Målestoksforhold.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Personlig planlægning og rengøringsplaner
Advertisements

VEKTORER AM 2006.
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Drivhusgasfluxe fra jorde Dette slideshow vil give dig en introduktion til de grundlæggende principper ved måling af drivhusgasfluxe fra jorden.
Jeopardy Hovedregning Gange Geometri Diverse
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Afkobling af stivelsesstøtte
Udarbejdelse af poster
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Dels blær´, dels præcisering af opgaven
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Større mejetærsker eller tørring!
F 45. Lad os se på et konkret eksempel… 45° 10 m 20 cm 8 m 5 m 2 m 3 m HOV!Der mangler jo noget… Øjenhøjden er 2m 20 cm = 10m 20 cm = 1000cm 20 : 1000.
Gedde.
Instruktion i kort og kompas Gennemgang af kort og signaturer
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Engelbert H – og den sidste chance
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
14.3 Afstemning af kassekredit
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Måling og vurdering af rengøringskvalitet
PrEN Funktion af retroreflekterende vejtavlematerialer Skulle skabe et fælles grundlag for funktionskrav til retroreflekterende vejtavler, men.
Statistik.
BIODIESEL BIODIESEL.
Areal og bestemt integral
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Søgestrategi Modul 2 1. Google søger på al tekst på Internettet 2.
Sinus, cosinus og tangens
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
StreetArt.
Jeopardy Ikast Vestre Skole
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
2. gradsfunktioner.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Resultatopgørelse og balance for et APS (anpartsselskab)
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
Affald og genbrug.
KONTERINGS SPILLET Tietgenskolen, Jan Christiansen.
26.4 Samlede omkostninger Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Målestoksforhold.
Geometri i Plan og Rum Pointer.
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
SketchUp En intro i 3D tegning.
Præsentationens transcript:

Målestoksforhold

Målestoksforhold ”forhold” = En ting der ses i forhold til noget andet. En sammenligning, hvor man vil finde et tal, der udtrykker forskellen mellem de to.

Målestoksforhold T : V Tegning : Virkelighed Eks 1. Tegning: et kort over Århus Virkelighed: Århus-by i virkelig størrelse Eks 2. Tegning: en tegning af en stol Virkelighed: Den faktiske stol

Tallene har ALTID samme enhed! Målestoksforhold Skrives 1 : X ” en til x” Eks. 1 : 10.000 ”1 til 10.000” Tallene har ALTID samme enhed!

Skrivemåde Tegning : Virkelighed 1:10 1 cm på tegningen svarer til 10 cm i virkeligheden. Tegningen viser en formindsket udgave af virkeligheden – man har zoomet ud 10:1 10 cm på tegningen svarer til 1 cm i virkeligheden. Tegningen viser en forstørret udgave af virkeligheden – man har zoomet ind Man har bruger i langt høj grad denne skrivemetode 10: 1 i stedet for 1: 0,10, selvom de egentlig siger det samme. I skal derfor bruge denne skrivemåde!

Hvor kan man bruge målestoksforhold?

3 måder at bruge målestoksforhold 1:X (tegningen viser virkeligheden i en formindsket udgave) Man kender målene på tegningen Målene i virkeligheden Virkeligheds mål = forholdet Tegningens mål 𝑉 𝑇 = k

Målestoksforhold 1:X Eks 1. Jeg er 175 cm Tegningen af ”mig” på tavlen er 20 cm høj Hvilket målestoksforhold er tegningen lavet i? (læg mærke til at begge mål skal have samme enhed inden man kan regne med det) V = forholdet T 175 = forholdet 20 8,75 = forholdet Målestoksforholdet = 1 : 8,75

3 måder at bruge målestoksforhold 1:X 2. Man kender målene på tegningen målestoksforholdet Tegningens mål • forholdet = Virkelighedens mål T • k = V

Målestoksforhold 1:X Eks 2 Tegningen af Amamda på tavlen er 30 cm høj Målestoksforholdet er 1: 5,67 Hvor høj er Amanda i virkeligheden? T • forholdet = V 30 • 5,67 = v 170,1 = v Amanda er altså 170,1 cm høj

