NY TEKNOLOGI - VEN ELLER FJENDE? FOREDRAG AF P. LAURIDSEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metadata, geodata og organisation
Advertisements

”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Lektion 6 - Tid, fart og distance
Effektive procedurer med integrerede webservices Applikationer til Office - Smart Clients Case: Digitalt Forvaltningstjek hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Relationsarbejde på Vejrup skole
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Den menneskelige faktor Flyvelederen og omgivelserne.
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Havarikommissionen Luftfartsenheden Metoder til analyse et SimTrans/Risk arrangement 20. november 2008.
Arbejdsglæde.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
INTERDISCIPLINÆRE VURDERINGER AF FREMTIDIG ANVENDELSE AF BIOTEKNOLOGI Birgitte Rasmussen Center for Bioetik og Risikovurdering Forskningscenter Risø Teknologiscenarier.
Per O’s disciple Strategidag The Quality oriented segment don’t mind spending a little extra SOURCE: Telenor MAP SMART STEER CO. MEETING.
IS-Strategi.
Digitale regnskaber 2007 Erhvervs- og Selskabsstyrelsen v. Ole Blöndal
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
[DAT/SEN NOV04] 1 Beslutningsstøttesystem for jagerpiloter Lars Rosenberg Randleff Forsvarets Forskningstjeneste Seminarkursus, 1. november 2004.
IT Jobs Dine muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Hvad kan IT-branchen tilbyde dig? Hvad skal du kunne for at få et job i IT-branchen?
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Psykologi, Human Factors og HCI
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Empowerment og sundhed
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Patientsikkerhed og den menneskelige faktor Drejebog 2
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
Case.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Velkommen i IUG Gør en forskel Del et fælleskab & værdier Få nye kontakter & venner Ansvar efter indsats Brug tekniske kompetencer Styrk tværfaglige kompetencer.
Peter Nedergaard: Comparative Method Uge Hvilke cases skal sammenlignes/ kompareres. Denne metodes vælges ofte ved undersøgelser med et lille N.
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Modstand i STS & innovation Peter Danholt, Center for STS-studier, IMV, AU DASTS - DPU
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
OIM Integrationsmodellen
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
at få sund fornuft til sund adfærd….
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Økonometri – lektion 8 Multipel Lineær Regression
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Leveringssikkerhed Hændelser der påvirker vores kunder – ændret fokus Tekniske og ikke tekniske virkemidler Gevinster ved automatisering og videnopsamling.
E6PRJ-01 Project Work Her har du mulighed for at deltage i et individuelt 5 ECTS kursus, tilrettelagt sammen med undervisere eller forskere, der har behov.
Perioperativ Medicin og Dagkirurgi Hindsgavl 20. Maj 2016.
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
THE MENTORING JOURNEY.
Per Gandrup, Dansk Kirurgisk Selskab
The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only.
Comparative Method Uge 38
Fremtidens Vintertjeneste Prognoser for Strækningsvejr
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
DuPont Grindsted Bent Seemann 10. marts 2015 Efter uddannelse I Dupont.
TrafficAPP Keep it simple Præsentation.
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Forskning i Teledialog
Intern tidsmæssig omkostning
Præsentationens transcript:

NY TEKNOLOGI - VEN ELLER FJENDE? FOREDRAG AF P. LAURIDSEN

THE OLD DAYS THE OLD DAYS ”IT IS THE OBJECTIVE OF ATC TO PROVIDE A SAFE, ORDERLY AND EFFICIENT FLOW OF AIR TRAFFIC.” ”IT IS THE OBJECTIVE OF ATC TO PROVIDE A SAFE, ORDERLY AND EFFICIENT FLOW OF AIR TRAFFIC.” BASERET PÅ LIDT TEKNIK – EN DEL PROCEDURER – OG ”MENNESKLIG STYRING UD OVER ALLE GRÆNSER”. BASERET PÅ LIDT TEKNIK – EN DEL PROCEDURER – OG ”MENNESKLIG STYRING UD OVER ALLE GRÆNSER”.

I DAG  NY TEKNIK (S & M, STCA, MULTIRADARTRACKING, OSV)  ”EFFEKTIVE PROCEDURER” (DOWNSIDE :MILJØ, PRIVATISERING) (DOWNSIDE :MILJØ, PRIVATISERING)  HUMAN FACTORS UDDANNELSE / EFTERUDDANNELSE

I MORGEN AUTOMATISERING!!! AUTOMATISERING!!! (MTCD, DATA LINK, ”ARC2015”) SAFETY MANAGEMENT SAFETY MANAGEMENT (safety cases, risk management, safety assessments, osv) HF: HUMAN CENTERED APPROACH HF: HUMAN CENTERED APPROACH

PROBLEMER ADMINISTRATIVE EFFEKTIVITETSMÅL KONTRA OPERATIVE SIKKERHEDSHENSYN

EKSEMPEL ATM 2000 Strategien: ATM 2000 Strategien: ”ATM is to enable the safe, ECONOMIC, expeditious and orderly flow of traffic”. Pres fra ”brugerne”. Pres fra ”brugerne”. Resultatkontrakter. Resultatkontrakter.

