, and if A does desire to continue to exist as such an entity, then others are under a prima-facie obligation not to prevent him from doing so.” (s. 66) Mennesket er (efter et bestemt stykke tid ude i verden) et sådant væsen. Det giver det retten til liv.

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 16. Det negative argument: Fem alternative bud på et skel mellem væsener der har ret til liv og væsener der ikke har: Den konservative position: Undfangelse: Det er forkert at slå en befrugtet ægcelle af racen Homo Sapiens ihjel Den liberale position: Menneskeskikkelse: Det er forkert at slå noget ihjel der har antaget menneskelig form. Spontan bevægelsesevne: Det er forkert at slå et foster af racen Homo Sapiens ihjel hvis det har erhvervet sig evnen til at bevæge sig. Levedygtighed: Det er forkert at slå et foster af racen Homo Sapiens ihjel hvis det kan leve uden for livmoderen. Fødsel: Det er forkert at slå et medlem af racen Homo Sapiens ihjel der ikke længere lever i livmoderen.

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 17. ”The problem that the liberal encounters is essentially that of specifying a cut-off point which is not arbitrary” (Tooley s. 57)

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 18. Kritikken af den konservative position: De konservative opererer med et potentialitetsprincip: Et menneskefoster kan blive til et bevaringsværdigt menneskeliv. Det er forkert at forhindre noget i at blive et menneske. Tooley introducerer sit moralske symmetriprincip: aktive handlinger der iværksætter en proces er ikke moralsk forskellige fra undladelseshandlinger; dvs. handlinger der undlader at stoppe en proces, uanset at det står i pågældende agents magt at gøre det. Vi har ikke en moralsk pligt til aktivt at starte en proces der kan give f.eks. killinger et menneskeligt mentalt liv. Jf. symmetriprincippet så har vi heller ikke en moralsk pligt til at undlade at stoppe den; dvs. vi må gerne stoppe den. Men det svarer netop til hvad der sker i en abort; dvs. abort er også i orden.

Forelæsning 8: Normativ etik (forts.) og anvendt etik 19. ”Be a philosopher, but amidst all your philosophy be still a man.” – David Hume