3 måder at bruge målestoksforhold 1:X 3. Man kender målene i virkeligheden Målestoksforholdet Hvad er tegningens mål Tegningens mål= virkelighedens mål : Forholdet T = 𝑉 𝑘

Målestoksforhold 1:X Eks 3. Christian er 185 cm høj Tegningen af Christian skal laves i målestoksforholdet 1 : 15 Hvor høj skal tegningen af Christian være? V = T Forholdet 185 = T 15 12,33 = T Tegningen skal altså være 12,33 cm høj

3 måder at bruge målestoksforhold 1:X Opsummering: V = virkelighedens mål T=tegningens mål k=forholdet 1) Kender V og T, skal finde forholdet, K: 𝑉 𝑇 = k 2) Kender T og forholdet k, skal finde V: T • k = V 3) Kender V og forholdet, skal finde T: T = 𝑉 𝑘

Opgave 1 Hvordan læses disse forhold? 1 : 100.000 1 : 500.000 1 : 2.500 1 : 1 10:1 25:1

Opgave 2 3 kort er lavet i følgende måskestoksforhold. Hvilket kort kan man se flest detaljer på? 1 : 1.000 1 : 10.000 1: 100.000 Giv bud på, hvor/hvornår/hvordan man ville bruge de forskellige 3 typer kort.

Skrivemåde Tegning : Virkelighed 1:10 1 cm på tegningen svarer til 10 cm i virkeligheden. Tegningen viser en formindsket udgave af virkeligheden – man har zoomet ud 10:1 10 cm på tegningen svarer til 1 cm i virkeligheden. Tegningen viser en forstørret udgave af virkeligheden – man har zoomet ind Man har bruger i langt høj grad denne skrivemetode 10: 1 i stedet for 1: 0,10, selvom de egentlig siger det samme. I skal derfor bruge denne skrivemåde!

Målestoksforholdet Målestoksforholdet / forholdet bliver ofte betegnet med et k (konstant) 1: k 1: 10.000 k: 1 3:1

3 situationer for målestoksforhold X:1Tegningen viser altså en forstørret udgave af virkeligheden V= virkelighedens mål T=tegningens mål k= forholdet Kender V og T, skal finde K: T V = k 2) Kender T og K, skal finde V: ? 3) Kender V og k, skal finde T: ?

3 situationer for målestoksforhold X:1 V= virkelighedens mål T=tegningens mål k= forholdet Kender V og T, skal finde forholdet, k: T V = k 2) Kender T og k, skal finde V: T k = V 3) Kender V og k, skal finde T: V ∙ k = T

Målestoksforhold og areal Tegningens mål • forholdet = Virkelighedens mål T • forholdet = V T • k = V Her kigger vi på en linje Tegningens areal • forholdet2 = Virkelighedens areal AT • forholdet2= Av AT • k2= Av Her kigger vi på et areal. Da vi kigger på arealet (2d) er forholdet2

Forholdet mellem arealerne ved to figurer = Arealforholdet Eks. 4. Hvad er den store blås kasse areal, når tegningens areal er 4 cm2 og målestoksforholdet er 1: 2,5 ? At • forholdet2= Av 4 cm2 • 2,52 = 25 cm2 A = 4 cm2

3 situationer hvor man bruger areal og målestoksforhold (= arealforhold) 1:x Av= virkelighedens areal At=tegningens areal k= forholdet 1) Kender Av og At, skal finde forholdet, k: Av At = k 2) Kender At og forholdet k, skal finde Av: At • k2 = Av 3) Kender Av og forholdet k, skal finde At : At = Av 𝑘

3 situationer hvor man bruger areal og målestoksforhold (= arealforhold) X:1 Av= virkelighedens areal At=tegningens areal k= forholdet Kender Av og At, skal finde forholdet, k: At Av = k 2) Kender At og k, skal finde Av : At k2 = Av 3) Kender V og k, skal finde At: Av ∙ k2 = At