PROBLEMER ROLLERNES FORDELING (Pilot-FlyvelederogSystem-Menneske)

EKSEMPLER STCA vsTCAS STCA vsTCAS MTCD vsFMS MTCD vsFMS

PROBLEMER Loss of system awareness Poor interface design Motivation and job satisfaction Over-reliance Boredom & automation complacncy Distrust Automation intimidation. (failure)Workload Team function

LØSNINGER ER DER NOGEN ?

”DE SMARTE ” FJERN FLYVELEDEREN. FJERN FLYVELEDEREN. FJERN PILOTEN FJERN PILOTEN FJERN INGINIØREN FJERN INGINIØREN FJERN CHEFEN FJERN CHEFEN

”DE REELLE” IMPLEMENTERING AF ET ROBUST OG UAFHÆNGIGT SAFETY MANAGEMENT SYSTEM, MED DIREKTE REFERENCE TIL ”CHEFEN”.

”DE REELLE” HUMAN CENTERED R&D HUMAN CENTERED R&D SOM IKKE LIGGER UNDER FOR TIDSPRES.

”DE REELLE” UDDANNELSEEFTERUDDANNELSEREPETITION

KONKLUSION DER SKER TEKNISKE FREMSKRIDT INDENFOR DESIGN, PÅLIDELIGHED, OG YDEEVNE

KONKLUSION DEN MENNESKELIGE FAKTOR HALTER BAGEFTER !

KONKLUSION DEN BEDSTE FOREBYGGELSE AF HÆNDELSER, SKABES IGENNEM EN ÅBEN UDVEKSLING AF ERFARINGER.

KONKLUSION DER BØR IKKE VÆRE NOGEN LOV, UNDSKYLDNING, ÅRSAG ELLER PROCEDURE, SOM FORHINDRER AFSLØRINGEN AF INFORMATION SOM KUNNE REDDE LIV !

The machine does not isolate man from the great problems of nature but plunges him more deeply into them”. Antoine de Sainte-Exupery

BESKRIVELSE AF STCA STCA er en forkortelse for Short Term Conflict Alert STCA er en forkortelse for Short Term Conflict Alert Systemet er radarbaseret og er en advarsel om at en given adskillelse af luftfartøjer ikke er til stede eller at adskillelse skønnes at kunne bringes i fare, såfremt luftfartøjerne fortsætter på deres nuværende kurser og/eller med deres nuværende stigning eller nedgang. Systemet er radarbaseret og er en advarsel om at en given adskillelse af luftfartøjer ikke er til stede eller at adskillelse skønnes at kunne bringes i fare, såfremt luftfartøjerne fortsætter på deres nuværende kurser og/eller med deres nuværende stigning eller nedgang. STCA alarmen vises på radarskærmen ved at de såkaldte labels (luftfartøjerne kaldesignal bliver røde. STCA alarmen vises på radarskærmen ved at de såkaldte labels (luftfartøjerne kaldesignal bliver røde. Parametrene for STCA alarmen er som følger: Parametrene for STCA alarmen er som følger: Horisontal afstand: 2,0 sømil – 3,5 sømil afhængig af trafikintensitet. I områder med tæt trafik er parameteren lav og i områder med let trafikintensitet er parameteren høj, dette for at undgå unødige alarmer i områder med tæt trafik og lave adskillelsesminima. Horisontal afstand: 2,0 sømil – 3,5 sømil afhængig af trafikintensitet. I områder med tæt trafik er parameteren lav og i områder med let trafikintensitet er parameteren høj, dette for at undgå unødige alarmer i områder med tæt trafik og lave adskillelsesminima. Vertikal afstand: under fods højde – 750 ft. Over fod – 1600 ft. Vertikal afstand: under fods højde – 750 ft. Over fod – 1600 ft. Ved det såkaldte ”look ahead” leder STCA efter konflikter i flyets kl. 12 position, og look ahead tiden kan svinge fra 45 sekunder til 180 sekunder. Jo større højde – jo større fart på luftfartøjerne – jo større look ahead parameter. Ved det såkaldte ”look ahead” leder STCA efter konflikter i flyets kl. 12 position, og look ahead tiden kan svinge fra 45 sekunder til 180 sekunder. Jo større højde – jo større fart på luftfartøjerne – jo større look ahead parameter. Systemet anvendes af flyvelederen som en ”advarsel”, men det påhviler flyvelederen selv at tage eventuel aktion på advarselen. Systemet anvendes af flyvelederen som en ”advarsel”, men det påhviler flyvelederen selv at tage eventuel aktion på advarselen.