EU I UNDERVISNINGEN Institut for Statskundskab 22.3.2011 Hvorfor undervise i EU? Oplæg ved Hans Branner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

Hvor meget bestemmer EU?
Af Lave K. Broch, kampagnekoordinator for Folkebevægelsen mod EU
EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Individuel uddannelsesplan
Argumentationsformer
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
To temamøder: •Mange vil gerne tage elever men kan ikke overskue administration og beskæftigelsesforpligtigelsen •Mange vi gerne tage elever i perioder.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
En roman af Niels Rohleder
Program – : Panel. Oplæg og debat – 11
EU’s Grænser Demokraticafé, Gefion Gymnasium, 27. januar 2012 Michael Birkkjær Lauritsen.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Globalisering og internationale forhold
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Grænseoverskidende sundhedsydelser - en EU beslutning Oplæg ved Ole Christensen Medlem af Europa-Parlamentet (S)
Undersøgerens gode EU-kilder Af Andreas Marckmann Andreassen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 2. maj 2013.
Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Velkommen til LO.
Skal vi undervise i CO2-udledninger, energibesparelser og klimaforandringer? Ja, vi har et verdensomspændende miljøproblem, som utilsigtet er skabt af.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
DK-US fremover: Parløb eller skilsmisse?
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Uddrag af politiske principprogrammer
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
KLODEN RUNDT DEO konference, Aarhus Oplæg v. Hans Branner.
Ministry of Environment and Energy, Denmark The National Environmental Research Institute Problemer ved værdisætning af pesticidanvendelsens natureffekter.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Samarbejde samfundsfag - matematik
Niels Brock Handelsgymnasium Tirsdag den 3. marts 2015, kl
Samfundsfag.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Danmark i EU og EU’s fremtid
Introduktion til Den Kolde Krig
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
EU, globaliseringen og den danske velfærdsstat
Energi Øresund | 28. marts | 2011 | Kenneth Løvholt | Gate 21 Formål med aktiviteten om lagring af energi: At løse udfordringerne med at integrere den.
5 skarpe om EU Af Mette Buskjær Christensen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
Hvor meget bestemmer EU?
EUROENS ØKONOMISKE UDFORDRINGER
Sundhedsprofessioner mellem Organisationer og Brugere Præsentation af Kandidatseminar Viola Burau, Institut for statskundskab Loni Ledderer, Institut.
Du satte dig selv i de nederstes sted
Kan EU gøres demokratisk?
Du satte dig selv i de nederstes sted.
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Du satte dig selv i de nederstes sted
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
Den store udvidelse: forening af Øst og Vest
Skolepraktikinformation
Demokrati og medborgerskab
Glæd dig, du jord, lad mørket fly, thi lyset blandt os bor!
Mening og lykke Overfladisk lykke.
Præsentationens transcript:

EU I UNDERVISNINGEN Institut for Statskundskab Hvorfor undervise i EU? Oplæg ved Hans Branner

Pragmatiske og rationelle argumenter f.eks. 1) mange politiske problemer løses bedst i fællesskab 2) EU har skabt fred og stabilitet i Europa 3) Danmark har økonomiske fordele af EU-medlemskab Følelsesmæssige og/eller nationale argumenter f.eks. 1) Danmark skal selv bestemme 2) EU er fjernt og bureaukratisk – og styret af stormagter 3) EU er en trussel mod den nationale egenart Øverste, overfladiske lag - dominerer i den daglige holdning til EU Nederste, dybere lag - aktiveres i forbindelse med folkeafstemninger To lag i danske EU-holdninger

Hvorfor undervise i EU ? Giver a-ha oplevelser Almendannelse: Historiebevidsthed Opdragelse til demokrati Tværdisciplinære muligheder Tværfaglige muligheder